Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-11, 12:30
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Ja inte vet jag men det verkar som polisen tagit semester och det hela får vänta till i slutet på Augusti när semestertiderna har lagt sig. Nu håller sig ju eventuella DNA fram till dess och ett antal år framåt så det går nog bra. Men vad suktar allmännheten efter jo SANNINGEN och den tar inte semester. Släpps denne MGM då är det fa-n ett praktfullt fiasko för polisen.
Har de arbetat med parallella spår och ev. misstänkta faller ingen skugga på polisen. Det vore närmast tjänstefel att inte försöka få litauerna häktade om det finns minsta lilla som kan antyda att någon av dessa är gärningsman/män.
Jag har fått för mig att det krävs något mindre substans för att bli häktad för, ett förmodat så här pass allvarligt brott, än för förhållandevis mindre allvarliga brott med fängelse i straffskalan? Vore tacksam om någon kan bekräfta om det är så eller ej.
2015-07-11, 12:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vet vi någonting om hjälmen? Alltså var den fanns. Kanske fanns den inte vid moppen, men vet vi att Lisa hade hjälmen på sig när hon träffade GM? Har hjälmen hittats?
Vi vet inte om hjälmen hittats. Den var borta när sökandet inleddes.
2015-07-11, 12:31
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Vet vi någonting om hjälmen? Alltså var den fanns. Kanske fanns den inte vid moppen, men vet vi att Lisa hade hjälmen på sig när hon träffade GM? Har hjälmen hittats?
Det ryktades ju om att hjälmen el delar av den hade hittats vid Medelplana kyrka. En polis sa dock sedan att det inte stämde och att det verkade handla om en "medieanka".
2015-07-11, 12:34
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Men om GM inte visste att moppen var Lisas? Vi vet inte var GM träffade på Lisa. Alla utgår från att mötet skedde vid moppen och att Lisa stod vid moppen när hon skickade sitt sms. Men det behöver inte vara så.
Nej, det är helt rätt av dig.

det är helt Osannolikt att hon skulle ha blivit tagen eller överfallen vid mopeden.
Dels finns inga spår efter kamp på marken.
Inget är vält och inga spår efter grävande fötter och ben i gruset. det finns inget blod och inga tekniska undersökningar av storlek har ägt rum där. Inga spermahundar tc.

Inte heller har någon hört skrik på hjälp, eller ljud som av bråk etc.

Inte heller är det ens sannolikt att någon ska kidnappa eller mörda någon bara sådär, med 7 minuter bara på sig.

Nyckeln satt i mopeden.

Det passar bättre i en teori att Lisa körde iväg vid 18.
Och någon annan - gärningsmannen - körde tillbaka hennes moped.
Glömde ta bort nyckeln när han i panik sprang därifrån.
Han körde tillbaka mopeden för att få hennes föräldrar etc att tro att hon inte var försvunnen, iaf inte försvunnen längst med färdvägen där mordplats och lik fanns.
Gärningsmannenn ville alltså förhindra att de som letade efter henne inte skulle leta i närheten av mordplatsen.
2015-07-11, 12:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Det ryktades ju om att hjälmen el delar av den hade hittats vid Medelplana kyrka. En polis sa dock sedan att det inte stämde och att det verkade handla om en "medieanka".
10 juni rapporterades om ett fynd vid Medelplana kyrka http://www.expressen.se/gt/klockspanne-nya-fyndet-i-sokandet/. Två dagar senare var hjälmen borta http://www.expressen.se/gt/polisen-angelagen-var-ar-mopedhjalmen/.
2015-07-11, 12:35
Medlem
ME077s avatar
Minns jag fel eller har polisen sagt att de haft ögonen på specifikt litauerna redan från början? Och isf betyder detta att polisen bevakat/skuggat dem under veckan?
2015-07-11, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det är ju tyvärr inte särskilt okänt att polisen helt enkelt stoppar undan bevis som inte passar in i deras huvudteori. Det kan handla om sådant som klara och tydliga alibin som kan rentvå den misstänkte, och det kan som i tex detta fallet handla om en alternativ gärningsman.
Dels har poliser notoriskt tunnelseende - dvs de tror verkligen att Alla som de undersöker Måste vara skyldiga (enligt devisen ingen rök utan eld) så de vägrar tro att andra bevis eller bevis för alternativa gärningsmän ens kan finnas - och dels bryr de sig helt enkelt inte. Polisen har fångat en och huruvida den är skyldig eller inte är ointressant. Det enda de intresserar sig för är att få personen fälld, dvs snygga till statistiken.

