2015-07-09, 19:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Nej, han menar att hyrorna i det existerande [äldre] hyresbeståndet kommer stiga om man släpper hyresregleringarna. Ett ganska okontroversiellt påstående.

Men nu diskuterar vi den eventuella "bostadsbubblan" och vad den kan bero på. Min idé är att det illa fungerande hyresmarknaden är ett skäl till att priserna skenar på den privata marknaden.

Något som som herr Relay verkar förneka. Ja han kommenterar det inte ens. Kanske för att han har fel och jag rätt? Vem vet?
2015-07-09, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
I Sverige är det enkelt och billigt att avskeda, i vilka branscher hindras anställning av lönekrav? Klackbarer?
Har för mig att det kostade 1.5 MSEK per person för Ericsson. Tror inte så många beskriver det som så billigt.

Vi har ca 7.8% arbetslösa. Varför anställs inte de om det är överkomligt?

Vi kan formulera det så här också varför tar inte du och anställer de arbetslösa och låter de leverera tjänster. För det är väl inte så att du får problem att få in så pass att du kan betala ut lönenivåerna som stipuleras i avtalen?
2015-07-10, 07:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Har för mig att det kostade 1.5 MSEK per person för Ericsson. Tror inte så många beskriver det som så billigt.

Vi har ca 7.8% arbetslösa. Varför anställs inte de om det är överkomligt?

Vi kan formulera det så här också varför tar inte du och anställer de arbetslösa och låter de leverera tjänster. För det är väl inte så att du får problem att få in så pass att du kan betala ut lönenivåerna som stipuleras i avtalen?
Ja Herregud du är tydligen lika informerad om civilingenjörslöner som du är om allt annat dvs hörbarhet nolla...
Många på Ericsson är välutbildade och realtivt bra betalda då kostar det att göra sig av med dem.
I Sverige är dock avgångsvederlagen rätt modesta, en civilingenjör som har 40.000-70.000/mån och som jobbat länge får ett antal månadslöner på det soc.avgifter och pension.
I det perspektivet är inte kostnaden direkt anmärkningsvärd.
Tror du att i resten av I världen bara kliver ut genom dörren?
De flesta av dem får jobb inom 12 mån så de behöver inte oroa sig.

Flera hundratusen av de som inte har jobb har inte rätt utbildning så då blir det svårt, allt fler är outbildade eller lågutbildade blattar, inga direkta konkurrenter på bomarknaden.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-07-10 kl. 07:17.
2015-07-10, 07:46
Medlem
Trillskes avatar
Ja, det är inte vidare informerat att påstå att svenskar är speciellt dyra. Vi är väldigt mycket billigare än danskar, norrmän, etc.

Ska vi se svenskar som dyra får vi jämföra med utvecklingsländer, det vill säga dit vi outsourcar. Oklart varför den jämförelsen är relevant.

Sedan har vi lite märkliga minimilöner, men dessa har inget att göra med kvalificerad arbetskraft. Vilket Ericsson primärt bör vara intresserade av idag - finns ingen rimlighet i att trycka in armar och ben snarare än kompetens i den branschen längre.
Citat:
Jag har själv hyrt ut i Vasastan under perioden 2001-2006. Tog man 10 000 för 40 kvadrat på Odenplan för 10 år sedan kunde man välja och vraka bland privatpersoner som var intresserade. Om det låg i överkant mot vad folk betalade rent generellt så var det inget jag märkte eller hörde något om. Jag vet bara att det inte var brist på intressenter.
En första irrelevant reflektion är att din hyresnivå var mot reglerna. (du fick inte ta betalt för alternativkostnad 2001-2006 om jag minns rätt)

En mer relevant reflektion är att 40+ kvm i vissa fall kan gå som rimlig lägenhet för två. De lägenheter jag tänker på är snarare typ 28-34 kvm och typiska singelhushåll. Att tvåor går för 14-15k i innerstan idag är inte för att de är lyxiga eller fina eller ens för att de har två rum, det är för att två löner betalar hyran. Om de då gick för 10k när du var i farten låter det som en lite rimligare utveckling. (att två löner betalar hyran kommer dock självfallet inte dubblera vare sig betalningsförmåga eller betalningsvilja ställt mot en lön, jag vet både en och annan i den här tråden som instinktivt kommer missuppfatta detta om det inte påpekas)

En tredje återkommande reflektion är att vi, som sagt, verkar ligga kring max betalningsförmåga. Då stannar priserna naturligt om inte lönerna ökar, och vi har haft väldigt dålig löneökning. Jämfört med 2006 har vi dock ändå ganska mycket högre disponibel inkomst för det lägre betalda hushållet. Möjligt att utbudet var ännu mer urfuckat då (skälet att reglerna lite ogenomtänkt lättades för uthyrning var ju att få ville hyra ut till typ förlust så lägenheter stod tomma).

