Medborgarlön - den nyliberala elementet som EJ bestrider alla argument gentemot bidrag och andra Robin Hood metoder, som egentligen gör sosseargumentationen alldeles meningslös, men den förbryllande skillnaden för medborgare är att; nyliberalismen är en cynisk,egocentrisk och girig herre som eftersträvar all form av poäng på sin virtuella resultattavla där Bill Gates har en stadig förstaplats.
Jag vill inte gå för mycket OT, men hur kan du belöna svenska medborgare för att vara medborgare som säljer enklare än vatten i Sahara. 500 000 förväntas anlända inom 4 år och enligt dig är medborgarlön botemedlet för inkompetenta och lättkränkta somaliers integrering i samhället.
Jag ser verkligheten som den är; arbetslinjen blir alltmer irrelevant i takt med den fantastiska teknikutvecklingen, och det enda vårt politiska etablissemang har i arsenalen är gamla arbetslinjefloskler som "skapa jobb", "lägre trösklar" och "alla behövs".
Alla behöver inte jobb, men alla behöver en inkomst. Om alla har en inkomst har de makt över sina liv, vilket gynnar demokratin och den fria marknaden.
Att man sedan väljer att vara en humanitär stormakt och ta in långt större volymer nya människor än sina grannländer är något helt annat. Det har jag ingen förklaring till mer än att det är någon sorts "livsstilsval", ungefär som folk i lyxfällan som väljer att "unna sig".
Att den demografiska utvecklingen skulle kräva det är däremot struntprat. Ju mer utvecklat ett land blir, desto färre barn föder man.
Senast redigerad av KonungHonung 2015-07-10 kl. 12:14.
Har du läst vad han har skrivit? Han har faktiskt en poäng.
Frågan är om du har läst vad TS skrivit, och reflekterat över vad TS har skrivit. Du kan t.ex. jämföra TS inlägg med det inlägg som skrivits av FelixSotiz ( (FB) bemanningsföretag har krossat arbetsmarknaden), vilket gör att även du kommer se att TS begår väldigt många fel. Istället för att bygga upp sitt personliga nätverk är han aggressiv, istället för att ta initiativ till att göra karriär sitter han och gråter på FB osv.
Alla verkar associera IT med bara IT-support, det är ju något som inte ens kräver utbildning så vitt jag vet. Det är som att använda Mcdonalds som referens för hela restaurangbranschen.
Jag tycker då fan systemutvecklare och andra bristyrken som kräver djup kunskap är mer rättfärdigad högre löner än några knegare som inte gått ut gymnasiet än. Vad tror du folk gör framför datorn? Vi sitter inte bara på arslet. Man betalar ju löner utifrån hur viktigt det är. IT-branschen är ju jättestor och växer bara hela tiden och det är betydligt svårare att hitta duktiga programmerare till komplexa system ingen förstår, än att hitta några arbetare till random knegjobb.
Många tror ju att de som sitter på IT-supporten *är* hela IT-avdelningen. I själva verket är det oftast gymnasieungdomar som jobbar där nåt år innan de antingen vidareutbildar sig inom IT eller går vidare till något helt annat yrke. Det samma gäller t.e.x "Adidastekniker". Därför är lönerna och villkoren också i nivå med andra "ungdomsjobb" typ McDonald's. Företagen vet att de duktiga kommer sticka så fort de får något bättre eller kommer in på en utbildning, och de andra är för lata och omotiverade för att vara värda att satsa på med t.ex. en fast anställning.
Just nu skriker man efter systemutvecklare på arbetsmarknaden, vilket pressat upp lönerna och vad jag sett, även gjort att fler anställer direkt. Så just nu är det vad man ska satsa på. Tycker dock det känns som det är en liten bubbla just nu, så om 3-5 år kanske det inte längre är ett bristyrke.
Vill man ändå jobba med någon form av IT-drift istället för utveckling, och göra sig attraktiv för företag, bör man kunna Powershell och några programmeringsspråk samt ha god förståelse för databaser. Det är sådant som kräver antingen utbildning eller en hel del självstudier och/eller erfarenhet.
Jag kan tycka att mycket av den kritik som riktas mot bemanningsföretagen är befogad men sedan får man faktiskt ta och tänka till lite.
Hur många ansökningar tror ni att det går på varje utannonserad tjänst?
Vilket kontaktnät har man som enskild personalchef att hitta kvalificerade arbetssökande som besitter den kompetens som arbetet kräver men samtidigt passar in i gruppen?
På varje utannonserad tjänst går det i snitt 200-300 ansökningar, ponera att en fullsmetad chef ska ta sig tid att läsa igenom dessa och samtidigt sätta av tid både för att ringa dessa men samtidigt hinna träffa ett par kandidater för en intervju. I bakhuvudet vet denna chefen att en felrekrytering kostar ett par hundra tusen kronor.
Istället står bemanningsföretaget där och säger att dom löser hela processen och vaskar fram ett antal kandidater helt gratis men om du sedan skulle vilja provanställa(hyra in) alternativt rekrytera någon av mina kandidater får du betala.
