Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-10, 08:58
Medlem
Cambijaos avatar
I vissa aspekter är benningsföretag hela förjävliga. Men överlag är det ett bra sätt få in en fot hos en företag. Eller som utvecklare och dylikt så får man arbetserfarenhet vilket gör att man kan söka sig vidare.
Citera
2015-07-10, 10:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigmacfreak
Bemanningsföretagen kan du tacka staten för.
Den enda anledningen till att dom finns är pga Lagen om anställningsskydd, du har knappt några rättigheter som företag och massvis med rättigheter som anställd.
Räcker med att du missar en textrad vid uppsägning så kostar det dig 15-20.000..
Samtidigt kan du som anställd jobba 2 dagar vara sjuk 2 veckor och repetera utan att du ens kan få sparken..

heja Sverige...
Håller med om att lagen om anställningsskydd behöver förändras. Som någon skrev tidigare i tråden, vi är på väg in i ett paradigmskifte på arbetsmarknaden, där "fasta jobb" i de flesta fall kommer hänvisas till historieböckerna.

Men att bemanningsbranschen skulle vara en effekt enbart av LAS, det håller jag inte med om. Varför finns det så stora bemanningsbranscher i länder som inte har någon LAS, tex. USA? Företag anlitar helt enkelt bemanningsföretag för att det är en fördel för dem. De får snabbt in en kapacitet och slipper arbetsgivaransvar och att säkerställa kompetensen etc. Man köper helt enkelt flexibilitet och är beredda att betala för det.

Vidare tror jag många i tråden blandar ihop personaluthyrning och rekrytering. Skulle tro att 80 % av alla fasta tjänster går genom professionell rekryterare. Dessa tjänster utförs ofta av samma företag som även erbjuder personaluthyrning.
Citera
2015-07-10, 10:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
I vissa aspekter är benningsföretag hela förjävliga. Men överlag är det ett bra sätt få in en fot hos en företag. Eller som utvecklare och dylikt så får man arbetserfarenhet vilket gör att man kan söka sig vidare.
Varför är de så jävliga? De flesta bemanningsföretag erbjuder kollektivavtal, med allt vad det innebär och i många fall även fasta tjänster. På något sätt känns det som att många här inne sprider myter.
Citera
2015-07-10, 10:52
Medlem
Som många korrekt noterar så är dessa parasiter(bemanningsföretagen alltså) bara symptomen på en i grunden dysfunktionell ekonomi. Sverige är inte längre en isolerad ö utan ytterligare ett i raden av små länder som skall konkurrera i en global ekonomi.

Nuvarande lagar och regler på arbetsmarknaden avspeglar ett samhälle som är försvunnet för många år sedan. T ex fackets makt är fortfarande enorm.

Jag är inte den som förespråkar en total anarki på arbetsmarknaden(eller någon annanstans heller för den delen) men vad kan vi göra? Ingeting sker i absolut isolation utan allt hänger ihop. Om man inte ser i vilken riktning världsekonomin går(utför) är man endera dum eller har satt på sig skyglappar.

Sedan kan man skylla på svartskallar, bankirer, lata miffon eller vad man vill.

Om du tittar på vilket rekryteringsbolag som helst så ser du en massa avdankade föredettingar och 25-åriga HR-brudar som med "saklig metod" gallrar fram den gyllene kandidaten. Tror du de skulle få jobb i någon annan bransch?

Vidare gör den enorma konkurrensen att alla satsar på säkra kort och förutsägbara profiler(ofta i branscher de inte kan ett skit om) som i längden inavlar branscherna ännu mer i en negativ spiral.
Citera
2015-07-10, 10:54
Medlem
bombaccis avatar
Roligt att alla nyliberaler med besserwisserkomlex får tjänna av den hårda verkligheten. De där usla villkoren har vi andra redan fått smaka på för länge sedan. It-tekniker verkar ju vara ett riktigt slött jobb också.

Men håller i alla fall med dig ts. När bemanningsföretagen tar över en bransch så är den branschen körd om man är anställd eller vill jobba inom den sektorn.

Jag utbildar mig och är glad över att jag endast sett en enda annons från bemanningsbranschen inom mitt specifika yrke.

Tror att ju fler akademiska yrken som får tjäna på det här, desto fler kommer kräva ett stopp för det o förbättrade villkor igen. Vi har sämre villkor än våra föräldrar.

Men många svenskar är så fega så de vågar inte ens göra uppror när man är vid ruinens brant. Nej man måste helt enkelt förbjuda bemanningsföretag. Ett jäkla sätt faktiskt att försörja sig på. Helt bisarrt att arbetsgivaren inte anställer de som jobbar för en utan låter ett annat företag sköta det där. Man blir en andra klassens medborgare.
Citera
2015-07-10, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Varför är de så jävliga? De flesta bemanningsföretag erbjuder kollektivavtal, med allt vad det innebär och i många fall även fasta tjänster. På något sätt känns det som att många här inne sprider myter.

