2015-07-12, 11:02
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Visst, det kan komma ett ufo också och skjuta laser. Eller så kan snömannen dyka upp och börja göra volter. Eller.. . Vi kan skapa flera miljarder eventualliteter och omständigheter. .

Jag vill nog hävda att det är större risk att ett litet barn dyker upp i en privat trädgård än ett UFO eller Snömannen. Eller vad säger du?
Citera
2015-07-12, 11:57
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Jag vill nog hävda att det är större risk att ett litet barn dyker upp i en privat trädgård än ett UFO eller Snömannen. Eller vad säger du?
Ja vad som helst kan hända när som helst... Bara upp till fantasin vad man vill ska hända.
Citera
2015-07-12, 11:59
Medlem
Citat:
Visst gör det det. Iakttar du större försiktighet i anslutning till en privatbostad än på en skjutbana där du inte riskerar att träffa oskyldiga?

Självklart!
Citera
2015-07-12, 12:25
Medlem
Citat:
En juridisk person är även i Sverige ett företag, en verksamhet eller en organisation som har samma juridiska rättigheter som en fysisk person.
Nej verkligen inte. Det innebär att företaget har rätt att äga saker och göra avtal

Företag har inte alls samma rättigheter som en fysisk person. Samtliga sk mänskliga rättigheter gäller enbart människor, inte företag.

Citat:
Så lindrigare straff för våldtäkt skulle ge bättre utredningsläge och fler fällande domar?
Nej det var inte straffsatsen som förändrades, det var en breddning av begreppet.
Mer saker räknas nu som våldtäkt än tidigare. Utredningsläget för det som tidigare räknades som våldtäkt var betydligt bättre än vad det är nu.

Citat:
Det må vara intressant men jag har svårt att se relevansen för denna tråd.
Det var ett svar på en kommentar från forhelvete

Citat:
Älgar och vargar brukar inte vara domesticerade i samma grad som hundar...
Så då menar du att det är en fråga om domesticeringsgrad? Vild hund-inga rättigheter. Tam hund - fulla rättigheter.

Citat:
Varför inte? Det synes som en konstig slutsats att dra.
Nej det är en logisk slutsats. Antingen är de ägodelar som tillhör någon varpå man har rätt att köpa/sälja, avla etc eller också är de en familjemedlem.
Är de en familjemedlem så kan du ju knappast ha rätt till att köpa/sälja och avla etc.
Senast redigerad av Aramir2 2015-07-12 kl. 12:36.
Citera
2015-07-12, 12:36
Medlem
Citat:

Vad som kan dyka upp, dvs platsen man är på är självklart en del av riskanalysen.
Men det är ju ändå som så att vad som avgör är hur det ser ut där och då något händer.
Blir man angripen och måste ta till nöd så måste man.

Det är inte på något sätt som så att verkanseld inom bostadsområden per automatik är fel.
Faktum är ju att nästan all verkanseld sker i närheten av bebyggelse och där det kan finnas människor i närheten.
Orsaken till det är ju att det är där det är mest troligt att nöd/nödvärn behövs.
De flesta brott sker ju i städer så det är så klart där de flesta konfrontationerna sker.

Den miljön som verkanselden i det här fallet avlossades i var faktiskt bättre än de flesta i avseende på risk för annan.
Citera
2015-07-12, 16:47
Medlem
Citat:
Nej, det var faktiskt en helt annan postare som ojade sig över det. Men jag ifrågasätter också att somliga tar så lätt på en trogen fyrbent väns betydelse för sin flock. De som ser en hund på detta sätt måste vara trasiga människor invärtes.

Du borde skämmas att tala om andra människor på detta sätt!

De flesta människor i min värld anser självklart att en människa är viktigare än en än hund,utan att vara empatistörda,trasiga invärtes, eller annat som du skriver om.

En hund är en hund,troligen djupt älskad,men dock en hund som då har en mycket kortare livslängd än en människa.

Skaffa inte djur om du inte inser att dom kommer att dö ifrån dig!

