2015-07-13, 17:16
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Kan du ge exempel på Mikropartiklar som har lett till en fällande dom?

Inte på rak arm och jag tvivlar att det skulle finnas något om detta var det enda som direkt knöt offret till den misstänkte. Som jag nämnde tidigare är det dock besvärande för honom om han tidigare uppgett att han aldrig varit i kontakt med Lisa, och om han sen inte kan ge någon rimlig förklaring till varför de haft kontakt ja då talar mycket för att han är skyldig till något brott. Dock lär han inte bli fälld för något brott endast p.g.a. nyss angivna omständigheter.
2015-07-13, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja det förstår jag, men problemet är ju om det överhuvudtaget står "mikropartiklar" i den litauska texten, och om det överhuvudtaget står att, vad det nu än är dom hittat, dna eller mikropartiklar, om det kan kopplas till den misstänkt eller inte, för i den ena översättningen sägs det att det är en koppling och i den engelska det motsatta.
Anyway, jag tror inte på dessa Litauen nyhets artiklar, en tidigare artikel påstod ju att den yngre brodern hade delvis erkänt, och han är ju släppt så nja Litauen media är opålitlig enligt mig.

Ja han är släppt ur häktet men är dock fortfarande misstänkt för inblandning, så det kan väl vara det som Litauen media menade
Senast redigerad av ulvan 2015-07-13 kl. 17:23.
2015-07-13, 17:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Hur långt ifrån cafet bodde hon? Är det kortare sträcka kanske man hellre åker moppe än buss. Om det nu ens var så att hon skulle åka hemåt efter jobbet.

Och det är som du säger att det är ju möjligt att de var lång väntetid på bussar på söndagar...
MS bor i Skövde. Avresa från resecentrum, enligt nuvarande tidtabell, söndag kl 8:10. Det går fortare med moppe.
2015-07-13, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Här är den engelska översättning av samma text;

"According to sources, the court's decision led to the fact that the prosecutor has provided data on the victim's body found DNA traces - not Aivaras and Nerijus Bilevičius.
Lithuanian does not recognize his guilt and denied had murdered."
Med hänvisning till källor, rättens beslut ledde till faktum att åklagaren har försedd data på offrets kropp, hittat DNA spår - inte Aivaras och Nerivijus Bilevicius.

Enligt den texten finns det ingen koppling med Lisas DNA på kroppen till bröderna.
2015-07-13, 17:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Inte på rak arm och jag tvivlar att det skulle finnas något om detta var det enda som direkt knöt offret till den misstänkte. Som jag nämnde tidigare är det dock besvärande för honom om han tidigare uppgett att han aldrig varit i kontakt med Lisa, och om han sen inte kan ge någon rimlig förklaring till varför de haft kontakt ja då talar mycket för att han är skyldig till något brott. Dock lär han inte bli fälld för något brott endast p.g.a. nyss angivna omständigheter.
Tidningen hänvisar till en källa. Tidningen har tidigare haft Flashback som källa.
2015-07-13, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hjälmen hade hon väl på sig när hon hittades.
Varför skulle en GM ta med sig mopednyckeln?

Citat:
Ursprungligen postat av Bönan
Jo visst hon kan vara van mopedist men hon behöver ju inte veta hur en 2 taktare fungerar.

Är eu mopeder 2 taktare? Att komma åt tändstiftet är väl inte så enkelt under alla plastkåpor? Sitter det bensinkran på en eu moped? Eller kanske ett batteri som är lättåtkomligt?
2015-07-13, 17:23
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Hur långt ifrån cafet bodde hon? Är det kortare sträcka kanske man hellre åker moppe än buss. Om det nu ens var så att hon skulle åka hemåt efter jobbet.

Och det är som du säger att det är ju möjligt att de var lång väntetid på bussar på söndagar...
Hon har runt 3,5 mil hem till Varnhem, men kanske åker med mamman som bor i Axvall, ett par km ifrån hennes bostad när arbetstiderna passar?
Senast redigerad av Tomato 2015-07-13 kl. 17:25.
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Brödernas DNA har inte påträffats på offret, men däremot mikropartiklar från den äldre.
Äntligen lite ny fakta. Då de citerar åklagaren så borde det ju betyda att det är riktig information. Men fattar inte varför inte svensk media har nosat upp det här bara.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Med hänvisning till källor, rättens beslut ledde till faktum att åklagaren har försedd data på offrets kropp, hittat DNA spår - inte Aivaras och Nerivijus Bilevicius.

Enligt den texten finns det ingen koppling med Lisas DNA på kroppen till bröderna.
Tvärtom, det fanns inget DNA från bröderna på Lisa. De har hunnit duscha många gånger sedan Lisa försvann, så det hade varit förvånande om Lisas DNA fanns på dem.

Men om inget DNA fanns på Lisa, så minskar det sannolikheten för, men utesluter inte, sexualbrott. Men, har rätt fråga ställts till NFC? Finns brödernas DNA på Lisa? Eller, finns det något främmande DNA på Lisa, och i så fall vems? NFC svarar bara på ställda frågor.
2015-07-13, 17:25
Medlem
Va? det har jag missat, har dom släppt ena Litauern?
2015-07-13, 17:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag tror inte vi ska dra några större slutsatser av detta och förfarandet varierar från person till person. Men jag och MC: lås upp, nyckel i tändlåset, hjälm, starta, sätta sig på MC'n.

När man sätter på sig en hjälm vill man inte ha något i händerna, har man låst upp vill man stoppa undan nycklarna. Antingen ner i en ficka eller mer naturligt: tändlåset.

Har du haft moppe? Man har ju moppen mellan benen. Båda fötterna i marken så tar sig inte moppen någonstans och du har båda händerna helt fria. Om du t.ex stannar vid rödljus håller du i moppen med båda händerna i ett krampaktigt tag för att den inte skall välta?

När jag hade moppe behövdes ingen hjälm och ingen nyckel heller. Behövs nyckeln för att få ner moppen från stödet eller är den bara till för att starta motorn eller att bara slå på tändningen och sen kickar man igång den?
Någon "riktig" mopedist som vet?

Det var tydligen en:
Peugeot Speedfight X Race (EU Moped, scootermodell, flerfärgad, årsmodell 2001).
2015-07-13, 17:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Va? det har jag missat, har dom släppt ena Litauern?
Ja, om man ska tro sammanfattningen i trådstarten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in