2015-07-09, 22:43
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Ja, det är verkligen absurt men så vill ledningen att deras följare ska tro. Skapa skräck och rädsla för farligheter och elände som lurar utanför organisationens trygga väggar (klor)

Och de flesta vittnen tror ju att de som lämnar lever eländiga liv, är olyckliga, börjar knarka, hora osv. Trots att de flesta som brutit loss lever fullkomligt väldigt lyckliga liv. Är dom olyckliga så beror det ju på att dom saknar sina nära och kära. Det är ju obegripligt barbariskt att vända ryggen åt sitt barn/förälder/barndomsvän, behandla dom som redan avliden. Det är inte alls en kärleksfull handling som kan få en att tänka om och det är dessutom oskrifteligt. Jesus skulle aldrig ha uteslutit sin mor eller far, vägrat tala med dom.
Amen.
Citera
2015-07-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ja, det är verkligen absurt men så vill ledningen att deras följare ska tro. Skapa skräck och rädsla för farligheter och elände som lurar utanför organisationens trygga väggar (klor)

Och de flesta vittnen tror ju att de som lämnar lever eländiga liv, är olyckliga, börjar knarka, hora osv. Trots att de flesta som brutit loss lever fullkomligt väldigt lyckliga liv. Är dom olyckliga så beror det ju på att dom saknar sina nära och kära. Det är ju obegripligt barbariskt att vända ryggen åt sitt barn/förälder/barndomsvän, behandla dom som redan avliden. Det är inte alls en kärleksfull handling som kan få en att tänka om och det är dessutom oskrifteligt. Jesus skulle aldrig ha uteslutit sin mor eller far, vägrat tala med dom.

Jo då...gulla inte med Jesus...han var en typisk sektledare! HAn har ett antal yttranden om att lämna/överge nära och kära.
Citera
2015-07-09, 22:45
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
JAg kan komma med ett påstående....bland mina släktingar är det en stor majoritet som inte ens känner till läran om överlappande generationen. Många tror att läran är den samma som före 1995. Jag konfronterade en äldste i släkten (i 75-årsåldern) med de överlappande generationerna. Han var ärlig med att det var det mest idiotiska han sett sällskapet publicera.

Varför tyckte han att det var det mest idiotiska han sett sällskapet publicera? Fanns det nån speciellt anledning till det?
Citera
2015-07-09, 22:47
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Jo då...gulla inte med Jesus...han var en typisk sektledare! HAn har ett antal yttranden om att lämna/överge nära och kära.
Fast det var väl ändå menat till Judarna. Att han kom med svärdet och att dom måste lämna den religion dom hållit så fast vid innan.
Citera
2015-07-09, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Jo det är ju det man måste förlita sig på, att det är genom Jehovas vägledning som vi kan förstå mycket av det som står i bibeln och tolka det korrekt. Jag tror verkligen inte att vi hade kunnat förstå bibeln så bra som vi gör idag om inte Jehova hade hjälp oss. Men samtidigt måste man ju också vara självkritiskt. Det måste finnas en balans och man måste aktivt söka efter det som är sant. Man kan inte ha den inställningen att man bara ska söka efter fel eller eller åt det andra hållet bara acceptera allting utan att tänka efter själv.

Bra med självkritik! T o m utmärkt! Jag lyfter på hatten.
Om du är ärlig och menar allvar, så nämn då några JV-läror som du anser vara felaktiga och åt skogen!
Förmår du icke göra detta....så vet vi att du ljuger flagrant och är en lika usel och pinsam lojalist som t ex TTSP.
Citera
2015-07-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ha ha ha.........du förstår säkert varför att JV-organistionen inte vill att deras videor laddas upp på tuben!
OCh de har blivit tuffare sedan skandalerna med "runkvideon" och "Happy dansvideon".

Jag funderar nu på att byta religion till anti-JV.

Jag känner en stark tro och kärlek bubbla upp inom mig till denna rörelse.

Synd att man aldrig kan glädjas när sekter går under, det är ofta inget att direkt glädjas över. Jag har haft min egen lilla "dust" med en av dem, men man får bara erkänna sitt misstag och gå vidare.