Myter knappast sanning, det är du verkar tro på sagor ?
De kollektivavtal de erbjuder är inte samma sak som du får som vanlig anställd
Tex behöver de inte betala tjänstepension under de första 6 månaderna, du förlorar om du tar flera nya anställningar på rad och flera 6mån anställningar.
Jo visst har de försäkringar om du skadar dig men de kan säga upp dig pga av arbetsbrist och behöver inte ta på sig en rehablitering om du skadar dig svårt. Du får kanske dina 50000 and so it och besök sedan AF, de skiter i dig fullständigt.
Lönerna är inte samma som vanliga kollektivavtal vid ledighet mellan uppdragen sedan kan det finnas karenser innan du får full lön efter ledigheten fast du är på uppdrag.
Resor under uppdrag måste du själv stå för till stor del av tiden med egen bil.
Du har inga allmänna rättigheter som vanligt anställd med vanligt kollektivavtal utan det går alltid att säga upp dig om inga kunder gillar dig eller anställningen överstigt tiden så de måste fastanställa dig.
Nej sky BF som dj_vulens hantlangare under vissa fall är det tom bättre och vara arbetslös. Dock kan man ha tur någon gång men fallen är sällsynta att det lyckas och riskerna stora för en antimerit om du råkar komma på fel ställe vid fel tidpunkt. Sedan är PA på BF säljare och ibland lovar de mer än de vet om den som hyrs ut och skiter dig sig, gissa vem de skyller på då knappast säljaren ??
Citera
2015-07-10, 11:03
Medlem
FelixSotizs avatar
Har märkt på senare år att det inte längre handlar om att bygga nätverk med potentiella arbetsgivarföretag utan med bemanningsföretag. Jag har idag regelbunden kontakt(mailar var 6e månad elr dylikt) med 4-5 olika rekryterare/headhunters. Jag fick mitt första projektledarjobb via ett bemanningsföretag men trivdes inte alls, jag har ingen märkvärdig bakgrund utan jag vara bara genomtrevlig och rolig att jobba med. Jag bröt mitt kontrakt efter tre månader då min chef hade en tendens att skälla ut mig för minsta möjliga. Min konsultchef var ändå nöjd med mig trots att jag bröt kontraktet då hon förstod min situation.

Jag blev erbjuden ett nytt kontrakt av samma konsultchef men tackade nej då resvägen var lite lång, jag blev dock rekommenderad till en annan tjänst som hennes kollega ansvarade för men min kompetens räckte inte riktigt till kom det fram under en slutintervju. Oavsett så blev jag rekommenderad vidare för att jag avslutade snyggt under mitt tremånaders uppdrag.

Slutligen landade jag ett riktigt bra jobb via ett annat bemanningsföretag där jag blev intagen på tre månader som projektledare på en industri, uppdragsgivaren var nöjd och förlängde ytterligare tre månader utan att veta vad jag ens höll på med. Efter totalt sex månader ville uppdragsgivare förlänga ytterligare sex månader i en helt annan roll än projektledare men jag var lite mer sugen på en anställning. Jag fick förklarat att dom behövde en mer senior för denna tjänsten men såg mig som en mer kortsiktig lösning. Jag såg inga problem med detta då man får ha lite självinsikt men kontrade med att jag vill fakturera från eget företag om jag ska fortsätta som konsult. Sagt och gjort fakturerar jag själv idag till detta företag och det har öppnat otroligt många dörrar, jag har varit här i drygt ett år och mitt nuvarande kontrakt sträcker sig t.om. 2017.

Det ursprungliga bemanningsföretaget blev inte inte jätteglada när jag lämnade dom efter 6 månader och skulle börja fakturera själv men jag skötte det extremt snyggt även fast det för mig egentligen inte var juridiskt möjligt att lämna dom och fortsätta konsulta själv mot samma uppdragsgivare. Men slutligen blev alla nöjda och glada och jag pratar fortfarande med min f.d konsultchef till och från för att bibehålla kontakten.

Vad jag vill berätta med denna historian är att det är såhär arbetsmarknaden ser ut idag för oss som är unga, vi kan tycka att det är förjävligt att behöva skapa en profil för varje jävla bemanningsföretag ska bygga upp en kandidatbank. Att instegslönen är piss på varenda jävla jobb. Men det är så arbetsmarknaden ser ut just nu och med en schysst attityd samt en gnutta ödmjukhet kan vi bara gilla läget och göra det bästa utav det.

