Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-12, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ja du. Hoppas de blir stämda - och fällda.

Det blir nog inte så lätt.
Vad säger juristerna i tråden?
2015-07-12, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Om vi förutsätter att GM som sitter häktad inte har erkänt brott utan fortfarande nekar till någon som helst inblandning i mordet på Lisa, så tror jag mindre och mindre på att det är rätt GM som polisen har plockat in.

Kan vara så att GM hittat kroppen, fattat att han skulle bli misstänkt om polis hittade kroppen på brottsplatsen och flyttade den till fyndplatsen. Men det låter också osannolikt.

Mördaren kan vara någon som är bekant med området men som nödvändigtvis inte bor där. Sedan är motivet fortfarande oklart. Chansen att genomföra och komma undan med ett sådant här mord måste vara obefintligt liten, sådan tur finns inte därför hoppas jag att vi snart får ett avslut och motivet.

Någon som vet när GMs omhäktning löper ut? Och vad tror ni händer då om inte GM erkänt?

Vi får nog inte glömma att när GM greps så var det i närheten av en fyndplats så om de inte är skyldiga så har de betett sig väldigt misstänksamt i alla fall.

Kanske bara att de är nyfikna men det tror jag inte.

Var det inte MPS som såg nån av de två bröderna som höll på och snoka runt någonstans och kort där efter i närheten av den platsen så hittade man kroppen?
2015-07-12, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Kan innebära allt möjligt, mest troligt höll han på med spaning.

Det är våran motsvarighet till Navy Seals (Hamilton )
2015-07-12, 13:47
Medlem
Hur faan är det ens möjligt att media får tag denna info angående faderns yrke, detta är ju som sagt otroligt väl skyddade uppgifter där väldigt få inom försvarsmakten känner till dessa uppgifter, och nej, polisen har definitivt inte tillgång till dessa uppgifter, så hur f-n hat detta kunna kommit ut?
2015-07-12, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är våran motsvarighet till Navy Seals (Hamilton )

Jag vet vad det innebär men jag tror inte han var delaktig i någon operativ styrka, vad är han? 42?

Det finns massvis med annat man kan syssla med inom SOG som inte är vapentjänst, spaning/underrättelse bland annat.
2015-07-12, 13:53
Medlem
bilringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, det är den, och jag fick just info från en lokal förmåga att boden var borta veckan efter fyndet.

Citat:
Vi får nog inte glömma att när GM greps så var det i närheten av en fyndplats så om de inte är skyldiga så har de betett sig väldigt misstänksamt i alla fall.

Kanske bara att de är nyfikna men det tror jag inte.

Var det inte MPS som såg nån av de två bröderna som höll på och snoka runt någonstans och kort där efter i närheten av den platsen så hittade man kroppen?

Var det i deras hem dom greps/anhölls för förhör? Har för mig det.

Var fyndet isf nära deras trädgård??
2015-07-12, 13:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Vad dom gick ut med för signalament ibörjan tycker inte jag är så konstigt heller.

Men ville bara påpeka det fetmarkerade, jag har kört tillräckligt mycket fordon som innefattar användandet av hjälm och av egen erfarenhet så är det handskar som du sätter på dig som det absolut sista innan färd. Men ja, hjälmen förmodligen det näst sista.

Att "knäppa" eller spänna hakremmen på en hjälm med handskar kan liknas lite med att knyta skor med boxningshandskar.

Jo, det har du förvisso rätt i - det kan bli lite klumpigt att knäppa spänne, lite beroende på handskmodell. Det finns ju tunnare windstopper/fleece-handskar som tillåter finlir, och tjocka fordrade och allt däremellan. Rejäla MC-handskar känns lite overkill på en EU-moppe i Juni, men visst är det tänkbart med tanke på den relativt långa resan.
Man kan väl kanske säga att handskar och hjälm ihop är det allra sista som åker på innan en sådan resa på två hjul startar.
2015-07-12, 13:55
Medlem
Citat:
Du måste förstå hur ovanligt det är med någon som mördar någon utan att aldrig ens tidigare ha träffat personen eller haft en relation till den.

Förutsatt då att de aldrig har träffat varandra. Men varför skulle Lisa känna en 30 årig gift man från Litauen?

Jag tror inte hon känner GM, jag tror att det en våldtäkt/våldtäktsförsök som slutat
med mord. Min teori.
2015-07-12, 13:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen ett mycket bra, sansat och vettigt inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av Marsipanen2
Mycket tjatiga och pinsamt dåliga spekulationer här. För det första verkar det som att majoriteten har ett slags polisförakt med antydning på att de "inte kan någonting". Utredarna här är ytterst begåvade. Varför ska en massa info ges till allmänheten menar ni? För att en flashbacktråd spårat ur?
Trumfkort behövs i samtliga utredningar för att binda MGM. Som vi alla för övrigt vet är många reportrar riktiga avskum i jakten på sensationsnyheter. Att röja faderns hemliga identitet så att han inte länge kan arbeta i denna grupp är nog det mest klantiga jag någonsin skådat i svensk media.
Yppandeförbud krävs med tanke på denna smaskiga tråd som anhöriga vill radera.
Anonyma sexfixerade äckel som börjar spekulera i vad hon kan ha gjort för att få alkohol tex. Eller de som redan "längtar efter" FU protokoll med bilder.

