2015-07-09, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikrade
Om man är antagen till ett program, men står som reserv på andra program ovanför den utbildningen man är antagen, kan man tacka ja till den säkra utbildningen man kommit in på, och även tacka ja till dem man är reserv på? Just ifall man inte kommer in som reserv så kommer man in på den säkra utbildningen man är antagen till? Verkar ju gå nu när jag prövar. Men om man inte tackar ja till reservplatserna, kan man ändra sig och göra det senare igen, innan 31/7?

Andra frågan är hur vet man vilken kvot man kom in på? Finns inget urval 2 på uhr.statistik när jag kollar.

Du kan tacka ja till båda två. Har du tur får du välja mellan två utbildningar senare!

Och vad jag vet så vet man inte vilken kvot man blev antagen på... Jag har listat ut att jag kom in på HP eftersom jag inte skulle ha haft tillräckligt höga betyg för att komma in på BI Detta såg jag på uhr.
Citera
2015-07-09, 17:38
Medlem
Nintendokids avatar
Om jag nu fått en plats och det står antagen, jag har tackat ja.
Är man då garanterad plats, för nu undrar jag hur kommer urval 2 in i bilden.
Citera
2015-07-09, 17:44
Medlem
Buscemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Jag skall bli brandingenjör i Lund
Du och jag teflonpannan, du och jag
Citera
2015-07-09, 17:46
Medlem
jousif650s avatar
.
Senast redigerad av jousif650 2015-07-09 kl. 18:04.
Citera
2015-07-09, 17:48
Medlem
oxxpytts avatar
Någon som vågar ge sig på en gissning/varit i liknande situation? Har jag någon chans?

Sökande med resultat från högskoleprov(HP)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 23
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 37

Garantiplats efter tekniskt basår(ZBGAR)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 3
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 19

Tack!

<3
Citera
2015-07-09, 17:51
Medlem
Förra veckan så gjorde jag två sena anmälningar till program på Karlstads universitet (ca. 80 dagar efter sista anmälningsdatum). Tror ni att det finns någon chans att jag kommer in på något av dessa program? Spontant så känns det som att många placerar Karlstad långt ner på listan och kommer därför att tacka nej till sin plats.

Program 1: (240 sökande, varav 55 var 1:a hand)
Urvalsgrupp/Antagna/Reserver
BI/22/24
HP/28/14

Program 2: (164 sökande, varav 31 var 1:a hand)
Urvalsgrupp/Antagna/Reserver
BI/8/13
HP/12/10

Statistiken är från uhr.se
Citera
2015-07-09, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
Om jag nu fått en plats och det står antagen, jag har tackat ja.
Är man då garanterad plats, för nu undrar jag hur kommer urval 2 in i bilden.

Ja. Är du inne är du inne så länge du inte tackar nej till den plats du fått.
Citera
2015-07-09, 18:07
Bannlyst
NU har jag säkert en vääldigt basic fråga men så här,

Jag sökte massa kurser och kom in på den jag hade satt överst.
Men jag är osäker på om det är den jag vill in på,

Så om jag tackar nej till den jag kom in på, blir den som ligger under och är struken aktiv igen?

Citat:
STRUKEN
Du kommer inte att erbjudas någon plats eller reservplats på den här utbildningen. Förklaring:

-Du är redan antagen till högsta möjliga antal högskolepoäng.

Dessutom, under en del strukna kurser står det, anmäl dig igen... Varför är det så?!
Citera
2015-07-09, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga

Så om jag tackar nej till den jag kom in på, blir den som ligger under och är struken aktiv igen
Nej

Citat:
Dessutom, under en del strukna kurser står det, anmäl dig igen... Varför är det så?!
Kurserna är förmodligen fortfarande öppna för sen anmälan
Citera
2015-07-09, 18:21
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:

Så om jag tackar nej till den jag kom in på, blir den som ligger under och är struken aktiv igen?

Om du har kommit in på den kurs du har överst stryks du från alla övriga. Anmäler du dig igen räknas det som sen anmälan och du konkurrerar du enbart utifrån hur tidigt du gjorde din sena anmälan.
Citera
2015-07-09, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbash
Nej

Kurserna är förmodligen fortfarande öppna för sen anmälan

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Om du har kommit in på den kurs du har överst stryks du från alla övriga. Anmäler du dig igen räknas det som sen anmälan och du konkurrerar du enbart utifrån hur tidigt du gjorde din sena anmälan.
Oki, så jag kan alltså tacka nej till den jag blev antagen till. För att göra en sen anmälan till den jag rent hypotetiskt hellre vill gå, om det alternativet finns. Och hoppas på det bästa? Hoppas jag förstått det rätt. Då har jag lite att fundera över, alla andra som bara står "Strukna" utan Återanmälan är alltså ej aktuella? :-)
Citera
2015-07-09, 18:26
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Oki, så jag kan alltså tacka nej till den jag blev antagen till. För att göra en sen anmälan till den jag rent hypotetiskt hellre vill gå, om det alternativet finns. Och hoppas på det bästa? Hoppas jag förstått det rätt. Då har jag lite att fundera över, alla andra som bara står "Strukna" utan Återanmälan är alltså ej aktuella? :-)

Innan du hoppas på det bästa skulle jag kika på statistiken för kurserna förra året. Ifall det fanns reserver vid urval 2 lär du inte komma in med en sen anmälan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in