2015-07-12, 22:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Vad någonstans på sidan står det om överfallsvåldtäkter? Känns som statistiken menar typ de fall det ballar ur på en fest eller att en fru blir våldtagen av sin man om hon inte vill ha sex osv. Jag tror LH råkade ut för någon form av överfallsvåldtäkt eller kidnappning/människorov med efterföljande våldtäkt och det skulle vara intressant över statistik på sådant.
Se föregående inlägg.
2015-07-12, 22:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jo det är troligt. Dock... vet att jag läst (eller hört en intervju) där polis sa att det fanns indikationer på att hon hade dåligt batteri... men att man inte vet om den laddat ur, förstörts eller stängts av. Då har jag tänkt att någon (t ex pappa, kompis, eller arbetskamrater) kände till att batteriet var dåligt och har berättat detta för polisen.

Sen vill jag gärna "få in henne i ladan" på eget initiativ.
Och hur stor anser du sannolikheten vara för att hon i blåsten gjort sig ett ärende till ladan och där (på en söndag) råkat på en eller flera män som till sig själv(a) sagt: "Oj, det här tillfället får vi inte missa?" - Och det sedan slutat med ond bråd död?
2015-07-12, 22:41
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej, en hundnos innebär verkligen ingen garanti, speciellt inte när vi inte vet förutsättningar fullt ut.

Men att en handske som... , citerar:

"Polisen undersöker om den har blåst in i ladan"
"AJ mfl upptäcker den slumpmässigt, plockar upp den"

... alltså med ganska stor sannolikhet ligger relativt öppet och synligt
-missas av pappan med vänner.
-missas av polisen samt eventuell första hundpatrull.

Åt vilket håll den vågen väger får man givetvis avgöra själv, men jag tycker det ser ut som att den tillkom under Måndagen.

Missas kan det göra.
Minns Marina fallet där såväl anhöriga, polisen , tekniker och polishund missade blod i sängen och under den samme. Trots att det mer eller mindre letades i hela huset efter vad som kunde ha hänt.

En handske som ligger mer öppet bör naturligtvis inte missas.
Om man vet vad man letar efter, var man enormt fokuserad vid att finna Lisa vid liv.
Så var den kanske inte så lätt att hitta.
Men att lägga dit den i efterhand är väl lite väl riskabelt ?
Senast redigerad av locknloll 2015-07-12 kl. 22:49.
2015-07-12, 22:42
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Vi har inte husarrest i Sverige(om du inte blir dömd till fotboja i hemmet som skulle kunna ses som någon form av husarrest) så glöm det...finns ingen som helst sanning i det.

Husarrest betyder nog här "husarrest" dvs missuppfattat och inte det som menas övervakad av fotboja, utan helt enkelt att polis har bett en person att hålla sig hemma utan att sväva iväg för långt. Frivilligt såklart, men kan under vissa omständigheter uppfattas suspekt om det bryts.
2015-07-12, 22:43
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Nej, inte ironisk. Bekantas bekanta på orten påstod detta, att "resorna" var hittepå, och att han sitter i husarrest och att det bland annat har med handsken att göra som " hittades" på måndagen och som L.Hs pappa är helt övertygad om inte fanns där tidigare. Ville höra om någon mer hört om denna påstådd husarrest.

Har du nån vetskap om ifall det var hundar med och sökte på söndagskvällen när larmet om hennes försvinnande hade kommit, eller om det är så att hundar sattes in först på måndagen?
2015-07-12, 22:43
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Du tänker att det isf kanske fanns ett eluttag där på baksidan och hon passade på att ladda mobilen en stund innan hon skulle åka?
Eller menade du att hon kan ha laddat den lite innan hon slutade jobbet?

Har för mig att det stått i tidningarna att hon hade dåligt med laddning i telefonen, men det du säger kanske är en möjlighet, om det finns uttag på väggen på baksidan, att hon ville ladda upp den lite innan hon åkte, ifall hon skulle behöva ringa hem vid nåt ev. problem på hemvägen.
Lisa kanske inte hunnit/glömt ladda innan de stängde i all hast för att hinna till tåget. Jag tänkte att kollegorna just åkt i väg med nyckeln till caféet och Lisa visste att det fanns extranyckel tvärs över vägen (spekulation fortfarande). En 17-åring idag klarar sig inte utan mobil mer än 2 minuter. Och hon ville kanske ha mobil om problem under hemresan uppstod.
2015-07-12, 22:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Och hur stor anser du sannolikheten vara för att hon i blåsten gjort sig ett ärende till ladan och där (på en söndag) råkat på en eller flera män som till sig själv(a) sagt: "Oj, det här tillfället får vi inte missa?" - Och det sedan slutat med ond bråd död?
Större än att hon råkat på en eller flera män bakom kaféet som till sig själv(a) sagt: "Oj, det här tillfället får vi inte missa?" - Och som se'n släpade henne över en trafikerad väg och det sedan slutat med ond bråd död.
2015-07-12, 22:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Intressant. Det kan ju röra sig om rykten givetvis, men det finns en hel del som pekar på att den där handsken faktiskt inte låg i ladan under Söndagskvällen.
Jag är fullt benägen att tro att varken pappa eller polis har missat den, då den slumpmässigt upptäcks av AJ.

