Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-29, 19:35
Medlem
Har kanske redan berörts, i så fall ber jag om ursäkt:

Måste åklagaren uppvisa ny bevisning imorgon, eller kan han visa samma bevisning som för två veckor sedan och med det omhäkta dem ytterligare två veckor på sannolika skäl?
2015-06-29, 19:35
Medlem
cem77s avatar
Imorgon är det då dags för TR att ta ställning till omhäktning ifall åklagaren begär detta.
Tycker åklagaren i dagens uttalande beter sig som en barnunge som fnissande säger att imorgon ska jag berätta vad jag tänker göra. Det är inte seriöst att bete sig så. Antingen ger han inga uttalanden eller så borde han sagt att misstankarna har stärkts och jag kommer därför begära de MGM omhäktade.

Frågan är då om han rent juridiskt kan få igenom en omhäktning i ytterligare 14-dagar utan ny bevisning som stärker misstankarna?

Om han inte avser att begära personerna omhäktade, borde han inte isåfall omedelbart släppa dessa? Kvinnan verkade han ju hålla så länge han kunde. Han borde dock vetat flera dagar innan att han inte tänkte begära henne omhäktad och då är det ett rättsosäkert ofog att hålla personen inspärrad längre än nödvändigt.
2015-06-29, 19:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Har kanske redan berörts, i så fall ber jag om ursäkt:

Måste åklagaren uppvisa ny bevisning imorgon, eller kan han visa samma bevisning som för två veckor sedan och med det omhäkta dem ytterligare två veckor på sannolika skäl?

Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Imorgon är det då dags för TR att ta ställning till omhäktning ifall åklagaren begär detta.
Tycker åklagaren i dagens uttalande beter sig som en barnunge som fnissande säger att imorgon ska jag berätta vad jag tänker göra. Det är inte seriöst att bete sig så. Antingen ger han inga uttalanden eller så borde han sagt att misstankarna har stärkts och jag kommer därför begära de MGM omhäktade.

Frågan är då om han rent juridiskt kan få igenom en omhäktning i ytterligare 14-dagar utan ny bevisning som stärker misstankarna?

Om han inte avser att begära personerna omhäktade, borde han inte isåfall omedelbart släppa dessa? Kvinnan verkade han ju hålla så länge han kunde. Han borde dock vetat flera dagar innan att han inte tänkte begära henne omhäktad och då är det ett rättsosäkert ofog att hålla personen inspärrad längre än nödvändigt.
Åklagaren kan begära omhäktning på liggande bevis, om förundersökningen fortskrider. Han kan inte säga något nu, han lusläser sannolikt i skrivande stund de analyssvar som har kommit in för att se om misstankegraden har sänkts, eller om han ska begära omhäktning i morgon.
2015-06-29, 19:49
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag ser en annan möjlig tolkning. Det kanske redan finns så mycket teknisk bevisning att han väljer att gå direkt på åtal.
(...)

Ja, kanske det. Men jag har hela tiden trott att åklagaren kommer att kalla till presskonferens så fort han är säker. Säga rakt ut att åtal är att vänta. Varför hålla inne med det, liksom? Bara för att undanhålla advokaterna? Det vore fult spel.

En tanke är, att han in i det sista vill invänta något viktigt besked från NFC. Då är frågan vilka alternativ som finns. Här är några:
1. Inget provsvar - båda omhäktas för mord
2. Inget provsvar - en omhäktas för mord, en för medhjälp
3. Som ovan men ändring i restriktioner
4. Som ovan men misstankegraden sänks.
5. Provsvar har kommit - båda omhäktas för mord
6. Provsvar har kommit - en omhäktas för mord, en för medhjälp
7. Provsvar har kommit - båda åtalas
8. Provsvar har kommit - båda släpps

Har jag glömt något?
2015-06-29, 19:56
Medlem
Citat:

Fnissade? Låter jävligt respektlöst i så fall. Tror att de sitter med skägget i brevlåda just nu och det suger nog rejält om de gått all in på fel personer :-(
2015-06-29, 20:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Fokus vid den tidpunkten låg givetvis på Lisa varför letandet i ”ladan” förmodligen var snabbt avklarat – så och i övriga öppna byggnader i anslutning till ”ladan”.
Det var rätt fokus vid tidpunkten även om en handske missades.

Jo, jag begriper att de letade efter Lisa. Vad annars?
.. diskussionen härrör inte kring en polis som står på alla fyra med pannlampa och letar efter en handske.
Jag undrade ursprungligen varför AJ informerades efter en halvtimme och om det kunde härröra till att han ombads öppna ladan.
Fortsättningsvis att hundar inte verkade ha använts vid genomsök av denna byggnad - tror inte en tränad spårhund för eftersök hade missat denna persedel.
2015-06-29, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, kanske det. Men jag har hela tiden trott att åklagaren kommer att kalla till presskonferens så fort han är säker. Säga rakt ut att åtal är att vänta. Varför hålla inne med det, liksom? Bara för att undanhålla advokaterna? Det vore fult spel.