20k är förövrigt vad man betalar för att hyra på två i SF. Som sagt med ingångslöner som ger 50k-60k (100-120 tot) disponibel inkomst istället för 19k-21k (38 - 42 tot). Återigen, hypotesen om max betalningsförmåga är lockande.
Citat:
Det enda jag minns riktigt tydligt rörande höga priser är från slutet av den perioden, när jag träffade en student som betalade 11 000 för 17 kvadrat över gatan från Handels, det tyckte jag var riktigt jävligt.
Låter dock som unik lägenhet (läget). Som sagt, finns alltid ett fåtal som kan betala för sig utan att reflektera. Många pappas-företag-betalar/jag-månadsplussar-likt-förbaskat-på-räntan på handels. Jag har själv varit den typen av premium-kund där tex all pendling sker via taxi; när tid får tillräckligt stort värde blir tusenlappar här och där försumbara. Gissar att den där studenten inte upplevde någon stor skillnad mellan att betala 6k och 11k.

Blir liksom en helt annan värld när man kliver utanför den klassiska arbetstagar-lönen. Det sistnämnda måste dock vara det som upprätthåller efterfrågan på standardutbudet, och där har inkomsten ett väldigt lågt och skoningslöst starkt tak i Sverige.
Senast redigerad av Trillske 2015-07-10 kl. 08:02.
2015-07-10, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men nu diskuterar vi den eventuella "bostadsbubblan" och vad den kan bero på. Min idé är att det illa fungerande hyresmarknaden är ett skäl till att priserna skenar på den privata marknaden.

Något som som herr Relay verkar förneka. Ja han kommenterar det inte ens. Kanske för att han har fel och jag rätt? Vem vet?
Nu har jag bara läst några inlägg så jag kanske missat något, men jag tycker det verkar som att ni talar om olika aspekter. Att hyresmarknaden är illa fungerande kan nog ingen förneka, och de två absolut största anledningarna till det är hyresregleringar och nästan ett århundrade av förbud mot ägarlägenheter (och fortsatt förbud mot omvandling). Men samtidigt skapar aspekter av den dysfunktionella marknaden till en viss nivå av skydd mot social segregation.

Du diskuterar ett sätt att göra hyresmarknaden mindre dysfunktionell, han påpekar att en sådan förändring slår hårdast mot de svagaste. Båda har rätt. Det handlar helt enkelt om en klassisk efficiency vs. equity-avvägning, och där kommer ni nog aldrig komma överens eftersom att det är en fråga om åsikter...
2015-07-10, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
En första irrelevant reflektion är att din hyresnivå var mot reglerna. (du fick inte ta betalt för alternativkostnad 2001-2006 om jag minns rätt)
Jag började med att ringa HGF och fråga vad skälig hyra var, men det lockade till sig alldeles för mycket patrask. En intressent tände en cigg under besök i lägenheten, andra kom dit och avslöjade att de var arbetslösa trots att de sagt att de hade fast anställning, och så vidare. Att jag tog för mycket var ett medvetet regelbrott, men jag betalade mina 30 % skatt på överskottet i alla fall, så jag känner att ligger på plus rent moraliskt

Citat:
En mer relevant reflektion är att 40+ kvm i vissa fall kan gå som rimlig lägenhet för två. De lägenheter jag tänker på är snarare typ 28-34 kvm och typiska singelhushåll. Att tvåor går för 14-15k i innerstan idag är inte för att de är lyxiga eller fina eller ens för att de har två rum, det är för att två löner betalar hyran. Om de då gick för 10k när du var i farten låter det som en lite rimligare utveckling. (att två löner betalar hyran kommer dock självfallet inte dubblera vare sig betalningsförmåga eller betalningsvilja ställt mot en lön, jag vet både en och annan i den här tråden som instinktivt kommer missuppfatta detta om det inte påpekas)
Ja, du sätter fingret på något jag tänkte på i går. För mig är en tvåa 60-65 kvadrat. Att få ut 20 000 för en tvåa på 40 kvadrat är en helt annan femma.

