2015-07-09, 02:35
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Andrahandsmarknaden visar betalningsviljan för att bo på ett visst läge.

Har själv en bekant som hyr ut sin 2a i stan för närmare 20 k per månad. Enligt honom är det inga problem att få ut det.

Den kostar honom knappt 4 k i månaden trots att han köpt för enligt din definition "bubbelpriser".

Men man får ha i åtanke att flexibilitet alltid kostar extra såklart.
Antingen har din kompis en lyxbostad varvid din poäng är helt knäpp, eller så ljuger din kompis, eller så visar din kompis varför det är svajigt för privatpersoner att göra bostadsbusiness (= han har noll koll på sin egen marknad). Närmare 20k stämmer nämligen inte alls med marknadsbilden.

Att det är ett visst mått "ocker" stämmer dock. Efterfrågan på ockerprissatta bostäder är emellertid extremt känslig avseende flera parametrar (efterfrågas bara tills vidare, betalningsförmågan är maxad, etc). Så nej, ocker-priser är inget fundament som håller marknaden. Det har självfallet en ytterligare effekt på köpeshysteri när alternativet går för ocker, men den aspekten är ju tvärt om ett argument för ömtålig marknad.

På en friare marknad stämmer det såklart att hyresnivåer är en bra förankring av en analys. I dagens Sverige blir det bara så kallat käbbel.
2015-07-09, 03:01
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
I San Fransico en världsstad, Usas näst mest populäraste och dyraste stad efter Manhattan får man denna lya för 6 milj sek.
Mja, de har 3-4 gånger våra löner också. Låter som en sjuk överdrift, men det är ju så. Ingångslöner på $10k/månad för rimliga akademiker och nästan flat efter 30%.

Just bostaden du tar fram verkar rätt billig, men jag har själv poängterat hur underhållande det blir att jämföra CA med Sverige. De som lever ganska "hyfsat" där har liksom en lyx inte ens överklassen kommer åt här; förutom i just SF blå himmel 90% av dagarna; behöver bara höst-jacka 2-3 månader om året; generellt globalt utvecklingsmecka; etc, etc.

Varför det är intressant är ju för att det brukar talas om att läget kostar, och läget i Stockholm är direkt piss i jämförelse. Om det nu går att jämföra överhuvudtaget, vilket det antagligen inte gör.

Under full rörlighet och transparens är alltså Sverige och Stockholm helt ohyggligt felaktigt prissatt.
I verkligheten har vi dock varken eller. Många här inne har med all önskvärd tydlighet påvisat att de inte bott utanför Sverige och är lyckligt ovetande om situationen och livets "orättvisor". Spelar det då någon roll vad det kostar på andra sidan atlanten? Självklart inte, det finns ju inte ens i medvetandet, de vet ju inte ens om situationen.

Även vid transparens så har vi inte full rörlighet. Det kanske inte är det lättaste att packa väskan och bara dra.

Vi hamnar alltså vid huruvida globaliseringen kommer att fortskrida eller inte. Vilket är allas gissning. Jag tror det, men det är också för att jag själv är så fullkomligt globaliserad, tillhör en mer rörlig generation och är nog ovanligt obrydd över nationsgränser även relativt den generationen. Kurt-Sune tror det inte, men han är tvärt om ovanligt nationslåst. Antagligen ligger en rimlig gissning någonstans mellan dessa extremer.

Jag tror hursomhelst att det kan komma att påverka. Det blir lättare och lättare för familjer att byta land, och om Sverige fortsätter såhär svajigt blir nog fler sugna på att realisera kreditinjicerade vinster medans det går. De som säljer sig ur bubblan idag kan ju nämligen gå in stadigt någon annanstans, helt oavsett vad som sedan händer med marknaden på hemmaplan.
Senast redigerad av Trillske 2015-07-09 kl. 03:06.
2015-07-09, 06:44
Medlem
Citat:
Själv har jag aldrig brytt mig om värdeökningar. Jag har strikt tittat på kostnader för att bo och funnit ägandet som helt oslagbart.

Då är vi ganska lika, skillnaden är kanske att jag så snabbt som möjligt vill bli skuldfri
2015-07-09, 06:49
Medlem
Citat:

samma som med aktier i kvalitetsbolag. Det finns ingen perfekt tid att köpa aktier,

Nähä.. men en del köpte H&M för 180:- 2009, andra köpte för ett par månader sedan för 340:-
2015-07-09, 07:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Fail. Gå tillbaka och läs på.
Däremot är det ett faktum att när USA har fått mer rätsida på ekonomin och är på gång att pressa upp räntorna så gör ECB det motsatta. Och eftersom de är så pass ekonomiskt beroende så hindras USA från räntehöjning.
Sverige deltar också med liv och lust i valutakriget. Föga förvånande med den inflexibilitet i arbetsliv och lönebildning vi har.

Det är bara att titta på nivån på social expenditure. Och skattetryck om man så vill.
Då är det slutdiskuterat.

