Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-09, 23:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Jo - vi VET faktiskt Flera saker.

Bla att hon Inte blev knivad etc vid mopeden/caféet - eftersom där inte finns något blod. Inte heller blev hon våldtagen där eftersom inga spermahundar gett utslag som lett till stora utredningar och avspärrningar.

Vi VET också att de häktade Inte kan ha strypt henne eftersom de inte har rivsår i ansiktet/huden.

Detta Vet vi alltså.
Man kan strypa någon utan att få riv- eller klössår; det beror helt på omständigheterna.
Citat:
Så föreslår du att hon TOGS på caféet, med våld. Så måste du samtidigt förklara varför hennes självförsvar inte orsakade några skador på de häktade.
Hon kände inte de häktade, så varför skulle hon gå med frivilligt?
Det finns många scenarion man kan tänka sig, t ex:

Efter att ha dragit på sig sina Adidasbyxor och grejat lite med sin moped gör sig LH beredd för avfärd. Hon knappar som en sista åtgärd in sitt sms och ska precis lasta på sin plastpåse då plötsligt en man rundar gavelknuten och går fram till henne. Han ser sammanbiten ut och LH stelnar till. Mannen säger ingenting men tar fram en kniv och viftar med den i riktning bort mot ladan. LH tittar på kniven, försöker greppa situationen, men vågar inte göra annat än följa med. Det finns inte en människa i närheten och hon vet inte vad mannen skulle göra om hon skrek.

Mannen för henne genom öppningen i ladan till baksidan på det gamla mjölkrummet. LH förstår vad mannen är ute efter men försöker hålla sig lugn för att inte i onödan uppröra honom. Hon tar i smyg av sig sin ena mopedhandske och låter den falla ned på marken. Strax är de framme vid den stora svarta dörren. Mannen öppnar snabbt och föser in henne; dörren stängs.
Citat:
Och varför skulle en utan brottslig eller psykiatrisk historia Plötsligt, från ingenstans, få för sig att mörda/kidnappa/våldta en okänd flicka? Dessutom på ett ställe var hans bror samt hustru befann sig (och var allmänt område på ljusa dagen).
Ja, det är det många som frågar sig.
2015-07-09, 23:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Sitter du här dygnet runt och käftar emot eller ?? Var det den bästa kommentaren du kunde komma på ?? Det vet varken du eller jag om det hade haft nån betydelse . Och poängen var ju från början att jag inte tror att handsken fanns där på söndagskvällen eftersom den inte hittades då . Men vissa här påstår ju att den gjorde det och att det var bortkastad tid att bry sig om leta efter den och att det var mycket bättre att springa runt som yra höns och leta istället och samtidigt förstöra alla spåren i ett nafs . Bäva månde alla som vet hur man letar efter spår och annat av nån som har försvunnit . Och framför allt stackars alla dom som försvinner i framtiden om ett bra och framgångsrikt sök går till på det sätt som du förordar .

Innan du skriver ytterligare 200 sidor om handsken så får du vara snäll att förklara vilka hemligheter du anser denna handske ruvar på. Det hade varit annorlunda om den hittats i närheten av Martorp, men så var det ju inte.
2015-07-09, 23:46
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Självklart letar man inte efter en handske utan efter en människa. Svårt att i mörker se en handske. Däremot ser man fort om en människa ligger där.

Tro det eller ej men det finns faktiskt ficklampor , pannlampor m,m som gör att man kan se en handske trots att det är mörkt .
2015-07-09, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Dom var med redan på söndag kväll. Pappa ringde sina kompisar.
Dom var där innan polis.

Även en jäkla massa militärer/officerare som var med MP sökningarna.
2015-07-09, 23:50
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Kanske hade det klassats som "särskild händelse" snabbare? Alltså att mer resurser lagts på söket snabbare.

Någon som vet om militär var med på söket?
Militären var med i ett tidigt skede i sökarbetet enligt rapporteringen och gjorde även något/några av fynden som kunde kopplas till lisa.
2015-07-09, 23:51
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Handlar om vittnen.
De andra två har pekat ut mannen.

Samt att DNA ifrån MGM finns på väldigt olämpliga platser.

Handlar alltså inte om Alibi.

Vore bra om du kunde ta och tillfoga "jag tror" istället för att skriva som om att det är fakta, för det är så trådsanningar bla. uppstår.

Altså så här tx.:

"Jag tror att de andra två har pekat ut mannen.