Som jag skrev så finns alltså Möjligheten att en av de 2-300 som blivit förhörda hade både dåligt/bristande alibi och dessutom rivsår och blåmärken på ansikte och armar.
Men poliserna frågade förmodligen inte ens varför, eftersom de var Så övertygade om att de hittat den skyldige.

Vanligtvis brukar sådant itne komma fram förrän i efterhand, när den misstänkte redan blivit oskyldigt dömd. När journalister, advokater eller andra granskare då går igenom fallet på nytt så ser de att polisen och åklagaren faktiskt registrerat sådana bevis som hade kunnat fria den misstänkte, och som pekat på en annan gärningsman - men de visade aldrig dessa bevis för domstolen.
I domstolen tar åklagaren endast upp sådant som den anser kan fälla den misstänkte.
Jag anser du har fel i det här vad gäller poliser, det är polisen som gör grovjobbet med att förhöra vittnen och tekniker som gör tekniska undersökningar m.m. som sedan leder till Förundersökningen.
Jag har den uppfattningen att med Förundersökningen gör polisen mycket bra jobb.
De som leder utredningen är oftast en spaningsledare och åklagare, sedan är det åklagaren som beslutar om åtal och han måste lägga upp fallet att det blir en fällande dom om han väcker åtal.
Med åtalet kan man sedan kanske se att åklagaren kan ha mer eller mindre raderat vittnesmål som skulle kunna bli besvärande om de tagits upp på rätt sätt. Därför kan åklagaren till viss del styra fallet, som kan inses, om man jämför Förundersökningen med åtalet.
Det gäller för den åtalade att ha en advokat som är vaken och mycket påläst om Förundersökningen och skjuta in kilar där det passar sig och inte låta åklagaren styra alltsammans, därför om åklagaren väcker åtal har de räknat med att fälla den misstänkte.
2015-07-11, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Måste säga vad är detta? Ett mord på en 17 flicka i Sverige och polisen lägger locket på.
Ska inte allmännheten bli varnad för vad som har hänt.
Ett jävla pådrag om dricksvattnet råkar vara lite dåligt varstans.
Men ett mord nej det pratar vi inte om, allmännheten får en känsla av att det kanske inte hänt överhuvud taget eller så verkar det i polisens fall som att det är sånt som händer inget att bry sig om.
Överstatlighet och undanhållande av viktig information till allmännheten är vad det är.
Sen att svenskar tyvärr är så slätstrukna och godtar allt som staten tar sig för. Mjäkar med typ
ja nu kan man inte säga si och så för att inte störa utredningen osv.
Detta skulle vi kunna få ändring på om vi gjorde våra röster hörda och icke acceptera något satans lock på.

Håller med dig, låter som om det var kungen som hade blivit mördad.
kanske jag uttrycker mig naivt, men jag vet inget om hur utredningar fungerar, tycker bara att det är ett väldigt förteget fall. Media brukar alltid släppa något, lite då och då. Men inte här.
2015-07-11, 12:49
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
kanske jag uttrycker mig naivt, men jag vet inget om hur utredningar fungerar, tycker bara att det är ett väldigt förteget fall. Media brukar alltid släppa något, lite då och då. Men inte här.
Media har inget att släppa eftersom det råder yttrandeförbud.
2015-07-11, 12:50
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
10 juni rapporterades om ett fynd vid Medelplana kyrka http://www.expressen.se/gt/klockspanne-nya-fyndet-i-sokandet/. Två dagar senare var hjälmen borta http://www.expressen.se/gt/polisen-angelagen-var-ar-mopedhjalmen/.
Det finns ju flera artiklar om klockspänne vid Medelplana kyrka. Samtidigt finns detta:
"Det fynd som igår hittades vid Medelplana kyrka skall inte har något med försvinnandet att göra".
http://www.hallekis.com/xx150609a.htm
2015-07-11, 12:51
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
Är det sådant här som skapar medborgargarde?. FB går man ur huse och gör en raid på Kinnekulle
och tar reda på va fan håller ni på med här!
Då kanske vi kunde upprätthålla lag och ordning. Yppandeförbud finns inte i FB.s värld.
2015-07-11, 12:55
Medlem
Är det runt hörnet här som mopeden stod?

https://goo.gl/maps/1mRVG

För i så fall verkar det ju ganska otroligt att någon ropade på eller påkallade hennes uppmärksamhet från ladan

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in