Så är det. I USA är det billigare att säga upp folk och regleringar i form av kollektivavtal som hindrar näringsliv från att anställa är synnerligen ringa i jämförelse.

I Europa är det både dyrt att säga upp folk och det finns lönekrav som hindrar anställning.
Men så har Europa högre arbetslöshet än USA också. Och har haft.

USA drabbades mycket hårdare, och har parerat mycket av smällen och har nu fått ned arbetslöshet så pass att man är beredd att börja med räntehöjning.
Medan Europa står och stampar nere i träsket fortfarande.

Du har rätt i att vi svävat ut. och jag kommer att ta mitt ansvar och inte fortsätta det här. (Men du kan ju begrunda vem av oss som baxade in det i tråden).
I Sverige är det enkelt och billigt att avskeda, i vilka branscher hindras anställning av lönekrav? Klackbarer?
2015-07-09, 08:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nähä.. men en del köpte H&M för 180:- 2009, andra köpte för ett par månader sedan för 340:-

Det sved nog mer att ta investeringen vid 180 än vid 340 skulle jag tro.

Var väl ingen toppenstämning på börsen då direkt?
2015-07-09, 08:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Då är vi ganska lika, skillnaden är kanske att jag så snabbt som möjligt vill bli skuldfri

Det kan du bli på landsorten, men själv är jag inte intresserad då jag inte vill ha alla mina pengar i min bostad.

Det är lite att lägga alla ägg i samma korg. Bättre att sprida riskerna.
2015-07-09, 08:48
Medlem
Citat:
Det kan du bli på landsorten, men själv är jag inte intresserad då jag inte vill ha alla mina pengar i min bostad.

Det är lite att lägga alla ägg i samma korg. Bättre att sprida riskerna.

Men det är ju riskfritt att köpa bostad enligt er, varför riskera en volatil börs när man kan åtnjuta garanterade värdeökningar varje år i sin bostad?

Åter bör jag poängtera, jag är ironisk, inte helt enkelt att få fram det tydligen.
2015-07-09, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Självklart håller resonemanget ihop. Om man kan köpa och ha en månadskostnad på 4000kr medan man inkasserar 20.000kr i uthyrning så finns det såklart många som är intresserade av liknande investering, därav efterfrågan som hålls uppe av betalningsvilja.

Frågan är väl främst hur länge en sådan trend kan hålla i sig?

Du menar så. Ja, det är klart. Jag trodde mest Kurre menade att om man är villig att betala 20 000 i månadshyra för ett andrahandsboende då är man banne mig villig att låna 5 miljoner på banken och betala 10% i ränta, typ.
2015-07-09, 09:13
Medlem
Relays avatar
Kommer med ett konkret problem
Låt säga att Hyresmarknaden avregleras?
Låt säga att priserna då stiger, dock olika mycket för olika områden?
Låt oss då säga att jag då tvingas flytta till en husvagn vid någon enskild camping långt från närmaste busshållplats?
Hur har ni tänkt er hur jag ska ta mig till jobbet när jag nu inte har något körkort eller bil?
Hur har ni tänkt er hur jag ska ta mig till närmaste matställe och köpa mat??
Hur tro ni mig sociala liv blir ute isolerad i campingen särskilt på vintern när mitt enda sällskap blir övervintrade ankor och fåglar.

Tro mig alla som prisar avreglering blir rätt tysta när man dra fram konkreta problem skapade av teoretiska fantasier, det är det som gör mig jävligt förbannad.
2015-07-09, 09:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Men det är ju riskfritt att köpa bostad enligt er, varför riskera en volatil börs när man kan åtnjuta garanterade värdeökningar varje år i sin bostad?

Åter bör jag poängtera, jag är ironisk, inte helt enkelt att få fram det tydligen.

Jag har aldrig sagt att det är riskfritt, men det är dyrt att inte äga i långa loppet.
2015-07-09, 09:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Kommer med ett konkret problem
Låt säga att Hyresmarknaden avregleras?
Låt säga att priserna då stiger, dock olika mycket för olika områden?
Låt oss då säga att jag då tvingas flytta till en husvagn vid någon enskild camping långt från närmaste busshållplats?
Hur har ni tänkt er hur jag ska ta mig till jobbet när jag nu inte har något körkort eller bil?
Hur har ni tänkt er hur jag ska ta mig till närmaste matställe och köpa mat??
Hur tro ni mig sociala liv blir ute isolerad i campingen särskilt på vintern när mitt enda sällskap blir övervintrade ankor och fåglar.

Tro mig alla som prisar avreglering blir rätt tysta när man dra fram konkreta problem skapade av teoretiska fantasier, det är det som gör mig jävligt förbannad.

Vid en avreglering kommer inte priserna att stiga. Tvärtom lär vi se sjunkande priser i sådana fall. Att priserna ökar så våldsamt på den privata marknaden beror på avsaknad av hyresalternativ.

Men eftersom ingen politiker vågar röra hyresregleringen kan priserna bara gå åt ett håll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in