Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-11, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Nu låter ditt inlägg för lite bra för att vara sant Har faktiskt inget att invända förutom att jag tror bilen stod så nära moppen som möjligt. Men vem vet, GM kanske tog en rundtur med vagnen.

En litet inhopp i sammanhanget. Det har påpekats att LH kanske hörde dåligt att GM närmade sig, utifall hon haft hjälmen på sig. Tanken slog mig idag att man hör ännu sämre om man lyssnar på musik (hörlurar), vilket hon kan ha gjort.

Instämmer. Det kanske var det hon sysslade med innan hon skickade SMS till pappan.
Jag kanske seglar men min erfarenhet är man ska inte krångla till det, sanningen är oftast enklare än man tror.
2015-07-11, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, det är ju domen som får verkan, dvs bestämmer påföljden. Inte brottsrubriceringen i åtalet, den bryr sig ingen om efter att dom har vunnit laga kraft.

Jo jag bryr mig om brottsrubriceringen och hävdar att åkl står för att formulera den.

Att du sedan sparkar in vidöppna ladugårdsdörrar gn att påtala att det är den lagakraftvunna domen som får verkan hör ju inte ens indirekt till saken.

Tror inte vi kommer nånvart med detta och det tangerar nog ot så go' natt o sov gott.
2015-07-11, 02:12
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Läs stämningsansökan: "Mord och grovt vapenbrott". Läs tingsrättens domslut: "1. Vållande till annans död". Läs hovrättens domslut: "1. Hovrätten ändrar tingsrättens dom endast i fråga om påföljd på så sätt att hovrätten bestämmer fängelsestraffets längd till 3 år". Åklagaren och domstolarna var oense om brottsrubriceringen, och det är domstolen som bestämmer.

Du har fortfarande lika fel! Jag har läst och förstått, har du? Gärningsmannen i det mål du länkade till åtalades för mord, alternativt vållande till annans död av åklagaren. GM dömdes för vållande i TR. Gärningsmannen överklagar till HR som fastställer domen, dvs ändrar inte TRs dom (men ändrar påföljden, dvs strafflängden). Domstolen kan inte döma för brott som åklagaren inte åtalat för.
2015-07-11, 02:13
Måste säga vad är detta? Ett mord på en 17 flicka i Sverige och polisen lägger locket på.
Ska inte allmännheten bli varnad för vad som har hänt.
Ett jävla pådrag om dricksvattnet råkar vara lite dåligt varstans.
Men ett mord nej det pratar vi inte om, allmännheten får en känsla av att det kanske inte hänt överhuvud taget eller så verkar det i polisens fall som att det är sånt som händer inget att bry sig om.
Överstatlighet och undanhållande av viktig information till allmännheten är vad det är.
Sen att svenskar tyvärr är så slätstrukna och godtar allt som staten tar sig för. Mjäkar med typ
ja nu kan man inte säga si och så för att inte störa utredningen osv.
Detta skulle vi kunna få ändring på om vi gjorde våra röster hörda och icke acceptera något satans lock på.
2015-07-11, 02:14
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Ursäkta jag dröjde.
Det är minst tre master är involverade. Då går det att få en position på ca en meter. Finns det fler master så att ev. positionsfel på masterna kan minskas går det att få ännu bättre. Normalt räcker dock en meter.
Det du frågar om Lisas mobil är fullt möjligt.

Tack! Då kan man ju börja föreställa sig vad vissa delar av den tekniska bevisningen eventuellt innehåller...
2015-07-11, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tack! Då kan man ju börja föreställa sig vad vissa delar av den tekniska bevisningen eventuellt innehåller...
LHs sista kända pejling är vid cafet (antagligen vid moppen). Eventuell pejling av GM/MGM är okänd för oss vanliga "svensson-utredare", än så länge
2015-07-11, 02:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Du har fortfarande lika fel! Jag har läst och förstått, har du? Gärningsmannen i det mål du länkade till åtalades för mord, alternativt vållande till annans död av åklagaren. GM dömdes för vållande i TR. Gärningsmannen överklagar till HR som fastställer domen, dvs ändrar inte TRs dom (men ändrar påföljden, dvs strafflängden). Domstolen kan inte döma för brott som åklagaren inte åtalat för.
Läs stämningsansökan, åklagaren hade ingen alternativ brottsrubricering. Men även om han hade haft det blev brottsrubriceringen vållande. Domstolen kan döma för brott som ligger inom åklagarens gärningsbeskrivning.

