2015-07-11, 06:50
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Kan inte se att det hände något särskilt mellan 3 och 30 juni som skulle ha gett ett så massivt uppsving. En procent kanske. Resten måste vara Almedalen eller ett helt galet utslag av brus. Sentio och YouGov blir hur spännande som helst.

Kanske är det så enkelt att det beror på Åkesson skickliga och slagkraftiga tal i Palmedalen och i kombination med det stora antalet TV-tittare?

Tråden har hitintills mestadels mycket tydligt förringat Åkessons insats och betydelse i Palmedalen.

Därför trevligt att analysen i Tråden i alla fall nu, visar tecken på att inse Åkessons troligen avgörande insats och senaste uppgång i väljarstödet...
2015-07-11, 08:14
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Finns en del annat också.
16 juni röstades budgeten igenom, det är korrekt. Första gången DÖ fick praktiskt genomslag.

24 juni gick S ut med förslaget om tiggeriet och bekräftade därmed att det som SD sagt hela tiden är ett problem som finns på riktigt.

25 juni gick M ut med sitt förslag med TUT och en massa andra förslag för, ähum, "förbättrad integration". Det kan ha påverkat på ett eller flera sätt:

- Några kan ha tänkt "aha, det ger alltså utdelning att rösta på SD. Nu är moderaterna skakis. Då ska vi skaka om dem lite till."

- Andra kan ha tänkt "Var det allt? Vilket värdelöst bud, nu går jag till SD".

- Den efterföljande debatten om TUT och PUT och mediabevakningen efteråt kan ha dragit igång mer snack i stugorna om invandring.

Endast senaste Inizio är gjord efter budgetvoteringen. De andra mätningarna täcker vare sig den eller utspelen 24-25 juni. Senaste Demoskop täcker budgetvoteringen, tiggeri/TUT-utspelen och Almedalen, och alla kommande mätningar kommer göra det också.

Man får tolka det som att Sd;s åsikter legitimeras. Det som skulle vara så farligt har visat sig vara just farligt. Sd ökade 3%. Men då kan man undra varför tappade bara M 3%, varför tappade inte S också 3%?
Tesen om att vänsterväljare är trögrörliga dödskallar som inte märkt något av omsvängningen ännu, eller något annat?

Kanske är det läge för Batra att snabbt vända och öppna sin dörr på vid gavel för fler invällare. Föreslår ny slogan "Varje svensk ta hem en neger eller två i hemmet, har ni hjärterum finns stjärterum, det är mitt kärleksbudskap"!

Nej ärligt Sd skutan går nog framåt både i med och motvind. Den drivs av något annat än tillfälliga vindkast.
2015-07-11, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja

Konfidensintervall är ett sätt att ange det slumpmässiga felet. Statistiskt kan man räkna ut ett intervall som man med till exempel 95% säkerhet kan säga att ett visst parti ligger inom (Om man låtsas som att systematiska fel inte existerar). Om ett parti får 15% kan man till exempel ange att dom ligger mellan 13-17% med 95% säkerhet.

Statistiskt säkerställd är något som används för att ange om ett partis ökning eller minskning från föregående månad kan sägas bero på att partiet verkligen har ökat/minskat eller om det kan bero på slumpmässiga fel i mätningen. Eftersom antal frågade personer oftast är få och instituten kräver hög
säkerhet innan dom vågar säga att en ändring är säkerställd betyder det att det är mycket sällan någon ändring är så stor att den anges som statistiskt säkerställd.

Konfidensintervall anges sällan eller aldrig i media men inte heller vad de menar med "statistiskt säkerställd". I olika sammanhang brukar man mena att en statistisk säkerställd förändring/skillnad är ett resultat som, om det bara var en ren slumpmässig förändring och inte en faktisk, endast inträffar med högst 5% sannolikhet. Ibland är det inte 5% utan tex 1%. Vad gäller för OI?
2015-07-11, 08:54
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Man får tolka det som att Sd;s åsikter legitimeras. Det som skulle vara så farligt har visat sig vara just farligt.

Jag tror också på legitimeringen som jag sa i mitt tidigare inlägg. Konsensussvensken har nu märkt att han inte är esnam i att tycka att saker håller på att gå åt helvete. Det får mig att tänka på en annan grej.