Citat:
20k är förövrigt vad man betalar för att hyra på två i SF. Som sagt med ingångslöner som ger 50k-60k (100-120 tot) disponibel inkomst istället för 19k-21k (38 - 42 tot). Återigen, hypotesen om max betalningsförmåga är lockande.
Jag läste om San Fransisco för bara några veckor sedan, mest i förbifarten så jag kanske minns fel, men har de högst hyror i hela USA? Jag minns att jag reagerade på att snitthyran var otroligt hög, men sen bläddrade jag vidare...

Citat:
Låter dock som unik lägenhet (läget). Som sagt, finns alltid ett fåtal som kan betala för sig utan att reflektera. Många pappas-företag-betalar/jag-månadsplussar-likt-förbaskat-på-räntan på handels. Jag har själv varit den typen av premium-kund där tex all pendling sker via taxi; när tid får tillräckligt stort värde blir tusenlappar här och där försumbara. Gissar att den där studenten inte upplevde någon stor skillnad mellan att betala 6k och 11k.
Han studerade inte på Handels Han var nyinflyttad från Ystad och desperat efter ett första boende. Han stannade förmodligen inte där särskilt många månader...
2015-07-10, 15:56
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Jag läste om San Fransisco för bara några veckor sedan, mest i förbifarten så jag kanske minns fel, men har de högst hyror i hela USA? Jag minns att jag reagerade på att snitthyran var otroligt hög, men sen bläddrade jag vidare...
Ligger väl under Manhattan fortfarande, men som sagt, om två unga kodare går ihop har ni liksom 120k/månad disponibel inkomst. Och då är ni typ 25 år, dvs en av de svagare årsgrupperna samt är vanliga arbetstagare. Sen är CA som helhet ett paradis vid global jämförelse, och SF är idag en av världens mest intressanta regioner vad gäller teknisk utveckling, så trycket är ju skapligt.

Skulle hyrorna slå i maxtaket likt i Stockholm skulle en tvåa kunna gå på 60ksek/månad.. men jag tror inte riktigt det kan bli så galet i USA, för stora marknader och för stor transparens mellan stater.

Angående utvecklingen i SF kan man ju också dra vissa paralleller: jag personligen spår verkligen inte en stark utveckling för Sverige och Stockholm om jag tvingas gissa. Varenda prognos i ämnet eller relaterade ämnen pekar ju på att befolkningen bara blir sämre och sämre, om det nu beror på att utbildning och liknande blivit sämre eller på att duktigt folk flyttar ut och mindre duktigt in.

Den aspekten har inget att göra med huruvida vi har en bostadsbubbla eller ej, däremot huruvida den kan upprätthållas.
Senast redigerad av Trillske 2015-07-10 kl. 16:27.
2015-07-10, 16:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Bubbla på fastighetsmarknaden, näää absolut inte.

http://www.dt.se/allmant/dalarna/sjotomter-vid-runn-hojer-vardet-med-miljoner-rekordpris-for-hus-i-staberg

Men givetvis är det annorlunda i vibrerande storstadsmetropoler som Falun med 50.000 st innevånare, sådana lever sina egna liv

OBS !Viss ironi i texten OBS!
2015-07-10, 16:35
Medlem
Trillskes avatar
Citat:

http://www.dt.se/allmant/dalarna/sjotomter-vid-runn-hojer-vardet-med-miljoner-rekordpris-for-hus-i-staberg

Men givetvis är det annorlunda i vibrerande storstadsmetropoler som Falun med 50.000 st innevånare, sådana lever sina egna liv

Falun är en fantastisk region, men problemet är ju som vanligt köpkraft kontra köpeskilling.

Anekdotiska exempel, men civilingenjörskonsulter som ska tjäna 28k/månad liksom. Det kan inte underbygga en starkt värderad bostadsmarknad.

