2015-07-03, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Med den attityden så har du väl inget på konvux heller att göra ?
Du vill ha en fullfärdiga betyg med vill inte lära sig någonting, är det rätt uppfattat ?

Nej, det tycker jag inte. Tycker tempot på gymnasiet är så långsamt och det är mycket tid som inte läggs på undervisning/skolarbete. Vill ut i arbetslivet med en färdig gymnasieexamen, men inte som sagt sega fram och tillbaka i skolan. Är du med på hur jag tänker?

Min tanke är iaf att man kanske skulle kunna läsa in resterande kurser hemma i snabbare tempo som passar mig och sedan pröva kurserna, likt komvux. Men jag är osäker på om det går att göra på komvux i och med bara 19 år gammal, eller om det funkar på gymnasiet men det känns nästan inte som så?
Citera
2015-07-03, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alala
hej!

Är det möjligt att göra prövningar på komvux även om man är under 20 år? Åldersgränsen där är 20 år, men tänker om man ändå kan göra prövningar om man vill.

Vadå "prövningar?" Du menar att du vill läsa in gymnasiet på Komvux trots att du är under 20 år? Jag gjorde det en gång i tiden när jag var 19 år. Prata med en syokonsulent så smugglar de säkert in dig någonstans.
Citera
2015-07-03, 15:02
Medlem
Man kan väl inte gå i gymnasiet och samtidigt läsa på komvux? Har för mig att det inte går.
Citera
2015-07-03, 15:04
Avslutad
Du kan bara läsa på komvux innan du fyllt 20 är om du har slutbetyg. Står så på komvux webbsida.
Citera
2015-07-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Vadå "prövningar?" Du menar att du vill läsa in gymnasiet på Komvux trots att du är under 20 år? Jag gjorde det en gång i tiden när jag var 19 år. Prata med en syokonsulent så smugglar de säkert in dig någonstans.

Du tror det finns möjlighet till det alltså? I så fall provar jag!

Citat:
Ursprungligen postat av deterjagkanske
Man kan väl inte gå i gymnasiet och samtidigt läsa på komvux? Har för mig att det inte går.

Jag skulle ju i så fall hoppa av gymnasiet för att istället läsa allt på komvux. Eller pröva allt på gymnasiet. Inte båda två samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Du kan bara läsa på komvux innan du fyllt 20 är om du har slutbetyg. Står så på komvux webbsida.

Jo, det är vad jag läst också! Men tänkte om prövningar inte hade någon åldersgräns. Eller om jag skulle kunna gå till väga på något annat sätt.
Citera
2015-07-03, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alala
Du tror det finns möjlighet till det alltså? I så fall provar jag!

Det tycker jag absolut. Ring en syokonsulent på Komvux och boka en tid.

Tro inte för en sekund att Komvux är en genväg på något sätt. Du kommer att läsa tillsammans med vuxet folk och det innebär 100% eget ansvar att sköta allt. Inget "hålla i handen" mer alltså. Du får själv betala för litteraturen och alla hjälpmedel - som på högskolan. Det är en tuffare miljö jämfört med gymnasiet. Notera att jag baserar detta på egen erfarenhet som sträcker sig flera år tillbaka. Hur är det är nu har jag inte en susning om.
Citera
2015-07-03, 22:13
Medlem
Citat:

Tro inte för en sekund att Komvux är en genväg på något sätt. Du kommer att läsa tillsammans med vuxet folk och det innebär 100% eget ansvar att sköta allt. Inget "hålla i handen" mer alltså. Du får själv betala för litteraturen och alla hjälpmedel - som på högskolan. Det är en tuffare miljö jämfört med gymnasiet. Notera att jag baserar detta på egen erfarenhet som sträcker sig flera år tillbaka. Hur är det är nu har jag inte en susning om.

Jag försöker! Skolan har tydligen stängt sommartid så jag kan inte nå de förrän början av augusti. Surt.
Citera
2015-07-04, 22:50
Bannlyst
Citat:

Fast en prövning innebär ju att man tentar av en kurs vid ett och samma tillfälle.
Citera
2015-07-05, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Fast en prövning innebär ju att man tentar av en kurs vid ett och samma tillfälle.

Jag frågade ju vad han menade med "prövningar." Jag antog att han ville läsa in hela gymnasiet på komvux och då innebär det samma sak Som att läsa in gymnasiet fast i en annan och dessutom vuxnare miljö. Det tar i genomsnitt 3 år att genomföra. Så en genväg är det knappast. Jag skulle vilja påstå att det är en omväg. Att planera att skita i gymnasiet för komvux är definitivt ett skruvat resonerande.
Citera
2015-07-09, 23:58
Medlem
Har någon koll på var man kan hitta gamla nationella prov till kemi, biologi och fysik a? Kan vara jag som är efterbliven på att googla men allt jag hittar är prov för 9or
Citera
2015-07-10, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yolomaster
Har någon koll på var man kan hitta gamla nationella prov till kemi, biologi och fysik a? Kan vara jag som är efterbliven på att googla men allt jag hittar är prov för 9or
Finns inga nationella prov i de ämnena.
Citera
2015-07-10, 09:38
Medlem
Ni som påstår att man måste ha 2350 poäng godkänt, vart har ni fått den informationen?

Ska läsa lite kurser på komvux till hösten för att få en examen och min Syo sa (samt visade nått papper där det stod) att på komvux behövs totalt 2400p (jämfört med gymnasiets 2500p) och att endast 2150p behöver vara godkänt (jämfört med gymnasiets 2250p). Hon borde väl ha koll på sånt?

En annan fråga, tyckte någon också säga att idrott inte räknas med som betyg? Missuppfattade jag det eller är det så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in