2015-07-09, 09:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Men det är ju riskfritt att köpa bostad enligt er, varför riskera en volatil börs när man kan åtnjuta garanterade värdeökningar varje år i sin bostad?

Åter bör jag poängtera, jag är ironisk, inte helt enkelt att få fram det tydligen.
Beror på var man köper. Köper man i en håla i landsort bör man säkra upp med massiva amorteringar, andra investeringar, sparande mm. Köper man däremot på ett ställe där det finns ett utbudsunderakott som kommer hålla i sig många år framåt kan man känna sig säker.
2015-07-09, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Fail. Gå tillbaka och läs på. Däremot är det ett faktum att när USA har fått mer rätsida på ekonomin och är på gång att pressa upp räntorna så gör ECB det motsatta. Och eftersom de är så pass ekonomiskt beroende så hindras USA från räntehöjning. Sverige deltar också med liv och lust i valutakriget. Föga förvånande med den inflexibilitet i arbetsliv och lönebildning vi har.

Det är bara att titta på nivån på social expenditure. Och skattetryck om man så vill. Då är det slutdiskuterat.

Så är det. I USA är det billigare att säga upp folk och regleringar i form av kollektivavtal som hindrar näringsliv från att anställa är synnerligen ringa i jämförelse.

I Europa är det både dyrt att säga upp folk och det finns lönekrav som hindrar anställning.
Men så har Europa högre arbetslöshet än USA också. Och har haft.

USA drabbades mycket hårdare, och har parerat mycket av smällen och har nu fått ned arbetslöshet så pass att man är beredd att börja med räntehöjning. Medan Europa står och stampar nere i träsket fortfarande.

Du har rätt i att vi svävat ut. och jag kommer att ta mitt ansvar och inte fortsätta det här. (Men du kan ju begrunda vem av oss som baxade in det i tråden).

Min fetning på ditt tragikomiska påstående. "Fail". "Slutdiskuterat". Nej, du ska läsa på själv. Och bespara dig ordbajseriet för det leder verkligen ingenstans, om du nu tror att det gör det. Eller ska vi ta det här inlägget från dig och be att få det publicerat i The Economist? Tror inte ens att kuvertet tar emot det.
2015-07-09, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Antingen har din kompis en lyxbostad varvid din poäng är helt knäpp, eller så ljuger din kompis, eller så visar din kompis varför det är svajigt för privatpersoner att göra bostadsbusiness (= han har noll koll på sin egen marknad). Närmare 20k stämmer nämligen inte alls med marknadsbilden.

Att det är ett visst mått "ocker" stämmer dock. Efterfrågan på ockerprissatta bostäder är emellertid extremt känslig avseende flera parametrar (efterfrågas bara tills vidare, betalningsförmågan är maxad, etc). Så nej, ocker-priser är inget fundament som håller marknaden. Det har självfallet en ytterligare effekt på köpeshysteri när alternativet går för ocker, men den aspekten är ju tvärt om ett argument för ömtålig marknad.

På en friare marknad stämmer det såklart att hyresnivåer är en bra förankring av en analys. I dagens Sverige blir det bara så kallat käbbel.
Redan för tio år sedan var det inga problem att få över 10 000 av privatpersoner för en etta innanför tullarna, hyrde du ut till juridisk person (oftast handlade det då om övernattningslägenhet) kunde du lätt räkna med 15 000 om det var promenadavstånd till företagets kontor.

Att man skulle kunna klämma ut 20 000 för en central tvåa i dag låter därför inte det minsta underligt. Folk som stannar en kortare tid i stan (något år), eller som behöver någonstans att mellanlanda, har ofta en betalningsvilja som vida överstiger vad det skulle kosta att äga samma boende. För att inte tala om kreddiga pretton, där kan tio minuter på tuben vara värt flera tusen i månaden...

Jag skulle däremot tro att det är rätt knepigt att få ut 20 000 för en tvåa om man vill ha en hyresgäst som stannar ett längre tag
2015-07-09, 10:43
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vid en avreglering kommer inte priserna att stiga. Tvärtom lär vi se sjunkande priser i sådana fall. Att priserna ökar så våldsamt på den privata marknaden beror på avsaknad av hyresalternativ.

