Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Redan för tio år sedan var det inga problem att få över 10 000 av privatpersoner för en etta innanför tullarna, hyrde du ut till juridisk person (oftast handlade det då om övernattningslägenhet) kunde du lätt räkna med 15 000 om det var promenadavstånd till företagets kontor.
Mycket tveksamt - I sådana fall har det nämligen inte ens ökat på tio år; samma prisläge idag, 9-10 för små centrala ettor. Företag har du rätt i att det kan dra iväg, men känns inte så relevant.
Jag bor själv bor i vasastan och tidigare östermalm så det är inte så att jag sitter och gissar.
Nej, 20k är
inte i närheten normalt för en liten tvåa i innerstaden privat. Testa 14-15 så hamnar ni närmare sanningen. Man kan närma sig på riktigt speciella lägenheter men så är det ju alltid, lyx är en bristvara, inte minst i Stockholm. Finns alltid någon som har pengar i överflöd.
Det speciella är snarare att priserna skiljer så lite mellan innerstaden och utanför. Lägg på 20% (tex 7.8k-> 9.7k), så flyttar du från ett hål i väggen i Sundbyberg till ett hål i väggen på Östermalm. Det är bisarrt eftersom dessa 2000:- äts på en gång i pendling om vi räknar in alternativkostnaden av tid. Samma gäller förövrigt veckopendling, det är nästan lika dyrt som en vanlig etta.
Så det var det där med maxad betalningsförmåga, alltså. Jag tycker hela grejen tyder på att det är just maxat.
Finns viss logik i den konvergensen också. Ett av Sveriges alla mindfucks: hyrorna regleras eftersom man måste kompensera för att marknaden är toppstyrd och det riskerar därför annars bli sjukt ocker på den låsta marknaden. Sen råkar man tänka fri marknadslogik och glömmer bort sina egna idiotiska regleringar. Så man låter folk ta betalt för alternativkostnaden eftersom de är logiskt i ett vakuum.
Vad händer då när man pressar ned räntan och upp bostadsbubblan? Huvudet vet inte vad svansen gör. Eller huvudet vet nog inte vad halsen gör i vårt fall.
Alternativkostnaden ökar proportionellt med kreditbubblan tills betalningsförmåga sätter stopp för hyresnivån. Dvs vid konvergens har vi en toppstyrd marknad där ockerprissättning regleras på så vis att priserna som tas ut inte får vara
jättemycket högre än vad folk överhuvudtaget kan betala till att börja med.
Blir nog lite genant om någon ansvarig råkar tänka över saken.
Och som jag varit inne på, om betalningsförmågan är maxad för att hyra idag så har den utan tvekan
passerats för att köpa. Det märks bara inte så länge räntan är i botten och ingen behöver amortera.