Kanske en sköldpadda?

Replikera om du förlorat din mor och din far,eller det värsta av allt,ditt barn och jämför!
Senast redigerad av Safirvin 2015-07-12 kl. 16:57.
Citera
2015-07-12, 17:06
Medlem
Citat:

Och du är då helt säker på att den gulliga hunden inte attackerar?

Ge mig ditt tel.nr så får du assistera nästa gång jag syr ett hundbett som orsakats av den snällaste av hundar!
Senast redigerad av Safirvin 2015-07-12 kl. 17:12.
Citera
2015-07-12, 17:22
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Blir man angripen och måste ta till nöd så måste man.

Det var en klockren formulering! Det är just vad som gjorts i detta fall - för att skydda en person som gjort bort sig: Ander* Timou*. Tydligen ansåg man att strategin att hävda nöd var det säkraste sättet att lägga ned utredningen så då gällde det att sy ihop en historia som stödde detta. Oavsett vad som egentligen hände.
Citera
2015-07-12, 17:36
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Safirvin
Och du är då helt säker på att den gulliga hunden inte attackerar?

Ge mig ditt tel.nr så får du assistera nästa gång jag syr ett hundbett som orsakats av den snällaste av hundar!

Jag vill påstå att majoriteten av hundbett orsakas av att människor, särskilt barn, inte klarar av att läsa hundens signaler. En sak till: en skällande hund biter inte.
Senast redigerad av tinaslut 2015-07-12 kl. 17:43.
Citera
2015-07-12, 18:30
Medlem
Citat:
Jag vill påstå att majoriteten av hundbett orsakas av att människor, särskilt barn, inte klarar av att läsa hundens signaler. En sak till: en skällande hund biter inte.

Jag vill påstå att en majoritet av hundbetten orsakas av att ägaren inte har tillräcklig koll på sin hund. En hund där ägaren har tillräcklig koll biter inte.
Citera
2015-07-12, 18:40
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Det var en klockren formulering! Det är just vad som gjorts i detta fall - för att skydda en person som gjort bort sig: Ander* Timou*. Tydligen ansåg man att strategin att hävda nöd var det säkraste sättet att lägga ned utredningen så då gällde det att sy ihop en historia som stödde detta. Oavsett vad som egentligen hände.
Eller är det Henrietta som skämdes så att hon glömt Brutus ute och att han angrep en lagens väktare. Samtidigt som hon blev så otroligt arg på sig själv för detta oerhörda misstag, då hon vet att Brutus hittar på dumheter ibland, att hon kände sig tvungen att lägga ilskan på den enda personen hon kunde skylla på, nämligen den angripna polismannen? Därför diktar hon upp en snyfthistoria som hon vet kommer övertyga de flesta okritiska hundvänner som finns på fejsbok, för att få stöd och för att kunna rikta sin egen ilska åt ett annat håll?
Citera
2015-07-12, 19:08
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Eller är det Henrietta som skämdes så att hon glömt Brutus ute och att han angrep en lagens väktare. Samtidigt som hon blev så otroligt arg på sig själv för detta oerhörda misstag, då hon vet att Brutus hittar på dumheter ibland, att hon kände sig tvungen att lägga ilskan på den enda personen hon kunde skylla på, nämligen den angripna polismannen? Därför diktar hon upp en snyfthistoria som hon vet kommer övertyga de flesta okritiska hundvänner som finns på fejsbok, för att få stöd och för att kunna rikta sin egen ilska åt ett annat håll?

Tror nog även jag skulle bli irriterad om en polis sköt min hund, särskilt om jag såg på när det hände. Skulle sedan polisen vara otrevlig mot mig, gapa och skrika åt mig så att saliven sprutar och en kollega måste lugna ner honom, ja då skulle jag nog bli allvarligt irriterad. Skulle sedan polismyndigheten gömma undan den som skjutit min hund, sopa ärendet under mattan, anklaga mig för allt möjligt och vägra betala ut en skälig ersättning - ja, då skulle jag sannolikt bli än mer irriterad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in