I Sentios junimätning var ställningen ungefär följande:

S ~24%
M ~24%
SD ~22%

Det skiljde tiondelar mellan S och M och SD var 2 procent efter. Om det är som jag tror att det är legitimeringen och gräsrotsaktivism och Almedalen som förorsakat detta tokhopp på 3% i den senaste undersökningen från Demoskop så borde en uppgången vara generell och inte institutsbunden.

Därför mina vänner, vågar jag sticka ut huvudet och förutspå att SD kommer vara största parti i Nästa Sentio. Har jag fel får ni häckla mig i tråden och se min trådförnedring när jag tvingas krypa till korset och säga att jag hade fel.

Men jag tror jag slipper. Så alla tråddeltagare: SD blir största parti i Sentio i juli.

Senast redigerad av Nostradumbass 2015-07-11 kl. 09:00.
2015-07-11, 09:12
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork

20 procent av väljarna verkar alltså bo under en sten i och med att de inte hört talas om en av de mest centrala inrikespolitiska händelserna någonsin.

Det är värre än så.

Inför valet så pratade jag lite med min duktiga städerska från Hemfrid som hjälper mig sedan många år. Hon talar inte så bra svenska men är en riktig klippa och fantastisk bra person. Hennes största problem är att hon inte riktigt kommer upp i en heltidstjänst för hon har inte tillräckligt kundunderlag.

Jag frågade vad hon tyckte om olika partier och hon sade att hon tyckte S var bäst. Jag undrade varför och påpekade att S ville dra ner på RUT och påpekade att hon då riskerade att bli arbetslös.

Hon frågade då vad RUT var för något?

Hon ville alltså rösta på det parti vars politik skulle medföra den största smällen för henne som invandrare. Det handlar således inte bara om att folk bor under stenar. Folk som inte kan språket eller har kunskap är så fruktansvärt indoktrinerade av sossemaskineriet.
2015-07-11, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag tror också på legitimeringen som jag sa i mitt tidigare inlägg. Konsensussvensken har nu märkt att han inte är esnam i att tycka att saker håller på att gå åt helvete. Det får mig att tänka på en annan grej.

S ~24%
M ~24%
SD ~22%

Det skiljde tiondelar mellan S och M och SD var 2 procent efter. Om det är som jag tror att det är legitimeringen och gräsrotsaktivism och Almedalen som förorsakat detta tokhopp på 3% i den senaste undersökningen från Demoskop så borde en uppgången vara generell och inte institutsbunden.

Därför mina vänner, vågar jag sticka ut huvudet och förutspå att SD kommer vara största parti i Nästa Sentio. Har jag fel får ni häckla mig i tråden och se min trådförnedring när jag tvingas krypa till korset och säga att jag hade fel.

Men jag tror jag slipper. Så alla tråddeltagare: SD blir största parti i Sentio i juli.

Det är fullt möjligt att det blir så, och visst kan man känna sig glad så långt, men det finns fortfarande en lång väg att gå:

Svensken i allmänhet tycker att invandringen är alldeles "helvetes för stor", men fundamentet kanske ändå står kvar orubbat hos dessa nytillkomna sympatisörer. Fortfarande gäller tesen att mångkultur är något eftersträvansvärt i sig, bara den sker med måtta.

Man ser också nu invandringskritiska skribenter i gammelmedia uttrycka missnöje över "volymer", men dessa skriver i allmänhet att de självklart är för "ett öppet Sverige". Detta ord: "öppet" ger läsare i allmänhet en positiv känsla för invandring som fenomen. Endast de läsare som verkligen tänker efter inser att öppenhet här betyder fri åtkomlighet för alla och envar att komma in och ta för sig av vad som finns här.

Det krävs fortsatt "folkbildning" där SD måste påpeka de historiska konsekvenserna av mångkultur (Jugoslavien, Indien, Sudan, Irak etc etc) med dess etniska konflikter som alltid uppstår liksom vad denna "underbara" öppenhet innebär i praktiken, dvs att vi skänker bort vad vi har.

Sen är det förstås just nu ett bra tillfälle att attackera islamismen. Vi ser i världen vad vi bör frukta mest.
2015-07-11, 09:25
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Som väntat ökar SD när andra partier börjar vackla. //..// Språktest-kortens tid är förbi. Det parti som planerar att lägga om sin invandringspolitik har en ofantlig uppförsbacke.

Bra och tänkvärt inlägg i vanlig ordning. Men jag vill peka på en sak som jag är övertygad om. Om nu en omsvängning kommer i samhället som vi sett prov på, folk börjar prata om migrationspolitik i ekonomiska termer osv. så kommer även journalistiken att ändras tror jag.