Jag har läst hela denna tråd från början och ni snöar in er på fel saker i brist på info.

Att få till ett sånt enormt och kostsamt pådrag efter en försvunnen tjej efter bara 1,5 h kräver lite mer än ett löftessms om att hon är på väg. Vidare också lite mer än en moppe med nycklar och en påse med tillhörigheter bredvid. Fundera på vad det är istället.

Tiden var knapp och prio låg på att hitta henne vid liv. Polisen visste att hon befann sig inom området.

Nej-ingen har kört tillbaka moppen. Skulle vara ganska svårt att placera den på EXAKT samma plats som kollegerna sett den stå på när hon tog avsked.

Angående "olyckstemat" som en del fortfarande spinner på; Det är en ganska stor skillnad på att köra på någon av misstag och anmäla olyckan, mot att dra det vidare och förstöra kroppen för att "dölja olyckan". Inte riktigt en normal människa som agerar på detta vis efter en olycka -oavsett.

Missing People kopplade in sig ganska snabbt-lite för snabbt. Det består av helt vanliga människor där vem som helst kan ingå och snarare UNDANRÖJA BEVIS och trampa omkring och förstöra brottsplatser.
Det var inte MP som i slutänden ledde till det slutgiltiga gripandet- det var polisens arbete.

Sluta tjata om handskjäveln nu....

Återigen ett mycket bra och vettigt inlägg!

Den första fetade texten: Det kan man verkligen fråga sig! Varför skall en massa info ges till den stora och breda allmänheten om åklagaren anser att detta t. ex. skulle kunna skada utredningen.

Den andra fetade texten: Naturligtvis var det på det här sättet till att börja med.

Den tredje fetade texten: Kan bara säga att jag håller med dig till 100%!
2015-07-12, 13:59
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om ingen annan visste var kroppen fanns än han och den var flyttat från brottsplatsen till fyndplatsen, naturligtvis är det en övertygande bevisning.
Samma sak kan hända vår litauiske vän.
Kan vår litauiske vän bevisa att det fanns andra som visste var kroppen fanns, finns det ingen möjlighet att han åker dit för griftefridsbrott.
Om man nu leker med tanken att åklagaren anser att han inte kan bevisa mord/dråp utan åtalar för brott mot griftefriden...
Så du menar att om MG kan bevisa att någon annan visste var kroppen fanns så kommer han att klara sig?
Om han bevisar att exempelvis brodern, makan eller godsägaren visste vad kroppen fanns så har han gett dessas huvuden på ett silverfat till åklagare och dom kan dömas för skyddande av brottsling.

MG behöver inte bevisa att andra kan ha flyttat kroppen, det är upp till åklagaren att se till att det är ställt utom rimlig tvivel att det är MG som flyttat kroppen.
2015-07-12, 14:00
Medlem
Kollaanristis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Åklagaren har uttalat i en intervju för Expressen att de bevisen som nu finns räcker inte för åtal.
MA fälldes för brott mot griftefriden på antagande att han hade flyttat LC kropp.
I det här fallet med gästarbetaren om ingen annan visste var kroppen på Lisa fanns än gästarbetaren och fyndplatsen inte är brottsplatsen, då är det gästarbetaren som flyttat kroppen till fyndplatsen och då har han begått griftefridbrott.
Om MA fälldes för griftefridbrott under samma villkor, varför kan inte gästarbetaren fällas ?
Därför att gästarbetaren i detta läget inte är misstänkt för brott mot griftefriden utan mord.
2015-07-12, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Om vi förutsätter att GM som sitter häktad inte har erkänt brott utan fortfarande nekar till någon som helst inblandning i mordet på Lisa, så tror jag mindre och mindre på att det är rätt GM som polisen har plockat in.
Kan vara så att GM hittat kroppen, fattat att han skulle bli misstänkt om polis hittade kroppen på brottsplatsen och flyttade den till fyndplatsen. Men det låter också osannolikt.
Mördaren kan vara någon som är bekant med området men som nödvändigtvis inte bor där. Sedan är motivet fortfarande oklart. Chansen att genomföra och komma undan med ett sådant här mord måste vara obefintligt liten, sådan tur finns inte därför hoppas jag att vi snart får ett avslut och motivet.
Någon som vet när GMs omhäktning löper ut? Och vad tror ni händer då om inte GM erkänt?
Om gästarbetaren av någon anledning skulle påstå att han mördat Lisa, måste polisen kontrollera att han verkligen gjort det och då skulle alltsammans avslöjas som en lögn han kommit med.
Om åklagaren kan lägga fram bevis den som är mördaren, då blir det en annan sak.
Svensk rättsväsen skall fungera som att den misstänkte skall inte bevisa att han är oskyldig.
Det är åklagaren som skall bevisa att den misstänkte är skyldig.
Det är ca 170 personer som erkänt att just de har skjutit Palme, men ingen har blivit åtalad av dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in