2015-07-13, 11:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Här är källan, ballabananen:

Från hans blogg:
"P*r Ol*v E

Svar till P*r Ol*v E.

Fick bekräfta ikväll från säker källa.

Att två av de 3 misstänkta Litauerna var uppe i affären i Källby o köpt 3 st pizza.

Klockan var ca 19:30 samma kväll Lisa anmäldes saknad.

Körtid från deras bostad till Affär ca 10 min."

Som du säger Theforeigner så är han är uppvuxen på orten, vilket han berättar i TV4-intervjun där han tipsar om hjulspåren vid dammen.

Jag bara ryser när jag läser detta.. De kanske köpte pizza samtidigt som LH låg i ladan och dog (om hon inte redan var död från början.)
2015-07-13, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Visst, grundregeln När,Var,Hur

Det kan ju vara så att mycket fynd pekar mot MGM men allting kan förklaras just genom att han faktiskt jobbade i området. Om hans DNA finns på en nyckelring, ett kontokort eller en hanske spelar det ingen roll- det räcker inte som bevis att han ska ha mördat henne. Det kan lätt bortförklaras. Spår från någon som helst gärningsman på kroppen är "ganska" svårt att fastslå om den nästintill är förstörd. Om kroppen hittas i närheten av MGM måste man ha ngt som kan binda MGM till brottet.

Ursprungstanken var nog inte att röva bort. Då hade man gjort det. Ursprungstanken var nog inte att förstöra kroppen, men det var tvunget i och med att det inte gick att få bort kroppen på något annat sätt från området i och med den massiva sökinsatsen och att bilar stoppades och genomsöktes.

Man gömmer först liket, men det går inte hur länge som helst för det luktar. Om man inte kan begrava eller gömma en kropp måste man tyvärr få ner den till mindre beståndsdelar. Saker sprids ut random så att de inte kan knytas till fyndplatsen. GM kan inte gå hur långt som helst från hemmet med sakerna i och med risken att bli ertappad med föremålen på sig. Därav att alla spår återfinns i så pass liten radie och ej längs vägen utan på fält. Jobbar man i området kan man inte försvinna utan måste agera som vanligt. Det är inga konstigheter att gå omkring på en åker om man bor i närheten. Ta några föremål i taget och slänga ut så att tex någons fruga inte märker något. Blodsband är dock ofta annorlunda. Då kan man förtälja hemligheter och få hjälp med åtminstone sakerna.

Att fadern är SOG var tyvärr nog bara olyckligt för förövaren. Om detta skulle ha något att göra med hans yrkesroll skulle LH antingen blivit bortförd, eller mördad och därefter lämnad varsomhelst. De gärningsmännen skulle ju inte höra till den här bygden. De skulle inte använda sig av hjälp från amatörer heller. Inte sätta dit någon heller genom att plantera bevis för då går ju inte budskapet fram.

Sammanfattningsvis är jag av åsikten att det här är en amatör. En amatör som tog tillfället i akt men missbedömde pådraget efteråt -för vem fan har någonsin hört talas om något liknande pådrag efter en försvunnen person i Sverige? Många tror att eftersök påbörjas först efter 24 h, för så är det ju på TV. Vem kan ana att en 17-åring som ska åka moppe vid 18-tiden är saknad av föräldrar 2 timmar senare? Tonåringar kan vara ute till efter midnatt utan att ngn anmäler dem saknade. Den här tjejen råkade vara 17 år, men kunde likväl haft egen lägenhet, varit självständig och inte haft någon som väntade hemma. I bästa fall en mesig svennepojkvän som inte skulle bry sig så mycket eller fatta antog väl gärningsmannen. Hon jobbade ju tom. Det är inte många skolungdomar som gör det.

Gärningsmän av denna typ brukar vara av uppfattningen att de är lite smartare än andra.
Neka,neka,neka tills det inte går längre. Om advokaten i media antyder på att bevis "planterats" handlar det väl om att LH påträffades där MGM befann sig. Men att han hävdar att han inte har en aning om något eller hur det kommer sig. Hittas ett lik i ett skåp i en olåst bod på dennes tomt kan det ju vara vem som helst som lagt henne där. Han kan också ha befunnit sig där under tiden, men "såklart inte öppnat skåpet och därmed hittat henne".

Oavsett hur idiotiska MGM bortförklaringar är och han tom skulle hånle när han kommer med sina dumma svar så räcker inte det som bevis så att han kan bindas till brottet. Tyvärr.
2015-07-13, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Tack! Här är ett collage. Lägg därtill uppgiften att Lisa hittades 100 meter från den verkstad som fick brytas in i.
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=zumv5g&s=8

Men men. Säkra är vi inte.

Vad är det blåa lockat för ngt?! Kan hon ha hittats däri?
2015-07-13, 11:25
Avslutad
Intressant kommentar här från hans blogg. http://www.apg29.nu/index.php?artid=20036

2015-07-13, 11:33
Medlem
Har polisen i Litauen grävt något i den äldre brodern och vad han pysslat med i deras hemtrakter, finns det försvunna personer där med eller kvinnor som råkat illa ut?

Om det nu är han som gjort det är det knappast första gången han gör det, kanske att det är första gången i Sverige.
2015-07-13, 11:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Här är källan, ballabananen:

Från hans blogg:
"P*r Ol*v E

Svar till P*r Ol*v E.

Fick bekräfta ikväll från säker källa.