Problemet i Falun är att det inte byggs. Och som sagt är det ett problem man inte riktigt kommer åt (i Sverige) genom att pressa upp priserna med krediter.
2015-07-10, 16:38
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

HAHA vilket skämt. 5 mille för endast tomten med vy över en bajsbrun insjö i norrland. 8.5 mille för villan på det är ju rena fantasipriserna.
Falun är ju rena hålan mitt ute i ingenstans. Det där skiten hade gått för ett par hundra lax för 15 år sen max.

Nä vi har ingen bostadsbubbla, speciellt inte någon som drivs av billiga krediter och statushets.

Sune, ska du inte kränga hyreskåken och slippa dom förbannade hyresregleringarna och slå till på äkta norrländsk sjötomt? Billig snabb affär just nu, erbjudandet gäller bara i 15 min sen är dom slut! Köp 2 tomter, betala egentligen för 42. 15-25% garanterad avkastning närmaste 20-30 åren. När du drar dig tillbaka vid 75 (enligt reinfeldt) kan du kränga 1 av tomterna och dryga ut pensionen med cirkus 1 miljard.
Senast redigerad av slemhog 2015-07-10 kl. 16:56.
2015-07-10, 16:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu har jag bara läst några inlägg så jag kanske missat något, men jag tycker det verkar som att ni talar om olika aspekter. Att hyresmarknaden är illa fungerande kan nog ingen förneka, och de två absolut största anledningarna till det är hyresregleringar och nästan ett århundrade av förbud mot ägarlägenheter (och fortsatt förbud mot omvandling). Men samtidigt skapar aspekter av den dysfunktionella marknaden till en viss nivå av skydd mot social segregation.

Det är ju just det hyresregleringen inte hjälper emot. Snarare förstärker den segregationen och gynnar hyresgäster som redan har en god ekonomi.

Citat:
NuDu diskuterar ett sätt att göra hyresmarknaden mindre dysfunktionell, han påpekar att en sådan förändring slår hårdast mot de svagaste. Båda har rätt. Det handlar helt enkelt om en klassisk efficiency vs. equity-avvägning, och där kommer ni nog aldrig komma överens eftersom att det är en fråga om åsikter...
nej relay har inte rätt.

Det är hans kommunistiska bostadspolitik som slår mot de som aldrig får en chans att komma in på bostadsmarknaden. Dessutom drar priserna iväg på den privata marknaden eftersom hyresalternativ totalt saknas.

Det blir dubbelt jobbigt för en vänsterflummare utan bostad kan man säga.
2015-07-10, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är ju just det hyresregleringen inte hjälper emot. Snarare förstärker den segregationen och gynnar hyresgäster som redan har en god ekonomi.
Den motverkar den absolute inte fullständigt, och det är ingen perfekt lösning - men det är mindre social segregering i det systemet än i ett med oreglerade hyror. Det är inte direkt nyheter, utan är en av de mest robusta slutsatser som dragits under det halvsekel av forskning som utförts kring hyresregleringar...

Vill du påstå att det är mindre social segregering i Stockholm i dag än för femton år sedan så har du fel. Vill du påstå att den ökade sociala segregeringen i Stockholm under de senaste femton åren inte till stor del beror på utförsäljningen av hyresrätterna så har du fel.

Kort sagt: du har fel.

Citat:
nej relay har inte rätt.

Det är hans kommunistiska bostadspolitik som slår mot de som aldrig får en chans att komma in på bostadsmarknaden. Dessutom drar priserna iväg på den privata marknaden eftersom hyresalternativ totalt saknas.

Det blir dubbelt jobbigt för en vänsterflummare utan bostad kan man säga.
Det är faktiskt inte så svårt. Säg att det finns 50 lägenheter och 100 intressenter. Är det lågt pris och köplats som räknas så ges de 50 fattigaste intressenterna samma möjlighet som de 50 rikaste att få en lägenhet. Är det auktion till högstbjudande som gäller så saknar de 50 fattigaste intressenterna en möjlighet att få produkterna. Tycker du att en auktion är mindre fördelaktig för de minst köpstarka intressenterna så håller du med om att Relay har rätt. Tycker du att kösystemet är mindre fördelaktigt för de minst köpstarka intressenterna behöver du inte ens svara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in