Sedan hur långt tillbaka sträcker sig denna "info"?

Håller med. Måhända är inte handsken viktig för utredningen, men jag kan ändå inte förstå varför AJ och hans samarbetspartner skulle vara och kladda på handsken, om nu dess uppgifter stämmer. Vem som helst som är normalbegåvad förstår ju att man inte ska fingra på potentiellt bevismaterial.

Om nu handsken hade hittats och ingen hade fingrat på den men både AJ:s och hans samarbetspartners avtryck hade funnits på den, då hade det blivit mycket intressant. Frågan är i såna fall vem fasen som har lagt dit den och varför??
2015-07-12, 22:48
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Jag tänker mig att NB var där. Möjligtvis lite onykter. Har också förekommit rykten (rykten) om att NB setts där under söndagen.
Blåst har väl noll relevans, och vi pratar om ca 50 meter, inte 500.
Senast redigerad av ME077 2015-07-12 kl. 22:51.
2015-07-12, 22:55
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ja, det går inte att utesluta att det kan ha gått till på det sättet. - Det är mycket som inte kan uteslutas, och någon tvärsäkerhet betr. det ena eller andra förloppet är ingen betjänt av. Vi vet heller ingenting om gm:s tankebanor/förmåga, vad det är för en person, etc. - I ditt scenario kan det också finns fler än en gm. - Att ta LH i nackskinnet kanske inte är någon större match (när hjälmen tagits av); ej heller att få in henne i bilen, krossa hennes mobil och t.o.m. köra från kaféet. Men att under en längre sträcka både hålla koll på LH, kasta ut mobildelarna genom bilfönstret mm är betydligt svårare. - Vad om LH vridit om ratten för gm så han farit ned i diket? - Bakband gm LH och slängde ned henne på golvet i baksätet? - Ja, inte heller det är uteslutet - även om mopedhandske och ev. kvitto tycks tala emot.

Mitt scenario gör ladan överflödig och som du säger så vet vi inget om gm/gms tankebanor/förmåga,
men lyckas man föra bort henne så lär man nog kunna neutralisera henne på något sätt också.

Om sexualbrott så tror jag på en gm och om dom övriga tankegångar här på tråden så passar möjligen flera gm:s
Mobilen rycker väl mg mycket enkelt direkt som han sedan förstör efter vägen då den var lätt
tillgänglig i LH´s hand.
Som sagt,handsken var allas ägodel och ev. kvittot kan väl lika gärna ha flaxat dit från Skövde antar jag.
2015-07-12, 22:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Missas kan det göra.
Minns Marina fallet där såväl anhöriga, polisen , tekniker och polishund och missade blod i sängen och under den samme. Trots att det mer eller mindre letades i hela huset efter vad som kunde ha hänt.

En handske som ligger mer öppet bör naturligtvis inte missas.
Om man vet vad man letar efter, var man enormt fokuserad vid att finna Lisa vid liv.
Så var den kanske inte så lätt att hitta.

Men att lägga dit den i efterhand är väl lite väl riskabelt ?

Jag minns också det med Marina och gällande blodet där, är det ett ypperligt exempel på att saker och ting kan missas, även av skarpa nosar..

Det fetade:
Ja, det var ju sök efter person först och främst, men i ett annat avseende är man per automatik väldigt uppmärksam på allt, även om man inte tänker på det.
Att då AJ mfl hittar handsken i ett läge som är beskrivet som raka motsatsen till uppmärksam,, ja - det får en att undra?

Det som talar lite emot att handske planterats efteråt är väl främst att det är så urbota dumt att dumpa den på sin arbetsplats, tillika klart möjlig BP. Då kunde MGM ( om han är skyldig ) lika gärna sträcka fram handlederna och be om bojorna direkt.
I det här scenariot är det därmed någonting med hela ärendet som luktar skit. Ordentligt med skit.
2015-07-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Nej det var tydligen ett rejält nederlag när hon fick stänga ner sin verksamhet i det förra Cafet och sedan har hon totalrenoverat detta nya stället och det måste ha kostat massor

Hon fick ett skadestånd pga det som hände på det gamla caféet i Varnhem.... använde kanske de pengarna😉

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in