Kostnaden för bemanningsföretaget är inte heller gratis, deras kärnverksamhet är hyra ut personal. Till detta finns en mängd olika supportfunktioner för att säkerställa att uppdragen tickar in. Vi pratar konsultchefer, assistenter, säljare, marknadsförare, ekonomifunktioner men även jurister. Precis som på vilket annat företag som helst.
Skillnaden är att uppdragsgivaren betalar den största delen av den kostnaden men sedan betalar du som arbetstagare även delar av denna kostnad.
Bemanningsföretag är en dyr men enkel lösning för företag som varken har tid eller lust att driva sina egna rekryteringsprocesser. Bemanningsföretagen öppnar även dörrar för oss unga som ofta annars hade varit helt igenmurade. Visst får vi kanske kliva ner i lön ett par månader men under dessa månader får vi chansen att göra oss oumbärliga och bevisa att vi är en tillgång.
Senast redigerad av FelixSotiz 2015-07-10 kl. 13:58.
1. Det är inte så många sökande på varje tjänst, ca 30-50 st på it-tekniker via bemanning. Jag har kollat det flera ggr.
2. Du får inte lägre nota om du hyr in datortekniker via bemanning. Dom debiterar dig 350-450 tim exkl moms varav den anställde får 21-22 000 brutto. Snarare blir det mycket dyrare för dig än att anställa själv med riktiga löner och mellanskillnaden hamnar i fickan hos en parasit. Och ja, jag har kollat det också vad dom debiterar genom att utge mig för att vara arbetsgivare och ringt runt till alla bemanningsbolag. Dom är väldiga paranoida när man frågar priser, ungefär som kriminella som säljer knark brukar vara.
En spark i arslet är vad du ska ha.
Jag respekterar det du skriver och din situation liknar många andras idag tyvärr. Vet inte riktigt om jag ska skratta eller bara lägga mig ned och dö eftersom numera söker sig t.o.m. sjuksköterskor till bemanningsföretag för att få jobba vanliga dagtider. Det rapporterades för fullt om sjuksköterskor och bemanningsföretag på nyheterna i Maj/Juni, de som nu inte följer nyheterna men ändå vill idka källkritik har fritt fram.
Tycker du gjort ett bra jobb när du utgett dig för att vara arbetsgivare och ringt runt till bemanningsföretagen, bara där har du tagit ditt första steg in i journalistyrket.
Till lösningar nu då, du har några års erfarenhet inom yrket och bland de flesta IT-annonser som ligger på platsbanken så kräver man allt som oftast erfarenhet. Vilket hindrar många nyexaminerade att etablera sig på marknaden. I jämförelse med dessa borde ju du garanterat få arbete. Hur ställer du dig till idén att starta eget och arbeta som konsult? Hur går det för dig att kontakta konsultföretag på egen hand? Större IT-företag brukar väl inte rikta sig till bemanningsföretag? Har du kollat med dessa på egen hand? Åklagarmyndigheten, Polismyndigheten m.m. statliga arbetsplatser riktar väl inte sig direkt till bemanningsföretag heller, eller har jag fel?
Om inget av de svenska alternativen fungerar så skulle jag väl om inte annat rekommendera dig att börja leta efter jobbtillfällen i Norge. Norrmännen anställer gärna nyexade tekniker till sina företag och man brukar se det som en lönsam investering att lära upp dessa. Sen är det ju ännu mer förmånligt ifall de anställda gärna stannar kvar i Norge.
Tyskland borde också ligga i intresse för dig, många företag i Sverige är Tyska men har sin hemmaplan i Tyskland. Bosätter du dig i Tyskland och lär dig språket kommer du med stor sannolikhet vara eftertraktad på arbetsmarknaden. Visst är engelskan extremt viktig men tyskan är fortfarande ett stort språk som kanske talas av drygt 150-200 miljoner människor, många talar redan bra engelska idag drygt 1-2 miljarder och oavsett hur bra du är på det engelska språket så finns det fortfarande flera miljoner som är minst lika bra.
Sen undrar jag lite vad för bemanningsföretag du kommit i kontakt med? Manpower och Poolia är två gamla men bra seriösa bemanningsföretag. Dom har funnits med i leken länge och har nog en bättre standard än dess konkurrenter.
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du har t.ex. inte svarat på frågan varför du inte söker arbeten i andra städer än Stockholm istället för att sitta och grina på Flashback.
Mig veterligen så är de flesta myndigheter och arbetsplatser centralt styrda ifrån en punkt. Polismyndigheten och Trafikverket t.ex. har i praktiken all sin IT-verksamhet i Stockholm. Man har några enskilda tekniker på deras större stationer kanske som hjälper anställda med deras IT-problem, underhåller datorerna och servrarna m.m. men det motsvarar sällan mer än 5% av allt arbete inom systemet.
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Jag kan tycka att mycket av den kritik som riktas mot bemanningsföretagen är befogad men sedan får man faktiskt ta och tänka till lite.
