Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-11, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Ursäkta jag dröjde.
Det är minst tre master är involverade. Då går det att få en position på ca en meter. Finns det fler master så att ev. positionsfel på masterna kan minskas går det att få ännu bättre. Normalt räcker dock en meter.
Det du frågar om Lisas mobil är fullt möjligt.

Gäller detta även i efterhand? Jag har förstått att det går att posistionsbestämma mobiler mha triangulering i realtid medan de används eller är uppkopplade, men har inte uppfattat att det skulle gå att återskapa rörelsemönster m.m. med större precision än att man kan tala om vilka master som mobilen varit uppkopplad till, vilket skulle ge ett mycket grövre geografisk positionsbestämning. Menar du att tillräckligt mycket information sparas så att det, i efterhand, skulle gå att följa en mobils rörelser med en meters noggrannhet?
2015-07-11, 02:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Du ska nog inte ändra uppfattning. Domstolen har endast att ta ställning till den brottsrubricering som åklagaren yrkar. Har inte åklagaren garderat och bevisen inte lever upp till rätt nivå blir det ett frikännande.
Jag har visat på en dom där åklagarens brottsrubricering skilde sig från domstolens. Vad har du som källa på ditt påstående?
2015-07-11, 02:56
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BokmakareF
Det du säger är inte otroligt. Faktiskt väldigt troligt under de omständigheter vi tror oss känna till. En fundering bara, hur vet vi att handsken verkligen låg i ladan? Ingen har ju sett den ligga där. Alltså är det också troligt att, som någon redan påpekat långt bak i tråden, att MGM försöker avleda från dem verkliga brottsplatsen och därför påstår att handsken hittats just i ladan...

Dock har det känts som att ladan varit en viktig utredningsplats för polisen, med tanke på avspärrningarna osv. Om LH inte ens varit i ladan och handsken bara planterats där av NB så får man i alla fall medge att han lyckas finta bort polisen. Har LH aldrig varit i ladan skulle det inte förvåna mig om NB parkerat sin bil vid caféet för att fixa den yttre städningen runt caféet. Det var ett förslag någon la fram som i så fall förklarar varför LH och NB möts, utan att NB nödvändigtvis planerat det och stalkat henne. Han dyker i så fall upp efter att de andra dragit men när Lisa fortfarande är kvar. NB går sedan runt och ordnar allt och kanske därefter går fram och pratar med LH. Han kanske raggar lite på henne, vill få med henne att göra något, men LH avvisar honom. Sen vet vi ju inte vad som händer, men en gissning är att NB blir aggressiv. Vi vet ju inte om hans mentala labilitet så han kanske har triggats och slagit henne i huvudet med något. Kanske hjälmen eftersom den inte återfinns vid platsen hon försvinner. Han slänger sedan in henne i bilen, kör iväg och begår våldtäkt/försök till våldtäkt och dödar henne nån annanstans längs vägen. Sen när han kommer till Martorp är hon gissningsvis redan avliden.

Detta är min teori som förutsätter att Lisa aldrig varit i ladan. Tror i alla möjliga teorier det kan ligga en del i att NB av en slump varit vid samma plats dock, att de båda samtalat och att NB blivit aggressiv mot LH, exempelvis efter en avhysning.
2015-07-11, 03:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Detta skrev du 8.juli.

Varför du inte lägger dig är svårt för en normal människa att fatta. Du far med lögner och påhitt, men fortsätter som du ingenting sagt.

Lägg av!

Men titta där har vi dig igen.
Nå, var du på plats vid båren så du kunde se att hon inte var styckad?
Du far väl inte med lögner?
Senast redigerad av PeterNoster 2015-07-11 kl. 03:17.
2015-07-11, 03:10
Medlem
Citat:
Instämmer. Det kanske var det hon sysslade med innan hon skickade SMS till pappan.
Jag kanske seglar men min erfarenhet är man ska inte krångla till det, sanningen är oftast enklare än man tror.

Ja, det är möjligt att det var det som hon höll på med innan hon SMS.a.

Den enklaste hypotesen jag kan komma på över hur det har gått till:

GM slänger in LH i baksätet, alternativt i bagageluckan och åker söderut? LH försöker under bilturen få igång sin mobil som har batteritorsk. MGM märker detta under färd eller när han stannar bilen och blir förbannad och slår sönder mobilen. MGM åker vidare mot Mantorp och låser in LH utan att hans fru ser.

Dagen efter ska MGM träffa AJ i ladan och han eller hans bror tar bilen dit och märker på vägen dit att det finns lite grejer i baksätet, typ klockspännet mm. MGM ber sin bror slänga ut sakerna genom sin fönsterruta och säger att det är skit som ska slängas. MGM vill ju inte åka med bilen fylld med synliga spår bort till cafet om polisen skulle få lust att kolla den och han vill heller ej säga till medpassagerare att det är LHs saker. Hellre spår vid vägen än i hans bil tänker MGM. Kanske ännu enklare om det är lillebror som kör bilen och MGM själv hittar sakerna och slänger ut de lite halvdiskret med handskar på under bilfärden.