Men eftersom ingen politiker vågar röra hyresregleringen kan priserna bara gå åt ett håll.
Fria fantasier inte ens värt att bemöta.
2015-07-09, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Redan för tio år sedan var det inga problem att få över 10 000 av privatpersoner för en etta innanför tullarna, hyrde du ut till juridisk person (oftast handlade det då om övernattningslägenhet) kunde du lätt räkna med 15 000 om det var promenadavstånd till företagets kontor.

Att man skulle kunna klämma ut 20 000 för en central tvåa i dag låter därför inte det minsta underligt. Folk som stannar en kortare tid i stan (något år), eller som behöver någonstans att mellanlanda, har ofta en betalningsvilja som vida överstiger vad det skulle kosta att äga samma boende. För att inte tala om kreddiga pretton, där kan tio minuter på tuben vara värt flera tusen i månaden...

Jag skulle däremot tro att det är rätt knepigt att få ut 20 000 för en tvåa om man vill ha en hyresgäst som stannar ett längre tag
Jag håller med. Det är bara att gå in på andrahandsförmedlingarnas hemsidor och titta på vad man får betala, t ex samtrygg.se. Den här får man t ex betala 16100/mån för, och det är inte den dyraste eller på den mest attraktiva adressen.

https://samtrygg.se/stockholm/stockholm/norrmalm/sekelskiftslagenhet-pa-basta-lage-i-vasastan--2-rok
2015-07-09, 11:12
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
2015-07-09 11:00

STOCKHOLM (Direkt) Huspriserna i euroområdets steg 0,3 procent under första kvartalet jämfört med föregående kvartal. Jämfört med motsvarande kvartal 2014 steg huspriserna 0,9 procent.

Det visar statistik från Eurostat.

I hela EU steg huspriserna 0,6 procent under första kvartalet, och steg med 2,5 procent jämfört med motsvarande kvartal 2014.

Av rapporterande euroländer uppvisade Estland den starkaste utvecklingen med +2,9 procent under första kvartalet, jämfört med föregående kvartal. Den svagaste utvecklingen rapporterades från Belgien med -2,8 procent.

Jämfört med samma kvartal 2014 var det Irland som hade den starkaste utvecklingen av euroländerna, +16,8 procent, medan Lettland utvecklades svagast, -5,8 procent.

I Sverige steg huspriserna med 3,9 procent under första kvartalet och steg med 11,6 procent jämfört med motsvarande kvartal 2014. Ökningen i årstakt var därmed den näst högsta bland rapporterande EU-länder.

Inga konstigheter! Nu sänker vi räntorna och ökar takten!
Senast redigerad av slemmigsnigel 2015-07-09 kl. 11:26.
2015-07-09, 13:42
Medlem
Citat:
Det kan du bli på landsorten, men själv är jag inte intresserad då jag inte vill ha alla mina pengar i min bostad.

Det är lite att lägga alla ägg i samma korg. Bättre att sprida riskerna.

Landsort kan man kansek kalla det, bor 12-12k i byn jag bor, har direkt tåg var timme ner till Kastrup, alla sorters affärer typ Lidl, ICA Maxi, Netto osv.. finns. Systembolag och diverse andra butiker finns .
Helt ärligt tror jag att vi har allt och lite till i jämförelse med en förort till Stockholm, + nära till sjö och hav och fin natur... nja att betalar miljoner för en lägenhet i nån sunkig förort är inget för mig.. livskvalitet gör jag inget avkall på.
2015-07-09, 15:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Fria fantasier inte ens värt att bemöta.

Jaha så du menar att den illa fungerande hyresmarknaden inte bidrar till bostadsrallyt?
2015-07-09, 15:49
Medlem
Citat:
Jaha så du menar att den illa fungerande hyresmarknaden inte bidrar till bostadsrallyt?
Nej, han menar att hyrorna i det existerande [äldre] hyresbeståndet kommer stiga om man släpper hyresregleringarna. Ett ganska okontroversiellt påstående.
2015-07-09, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Landsort kan man kansek kalla det, bor 12-12k i byn jag bor, har direkt tåg var timme ner till Kastrup, alla sorters affärer typ Lidl, ICA Maxi, Netto osv.. finns. Systembolag och diverse andra butiker finns .
Helt ärligt tror jag att vi har allt och lite till i jämförelse med en förort till Stockholm, + nära till sjö och hav och fin natur... nja att betalar miljoner för en lägenhet i nån sunkig förort är inget för mig.. livskvalitet gör jag inget avkall på.
Spelar ju ingen roll vad du tycker, eftersom inte särskilt många håller med dig. Då blir det ingen konkurrens om bostäderna = ingen prisuppgång. Du kan ju köpa en aktie för 10 kr som ingen annan är intresserad av, samma sak.
2015-07-09, 16:26
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Mycket tveksamt - I sådana fall har det nämligen inte ens ökat på tio år; samma prisläge idag, 9-10 för små centrala ettor. Företag har du rätt i att det kan dra iväg, men känns inte så relevant.