Alltså är det "enskilda-fallet"-snyftet ett tillvägagångssätt som gett resultat de senaste 20 åren, men om folks attityder ändras (nu ska vi hjälpa på plats, och rädda pensioner och välfärd för svenskarna!) så kommer den här journalistiken också att bli verkningslös. Och blir den verkningslös kommer den att upphöra. Det blir som hon SR-reporten som stog nere i nåt turkiskt flyktingläger och började grina när hennes "Men Ali-babba och hans kusin höll nästan på dö!"-vals inte fungerade och politikern sa åt henne att "Don't micromanage the situation".

Därför kommer som du säger uppförsbacken för de gamla partierna att vara av mastodontformat. Hanif Bali och Johan Westerholm var överrens om att det kommer att krävas ett generationsskifte av politiker för att få ändringen till stånd. De gamla partiernas politiker är för färgade av det som varit. Det leder till att SD kommer få göra jobbet tror jag - deras politiker är yngre än alla andras, och dom erkänner inte "mediekratin" heller. Den traditionella skandal-och-drevjournalistiken biter in på SD för dom har inte rättat in sig i de på mediedramarturgin troendes led.

Det ger vid handen att alla andra kommer att vara inkapabla att göra något och kommer få se sig akterseglade av SD. Jag tror också att medias makt att påverka detta är begränsad. Mer begränsad än vad folk tror. Jag är övertygad att om nästa statsminister ber media dra åt helvete och hålla käften när "enskilda fall"-frågor kommer, så kommer journalisterna inte veta hur dom ska hantera det. Det gäller bara att våga göra det första gången, sen vet man hur lätt det är.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-07-11 kl. 09:58.
2015-07-11, 09:25
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:

S ~24%
M ~24%
SD ~22%

Om detta skulle ske, att Sentio skulle visa SD som Sveriges största parti, ja då skulle Norska tidningar slå upp det i rubriker i Norsk media. Då uppstår det intressanta läget att befolkningen i Sverige inte fått reda på denna historiska politiska megabomb, medans norrbaggarna lätt och ledigt kan läsa om genombrottet.

Kommer Svensk media att kunna hålla sig från att publicera klickmonstret "Sverigedemokraterna nu största parti i Norsk mätning". Kan de verkligen det?

Kämpa Sentio!
2015-07-11, 09:34
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Svensken i allmänhet tycker att invandringen är alldeles "helvetes för stor", men fundamentet kanske ändå står kvar orubbat hos dessa nytillkomna sympatisörer. Fortfarande gäller tesen att mångkultur är något eftersträvansvärt i sig, bara den sker med måtta.

Allt handlar om urval och volymer. Väldigt väldigt få svenskar har något emot att folk kommer utomlands ifrån och jobbar, så länge dom sköter sig och smälter in och beter sig som folk. Det gäller att förmedla sanningen att "mångkultur" är kaos. Det är parallellsamhällen, det är balkongkastningar och IS-krigare och terrormoskéer. Det är mångkultur. Kaos.

Att jobba på kontoret med ett gäng kompetenta och glada asiater i projektgruppen, att stanna förbi thaikiosken för lite schysst käk på vägen hem från jobbet är influenser i svensk kultur.

Mångkultur = Kaos. Måttfullheten du nämner är typiskt i svensk kultur.
2015-07-11, 10:07
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Risken för felbedömning förefaller minimal!

Sker det inte i denna månad, sker det sannolikt inom de närmaste månaderna!!!
2015-07-11, 10:23
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Som väntat ökar SD när andra partier börjar vackla.

Som väntat kommer journalister som är ängsliga att deras lydiga flock börjar skingras att peka på detta som bevis för att "mörkerkrafterna bara gynnas av att andra börjar anamma deras retorik".

Det stämmer ju självklart. Att slutligen medge att man haft fel kommer naturligtvis skingra de sista misstankarna om att man haft fel. Det går inte bara att säga "hej hopp nu tycker vi tvärtemot som vi tyckte innan".

Språktest-kortens tid är förbi. Det parti som planerar att lägga om sin invandringspolitik har en ofantlig uppförsbacke.

Först kommer alla väljare som lockats av sverigeförintelsen (vilka de vänt sig till i 20 år) att söka sig till någon av de andra sex partierna som fortfarande förespråkar sverigeförintelse. Och de som tvivlat på partiets invandringspolitik men stannat kvar ändå, kommer få den slutliga bekräftelsen från partiet självt om att partiet haft fel. Dessa kommer gå till SD.

