2015-07-12, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
En juridisk person är även i Sverige ett företag, en verksamhet eller en organisation som har samma juridiska rättigheter som en fysisk person.

Fel, en juridisk person har inte samma juridiska rättigheter som en fysisk person.
Citera
2015-07-12, 09:45
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Okej, du kan inte svara utan att behöva lägga in en massa personliga ovidkommande värderingar. Det är uppfattat.

Jag försöker att hålla mig till ämnet för tråden Vill man diskutera allmänt våld mot kvinnor/män så finns säkert speciella trådar för det.

Den 23 juli är det årsdagen av detta dåd. Många minns det fortfarande som det var igår. Över 53 000 Flashbackdelare kan inte ha fel...
Citera
2015-07-12, 09:49
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Fel, en juridisk person har inte samma juridiska rättigheter som en fysisk person.

En juridisk person är ett företag, en verksamhet eller en organisation som kan förvärva rättigheter och ha skyldigheter, precis som en fysisk person. Det innebär att de bland annat kan ingå avtal, ha anställd personal, ha skulder och även bli stämda i domstol.

Företagsformer så som aktiebolag, handelsbolag och ekonomiska föreningar är juridiska personer. Däremot är enskild firma eller enskild näringsidkare inte en juridisk person, då ägaren och firman är samma person.

Några exempel på juridiska personer i Sverige är:
svenska staten
landsting
kommuner
aktiebolag
handelsbolag
kommanditbolag
ekonomiska föreningar
bostadsrättsföreningar
stiftelser
Europabolag
Europakooperativ
erkända arbetslöshetskassor
dödsbon
konkursbon

Vad nu detta skulle ha att göra med ämnet för tråden...
Citera
2015-07-12, 10:12
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
För att berätta lite om min kunskap om vapen.

Jag har hållit på med skytte av olika slag de senaste 20 åren, allt från luftgevär till militära automatvapen. Jag jagar, jag skjuter pistol, jag har tidigare arbetat beväpnad och jag har arbetat som vapeninstruktör i bevakningsbranschen.

Detta ter mig en åtminstone skaplig förståelse för och kunskap om hur vapen fungerar och hur olika ammunition uppför sig beroende på vad det träffar för mål.

Så har vi då ansvarsfrågan. Skulle du komma på idén att skjuta skarpt intill en privatbostad där du inte känner till området och där oskyldiga kan riskera att träffas av dina kulor?
Citera
2015-07-12, 10:38
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Så har vi då ansvarsfrågan. Skulle du komma på idén att skjuta skarpt intill en privatbostad där du inte känner till området och där oskyldiga kan riskera att träffas av dina kulor?
Om det behövs , ja. Den risken finns alltid.
Citera
2015-07-12, 10:57
Medlem
Citat:

Det beror helt på situationen. Skulle jag skjuta mot bostaden för att jag tyckte det var lite lustigt, nej.

Skulle jag stå och öva prickskytte på bakgården till en bostad jag inte känner till, nej.

Skulle jag skjuta med risk att träffa en bostad om jag blev utsatt för ett livshotande angrepp, ja.

Skulle jag, om jag blev attackerad av en hund, skjuta med expanderande ammunition nedåt där en gräsmatta skulle utgöra kulfånget om det till äventyrs skulle bli genomslag genom målet, ja.

Som du ser så går det inte att svara ja eller nej på din fråga.
Citera
2015-07-12, 10:57
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Om det behövs , ja. Den risken finns alltid.

Risken finns ju att det "behövs" i tid och otid... och att oskyldiga hamnar i skottlinjen. Det är ju inte alltid säkert att snabba beslut fattas på ett korrekt sätt. Det finns också en risk att somliga likställer en hund med en fönsterruta och hellre eliminerar vad man upplever som ett hinder genom att skjuta.
Citera
2015-07-12, 10:58
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Jag försöker att hålla mig till ämnet för tråden Vill man diskutera allmänt våld mot kvinnor/män så finns säkert speciella trådar för det.

Den 23 juli är det årsdagen av detta dåd. Många minns det fortfarande som det var igår. Över 53 000 Flashbackdelare kan inte ha fel...
Jo men du diskuterar genom att applicera en massa egna tankar som fakta, vilket försvårar en seriös diskussion då du bara byter ut fakta, eller tar bort något om det blir svårt att förklara.

Din svårighet att besvara min fråga är.ett ypperligt exempel på detta. Kan du inte lägga till och ändra omständigheter så är du inte särskilt intresserad.
Citera
2015-07-12, 10:58
Medlem
Citat:
En juridisk person är ett företag, en verksamhet eller en organisation som kan förvärva rättigheter och ha skyldigheter, precis som en fysisk person. Det innebär att de bland annat kan ingå avtal, ha anställd personal, ha skulder och även bli stämda i domstol.

Företagsformer så som aktiebolag, handelsbolag och ekonomiska föreningar är juridiska personer. Däremot är enskild firma eller enskild näringsidkare inte en juridisk person, då ägaren och firman är samma person.

Några exempel på juridiska personer i Sverige är:
svenska staten
landsting
kommuner
aktiebolag
handelsbolag
kommanditbolag
ekonomiska föreningar
bostadsrättsföreningar
stiftelser
Europabolag
Europakooperativ
erkända arbetslöshetskassor
dödsbon
konkursbon

Vad nu detta skulle ha att göra med ämnet för tråden...

Vilket inte alls är samma sak som att ha samma juridiska rättigheter som en fysisk person.

Relevansen det har för tråden är att du har ojat dig gällande att föreningar och företag ses som juridiska personer och att hundar juridiskt likställs med ägodelar.
Citera
2015-07-12, 10:59
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Som du ser så går det inte att svara ja eller nej på din fråga.

Visst gör det det. Iakttar du större försiktighet i anslutning till en privatbostad än på en skjutbana där du inte riskerar att träffa oskyldiga?
Citera
2015-07-12, 11:00
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Risken finns ju att det "behövs" i tid och otid... och att oskyldiga hamnar i skottlinjen. Det är ju inte alltid säkert att snabba beslut fattas på ett korrekt sätt. Det finns också en risk att somliga likställer en hund med en fönsterruta och hellre eliminerar vad man upplever som ett hinder genom att skjuta.
Visst, det kan komma ett ufo också och skjuta laser. Eller så kan snömannen dyka upp och börja göra volter. Eller.. . Vi kan skapa flera miljarder eventualliteter och omständigheter. .
Citera
2015-07-12, 11:00
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Vilket inte alls är samma sak som att ha samma juridiska rättigheter som en fysisk person.

Relevansen det har för tråden är att du har ojat dig gällande att föreningar och företag ses som juridiska personer och att hundar juridiskt likställs med ägodelar.

Nej, det var faktiskt en helt annan postare som ojade sig över det. Men jag ifrågasätter också att somliga tar så lätt på en trogen fyrbent väns betydelse för sin flock. De som ser en hund på detta sätt måste vara trasiga människor invärtes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in