Ta t.ex. mord och dråp. Det är samma gärning, men inte samma brott, trots att #Hamilkar påstår motsatsen. Oavsett om åklagaren åtalar för mord eller dråp är det fritt fram för domstolen att välja brottsrubricering inom gärningsbeskrivningen. Men skulle domstolen döma för misshandel, vilket förutsätter att brottsoffret överlever, då gör den fel, förutsatt givetvis att offret inte överlevde och det ingår i gärningsbeskrivningen.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-07-11 kl. 02:33.
2015-07-11, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Måste säga vad är detta? Ett mord på en 17 flicka i Sverige och polisen lägger locket på.
Men ett mord nej det pratar vi inte om, allmännheten får en känsla av att det kanske inte hänt överhuvud taget eller så verkar det i polisens fall som att det är sånt som händer inget att bry sig om.
Överstatlighet och undanhållande av viktig information till allmännheten är vad det är.
Sen att svenskar tyvärr är så slätstrukna och godtar allt som staten tar sig för. Mjäkar med typ
Detta skulle vi kunna få ändring på om vi gjorde våra röster hörda och icke acceptera något satans lock på.
Vad finns det att säga? Polisens uppdrag är inte att tillfredställa din nyfikenhet.

Att berätta hur hon dog skulle skada utredningen. Det är något som bara polis och GM ska veta för att inte 10 olika galningar ska kunna "erkänna" mordet.
2015-07-11, 02:30
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake

Om de nu är övertygade om att gärningsmannen är den häktade så är nog locket på att föredra. Bättre än att varenda låtsasSherlock ska hora ut kreti och pleti här på forumet fōr sitt eget höga nöjes skull.
Senast redigerad av Beatas 2015-07-11 kl. 02:37.
2015-07-11, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
En gång för alla: Det är lillebror som syns i trappan!
Lillebror är den långe av de två, vilket syns särskilt väl på denna omtalade bild.
Här synes han dock klart negativt överraskad av att ett foto tas - vem tog fotot?
Kanske storebror (som han just då inte tålde, av oklar anledning).

Klart är, att lillebror går ner för en trappa, med sin lille son (som syns längre ner i trappan) före sina föräldrar. Jag tror faktiskt, med stark övertygelse och goda skäl, att kvinnan på denna bild är mamma till barnet och alltså lillebrors hustru snarare än MGM:s dito.

Ni som hävdar att kvinnan på bilden måste vara MGM:s fru pga hon ser fet ut här, är nog ute och cyklar. Kvinnan som syns i trappan är ingalunda fet, även om rumpan ser lite bred ut. Vinkeln snett bakifrån när hon tar en steg nerför trappan, kan förstärka det intrycket. Men om man ser till armarna och kroppen i övrigt, kan man inte säga att hon ser fet ut.
Jag har också sett, att lillebrors fru haft samma frisyr vid annat fototillfälle.

Jämför bilderna igen, både vad gäller kvinnor och män.

http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=11054246384537815031

http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=07864885317913242289

http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=48537143438896092544
2015-07-11, 02:52
Medlem
Ferry31s avatar
Vad kan frugan och AB dömas för? Räknar med att de inte är inblandade i mordet, men däremot tror jag de vetat om att NB gjort det om han har skyldig.Är NB någorlunda mänsklig så måste även han berörts av allt och då borde de ha fattat. De har det säkert jobbigt som det är nu, men har de inte lämnat uppgifter till polisen så har de åtminstone försvårat utredningen och skyddat NB. Kan förstå om det finns en stark sammanhållning i familjen, men för ett sånt fruktansvärt brott så finns det inget försvar för att hålla ett monster bakom ryggen.
2015-07-11, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja då är det väl så då att domstolen kan sätta vilken brottsrubricering de vill bara den passar in i åklagarens gärningsbeskrivning. Jag har iaf alltid trott att domstolen endast kan döma brottsrubriceringar som åklagaren yrkar på.

Du ska nog inte ändra uppfattning. Domstolen har endast att ta ställning till den brottsrubricering som åklagaren yrkar. Har inte åklagaren garderat och bevisen inte lever upp till rätt nivå blir det ett frikännande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in