Hur många ansökningar tror ni att det går på varje utannonserad tjänst?
Vilket kontaktnät har man som enskild personalchef att hitta kvalificerade arbetssökande som besitter den kompetens som arbetet kräver men samtidigt passar in i gruppen?
På varje utannonserad tjänst går det i snitt 200-300 ansökningar, ponera att en fullsmetad chef ska ta sig tid att läsa igenom dessa och samtidigt sätta av tid både för att ringa dessa men samtidigt hinna träffa ett par kandidater för en intervju. I bakhuvudet vet denna chefen att en felrekrytering kostar ett par hundra tusen kronor.
Istället står bemanningsföretaget där och säger att dom löser hela processen och vaskar fram ett antal kandidater helt gratis men om du sedan skulle vilja provanställa(hyra in) alternativt rekrytera någon av mina kandidater får du betala
.
Lite av det du säger stämmer men själva anledningen till att bemanningsföretagen kunnat klättra så pass mycket idag beror främst på de dumma reglerna på arbetsförmedlingen. För att få ut socialbidrag ska du söka X antal jobb i veckan, där annonsernas innehåll knappast har någon sorts relevans. Så en arbetslös kan t.ex. söka första bästa jobb även fast denne inte har kompetensen för det.
Den regeln har överbelastat arbetsgivare med ansökningar man varken har tid eller ork till att läsa igenom och därav har bemanningsföretagen lyckats klättra. Arbetsförmedlingens dumma "x antal ansökningar i veckan" regel gäller dessutom inte bemanningsföretag. Så bemanningsföretagen blir inte fullt ut lika överbelastade likt vanliga arbetsgivare ändå.
Dessutom så blåser bemanningsföretagen sina "konsulter/anställda" eftersom dom förmedlar arbeten med extremt dåliga villkor. Oftast rör det sig om en timanställning med en dålig lön där bemanningsföretaget tar ut mellanskillnaden, sen är man inte beviljad någon som helst uppsägningstid.
En kompis till mig har befunnit sig ungefär i TS situation med en färdig utbildning och allt. Han stod ut med dessa förnedrade villkor i ett år sen lyckades han hitta ett fast arbete på egen hand och sade upp sig. Men det bör tilläggas att han hade extremt mycket tur.
Senast redigerad av Anonym-tack 2015-07-10 kl. 14:34.
Dumheter. Det är som att påstå att frikyrkan förstört kristendomen.
Nog för att bemanningsföretagen kör sitt eget race emellanåt men de fyller en viktig uppgift på en trög arbetsmarknad. Man bör fråga sig varför företagen anlitar folk från dessa bemanningsföretag, för det är inte billigt.
Mig veterligen så är de flesta myndigheter och arbetsplatser centralt styrda ifrån en punkt. Polismyndigheten och Trafikverket t.ex. har i praktiken all sin IT-verksamhet i Stockholm. Man har några enskilda tekniker på deras större stationer kanske som hjälper anställda med deras IT-problem, underhåller datorerna och servrarna m.m. men det motsvarar sällan mer än 5% av allt arbete inom systemet.
Jaha, så TS ska begränsa sig till att söka arbeten på myndigheter med lokalisering i Stockholm? Det var det dummaste jag har hört på länge. Det är som att säga att det existerar en bostadsbrist då det inte finns några lägenheter i Gamla Stan, utan att se till förorter m.m.
men jag får det jag vill ha, en personal med kompetens
Om mina bekanta och det företag dem arbetar på är någon indikation så är du långt ifrån garanterad detta. Inte ens om man använder sig utav nichade bemanningsföretag.
Bemanningsföretag är inte så farligt, i jmf. med nästa stora grej på arbetsmarknaden: "Egenkonsult". När allmän visstidsanställning försvinner (politiskt beslut inte allt för långt borta) kommer efterfrågan av denna lösning öka och människor tvingas mer eller mindre till att starta eget och ta uppdrag istället för att vara anställda. Dvs. = ingen trygghet.
Din lön är vad du gör den till oavsett sektor, har själv varit på IT- Intervjuver hos bemanningsföretag och fått erbjudanden runt 30-33k, visst det är larvigt att bli intervjuad av en 26årig blondin som har noll koll.. Men IT jobb speciellt inom support finns det gott om och har du dessutom erfarenhet av inköp, projektledning mm. Så är det inte jättesvårt att få en bra lön.
Just nu skriker man efter systemutvecklare på arbetsmarknaden, vilket pressat upp lönerna och vad jag sett, även gjort att fler anställer direkt. Så just nu är det vad man ska satsa på. Tycker dock det känns som det är en liten bubbla just nu, så om 3-5 år kanske det inte längre är ett bristyrke.
Personligen tror jag att det kommer fortsätta vara ett bristyrke ett tag framöver åtminstone. Minns redan 2006-2007 då det redan då rådde en brist. Det är snart 10 år sedan nu och sedan dess verkar behovet till och med ha ökat.