Handsken, den enklaste förklaringen är att det är massa grejer i ladan (stökigt) och att handsken legat där hela tiden och att den som sökte i ladan var stressad och såg den inte. Alternativt att MGM upptäckte att handsken var kvar i bilen när de kom fram till ladan och kom på att han även måste dumpa den om polisen skulle få för sig att kolla bilen.
Senast redigerad av ulvan 2015-07-11 kl. 03:15.
2015-07-11, 03:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOzil
Gäller detta även i efterhand? Jag har förstått att det går att posistionsbestämma mobiler mha triangulering i realtid medan de används eller är uppkopplade, men har inte uppfattat att det skulle gå att återskapa rörelsemönster m.m. med större precision än att man kan tala om vilka master som mobilen varit uppkopplad till, vilket skulle ge ett mycket grövre geografisk positionsbestämning. Menar du att tillräckligt mycket information sparas så att det, i efterhand, skulle gå att följa en mobils rörelser med en meters noggrannhet?

En triangulering med GSM ger noggrannheten 50 meter i bästa fall.
2015-07-11, 04:31
Medlem
H.Brantings avatar
Högst troligt är ju att den enda tekniska besvning som finns i dagsläget, eller vid tidpunkt för omhäktningen är ju just mobil/data-trafik. Hade det funnits dna eller blodspår och dylikt som gått att knyta till MGM hade han häktats fram till rättegång dirr.

De besvärliga omständigheterna som gör brodern väldigt intressant torde ju va så enkelt som att den hantverkabod/omklädningsrum som Lisa hittades i var låst. Troligt är att endast ett fåtal har tillgång till den, kanske bara de två bröderna. Svårt att snacka bort men inte tillräckligt för att fastslå skuld.

Går det verkligen att kolla upp position på en mobil vid en viss tidpunkt om den inte använts?
2015-07-11, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.Branting
Högst troligt är ju att den enda tekniska besvning som finns i dagsläget, eller vid tidpunkt för omhäktningen är ju just mobil/data-trafik. Hade det funnits dna eller blodspår och dylikt som gått att knyta till MGM hade han häktats fram till rättegång dirr.

De besvärliga omständigheterna som gör brodern väldigt intressant torde ju va så enkelt som att den hantverkabod/omklädningsrum som Lisa hittades i var låst. Troligt är att endast ett fåtal har tillgång till den, kanske bara de två bröderna. Svårt att snacka bort men inte tillräckligt för att fastslå skuld.

Går det verkligen att kolla upp position på en mobil vid en viss tidpunkt om den inte använts?
Visst går det att kolla var en mobil befinner sig vid en viss tidpunkt förutsatt att den är påslagen är den inte det så blir spåret var den fanns innan den stängdes och eventujellt när och var den slogs på igen.Däremot så går det nog inte att konstatera att mobilen var på just den vägen eller på den ängen eller i det huset utan bara att den har varit i området beroende på att signalen går till en bas station där dessa stationer sitter tätt så går det att komma närmare positionen mer exakt än där det är glest mellan dom och det brukar ju vara så att det är glesare mellan dom på landsbyggden.Hur det är med dom som inhåller gps är det kanske bättre odds att kunna knyta en viss mobil till en viss plats fast det förutsätter ju att telbolagen lagrar var vi befinner oss.
2015-07-11, 06:49
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men titta där har vi dig igen.
Nå, var du på plats vid båren så du kunde se att hon inte var styckad?
Du far väl inte med lögner?

Styckningspeter! Jag har aldrig hävdat att jag haft insyn i utredningen, som denna Kellywoman påstår hon har.

Jag har aldrig ljugit, bara sett villka möjligheter som fanns, och de som inte fanns.
Jag har svårt att föreställa mig styckning, som de flesta tänkande människor.

Det fanns inte tid, och dessutom borde det inte ta 2 veckor att hitta något som binder en person vid ett brott där styckning skett.
2015-07-11, 07:23
Bannlyst
Intressanta synpunkter från denne man som också observerade "ovanliga" hjulspår vid Martorpsfallet:

http://www.apg29.nu/index.php?sida=kommentarer&u=3360
2015-07-11, 08:27
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Du ska nog inte ändra uppfattning. Domstolen har endast att ta ställning till den brottsrubricering som åklagaren yrkar. Har inte åklagaren garderat och bevisen inte lever upp till rätt nivå blir det ett frikännande.
Nej. Domstolen är bunden av åklagarens gärningspåstående, inte åklagarens rubricering. Det är domstolen som slutligen fastställer vilken rubricering en gärning ska ha, inte åklagaren.

Åklagaren har även, innan dess förhandlingen avslutats, möjlighet att justera sitt gärningspåstående så långt att det inte blir "en annan gärning".
2015-07-11, 09:12
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Intressanta synpunkter från denne man som också observerade "ovanliga" hjulspår vid Martorpsfallet:

http://www.apg29.nu/index.php?sida=kommentarer&u=3360

Verkligen! Jag tror på teorin om en ensam gärningsman med lokalkännedom som visste att utländska gästarbetare bodde kring området. Det beklagliga, med att polisen/prosecution snöade in sig på utlänningarna, är att en eventuell mycket farlig man är på fri fot ute i samhället. And none of ya'll safe...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in