En tanke är, att han in i det sista vill invänta något viktigt besked från NFC. Då är frågan vilka alternativ som finns. Här är några:
1. Inget provsvar - båda omhäktas för mord
2. Inget provsvar - en omhäktas för mord, en för medhjälp
3. Som ovan men ändring i restriktioner
4. Som ovan men misstankegraden sänks.
5. Provsvar har kommit - båda omhäktas för mord
6. Provsvar har kommit - en omhäktas för mord, en för medhjälp
7. Provsvar har kommit - båda åtalas
8. Provsvar har kommit - båda släpps

Har jag glömt något?

Jag tyckte det antyddes av annan användare i tråden nu i eftermiddags att:
det i media berörts något om eventuella "vittnen" skulle ta tillbaka sin sina uppgifter eller ej. Har dock inte hittat källa/länk till detta uttalande.
2015-06-29, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hilliz
Nej, jag köper inte det: på bild 3 är de gröna dörrarna markerade, och det är ju rätt byggnad, men de som syns på denna bild sitter på gaveln av denna ladugård: http://www.ladda-upp.se/bilder/fgskrxszgvvchs/

Jag hävdar ff att boden är placerad mycket närmre gårdens andra byggnader, och kände jag mig inte redan som en "gam" skulle jag åka dit o kolla själv för att få det bevisat.
Så småningom lär vi väl få veta om det ens var här Lisa hittades, och eg spelar det nog ingen större roll - baksidan av Martorp är ett ställe man väl knappast skulle ge sig in på om man inte var tämligen säker på att ingen reagerar på att man är där.

Att polisen bröt sig in skrevs som bildtext till när en polis klättrar upp och kikar in i ngt som de då kallade "stall" - där tror inte jag Lisas kropp återfanns dock.

Finns troligen många liknade dörrar på byggnaden. Det var inte jag som ritat på bild 3, ville bara visa att den vita betongväggen står nära ladugården och inte syns på satellitbild eftersom den tydligen är några år gammal.

Tittar man på din bild http://www.ladda-upp.se/bilder/fgskrxszgvvchs/
och följer en linje från skorstenen på ena ladugården och via hörnet på den andra ladugården så får man fram var fotografen stod. Och man ser att boden är mycket närmre fotografen än övriga byggnader (det ser man på dess storlek) ...på satellitbilden står boden 80 meter närmre fotografen än ladugården.

Bodens placering är intressant eftersom de tydligen hittade något där.

Har ritat in fotograflinjen på satelitbilden.

http://www.hitta.se/kartan!~58.53837,13.37227,17z/tr!i=zB3y0YEb/search!hq=blomberg2kaellby!q=Blomberg%202%2C%20531 %2095%20K%C3%A4llby!st=prv!t=at/tileLayer!l=1/measure!p=58.53877:13.36751,58.53939:13.37762
2015-06-29, 20:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Dina ord föder en annan tanke...så i övriga öppna byggnader...
Jag har lite svårt att tänka mig att handsken skulle missats av LH pappa, det kan ju ev. vara så att denna dag när AJ kommer har han nycklar med sig så att man kan gå in i "mjölkrummet" som förmodligen tidigare varit låst. Och att det är i det rummet den hittas... men så klart, detta är bara spekulation

Fast den låg inte helt öppet på golvet i ”ladan”. Det har nämnts tidigare om någon ”spannmålsbinge” eller liknande. Man gick nog initialt runt och öppnade dörrar och kikade samt ropade på Lisa.

Sen var det ju inte givet var man skulle leta – hon kunde ju lika gärna varit utomhus. Eller mil därifrån.

Jag tycker att fadern agerade exemplariskt – men nu räckte inte det.
2015-06-29, 20:19
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Jag tyckte det antyddes av annan användare i tråden nu i eftermiddags att:
det i media berörts något om eventuella "vittnen" skulle ta tillbaka sin sina uppgifter eller ej. Har dock inte hittat källa/länk till detta uttalande.

Det stämmer, kommer ihåg att jag läste den kommentaren. Men vet inte heller vad det är värt...
2015-06-29, 20:21
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

Har du en länk till detta fnissande?
Jag håller med i sak annars.

Betänk att han betedde sig likadant förra veckan. "Imorgon händer det grejer", sa han. Då släpptes kvinnan.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-06-29 kl. 20:23.
2015-06-29, 20:27
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag ser en annan möjlig tolkning. Det kanske redan finns så mycket teknisk bevisning att han väljer att gå direkt på åtal.
.
Det har väl inte hänt sedan sedan 1950 i et mordmål.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in