Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
I San Fransico en världsstad, Usas näst mest populäraste och dyraste stad efter Manhattan får man denna lya för 6 milj sek.
Mja, de har 3-4 gånger våra löner också. Låter som en sjuk överdrift, men det är ju så. Ingångslöner på $10k/månad för rimliga akademiker och nästan flat efter 30%.
Just bostaden du tar fram verkar rätt billig, men jag har själv poängterat hur underhållande det blir att jämföra CA med Sverige. De som lever ganska "hyfsat" där har liksom en lyx inte ens överklassen kommer åt här; förutom i just SF blå himmel 90% av dagarna; behöver bara höst-jacka 2-3 månader om året; generellt globalt utvecklingsmecka; etc, etc.
Varför det är intressant är ju för att det brukar talas om att läget kostar, och läget i Stockholm är direkt piss i jämförelse. Om det nu går att jämföra överhuvudtaget, vilket det antagligen inte gör.
Under full rörlighet och transparens är alltså Sverige och Stockholm helt ohyggligt felaktigt prissatt.
I verkligheten har vi dock varken eller. Många här inne har med all önskvärd tydlighet påvisat att de inte bott utanför Sverige och är lyckligt ovetande om situationen och livets "orättvisor". Spelar det då någon roll vad det kostar på andra sidan atlanten? Självklart inte, det finns ju inte ens i medvetandet, de vet ju inte ens om situationen.
Även vid transparens så har vi inte full rörlighet. Det kanske inte är det lättaste att packa väskan och bara dra.
Vi hamnar alltså vid huruvida globaliseringen kommer att fortskrida eller inte. Vilket är allas gissning. Jag tror det, men det är också för att jag själv är så fullkomligt globaliserad, tillhör en mer rörlig generation och är nog ovanligt obrydd över nationsgränser även relativt den generationen. Kurt-Sune tror det inte, men han är tvärt om ovanligt nationslåst. Antagligen ligger en rimlig gissning någonstans mellan dessa extremer.
Jag tror hursomhelst att det kan komma att påverka. Det blir lättare och lättare för familjer att byta land, och om Sverige fortsätter såhär svajigt blir nog fler sugna på att realisera kreditinjicerade vinster medans det går. De som säljer sig ur bubblan idag kan ju nämligen gå in stadigt någon annanstans, helt oavsett vad som sedan händer med marknaden på hemmaplan.