Det där är mycket förvirrande samtidigt. Tar vi sjuksköterskor exempelvis, det är ju en yrkesgrupp där lönerna är dåliga och löneutvecklingen är närmare icke-existerande. Många sjuksköterskor väljer således just bemanningsföretag eftersom de erbjuder dem mycket bättre löner än vad landstingen gör om de är anställd av dem direkt.
Ser ingen i tråden som nämnt detta, utan alla ska fokusera på hur "dum i huvudet" TS är. Är bemanningsföretagen verkligen så hemska?
Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
jag gillar låga löner för IT-folk så att vi kan behålla jobben i Sverige och inte sourcar ut dem till Indien. Det visste väl var och en att IT-support är nästa låglönejobb även om det var häftigt 1990 när de vita rockarna i datorhallen började försvinna. Det finns så jäävla massa människor som tycker det är häftigt att jobba med IT. Stort utbud av arbetskraft så kunden kan vraka och välja. Det gillar jag för då blir min nota lägre som nyttjare.
IT har länge varit ett bristyrke så det är knappast stort utbud av arbetskraft.
Citat:
Ursprungligen postat av
zuluwanker
Du snackar om ett värdelöst liv med låga löner och tar för givet att du ska tjäna 30k? Dags att bortskämda svensken vaknar upp och inser att folk i låglöneländer är lika bra som oss och att lönerna bara kommer sjunka. Om man inte gör nånting som ingen annan kan så är det absolut ingen som vill betala stora summor för det, väldigt enkelt.
Vart ska du emigrera för att få så hög lön hade du tänkt?
Köper inte såna där argument dock. Ska vi "acceptera" låga löner lär vi väl dumpa ner lönerna för knegaryrken först, då de är utbytbara och outbildade. Så trött på allt snack om att IT-löner ska ner på så låga nivåer, då det faktiskt är ett bristyrke som "kräver" faktisk kompetens.