2015-07-17, 13:21
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodvibes25
Till er som haft en relation. Lyckades ni få det att fungera (tips mottages gärna isf) eller är det bara att inse att det kommer gå ett tag sedan tröttnar hon på att vänta?

Inställer mig i Sept för 1 års ofrivillig semester

Skrev detta inlägg tidigare i tråden när en tjej hade samma fundering. Jag har väntat i ca 2,5 år på min kille, med häktningstiden inräknad.

Citera
2015-07-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodvibes25
Dom från hovrätten kom i början på juni, och placeringsbeslutet kommer till veckan och gäller inställelse slutet av sept

Okej, så ca 4mån från domen.

Hur lång tid tog det för dig från att du överklagade tills hovrätten tog upp ärendet?

Vilken hovrätt va det?

Abledningen att jag frågar är för att jag själv ska snart till tingsrätten och vill veta ungefär hur lång tid allt tar.
Citera
2015-07-17, 16:41
Medlem
goodvibes25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livetarhart
Okej, så ca 4mån från domen.

Hur lång tid tog det för dig från att du överklagade tills hovrätten tog upp ärendet?

Vilken hovrätt va det?

Abledningen att jag frågar är för att jag själv ska snart till tingsrätten och vill veta ungefär hur lång tid allt tar.

Domen i tingsrätten föll den 1 oktober och (Svea) hovrätts förhandlingarna hölls sedan i slutet av maj så det tog cirkus 8 månader för överklagan
Citera
2015-07-20, 08:46
Medlem
smyrs avatar
hej kära vänner

har ett problem som jag söker svar på...

jag skulle (i normala fall) just nu sitta på anstalt men jag har "skolkat" i tre veckor från och med idag... jag har haft kontakt med anstalten och hade ett mycket trevligt samtal med en anställd som sa att "1-2 veckor spelar ingen roll... " och "dom lägger inte ner resurser på sånt.." fick en helt raka motsatsen till vad jag hade förväntat mig.

räknade med att samma vecka skulle dom komma och hämta mig med polistransport, men verkligen inte, tvärtom.

det är första gången i mitt liv som jag ska in... 6 mån, fick 9 enligt domen och 2/3 är väl cirka 6 mån... brotten jag begått är inköp av lite tabletter från länder utanför asien... dvs tullen tog det mesta... korkat, joo... sen är det lite penninghäleri.

så narkotikasmuggling och penninghäleri alltså... jag har varit 100% ärlig och erkänt..

nu vill jag få lite råd... självklart skall jag infinna mig och avtjäna mitt straff men jag vägrar bli hämtad av polis, då skulle jag skämma ut mig totalt så det får absolut inte ske

jag kommer boka biljetter och åka självmant...

tänkte så här... det är sommartid, semester och rätt lugnt så det kanske spelar roll varför inget hänt än... klarar jag en vecka till utan problem, eller längre?! när börjar det bli allvar så att säga...

och OM dom kommer har dom låssmeden med sig då eller kollar dom bara om jag är hemma?!

mycket tacksam för kommentarer.... jag viillll inte in... suck... men jag vet att jag ska och kan inte komma undan... påminner lite om när man skolkade i skolan, inte mycket som hände då

gärna konkreta tips om ni har... jag vågar tex. inte ringa anstalten nu... jag skulle gärna vilja veta om jag är efterlyst till exempel... men knappast för så "ringa" brott.. eller?

kan jag ringa tingsrätten anonymt och ställa lite frågor....

tack!!
Citera
2015-07-20, 11:03
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smyr

....

mycket tacksam för kommentarer.... jag viillll inte in... suck... men jag vet att jag ska och kan inte komma undan... påminner lite om när man skolkade i skolan, inte mycket som hände då

gärna konkreta tips om ni har... jag vågar tex. inte ringa anstalten nu... jag skulle gärna vilja veta om jag är efterlyst till exempel... men knappast för så "ringa" brott.. eller?

tack!!