Samt att DNA ifrån MGM möjligtvis finns på väldigt olämpliga platser.

Handlar alltså sannolikt inte om Alibi."
2015-07-09, 23:53
Medlem
Citat:
Och vad gör man om något sådant händer?
Jo, man börjar omedelbart försöka sllita bort händerna, riva på dem, klösa på dem och mot ansiktet.
Samtidigt som man ju omedelbart VÄNDER på sig och sprattlar och spjärnar emot.

Men nejdå, du tror alltså att man vackert står och väntar - för att man är så väluppfostrad och godtrogen liten flicka som minsann tror alla om gott !!!!
Herregud alltså.

Hon kanske redan var avsvimmad om hon blev strypt, eller på annat sätt oskadliggjord.
2015-07-09, 23:54
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Sitter du här dygnet runt och käftar emot eller ?? Var det den bästa kommentaren du kunde komma på ?? Det vet varken du eller jag om det hade haft nån betydelse . Och poängen var ju från början att jag inte tror att handsken fanns där på söndagskvällen eftersom den inte hittades då . Men vissa här påstår ju att den gjorde det och att det var bortkastad tid att bry sig om leta efter den och att det var mycket bättre att springa runt som yra höns och leta istället och samtidigt förstöra alla spåren i ett nafs . Bäva månde alla som vet hur man letar efter spår och annat av nån som har försvunnit . Och framför allt stackars alla dom som försvinner i framtiden om ett bra och framgångsrikt sök går till på det sätt som du förordar .

Håller helt och hållet med dig!
Borde väl vara praxis att genomsöka närliggande byggnader, speciellt när tiden är viktig.
Chansen att hitta människor vid liv efter ett försvinnande minskar ju drastiskt efter varje timme som går! Och om nu handsken var där redan på söndagen, så har polisen gjort ett dåligt jobb och då undrar åtminstone jag vad fler tabbar som begåtts? Nu är det ju för sent för Lisa, men har det begåtts fel av polisen, så måste detta komma fram så att det blir en lärdom för framtida försvinnanden!
2015-07-09, 23:55
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Utan att vi vet något så kan även detta scenario vara fullt möjligt.

Ett par starka händer runt en smal hals.
Eller helt enkelt scarfen eller tygstycket det ryktades om att de hittade i samband med mobildelarna.
Jag var på vippen att ta kål på en polare när jag drog åt scarfen på honom, och han tuppade av nästan omedelbart på gissningsvis 10-15 sekunder.
2015-07-09, 23:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Och vad gör man om något sådant händer?
Jo, man börjar omedelbart försöka sllita bort händerna, riva på dem, klösa på dem och mot ansiktet.
Samtidigt som man ju omedelbart VÄNDER på sig och sprattlar och spjärnar emot.

Men nejdå, du tror alltså att man vackert står och väntar - för att man är så väluppfostrad och godtrogen liten flicka som minsann tror alla om gott !!!!
Herregud alltså.
Och var skulle detta ha skett?
2015-07-09, 23:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men alla pusselbitar är väl viktiga att få ihop för att kunna hitta den försvunne?
Troligtvis hade hon nog inte hittats tidigare, men vad vet man, det hade ju kunnat knytas till en gärningsman och på det viset hittat henne snabbare?
Sedan finner jag det otroligt att hundar fått sökt i ladan redan under söndagen utan att ha hittat handsken om den då fanns där? För mig så verkar det som inte spårhundar satts in alls under söndagen?
Eller har jag fel?
Hundar sattes inte in förrän under måndagen och då efter det (tidiga) arbetsmöte som AJ, LÅ och NB deltog i och under vilket handsken upptäcktes av - NB. Ladan hade dessförinnan inte heller spärrats av så flera spår kan ha hunnit förstöras.
2015-07-10, 00:02
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Innan du skriver ytterligare 200 sidor om handsken så får du vara snäll att förklara vilka hemligheter du anser denna handske ruvar på. Det hade varit annorlunda om den hittats i närheten av Martorp, men så var det ju inte.
Handsken är ju nyckeln till hela fallet. Antingen så tror man att rätt GM sitter häktad och då är handsken med stor sannolikhet planterad. Eller så tror man att det pågår en konspiration för att sätta dit NB för mordet och då var det BO som tappade handsken och det var en ren tillfällighet att det är just NB som hittar den. Det är väl de två huvudspåren när det gäller handsken som jag kan se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in