OM det finns ett helvete så tror jag att religiösa fanatiker är de första att hamna där....
Hade nyligen en intressant diskussion om jesus-myten vilket jag nu erkänner inte är osannolik, nämligen att Jesus är en helt uppdiktad figur. Det förklarar VÄLDIGT mycket i nya testamentet.

Om jag förstår rätt, så var de anti-kristna en tidig grupp under första århundradet som förnekade att Jesus=Kristus , de ansåg att Jesus "fick" Kristus i form av duvan.
Detta var inte så populärt hos andra kristna, som då skrev ihop bland annat den hemska uppenbarelseboken och några petrusbrev.... Sen gick det som det gick.

Egentligen hänger kristendomen inte ihop. Varje person som själv granskar NT bör väl komma till den slutsatsen. Jag minns själv hur förvånad jag blev när jag första gången satte mig och läste NT på egen hand.
Citera
2015-07-09, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Varför tyckte han att det var det mest idiotiska han sett sällskapet publicera? Fanns det nån speciellt anledning till det?

Det ville han inte säga. Men jag har mina tankar. En generation är entydigt definierad...........en "genertion" som är något annat än en generation är definitionsmässigt inte en generation.

Dessutom 'r det väldigt tydligt att sällskapet ändrat läran av pinsamma anledningar...., innan "detta släkte" (som ej skulle dö ut) blev de överlappande generationerna så var det något helt annat...du vet säkert vad, eller hur? Just det....vilka var det`? en grupp som blev större och större är en ledtråd.
Citera
2015-07-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Fast det var väl ändå menat till Judarna. Att han kom med svärdet och att dom måste lämna den religion dom hållit så fast vid innan.

Just som en typisk sektledare gör.

Men, märk väl att Jesus var en trogen jude som firade den judiska påsken det sista han gjorde.....och inte ett iota i lagen skulle tas bort.
Citera
2015-07-09, 23:10
Medlem
Citat:
Haha, tack för dagen skratt!! Fick en rolig syn i skallen där bara.

MAria från Betania och oljan....och hennes hår?? :O

Klart att sektledare gillar tjejer och sex......vad skulle de annars ha sina sekter till? Ja, pengar förstås...
Citera
2015-07-09, 23:11
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Just som en typisk sektledare gör.

Men, märk väl att Jesus var en trogen jude som firade den judiska påsken det sista han gjorde.....och inte ett iota i lagen skulle tas bort.
Tror du är lite för kritisk där. Varför skulle han avsluta de mänskliga högtiderna?
Citera
2015-07-09, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag funderar nu på att byta religion till anti-JV.

Jag känner en stark tro och kärlek bubbla upp inom mig till denna rörelse.

Synd att man aldrig kan glädjas när sekter går under, det är ofta inget att direkt glädjas över. Jag har haft min egen lilla "dust" med en av dem, men man får bara erkänna sitt misstag och gå vidare.

OM det finns ett helvete så tror jag att religiösa fanatiker är de första att hamna där....
Hade nyligen en intressant diskussion om jesus-myten vilket jag nu erkänner inte är osannolik, nämligen att Jesus är en helt uppdiktad figur. Det förklarar VÄLDIGT mycket i nya testamentet.

Om jag förstår rätt, så var de anti-kristna en tidig grupp under första århundradet som förnekade att Jesus=Kristus , de ansåg att Jesus "fick" Kristus i form av duvan.
Detta var inte så populärt hos andra kristna, som då skrev ihop bland annat den hemska uppenbarelseboken och några petrusbrev.... Sen gick det som det gick.

Egentligen hänger kristendomen inte ihop. Varje person som själv granskar NT bör väl komma till den slutsatsen. Jag minns själv hur förvånad jag blev när jag första gången satte mig och läste NT på egen hand.

Det fanns säkert en ledare för en liten judisk sekt som hette Jesus........och han kan mycket väl ha blivit korsfäst. Men ja, i övrigt är säkerligen mycket bara hitte-på.

T ex så blev ju inte Jesus gud förrän i Johannesevangeliet, d v s 60 år efter sin död.

Och jungfru Maria blev sannolikt "jungfru" vid tämligen hög ålder!
Citera
2015-07-09, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Tror du är lite för kritisk där. Varför skulle han avsluta de mänskliga högtiderna?

Nu är påsken synnerligen judisk, till minne av det påstådda uttåget ur Egypten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in