2015-07-13, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Eftersom de köpte tre djupfrysta pizzor tar det en viss tid att göra iordning pizzorna, ugnen skall värmas upp och det blir en viss gräddning kanske med extra ingredienser.
Det kan väl vem som helst inse att det fanns ingen tid för något mord, annat program var fullspäckat för gästarbetarna. Det kan ses som årets skandal att anklaga och häkta de här gästarbetarna misstänkta för mordet på Lisa, skall man anhålla och häkta personer måste det finnas annan fakta än vad man tror, det skall finnas bevis som motiverar en häktning.
Sveriges rättsväsen har väl hamnat i nivå med bananrepublikerna, men de lär klassa ned sig till en lingonrepublik. Om de nu skulle få för sig att göra en konstruktion som medför att den häktade gästarbetaren blir fälld för griftefridsbrott, då kan det påstås utan överdrift att det är spiken i kistan för svenska rättssamhället.

Var finns det en säker källa på att de här personerna från baltikum över huvud taget varit och inhandlat några pizzor?
Finns det övervakningskameror som styrker det? Vad enskilda personer skriverier på en blogg är i sammanhanget helt ointressant. Många bloggare har säkert synpunkter på utredningen, men det är polisens utredare och åklagaren som har koll på läget.
2015-07-13, 12:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Var & vad hände när MPS konfronterades av bröderna?

Jag blir heller inte klok på vad eller var detta utspelade sig.
Men bröderna greps vid/i sin bostad tämligen snabbt så jag får för mig att de inte var vid Martorp.
https://anonfiles.com/file/e39754e4832899d8981a3329c952e1d4

Gissningsvis mellan fynd 3 och bostaden?
Det här får mig att ana att MPS var närmare bostaden.
Citat:
Ursprungligen postat av siamgaro
Vet inte vad som sades mer än att de inte tyckte att MP hade hos litauerna att göra då de insåg att deras sökande närmade sig deras hus.
Kanske t.o.m. innanför tomtgränsen.
2015-07-13, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Med månad menar du 6 dagar?

Jag skulle varit mer involverad, joinat MP osv.

Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Vill någon vara så vänlig att komentera min teori att Lisa kan ha varit diabetiker och kvar vid mopeden var hennes insulinsprutor.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nyckelskåpet kan ha kombinationslås.

Som jag sagt förut i tråden så brukar en fastighetsskötare ha hand om nyckelskåpet. Sitter nog i en kontorsbyggnad eller liknande på området...
2015-07-13, 12:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Som jag sagt förut i tråden så brukar en fastighetsskötare ha hand om nyckelskåpet. Sitter nog i en kontorsbyggnad eller liknande på området...
Det hindrar inte kaféet från att ha en egen reservnyckel nära till hands. Det är nog ingen höjdare att springa runt och leta rätt på en fastighetsskötare när kaféet måste öppna kl 10.
2015-07-13, 12:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Skulle det kunna vara kattjäveln som hade varit inne i Ladan med typ blod på sig som missing people hittade och som sedan byggarbetarna blev sura över när det skulle tas en närmare titt ?

Om LH dödades samma kväll som hon försvann (det mest troliga) så hade allt blod på ytor och kropp stelnat för länge sen. Nu är det inte ens säkert att hennes död var av den blodiga sorten. Hon kan t ex ha blivit strypt eller fått smällar i huvudet som inte penetrerade huden, dvs inget blod rann ut.
2015-07-13, 12:13
Bannlyst
Citat:
Det här får mig att ana att MPS var närmare bostaden.

Kanske t.o.m. innanför tomtgränsen.

Om jag inte missminner mej så var det vid Martorp mp träffade på mgm som där uppträdde på ett kontstigt sätt, mp gör ett fynd i anslutning till mgm, ringer polis och meddelar om fyndet och brödernas märkliga uppträdande, polisen som är på väg mot mot martorp, möter upp bröderna, checkar av deras identitet, fortsätter mot fyndplatsen (martorp) kort därefter beslutas det att bröderna och frugan ska plockas in till förhör
2015-07-13, 12:15
Medlem
Citat:
Det hindrar inte kaféet från att ha en egen reservnyckel nära till hands. Det är nog ingen höjdare att springa runt och leta rätt på en fastighetsskötare när kaféet måste öppna kl 10.