Jag bor själv bor i vasastan och tidigare östermalm så det är inte så att jag sitter och gissar.

Nej, 20k är inte i närheten normalt för en liten tvåa i innerstaden privat. Testa 14-15 så hamnar ni närmare sanningen. Man kan närma sig på riktigt speciella lägenheter men så är det ju alltid, lyx är en bristvara, inte minst i Stockholm. Finns alltid någon som har pengar i överflöd.

Det speciella är snarare att priserna skiljer så lite mellan innerstaden och utanför. Lägg på 20% (tex 7.8k-> 9.7k), så flyttar du från ett hål i väggen i Sundbyberg till ett hål i väggen på Östermalm. Det är bisarrt eftersom dessa 2000:- äts på en gång i pendling om vi räknar in alternativkostnaden av tid. Samma gäller förövrigt veckopendling, det är nästan lika dyrt som en vanlig etta.

Så det var det där med maxad betalningsförmåga, alltså. Jag tycker hela grejen tyder på att det är just maxat.

Finns viss logik i den konvergensen också. Ett av Sveriges alla mindfucks: hyrorna regleras eftersom man måste kompensera för att marknaden är toppstyrd och det riskerar därför annars bli sjukt ocker på den låsta marknaden. Sen råkar man tänka fri marknadslogik och glömmer bort sina egna idiotiska regleringar. Så man låter folk ta betalt för alternativkostnaden eftersom de är logiskt i ett vakuum.

Vad händer då när man pressar ned räntan och upp bostadsbubblan? Huvudet vet inte vad svansen gör. Eller huvudet vet nog inte vad halsen gör i vårt fall.

Alternativkostnaden ökar proportionellt med kreditbubblan tills betalningsförmåga sätter stopp för hyresnivån. Dvs vid konvergens har vi en toppstyrd marknad där ockerprissättning regleras på så vis att priserna som tas ut inte får vara jättemycket högre än vad folk överhuvudtaget kan betala till att börja med.

Blir nog lite genant om någon ansvarig råkar tänka över saken.

Och som jag varit inne på, om betalningsförmågan är maxad för att hyra idag så har den utan tvekan passerats för att köpa. Det märks bara inte så länge räntan är i botten och ingen behöver amortera.
Senast redigerad av Trillske 2015-07-09 kl. 16:42.
2015-07-09, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Mycket tveksamt - I sådana fall har det nämligen inte ens ökat på tio år; samma prisläge idag, 9-10 för små centrala ettor. Företag har du rätt i att det kan dra iväg, men känns inte så relevant.

Jag bor själv bor i vasastan och tidigare östermalm så det är inte så att jag sitter och gissar.
Jag har själv hyrt ut i Vasastan under perioden 2001-2006. Tog man 10 000 för 40 kvadrat på Odenplan för 10 år sedan kunde man välja och vraka bland privatpersoner som var intresserade. Om det låg i överkant mot vad folk betalade rent generellt så var det inget jag märkte eller hörde något om. Jag vet bara att det inte var brist på intressenter.

Det enda jag minns riktigt tydligt rörande höga priser är från slutet av den perioden, när jag träffade en student som betalade 11 000 för 17 kvadrat över gatan från Handels, det tyckte jag var riktigt jävligt.

Citat:
Nej, 20k är inte i närheten normalt för en liten tvåa i innerstaden privat. Testa 14-15 så hamnar ni närmare sanningen. Man kan närma sig på riktigt speciella lägenheter men så är det ju alltid, lyx är en bristvara, inte minst i Stockholm. Finns alltid någon som har pengar i överflöd.
Nu skrev jag inte att det var normalt, bara att jag inte tycker att det låter konstigt att det skulle vara problemfritt att få ut 20 000 för en tvåa. Och jag talar inte om lyxlyor eller specifika adresser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in