För de intresserade;

Ålder: 25
Lön på det jobb där jag bröt efter 3 månader: 27 500kr/månaden
Lön på andra jobbet: 27 500kr under de första 3 månaderna, 28 000kr under de andra tre.
Fakturerar idag cirka 70 000kr i månaden och tar ut strax under 50 i lön inklusive milersättning.
Citera
2015-07-10, 11:06
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Jag var för detta till ca år 2000, då började jag inse att nivån skulle bli för låg och att de i behov av samhällets hjälp inte skulle kunna få någon. SEBs Chefsekonom sa i en intervju idag på Aftonbladet rörande Grekland att det tog Sverige 15 år att komma på benen efter krisen på 90 talet. Och jag som 70-talist kunde som barn aldrig drömma om att jag skulle behöva bli specialakademiker för att få ett jobb som krävde att jag talade svenska.
Teknikutvecklingen har gått mycket längre nu, och snabbare går det. Självkörande bilar, automatiserad produktion, digitalisering mm gör att behovet av mänsklig arbetskraft kommer minska ännu mer. Vill man lösa det med låtsasjobb och sms-anställningar kan man ju försöka det, men min lösning heter medborgarlön. Mer fri marknad och mindre korporativism.
Citera
2015-07-10, 11:34
Medlem
Dareioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
jag gillar låga löner för IT-folk så att vi kan behålla jobben i Sverige och inte sourcar ut dem till Indien. Det visste väl var och en att IT-support är nästa låglönejobb även om det var häftigt 1990 när de vita rockarna i datorhallen började försvinna. Det finns så jäävla massa människor som tycker det är häftigt att jobba med IT. Stort utbud av arbetskraft så kunden kan vraka och välja. Det gillar jag för då blir min nota lägre som nyttjare.

Hoppas du får dina kredituppgifter phishade för att det inte finns kompetent folk inom IT som kan skydda båda dig och dina pengar.
Citera
2015-07-10, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Varför skäller du ut bemanningsföretag? Det är solklart att ingen vill ta sig an en aggressiv människa, vilket gör att du inte får något jobb. Sluta upp med sådana dagisfasoner och bete dig som en vuxen människa.

Sedan bör du inte bara se till arbetena i Stockholm, utan även söka arbeten i andra städer.

Har du läst vad han har skrivit? Han har faktiskt en poäng.
Citera
2015-07-10, 11:51
Medlem
Dareioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Teknikutvecklingen har gått mycket längre nu, och snabbare går det. Självkörande bilar, automatiserad produktion, digitalisering mm gör att behovet av mänsklig arbetskraft kommer minska ännu mer. Vill man lösa det med låtsasjobb och sms-anställningar kan man ju försöka det, men min lösning heter medborgarlön. Mer fri marknad och mindre korporativism.

Medborgarlön - den nyliberala elementet som EJ bestrider alla argument gentemot bidrag och andra Robin Hood metoder, som egentligen gör sosseargumentationen alldeles meningslös, men den förbryllande skillnaden för medborgare är att; nyliberalismen är en cynisk,egocentrisk och girig herre som eftersträvar all form av poäng på sin virtuella resultattavla där Bill Gates har en stadig förstaplats.

Jag vill inte gå för mycket OT, men hur kan du belöna svenska medborgare för att vara medborgare som säljer enklare än vatten i Sahara. 500 000 förväntas anlända inom 4 år och enligt dig är medborgarlön botemedlet för inkompetenta och lättkränkta somaliers integrering i samhället.
Citera
2015-07-10, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Faktum är att även industrin har börjat inse att det krävs kompetens för det som du kallar knegaryrken. T ex har Toyota börjat smida vevstakar för hand igen, i mindre utsträckning iofs, för att man har insett hur mycket information och värde man kan få ur ett riktigt hantverk. Fan, t om städning är svårare än vad de flesta tror, en städerska som har 30 års yrkeserfarenhet kan spara mycket pengar åt sin arbetsgivare, hon är inte utbytbar även om hennes arbetsgivare älskar att uttala denna lögn. Dessutom, vilket är svårast, att stå på en linmontering i trettio år eller sitta i it-support i trettio år? Vem ska ha mest betalt?
Montören anser jag, det är sjukt mycket mer krävande arbetsliv att montera än att sitta framför datorn över tid. Dessutom tillför montören mer värde.

Fast egentligen anser jag att arbetsinsats är en mycket inskränkt och gammaldags värdemätare när det gäller människors rättigheter i samhället.

Alla verkar associera IT med bara IT-support, det är ju något som inte ens kräver utbildning så vitt jag vet. Det är som att använda Mcdonalds som referens för hela restaurangbranschen.

Jag tycker då fan systemutvecklare och andra bristyrken som kräver djup kunskap är mer rättfärdigad högre löner än några knegare som inte gått ut gymnasiet än. Vad tror du folk gör framför datorn? Vi sitter inte bara på arslet. Man betalar ju löner utifrån hur viktigt det är. IT-branschen är ju jättestor och växer bara hela tiden och det är betydligt svårare att hitta duktiga programmerare till komplexa system ingen förstår, än att hitta några arbetare till random knegjobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in