Om det hade funnits så hade inte LH:s pappa behövt vänta på kaféägarinnan för att gå in i kafét. Hon kunde ha berättat om nyckeln när han ringde henne.
2015-07-13, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Flertal fynd återfinns snarare längs med grusvägen. Nåt uppges dock avvika från de andra och återfinns ute på fält (torsdag) - men fortfarande i anslutning (utökat segment) av grusväg där mobilskal hittades.

Just att det är slängt ute på fältet tycker jag är intressant och ger mig en känsla av att det är Litauerna som ligger bakom det för en person som är född och uppvuxen i Sverige vet att MPS letar av fält/skogar.

Jag vet inte om MPS liknande organisationer finns i Liatuen men jag kan tänka mig att bara slänga någonting mitt ute i en åker på sommaren är som att hitta en nål i en höstack om man inte har 900 frivilliga som hjälper till.
2015-07-13, 12:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om det hade funnits så hade inte LH:s pappa behövt vänta på kaféägarinnan för att gå in i kafét. Hon kunde ha berättat om nyckeln när han ringde henne.
Det förutsätter att kaféägaren visste att det fanns nyckel i ladan. Den kan finnas där på personalens egna initiativ. Det är också möjligt att det var svårt att hitta nyckeln, eller krångligt att stänga av larmet eller annat som försvårade instruktioner på distans.

En möjlighet är också att påståendet att kaféägaren öppnade kaféet inte är sann, då hon inte vill att det ska stå i tidningen att nyckel finns i ladan.
2015-07-13, 12:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Just att det är slängt ute på fältet tycker jag är intressant och ger mig en känsla av att det är Litauerna som ligger bakom det för en person som är född och uppvuxen i Sverige vet att MPS letar av fält/skogar.

Jag vet inte om MPS liknande organisationer finns i Liatuen men jag kan tänka mig att bara slänga någonting mitt ute i en åker på sommaren är som att hitta en nål i en höstack om man inte har 900 frivilliga som hjälper till.
Den äldre brodern har funnits i Sverige längre tid än MPS.
2015-07-13, 12:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Nej, nycklar till kaféet bara i nyckelskåpet. Vad händer om bagaren glömmer nyckeln hemma? Blir baket försenat? Kan inte kaféet öppna i tid, eller står det där utan fikabröd? Måste bagaren och kaféinnehavaren komma till jobbet varje dag, 365 dagar om året? Ska nycklar cirkulera mellan de i personalen som öppnar?

Många utrymmen är låsta med knappsatslås, vilket är ett slags kombinationslås, och de anses tillräckligt säkert. Vi pratar om ett kafé, inte Riksbanken. Om det finns pengar i kaféet när det är stängt ligger de i kassaskåp.
Bagaren kan då inte bara knata över till ladan mitt emot och hämta sig en reservnyckel; han får ringa till någon som innehar nyckel. – En bagare som glömmer nycklar glömmer kanske också att ta ut sitt bröd ur ugnen – och sådana bagare bör inte anförtros varken nycklar eller brödbak.
Nycklar ska inte alls ”cirkulera”; de ska finnas hos de som öppnar resp. stänger kaféet (så få nycklar som möjligt).

Det är ”vi” som stänger när de tre tjejerna R L och LH har slutat för dagen. Detta tyder på en uppsättning relevanta nycklar.

Den ursprungliga frågan för diskussionen var huruvida LH kan ha sprungit över till ladan mitt emot kaféet för att hämta en reservnyckel så att hon kunde komma in i kaféet igen. - Det kunde hon naturligtvis inte. - Det finns inte ett enda ärende hon rimligen kan ha gjort sig i ladan inkl. uträttande av naturbehov och mobilfotande av "gulliga djur". - Möjligen skulle man kunna tänka sig att hon behövt en spik...
2015-07-13, 12:22
Medlem
Citat:
Den äldre brodern har funnits i Sverige längre tid än MPS.

Han är gästarbetare och verkar inte kunna många ord på svenska, tror han har noll koll på MPS.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in