2012-10-19, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Men du har inget reellt fog för vad du sagt om att det skulle ha varit tjänstefel att åtala?
Det hade isf blivit aktuellt EFTER det varit i rätten och då hade det varit rätten som hade påtalat det olämpliga i att dra fallet till åtal!
Citera
2012-10-19, 16:19
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingui78
Jag kan iaf garantera att han hade blivit utskrattad av domstolen. Men om han skulle dömas för tjänstefel vet jag inte nej...

Dock skulle handlingen stämma in på nämnda rekvisit i 20:1 Brb dock.

Du menar detta?

Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år. Om gärningen med hänsyn till gärningsmannens befogenheter eller uppgiftens samband med myndighetsutövningen i övrigt eller till andra omständigheter är att anse som ringa, skall inte dömas till ansvar.
Citera
2012-10-19, 16:20
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimvoro
Det hade isf blivit aktuellt EFTER det varit i rätten och då hade det varit rätten som hade påtalat det olämpliga i att dra fallet till åtal!

...och då hade kanske personen som sköt Brutus blivit dömd.
Citera
2012-10-19, 16:22
Bannlyst
Citat:
Tror du att folk inte blir åtalade för mindre?
Jag kan berätta ett exempel när en åklagare anförde en BILD på en pistol som han påstod hade varit i den tilltalades ägo!En BILD på en pistol inget mer!
Domaren blev förvånad och frågade om pistolen var tagen i beslag då den inte fanns med i beslagsprotokollet och fick till svar att den inte var det!
Friande dom naturligtvis!
Tror du att den åklagaren blev misstänkt för tjänstefel och tycker du att han borde blivit misstänkt för det?

Om detta lett till att den åtalade fått sitta anhållen och kanske tom häktad en längre tid pga detta "bevis" som sedan inte visade sig vara bevis( och som åklagaren borde ha fattat inte var bevis) så är det tjänstefel ja!

Men jag har inte alla detaljer, långtifrån för att kunna bilda mig en uppfattning.

Citat:

Ja det har du helt rätt i faktiskt..

Citat:

Här kan jag faktiskt helt säkert säga, nej det hade han inte blivit.
Citera
2012-10-19, 16:22
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Skillnad på att bli utskrattad och åtalad för tjänstefel...
Vi skrattar ju åt er för att ni talar er varma för denna hundförare men vi åtalar er ju inte för det

Personligen kan jag nog hålla mig för skratt. Jag tycker hela historien är alldeles för sorglig för det. Sorgligast av allt är att man inte skyr några medel alls för att skydda ett kräk som gjort bort sig och är beredda att gå över lik för att han ska slippa stå för sin gärning. Utskrattad - ja, jag kan tänka mig en som har blivit just det i bekantskapskretsen...
Citera
2012-10-19, 16:23
Bannlyst
Citat:
Precis.
Därför tar åklagaren inga risker för han vet att det finns stor chans att han lyckas få rätten att dömma hundföraren hur dåligt jobb han själv än gör
Om du inte är i rätten som tilltalad kan du inte bli dömd.
Citera
2012-10-19, 16:24
Bannlyst
Citat:
Precis.
Därför tar åklagaren inga risker för han vet att det finns stor chans att han lyckas få rätten att dömma hundföraren hur dåligt jobb han själv än gör
Om du inte är i rätten som tilltalad kan du inte bli dömd.

Men åklagaren kan dömas för tjänstefel om han inte åtalar och det finns bevis för en fällande dom. Har du inte tänkt på det? Det gäller samma sak åt andra hållet. Åklagaren tar säkert inga risker som du säger, därför åtalar han inte.
Senast redigerad av Mingui78 2012-10-19 kl. 16:29.
Citera
2012-10-19, 16:26
Bannlyst
Citat:
Du menar detta?

Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år. Om gärningen med hänsyn till gärningsmannens befogenheter eller uppgiftens samband med myndighetsutövningen i övrigt eller till andra omständigheter är att anse som ringa, skall inte dömas till ansvar.

Ja, och här förstår du väl att åklagarmyndigheten inte kan åtala folk " bara för att"...?
Citera
2012-10-19, 16:27
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Men åklagen kan dömas för tjänstefel om han åtalar och det finns bevis för en fällande dom. Har du inte tänkt på det?

Du menar om han INTE åtalar? Finns det bevis för en fällande dom så är ju saken klar. Då blir hundförarklanten dömd.
Senast redigerad av tinaslut 2012-10-19 kl. 16:29.
Citera
2012-10-19, 16:28
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ja, och här förstår du väl att åklagarmyndigheten inte kan åtala folk " bara för att"...?

Talar du nu om åklagaren eller personen som avlossade skottet? Vem är det som inte kan åtalas?
Senast redigerad av tinaslut 2012-10-19 kl. 16:30.
Citera
2012-10-19, 16:28
Bannlyst
Citat:
Personligen kan jag nog hålla mig för skratt. Jag tycker hela historien är alldeles för sorglig för det. Sorgligast av allt är att man inte skyr några medel alls för att skydda ett kräk som gjort bort sig och är beredda att gå över lik för att han ska slippa stå för sin gärning. Utskrattad - ja, jag kan tänka mig en som har blivit just det i bekantskapskretsen...
Förstår det men detta är bara för komiskt!
Du har en kvinna som blir misstänkliggjord för att hon är konstnär och mediakåt och allt vad det varit..
Hon har inte gjort något annat än att bevittna sin hund bli ihjälskjuten och sedan förmedlat vad hon sett.
Tragikomiskt blir det när man kommer med snyfthistorier som att polisen som är en organisation med 20000+ anställda är offren i det hela.
Löjligt
Citera
2012-10-19, 16:33
Bannlyst
Citat:
Du menar om han INTE åtalar? Finns det bevis för en fällande dom så är ju saken klar. Då blir hundförarklanten dömd.

Ja om det funnit bevis för en fällande dom och åklagaren valt att inte åtala hundföraren, då hade åklagaren också riskerat att åka dit på tjänstefel. På något sätt misstänker jag att du inte har några invändningar mot det påpekandet Bara det att i det här fallet finns det inte bevis nog..

Citat:
Talar du nu om åklagaren eller personen som avlossade skottet?

Åklagaren såklart. Han kan inte åtala polismannen bara för att det " är synd" om familjens hund, eller för att han tycker att "hunförarkräkaspirantsfegisklantarslet" borde åka dit. Han måste gå efter vilka bevis som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in