Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-26, 21:47
Medlem
Ravsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppebank
Mina spekulationer..Jag tror att anledningen till att hjälmen inte var vid mopeden var att hjälmen behövdes av henne vid försvinnandet. Hon lämnade cafét ca18,10 för att frivilligt följa med någon på moped, mc eller atv. Antingen för att träffa en kille eller för att handla av någon lr behövde hjälp(inte troligt) Enligt uppgift skickas smset 18,23 till pappan. Min tanke med smset är att köpa sig tid, för att man vet att man nu har ca 10-15 min kvar tills man är tillbaka vid mopeden vilket innebär att man då ev lämnar cafeet vid ca 18.30 vilket innebär att föräldrarna kommer o undra var hon är..kan hon åkt med någon som drogad/onykter kört omkull(krossat mobilskal) och killen drabbas av panik/kan inte stå för vad som hänt ...
Mopeden hittades med nyckeln i tändningslåset. Hur kommer det sig om ditt scenario stämmer?
2015-06-26, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är med dig, men jag kan inte se att en åklagare kan ha annat lagligt skäl att inskränka yttrandefriheten än att skydda förundersökningen. Och om åklagaren är övertygad om de misstänktas skuld så förstår jag inte varför yppandeförbud måste råda, de misstänkta sitter där de sitter utan kontakt med omvärlden, åtminstone så vet de misstänkta allt som försvararen vet, så varför får försvararen inte yttra sig fritt?

Yppandeförbudet finns där enkom av den anledningen att åklagaren tycker att ingen ska få veta, skäl oklart. Att inskränka yttrandefriheten utan starka skäl kan knappast vara förenligt med lagstiftarens mening.

Det är fortfarande oklart vad yppandeförbudet syftar till tycker jag. Att det brukar vara så är inget bra svar, det är ett osedvanligt menlöst svar anser jag.

Det kan kanske t ex finnas "medhjälpare" på utsidan som kan påverka utredningen från utsidan om de får reda på saker...
2015-06-26, 21:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Håller inte med. Ett brott som fått stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt kan påverka internationella förbindelser, både medvetet och omedvetet.

Tycker dock inte att diskussion om diplomati och internationella förbindelser är ett ämne just för denna tråd, men jag tror likväl detta är anledningen varför "offentligt deltagande" sker gällande BO. Det hade varit osmakligt om de inte hade skickat någon hälsning med anledning av att hennes dödsfall var känt där mm.

Ungefär på den nivån ligger det, det officiella Litauen har inget annat val än att smälta in i deltagandet av sorgen, har ingenting med relationer att göra i den meningen att fallet kan utvecklas till mellanstatlig konflikt och kanske frysta relationer mellan våra länder.

Därmed inte sagt att Litauens invånare inte känner ett äkta deltagande i sorgen, de är ju faktiskt människor, men uttalanden på myndighetsnivå är mer av karaktären god ton därför att det förväntas.
2015-06-26, 21:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Det kan kanske t ex finnas "medhjälpare" på utsidan som kan påverka utredningen från utsidan om de får reda på saker...

Jasså, okej, förklara då hur en medhjälpare på utsidan kan påverka åklagarens bevis genom att alla vi andra får reda på dödsorsaken, kom igen, ett bra svar nu.

EDIT;Du får gärna berätta hur det kan påverka utredningen om åklagaren berättar var Lisa hittades.
Senast redigerad av OY 2015-06-26 kl. 21:52.
2015-06-26, 21:52
Medlem
Ravsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är med dig, men jag kan inte se att en åklagare kan ha annat lagligt skäl att inskränka yttrandefriheten än att skydda förundersökningen. Och om åklagaren är övertygad om de misstänktas skuld så förstår jag inte varför yppandeförbud måste råda, de misstänkta sitter där de sitter utan kontakt med omvärlden, åtminstone så vet de misstänkta allt som försvararen vet, så varför får försvararen inte yttra sig fritt?

Yppandeförbudet finns där enkom av den anledningen att åklagaren tycker att ingen ska få veta, skäl oklart. Att inskränka yttrandefriheten utan starka skäl kan knappast vara förenligt med lagstiftarens mening.

Det är fortfarande oklart vad yppandeförbudet syftar till tycker jag. Att det brukar vara så är inget bra svar, det är ett osedvanligt menlöst svar anser jag.
Kan det vara så enkelt som att det kan komma att göras fler förhör (med vittnen och häktade), samt att man hoppas att det då ska bekräftas detaljer som inte är allmänt kända?
2015-06-26, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravsvans
Kan det vara så enkelt som att det kan komma att göras fler förhör (med vittnen och häktade), samt att man hoppas att det då ska bekräftas detaljer som inte är allmänt kända?

Tänker samma.
2015-06-26, 21:58
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jag har väldigt svårt att förstå hur du resonerar!Det finns väl ingenting i detta grova brott som utspelats sig och rubricerats först som ofrivilligt försvinnande till människorov till mord, som indikerar att Lisa kände dessa två personer eller att de stod i ngt som helst känslomässigt förhållande till varandra? I sakens natur är det minst sannolikt att en ung flicka, till många delar fortfarande ett barn, skulle ha haft ngn kontakt med dem innan brottet. Utifrån dess plötslighet, grovhet och tragiska utgång kan det inte ligga mycket trovärdighet i spekulationer som dina ovan som då skulle innefatta kommunikativ ömsesidighet. Allt tyder på en envägskontakt från förövarnas sida dvs övergrepp utan respons eller tillmötesgående från offrets sida. Allt tyder på ett grovt överfall mellan personer som är främlingar för varandra. Detta även om ngn av bröderna eller de två tillsammans initialt har ropat på , lockat till sig osv Lisa till att komma till ladan som ex.