Att två av de 3 misstänkta Litauerna var uppe i affären i Källby o köpt 3 st pizza.

Klockan var ca 19:30 samma kväll Lisa anmäldes saknad.

Körtid från deras bostad till Affär ca 10 min."

Som du säger Theforeigner så är han är uppvuxen på orten, vilket han berättar i TV4-intervjun där han tipsar om hjulspåren vid dammen.
Observera att denne P*r Ol*v E inte kan vara källan, utan själv säger sig ha uppgiften om pizzaköket från säker källa. När den uppgiften åberopas här i tråden är det alltså en uppgift på nivån en kompis kompis sa att... Här i tråden är det ju Fagro som påstår sig ha den från "säker källa", och Fagro tror jag personligen på ungefär lika mycket som jag tror på Hieronymus Carl Friedrich Freiherr von Münchhausen - ifall nu den gode baronen fortfarande skulle vara i livet.

Vad man kan begripa av hans bloggkommenterar är denne P*r Ol*v E för övrigt en alternativteoretiker av ungefär samma skrot och korn som dem vi har i tråden, så vi kanske ska var lite försiktiga med att ta uppgifter från den kanten oreserverat för goda också när han påstår saker mer tvärsäkert än vad som verkar vara fallet nu.

Om jag inte har missat någon trovärdigare uppgift om saken, bör alltså påståendet om att två litauer varit och köpt pizza en timme efter det att Lisas mobil pajade tas med åtminstone ett par matskedar salt, och bör inte göras till trådsanning innan vi vet betydligt mer.
2015-07-13, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Vad är det blåa lockat för ngt?! Kan hon ha hittats däri?

Det är en vanlig blå öppen sopcontainer.
http://www.sita.se/sv-SE/Privat/Hyra-container/Liftdumpercontainer.aspx
2015-07-13, 11:47
Medlem
Eftersom de köpte tre djupfrysta pizzor tar det en viss tid att göra iordning pizzorna, ugnen skall värmas upp och det blir en viss gräddning kanske med extra ingredienser.
Det kan väl vem som helst inse att det fanns ingen tid för något mord, annat program var fullspäckat för gästarbetarna. Det kan ses som årets skandal att anklaga och häkta de här gästarbetarna misstänkta för mordet på Lisa, skall man anhålla och häkta personer måste det finnas annan fakta än vad man tror, det skall finnas bevis som motiverar en häktning.
Sveriges rättsväsen har väl hamnat i nivå med bananrepublikerna, men de lär klassa ned sig till en lingonrepublik. Om de nu skulle få för sig att göra en konstruktion som medför att den häktade gästarbetaren blir fälld för griftefridsbrott, då kan det påstås utan överdrift att det är spiken i kistan för svenska rättssamhället.
2015-07-13, 11:52
Bannlyst
Silvrig VAN. Fabrikat & modell?
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Ett av de vettigare inläggen här på länge. Väldigt spännande med den silvriga bilen som jag också läst om i trådens tidiga skede.
Citat:
Ursprungligen postat av couguar
Jag kollade lite bakåt i tråden och såg nedanstående inlägg - det näst-nedersta inlägget av inmodumanus med följande bild är intressant (inmodumanus har för övrigt skrivit många intressanta inlägg i den här tråden).

Bilen=>
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Silvrig VAN. Fabrikat & modell?

Nej. Det är en Ford Galaxy ser jag nu.
http://s9.photobucket.com/user/arv6/media/galaxy/Modified%20MK1%20Galaxy/GAL8.jpg.html
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
https://anonfiles.com/file/3d33701658fd7a444a37e99906631256

Då var det utrett. (Redan)
Troligtvis med tonade rutor om man jämför med coupén(tonade) och den röda(icke-tonade)

http://www.motorstown.com/images/ford-galaxy-4x4-06.jpg
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-07-13, 11:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsipanen2
Saker sprids ut random så att de inte kan knytas till fyndplatsen. GM kan inte gå hur långt som helst från hemmet med sakerna i och med risken att bli ertappad med föremålen på sig. Därav att alla spår återfinns i så pass liten radie och ej längs vägen utan på fält. Jobbar man i området kan man inte försvinna utan måste agera som vanligt. Det är inga konstigheter att gå omkring på en åker om man bor i närheten. Ta några föremål i taget och slänga ut så att tex någons fruga inte märker något.

Flertal fynd återfinns snarare längs med grusvägen. Nåt uppges dock avvika från de andra och återfinns ute på fält (torsdag) - men fortfarande i anslutning (utökat segment) av grusväg där mobilskal hittades.
2015-07-13, 11:54
Bannlyst
Var & vad hände när MPS konfronterades av bröderna?
Citat:
Ursprungligen postat av couguar
Här nedan är ytterligare ett intressant inlägg av inmodumanus - någon som vet något mer om det här?

Jag blir heller inte klok på vad eller var detta utspelade sig.
Men bröderna greps vid/i sin bostad tämligen snabbt så jag får för mig att de inte var vid Martorp.
https://anonfiles.com/file/e39754e4832899d8981a3329c952e1d4

Gissningsvis mellan fynd 3 och bostaden?
2015-07-13, 12:00
Medlem
Skulle det kunna vara kattjäveln som hade varit inne i Ladan med typ blod på sig som missing people hittade och som sedan byggarbetarna blev sura över när det skulle tas en närmare titt ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in