Du är redan med stor säkerhet lyst, men snuten lägger inte ner några resurser på dig eftersom du inte direkt står med på NOVA-gruppens lista, utan ska in för smågrejer. Men det kan ändras från dag till annan om det får tid över för att söka dig hemma.

Gör de en slagning i samband med t ex trafikkontroll så åker du in, och då är det sannolikt att du får sitta på ett skitställe eftersom du vägrat ställa in dig själv.

Tingsrätten har inget med din avtjäning att göra och du kan inte ringa in anonymt till snuten och fråga om den eller den är efterlyst, det begriper du nog själv.
Citera
2015-07-20, 17:34
Medlem
Mac10jiffys avatar
Citat:
hej kära vänner

jag skulle (i normala fall) just nu sitta på anstalt men jag har "skolkat" i tre veckor från och med idag... jag har haft kontakt med anstalten och hade ett mycket trevligt samtal med en anställd som sa att "1-2 veckor spelar ingen roll... " och "dom lägger inte ner resurser på sånt.." fick en helt raka motsatsen till vad jag hade förväntat mig.

räknade med att samma vecka skulle dom komma och hämta mig med polistransport, men verkligen inte, tvärtom.

det är första gången i mitt liv som jag ska in... 6 mån, fick 9 enligt domen och 2/3 är väl cirka 6 mån... brotten jag begått är inköp av lite tabletter från länder utanför asien... dvs tullen tog det mesta... korkat, joo... sen är det lite penninghäleri.

så narkotikasmuggling och penninghäleri alltså... jag har varit 100% ärlig och erkänt..

nu vill jag få lite råd... självklart skall jag infinna mig och avtjäna mitt straff men jag vägrar bli hämtad av polis, då skulle jag skämma ut mig totalt så det får absolut inte ske

tänkte så här... det är sommartid, semester och rätt lugnt så det kanske spelar roll varför inget hänt än... klarar jag en vecka till utan problem, eller längre?! när börjar det bli allvar så att säga...

och OM dom kommer har dom låssmeden med sig då eller kollar dom bara om jag är hemma?!

tack!!

Du är somsagt efterlyst. Men du kanske inte har span på dig direkt, så dom plockar dig när du känns igen helt enkelt.

Och visst vet du att du kan ställa in dig vart du vill, måste inte vara där du är placerad. Så är det ngt omtalat skithak du fått plats på så kan du pröva lyckan på ngt bättre ställe. Är dom överbelagda så körs du till "skithaket". Men många får stanna dit dom kommer Gaska upp dig, 6mån är fort gjort!
Citera
2015-07-20, 19:26
Medlem
Citat:
hej kära vänner

tack!!

Du är troligtvis "begärd förpassad" och inte efterlyst än. Det innebär att polisen inte aktivt letar efter dig men om de springer på dig eller får tid över så kan de plocka dig när som helst. Det är helt omöjligt att svara på när det händer så bespara dig stressen och inställ dig snarast. Att du har inställt dig sent kommer att påverka din riskbedömning och du kommer ha det snålt med permissioner i början. Var du gränsfall att sitta på aktuell säkerhetsklass från början så kan du klassas upp. Oavsett så inställ dig snarast, det måste vara otroligt jobbigt att veta att de kan komma när som helst. Du kan inställa dig på närmsta häkte/anstalt för att börja avtjäna och sedan kör de dig dit du ska. /fd kriminalvårdare
Citera
2015-07-21, 14:02
Medlem
Citat:
hej kära vänner

tack!!

Jag hade egen inställelse som jag struntade i. Tog 8 dagar innan polisen knackade på och istället för att avtjäna straffet på en öppen anstalt nära hemmet som var beslutat från början fick jag avtjäna straffet på en sluten 30 mil hemifrån.

