Ja, det är inte vidare informerat att påstå att svenskar är speciellt dyra. Vi är väldigt mycket billigare än danskar, norrmän, etc.
Ska vi se svenskar som dyra får vi jämföra med utvecklingsländer, det vill säga dit vi outsourcar. Oklart varför den jämförelsen är relevant.
Sedan har vi lite märkliga
minimilöner, men dessa har inget att göra med kvalificerad arbetskraft. Vilket Ericsson primärt bör vara intresserade av idag - finns ingen rimlighet i att trycka in armar och ben snarare än kompetens i den branschen längre.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Jag har själv hyrt ut i Vasastan under perioden 2001-2006. Tog man 10 000 för 40 kvadrat på Odenplan för 10 år sedan kunde man välja och vraka bland privatpersoner som var intresserade. Om det låg i överkant mot vad folk betalade rent generellt så var det inget jag märkte eller hörde något om. Jag vet bara att det inte var brist på intressenter.
En första irrelevant reflektion är att din hyresnivå var mot reglerna.

(du fick inte ta betalt för alternativkostnad 2001-2006 om jag minns rätt)
En mer relevant reflektion är att 40+ kvm i vissa fall kan gå som rimlig lägenhet för två. De lägenheter jag tänker på är snarare typ 28-34 kvm och typiska singelhushåll. Att tvåor går för 14-15k i innerstan idag är inte för att de är lyxiga eller fina eller ens för att de har två rum, det är för att två löner betalar hyran. Om de då gick för 10k när du var i farten låter det som en lite rimligare utveckling. (att två löner betalar hyran kommer dock självfallet inte
dubblera vare sig betalningsförmåga eller betalningsvilja ställt mot en lön, jag vet både en och annan i den här tråden som instinktivt kommer missuppfatta detta om det inte påpekas)
En tredje återkommande reflektion är att vi, som sagt, verkar ligga kring max betalningsförmåga. Då stannar priserna naturligt om inte lönerna ökar, och vi har haft väldigt dålig löneökning. Jämfört med 2006 har vi dock ändå ganska mycket högre disponibel inkomst för det lägre betalda hushållet. Möjligt att utbudet var ännu mer urfuckat då (skälet att reglerna lite ogenomtänkt lättades för uthyrning var ju att få ville hyra ut till typ förlust så lägenheter stod tomma).
20k är förövrigt vad man betalar för att hyra på två i SF. Som sagt med ingångslöner som ger 50k-60k (100-120 tot) disponibel inkomst istället för 19k-21k (38 - 42 tot). Återigen, hypotesen om max betalningsförmåga är lockande.
Citat:
Det enda jag minns riktigt tydligt rörande höga priser är från slutet av den perioden, när jag träffade en student som betalade 11 000 för 17 kvadrat över gatan från Handels, det tyckte jag var riktigt jävligt.
Låter dock som unik lägenhet (läget). Som sagt, finns alltid ett fåtal som kan betala för sig utan att reflektera. Många pappas-företag-betalar/jag-månadsplussar-likt-förbaskat-på-räntan på handels. Jag har själv varit den typen av premium-kund där tex all pendling sker via taxi; när tid får tillräckligt stort värde blir tusenlappar här och där försumbara. Gissar att den där studenten inte upplevde någon stor skillnad mellan att betala 6k och 11k.
Blir liksom en helt annan värld när man kliver utanför den klassiska arbetstagar-lönen. Det sistnämnda måste dock vara det som upprätthåller efterfrågan på standardutbudet, och där har inkomsten ett väldigt lågt och skoningslöst starkt tak i Sverige.