Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-12, 22:30
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Nej, inte ironisk. Bekantas bekanta på orten påstod detta, att "resorna" var hittepå, och att han sitter i husarrest och att det bland annat har med handsken att göra som " hittades" på måndagen och som L.Hs pappa är helt övertygad om inte fanns där tidigare. Ville höra om någon mer hört om denna påstådd husarrest.

Intressant. Det kan ju röra sig om rykten givetvis, men det finns en hel del som pekar på att den där handsken faktiskt inte låg i ladan under Söndagskvällen.
Jag är fullt benägen att tro att varken pappa eller polis har missat den, då den slumpmässigt upptäcks av AJ.

Sedan hur långt tillbaka sträcker sig denna "info"?
2015-07-12, 22:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Finns inte griftefridsbrott med i gärningsbeskrivningen till mord, dråp, vållande?
Nu blir jag osäker dock, Hamilkar vet.
Nej, vid normala gärningsbeskrivningar för mord/dråp alternativt vållande får man inte med något som det går att åtala för brott mot griftefrid för. Men det är naturligtvis enkelt att komplettera gärningsbeskrivningen så att det kommer med.
2015-07-12, 22:31
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Med månad menar du 6 dagar?

Jag skulle varit mer involverad, joinat MP osv.

Exakt och stå till polisens förfogande under utredningen.
2015-07-12, 22:32
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Nej, inte ironisk. Bekantas bekanta på orten påstod detta, att "resorna" var hittepå, och att han sitter i husarrest och att det bland annat har med handsken att göra som " hittades" på måndagen och som L.Hs pappa är helt övertygad om inte fanns där tidigare. Ville höra om någon mer hört om denna påstådd husarrest.
Vi har inte husarrest i Sverige(om du inte blir dömd till fotboja i hemmet som skulle kunna ses som någon form av husarrest) så glöm det...finns ingen som helst sanning i det.
2015-07-12, 22:33
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Eller laddat mobilen först.

Du tänker att det isf kanske fanns ett eluttag där på baksidan och hon passade på att ladda mobilen en stund innan hon skulle åka?
Eller menade du att hon kan ha laddat den lite innan hon slutade jobbet?

Har för mig att det stått i tidningarna att hon hade dåligt med laddning i telefonen, men det du säger kanske är en möjlighet, om det finns uttag på väggen på baksidan, att hon ville ladda upp den lite innan hon åkte, ifall hon skulle behöva ringa hem vid nåt ev. problem på hemvägen.
2015-07-12, 22:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
LH har mopeden så att hon måste ta sig förbi GM eftersom hon är instängd.
Jag tror hon suttit på sin moped i bra många minuter och fipplat med mobilen och GM har nog
sett att det är helt öde runt cafe´t och även sett dom övriga farit för länge sen.
GM kör fram emot LH och hoppas hinna fram innan hon far eller annars så har GM missat sin chans.
Men att se LH sitta still i många minuter på mopeden gör att GM bestämmer sig för att at chansen.
Lyfter henne i nackskinnet och kastar in henne i färdmedlet och moped står på plats.
Inga konstigheter
Ja, det går inte att utesluta att det kan ha gått till på det sättet. - Det är mycket som inte kan uteslutas, och någon tvärsäkerhet betr. det ena eller andra förloppet är ingen betjänt av. Vi vet heller ingenting om gm:s tankebanor/förmåga, vad det är för en person, etc. - I ditt scenario kan det också finnas fler än en gm. - Att ta LH i nackskinnet kanske inte är någon större match (när hjälmen tagits av); ej heller att få in henne i bilen, krossa hennes mobil och t.o.m. köra från kaféet. Men att under en längre sträcka både hålla koll på LH, kasta ut mobildelarna genom bilfönstret mm är betydligt svårare. - Vad om LH vridit om ratten för gm så han farit ned i diket? - Bakband gm LH och slängde ned henne på golvet i baksätet? - Ja, inte heller det är uteslutet - även om mopedhandske och ev. kvitto tycks tala emot.
2015-07-12, 22:34
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag vet inte hur lång tid du menar:

Framgår inte om du tänkt stanna kvar tills det finns lagakraftvunnen dom eller tills kroppen hittats. Varför skulle en 80-årig gubbe behöva leka Sherlock bara för att han råkar äga marken?

Jamen har du inte fattat att det var AJs anstälda som misstänktes och häktades för mordet ?!
2015-07-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns inget som talar för att NB och Lisa kände varandra, och i så fall säger statistiken att han inte är hennes baneman.

Nja, hur menar du nu? Det beror på gärningen, vi vet inte om motivet var att endast våldta henne, men att det av någon anledning blev fel. Våldtäktsmän våldtar nästan alltid okända.
Jag tror som sagt att motivet från början var av sexuell karaktär vilket stämmer väl in på den typ av gm som idag sitter frihetsberövad.
2015-07-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Mannen gjorde väl lite av varje ?
Även om som jag fattat det så var han snickare. Huruvida fiket och gården hade olika containers vet jag inte. Men att snickarn kastar sitt skräp tar jag för givet.
Och det stod i mitt inlägg inte bara att han kastade skräp,utan det stod också att han kan ha plockat upp skräp i containern. Dvs sådant som andra har kastat som tex cafet.

Min hypotes är att GM uppehållit sej vid containern vid Lisas försvinnande. Absolut !

På en lantgård får de nog göra lite av varje. Eller också var det ett bra extraknäck att städa parkeringen.
2015-07-12, 22:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jamen har du inte fattat att det var AJs anstälda som misstänktes och häktades för mordet ?!
Så, när en anställd häktas för mord så måste arbetsgivaren hålla sig hemma?
2015-07-12, 22:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Nja, hur menar du nu? Det beror på gärningen, vi vet inte om motivet var att endast våldta henne, men att det av någon anledning blev fel. Våldtäktsmän våldtar nästan alltid okända.
Jag tror som sagt att motivet från början var av sexuell karaktär vilket stämmer väl in på den typ av gm som idag sitter frihetsberövad.
BS. https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012829/2005_07_valdtakt_kartlaggning.pdf
Citat:
Ett tydligt resultat är att en majoritet av alla anmälda våldtäkter begås av
gärningsmän som är nära eller åtminstone ytligt bekanta med offret. När
det gäller våldtäkter mot offer som är 15 år eller äldre är det vanligaste
relationsmönstret att offret har eller har haft en nära relation till gärningsmannen
(32 procent). Näst vanligast är att offret och gärningsmannen är
ytligt bekanta (27 procent) genom att de exempelvis träffats under en kväll.
2015-07-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det här är ingen deckare. Om man spanar in någon är man inte bekant med denne. Statistiken talar för att GM och BO är bekanta. https://sv.wikipedia.org/wiki/Brottslighet_i_Sverige

Vad någonstans på sidan står det om överfallsvåldtäkter? Känns som statistiken menar typ de fall det ballar ur på en fest eller att en fru blir våldtagen av sin man om hon inte vill ha sex osv. Jag tror LH råkade ut för någon form av överfallsvåldtäkt eller kidnappning/människorov med efterföljande våldtäkt och det skulle vara intressant över statistik på sådant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in