Det va alltså inget vidare smart beslut nu i efterhand.
Citera
2015-07-21, 22:44
Medlem
Får man ta med sig ett par Hustler tidningar på kåken
Citera
2015-07-22, 17:03
Medlem
smyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Du är troligtvis "begärd förpassad" och inte efterlyst än. Det innebär att polisen inte aktivt letar efter dig men om de springer på dig eller får tid över så kan de plocka dig när som helst. Det är helt omöjligt att svara på när det händer så bespara dig stressen och inställ dig snarast. Att du har inställt dig sent kommer att påverka din riskbedömning och du kommer ha det snålt med permissioner i början. Var du gränsfall att sitta på aktuell säkerhetsklass från början så kan du klassas upp. Oavsett så inställ dig snarast, det måste vara otroligt jobbigt att veta att de kan komma när som helst. Du kan inställa dig på närmsta häkte/anstalt för att börja avtjäna och sedan kör de dig dit du ska. /fd kriminalvårdare

Det sista jag gör är att anmäler mig själv för att få åka polis/häkte transport till anstalten... aldrig i livet, det vägrar jag.

När jag pratade med dom efter första veckan hade dom ingenting på mig... dom visste knappt att jag ens skulle vara på anstalten.. totalt noll koll verkligen. Var skittrevlig personal och att det inte är ngn fara som sagt ett par veckor... men var går gränsen? Två månader? 6 mån? Just nu känns det som jag redan sitter i ett fängelse.... sen var det inga problem att bli flyttad till en öppen anstalt enligt dom och tom. fotbojja kan funka efter 3 månader då jag har ett arbete ordnat o klart. Så det kännns snarare tvärtom än vad du beskriver.

Men ju längre tiden går kanske attityden ändras. Vad kan jag förvänta mig om jag är 1 mån sen? Förlängt straff? Däremot 2-3 månader så en annan sak... känns väldigt tryggt med en polisstation 10 min gångväg härifrån

Ska skärpa till mig, lovar
Citera
2015-07-22, 18:38
Medlem
Citat:
Det sista jag gör är att anmäler mig själv för att få åka polis/häkte transport till anstalten... aldrig i livet, det vägrar jag.

När jag pratade med dom efter första veckan hade dom ingenting på mig... dom visste knappt att jag ens skulle vara på anstalten.. totalt noll koll verkligen. Var skittrevlig personal och att det inte är ngn fara som sagt ett par veckor... men var går gränsen? Två månader? 6 mån? Just nu känns det som jag redan sitter i ett fängelse.... sen var det inga problem att bli flyttad till en öppen anstalt enligt dom och tom. fotbojja kan funka efter 3 månader då jag har ett arbete ordnat o klart. Så det kännns snarare tvärtom än vad du beskriver.

Men ju längre tiden går kanske attityden ändras. Vad kan jag förvänta mig om jag är 1 mån sen? Förlängt straff? Däremot 2-3 månader så en annan sak... känns väldigt tryggt med en polisstation 10 min gångväg härifrån

Ska skärpa till mig, lovar

Så svåra frågor du ställer, det finns inga egentliga svar. Gränsen för att du är sen går dagen efter att du skulle ha inställt dig, det går inte att säga att det blir värre och värre ju längre tiden går. Visst en dag sen är ju bättre än en månad men du har ju visat att du inte bryr dig om tider redan dagen efter. Som beslutsfattare kommer att se det alltså. De som du har pratat med lever lite farligt när de svara sådär. Delvis så har de fel och delvis så får de inte bekräfta att du står på deras väntelista över telefon. Det är inte självklart att du får boja men det är inte heller omöjligt. Att du har inställt dig sent är definitivt ingen merit i din utredning om boja men du kanske har andra meriter som väger tyngre. Oavsett så är det svårt att svara. Det låter lite som att du har fått ett gäng sommarvikarier i luren. Inställ dig och få det gjort, det låter som tortyr att gå runt och oroa sig sådär. Är du placerad på en öppen anstalt?
Citera
2015-07-23, 19:59
Medlem
RapLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Hur ofta är det slagsmål?

Det är extremt olika från anstalt till anstalt. Jag satt 3mån på en klass 2. Det var inte ett enda slagsmål under hela den tiden.
Vänner som suttit samtidigt på andra 2or har helt andra erfarenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in