2015-07-04, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Den/de om besöker dig måste först skriva på ett medgivande för telefonkontakt/besök. Det görs på en blankett som du skickar till dem från anstalten och de sen skickar tillbaka (till anstalten, inte till dig). Bara den delen tar någon vecka, sen ska KV kolla, ta beslut och delge. Inte ovanligt att det tar 2-3 veckor ytterligare. Man får ligga på och tjata lagom mkt på plitarna.

Ingen aning om väntetiden för tingsrätten, har aldrig fått inställa mig till rätten utan suttit häktad före rättegång. Efter att dom meddelas har man 3 veckor på sig att överklaga, innan domen vinner laga kraft som det heter.

Man kan köra en fuling och vänta tills sista dagen då man kör in en överklagan. Fördelen med det är att åklagaren inte har tid att dra ihop självständig överklagan utan lär lämna in en anslutningsöverklagan, eller t o m låter bli att överklaga helt. Man ska komma ihåg att åklagare har en rätt tung arbetsbelastning, så det kan man utnyttja.

Om inte åklagaren hänger på en överklagan så är det riskfritt i hovrätten, dvs du kan inte få högre straff än i tingsrätten. Blir det en anslutningsöverklagan så faller den om man drar tillbaka sin egen överklagan, dvs om man ser i HR att det börjar barka åt helvete.

Väntetiden till HR brukar vara 6-8 veckor efter att överklagan lämnas in, så i runda slänger 2-3 mån mellan TR och HR, men även dessa siffror är för häktade som prioriteras i kön. Tror inte att ditt antagande är orealistiskt med tanke på att du inte är frihetsberövad. Heller ingen anledning att måla fan på väggen förrän FUPen är färdig. Kan ju till o med sluta med att åklagaren väljer att lägga ner hela skiten och inte väcka åtal.

Vad gäller smugglingsdelen så får du bättre tips på kåken inom en kvart än vad du kan få här. Olika sätt för sånt på olika kåkar. Och lyssna inte på tips om att köra upp mp3-spelare i röven från folk som inte suttit och inte vet ett skit. Det finns metallbågar även på öppna anstalter.

Ok, 2mån för häktad då tar det enorm tid för mig då.

Jag kommer bli fälld, kanske inte till fängelsedom får jag hoppas men enligt min advokat så i värsta fall 2år utan att dra av förmildande omständigheter.

Men då får man inte glömma att åklagaren inte har bevis för två av brotten iaf inte hållbara för dom är jag 100% oskyldig till.

Har en av dom största åklagarna på eko-brott så hans bord är nog rätt tjockt.

Aja, får hoppas att tingsrätten blir efter nyår iaf.

Kan man inte skicka in dom där blanketterna fortare?
Jag har ju barn om det nu ger någon förtur.
Citera
2015-07-05, 09:54
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livetarhart
Ok, 2mån för häktad då tar det enorm tid för mig då.

Jag kommer bli fälld, kanske inte till fängelsedom får jag hoppas men enligt min advokat så i värsta fall 2år utan att dra av förmildande omständigheter.

Men då får man inte glömma att åklagaren inte har bevis för två av brotten iaf inte hållbara för dom är jag 100% oskyldig till.

Har en av dom största åklagarna på eko-brott så hans bord är nog rätt tjockt.

Aja, får hoppas att tingsrätten blir efter nyår iaf.

Kan man inte skicka in dom där blanketterna fortare?
Jag har ju barn om det nu ger någon förtur.

Ett par tips:
1) Skaffa dig den bästa advokat du kan få, det är en jävla skillnad på folk i den branschen. Speciellt om du ska upp mot en tung åklagare.
2) Kom ihåg att TR är en Kalle Anka tillställning, där åklagaren ofta spelar upp en teaterföreställning för att få dig att se ut som Al Capone. Tre av de som ska döma dig i TR är nämndemän, potatissäckar oftast helt utan juristbakgrund som halvsovande tar sig genom dagarna för att dra in lite extra flis. Där är det extra viktigt att ha en bra advokat för sätta stopp för övertramp. I HR är det helt annorlunda och där blir man oftast dömd på krass juridik och åklagaren håller sig på mattan.

Det blir ingen förtur på behandling av besöksblanketter för att du har barn. Sånt beror på den enskilde plitens godtycke. Däremot kan du gå före för t ex besökslägenhet, men det varierar också mellan anstalter. I stort sett så skiter KV i din familjekonstellation och var de bor.