Det ter sig smaklöst att prata om fördomar ang grovarbetare och dessa litauiska män i 30-års åldern som fina o intelligenta. Visar det sig att de gjort sig skyldiga till mordet på Lisa, vilket jag är övertygad om och ,även att det tyvärr rör sig om ett grovt o makabert tillvägagångssätt som man helst vill slippa o tänka på, så förtjänar de alla epitet som kan tänkas som uttrycker förakt som fula grova och svagbegåvade sociopater.

Fast nu pratar du förbi mig, faktiskt.
Nu gränsar det här till OT, så jag ska fatta mig kort och samtidigt försöka vara relevant: det jag svarade på var påståendet att LH inte skulle vilja befatta sig med gubbar och grovarbetare. Plus en del annat spekulativt. Är det något som tyder på att hon blivit överfallen av en total främling, så är det väl att hon lämnat kvar mopeden med saker på. Det är ett faktum att utgå ifrån. De psykologiserande fantasierna om att en fin medelklassflicka som vill åka till Australien aldrig skulle nedlåta sig till att flirta med en snickare, är trams.
Vi vet inte om det handlar om ett grovt och makabert tillvägagångssätt, helt oavsett vem som är mördaren. Jag tror inte att det är så, inte fått det intrycket riktigt av det lilla som kommit fram, men jag vet inte mer än du.
Att jag tycker de ser trevliga och intelligenta ut på fotona betyder inte mycket alls, d.v.s mördare kan mycket väl se trevliga och intelligenta ut. Det är inget tecken på skuld eller oskuld. Du tycker att de ser fula och grova ut, ok.
2015-06-26, 22:00
Moderator
OYs avatar
Citat:

Vilka skulle det ha varit som har sett dödsorsaken, vem har sett var Lisa hittades? Vem som ännu inte är förhörd känner till det här, förutom gärningspersonen? Det är bara tramsargument tycker jag.

Vän av ordning tar, när argumenten tryter, till argumentet att åklagaren har ingen skyldighet att säga något. Sant, dock är fallet av ett stort allmänintresse, finns inga skäl att undanhålla information som inte nödvändigtvis måste vara hemlig. Åklagaren jobbar för allmänhetens intressen genom staten, inte för rättsväsendets intresse, tror man det så har man totalt missuppfattat vad en myndighet är och syftar till.

Varför kan vi inte få veta vad det stod i Lisas sms till pappan, dödsorsak, vad som gjorde att MPS tyckte att bröderna uppträdde misstänkt med mera.
2015-06-26, 22:03
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppepi
Du visar på inlägg efter inlägg att du är dummare än tåget

Hon har ju för fan barn i Litauen som behöver henne!!

Och sluta skriva i alla kommentarer " du verkar vara en 18-årig slyngel"
Nej de hade inga barn, hon lämnade Sverige och sin man direkt då hon släpptes, en klar indikation på att hon inte stöttar sin man och tror eller vet att han är inblandad i brottet.
Kanske hennes man var en simpel hustrumisshandlare, var det därför hon drog som en avlöning?
Smileys tyder på att känner till väldigt lite om detta fall eller är du kanske bara väldigt ung?
2015-06-26, 22:05
Medlem
Citat:
Mopeden hittades med nyckeln i tändningslåset. Hur kommer det sig om ditt scenario stämmer?
jo kanske inte konstigare än att man är stressad /aningen oplanerat möte/kanske tänker strax tillbaka.. ingen tar den..har själv en flicka som tappat cyklar trots att hon haft lås som hon inte använt ..
2015-06-26, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Nej de hade inga barn, hon lämnade Sverige och sin man direkt då hon släpptes, en klar indikation på att hon inte stöttar sin man och tror eller vet att han är inblandad i brottet.
Kanske hennes man var en simpel hustrumisshandlare, var det därför hon drog som en avlöning?
Smileys tyder på att känner till väldigt lite om detta fall eller är du kanske bara väldigt ung?

Det där är bara dumheter. Självklart att hon åker hem med tanke på hur rättsväsendet har agerat och hur hon hängts ut på nätet.
Senast redigerad av nopomil 2015-06-26 kl. 22:14.
2015-06-26, 22:10
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Mot bakgrund av det jag nu sagt så kommer det absolut inte gå att dra slutsatser i stil med att åklagarens bevisläge stärkts om de omhäktas på tisdag. Omhäktningsförhandlingen nu på tisdag blir det minst intressanta sammanträdet inför rätten under hela den här sagan vågar jag påstå.

Det skulle i sådana fall ha något med hur åklagaren tidigare uttryckt sig.

"– Jag kommenterar inte rapporten såvida inget inträffar som jag kan gå ut med, säger han."

Dock är artikeln med det citatet redigerad nu, och citatet är bortplockat:
http://www.expressen.se/nyheter/nu-kan-de-ha-svar-pa-hur-lisa-mordades/

Trots ovanstående är jag ändå benägen att hålla med dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in