Ett invandringsbegränsande förslag från ett tidigare kulturmarxistikt parti kommer alltså driva bort både de som gillar och ogillar förslaget.

Skulle partiet ändå överleva detta och lyckas genomdriva sin nya invandringspolitik börjar den verkliga golgatan. Det finns en orsak till att SD-liknande utspel ALLTID kommer från partier i opposition.

Det är nämligen en sak att skriva en debattartikel om ålderstest av ensamkommande. Något annat att driva genom det och sedan svara för löpsedlarna om så mycket som en enda blir bedömd felaktigt. Det är en sak att prata om att ställa krav och föreslå språktest. Något annat att förklara för 40 mikrofoner i ansiktet varför Ali skickades tillbaka och blev dödad bara för att han missade veckans glosor på SFI.

För den krassa sanningen är att en restriktivare och mer kravinriktad invandring kommer generera åtminstone någon enskild offerberättelse i kvartalet. Och du kan lita på att media kommer att berätta den. Om och om igen, med stora bokstäver.

Just invandring är ett område som inbjuder till enskilda berättelser. Det är enkelt att visa en familj och beskriva deras situation som ett omedelbart resultat av en politik.

Det är inte lika enkelt att peka på fördelarna. Brottslighet och bidragsberoende kommer ju inte försvinna. Bara sluta att öka. Svenskens lidande som en följd av massinvandring är heller inte lika enkel att göra berättelser om. Visst går det att säga att våldtäkterna ökat med si och så många procent, tala om överrepresentation, besparingar etc. Men som man brukar säga: en död är en tragedi, tusen döda är oroligheter. Och det går sällan att peka på en misshandel eller ett mord och ställa någon enskild invandringsvurmare till svara.

Kopplingen mellan offret och invandringspolitiken finns visserligen där. Den framträder i statistiken. Att hög invandring, kravlöshet, svenskförnekelse och anpassning leder till många som betraktar sig som nyadel, börjar förakta svenskar, och därför begår brott. Men i de enskilda fallen så går det inte att ställa en invandringsvurmande politiker till svara för en gruppvåldtäkt lika tydligt som det går att ställa en politiker till svara för en ny regel som innebär att en familj, till synes orättvist, blir hemskickade.

Att lägga om invandringspolitik kommer alltså för gammelpartierna att innebära att pk-väljarna försvinner. De andra får sina farhågor bekräftade och går till SD. Deras nya politik kommer generera massa anklagande snyftartikel som utmålar dem som hjärtlösa. Och det kommer dröja länge innan de ens kan visa upp något possitivt av sin nya politik. Att brottsligheten sjunker, skolresultaten går upp, ekonomi lösgörs för välfärd. Och även när så sker kommer sambandet inte vara lika tydligt mellan deras politik och förbättringarna som det är mellan ny regel och orättvis utvisning. Media kommer knappast heller vilja hjälpa dem i att visa detta samband.

Det är alltså en synnerligen otacksam börda att förändra svensk invandring. Partiet som gör det må rädda tusen flickor om året från våldtäkt, förhindra 50 mord om året, minska skadegörelse, förhindra terrorattentat, halvera gatubrottsligheten. Men allt det är bara teoretiska förbättringar. Saker som INTE händer. Partiet kommer endast bli omskrivna för vad som faktiskt händer. Att Ali och hans familj tvingas åka tillbaka till Syrien där det är hemskt att leva.
Klokt. Klokt. Klokt. Men mycket desillusionerande.
2015-07-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Klokt. Klokt. Klokt. Men mycket desillusionerande.
Varje kraft genererar en motkraft. SD:s kraft i opinionen leder till ett partiellt övertagande även av media och etablissemangsposter. Det är en långsam process, precis som att vi nu lider av idéer som först hade sin praktiska födelseplats i 68-rörelsen- men den kommer. Det innebär att flera verklighetsbeskrivningar kommer att existera parallellt (även i MSN), vi kommer se ett mer pluralistiskt media-Sverige - och till slut kan det bli in all in. Svenskarna i gemen må vara måttfulla, men det var länge sedan deras politiska etablissemang var det, när pendeln svänger kan vi så en våldsam rusning till en lönande "höger" position. Det gick i Danmark och bör rimligen fungera i Sverige. Sen om vi hinner före de demografiska krafterna är en annan, möjligen tragisk, fråga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in