Besöksblanketten kan ju fyllas in i förväg (om du får tag på den), men du måste vara inskriven på anstalten för att den ska behandlas. Plitarna tar ju liksom inte beslut kring folk som inte ens sitter där.

Rent allmänt kan sägas att det rätt få förstagångare som fattar att KV totalt skiter i livssituation, arbete, hälsa och familjesituation för de intagna. Det är inte som att gå på Försäkringskassan eller Skattekontoret. Du blir bara ännu ett omyndigförklarat nummer med grå kläder i den stora massan. De bryr sig inte om vem du har varit eller vad du vill.
Senast redigerad av ExConvict 2015-07-05 kl. 10:18.
Citera
2015-07-13, 12:13
Medlem
Mattsson69s avatar
Får jag lov att skriva dagbok på mitt rum på kvällarna ? Kommer jag få minst en timme gymtid om dagen?
Citera
2015-07-13, 14:19
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattsson69
Får jag lov att skriva dagbok på mitt rum på kvällarna ? Kommer jag få minst en timme gymtid om dagen?

Du får skriva precis hur mkt du vill på cellen efter inlåsning (även på dan för den delen när du inte jobbar).

Gymtid en timme om dan kan du glömma på sluten anstalt. Du får runt 2 timmar i veckan på ett skabbigt, skitigt och oftast värdelöst gym med defekta maskiner typ Nautilus.

Men det går att hitta på grejer på avdelningen för att bygga om man är lite kreativ och håller disciplin. Vi körde en tresplit 2 ggr i veckan med alla grejer vi kom över som gick att lyfta. Dock finns det sadistkvinspar som har problem även med att intagna tränar.
Citera
2015-07-13, 19:24
Medlem
Citat:
Du får skriva precis hur mkt du vill på cellen efter inlåsning (även på dan för den delen när du inte jobbar).

Gymtid en timme om dan kan du glömma på sluten anstalt. Du får runt 2 timmar i veckan på ett skabbigt, skitigt och oftast värdelöst gym med defekta maskiner typ Nautilus.

Men det går att hitta på grejer på avdelningen för att bygga om man är lite kreativ och håller disciplin. Vi körde en tresplit 2 ggr i veckan med alla grejer vi kom över som gick att lyfta. Dock finns det sadistkvinspar som har problem även med att intagna tränar.

På öppen lär det väll vara ok?
Citera
2015-07-14, 14:15
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
På öppen lär det väll vara ok?

Beror på vad man tycker är ok. Man kan träna varje dag iaf, men fortfarande inga fria vikter och max 50kg på maskinerna, utom där det missat/struntat i det.
Citera
2015-07-15, 07:42
Medlem
Citat:
Beror på vad man tycker är ok. Man kan träna varje dag iaf, men fortfarande inga fria vikter och max 50kg på maskinerna, utom där det missat/struntat i det.

Okej, förstår inte varför man inte kan få ha fria vikter.
Vill man slå ihjäl någon så gör man ju det ändå.
Citera
2015-07-16, 06:10
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Okej, förstår inte varför man inte kan få ha fria vikter.
Vill man slå ihjäl någon så gör man ju det ändå.

Kollektiv bestraffning efter att en intagen blev ihjälslagen med en hantel för en del år sen. Plus att KV inte gillar att intagna bygger upp sig.

Men visst, det är som du säger, vill man ha ihjäl någon så finns det tusen andra sätt.
Citera
2015-07-16, 23:02
Medlem
goodvibes25s avatar
Till er som haft en relation. Lyckades ni få det att fungera (tips mottages gärna isf) eller är det bara att inse att det kommer gå ett tag sedan tröttnar hon på att vänta?

Inställer mig i Sept för 1 års ofrivillig semester
Citera
2015-07-17, 01:36
Medlem
Hur ofta är det slagsmål?
Citera
2015-07-17, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodvibes25
Till er som haft en relation. Lyckades ni få det att fungera (tips mottages gärna isf) eller är det bara att inse att det kommer gå ett tag sedan tröttnar hon på att vänta?

Inställer mig i Sept för 1 års ofrivillig semester

Hur lång tid från domen fick du placeringsbeslutet?
och hur lång tid från placeringsbeslutet tills du skullr infinna dig?
Citera
2015-07-17, 11:36
Medlem
goodvibes25s avatar
Citat:
Hur lång tid från domen fick du placeringsbeslutet?
och hur lång tid från placeringsbeslutet tills du skullr infinna dig?

Dom från hovrätten kom i början på juni, och placeringsbeslutet kommer till veckan och gäller inställelse slutet av sept
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in