2015-07-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Siktar du på ta SM-mästerskap i projektion?

Du kan ju ens inte nämna vilket område/kommun du sett radhuset för 800 000 kr år 1988 och som enligt dig kostar endast 2.2 milj idag. Rena rama fantasisiffrorna du slänger ut för att få det låta som bostadspriserna ökat i takt med reallöneutvecklingen och inflationen i princip.
Som jag skrev gick jag över till fastighetsprisindex som SCB levererade. Då slipper vi diskussioner om data som annars hade blivit besvärande.

Men jag noterar att intresset för det data som SCB levererar varit tämligen obefintligt.

Det rimliga hade varit att de som spekulerar i en bubbla hade kastat sig över det.
2015-07-08, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Sverige deltar också med liv och lust i valutakriget. Föga förvånande med den inflexibilitet i arbetsliv och lönebildning vi har.

Det är en väldigt frikostig beskrivning - att Sverige sysslar med valutakrig. Sverige har stora problem med deflation (vilket jag själv kanske inte är helt övertygad om, men RB tycker det) och agerar därefter. De sänker räntan och fortsätter med QE och det har effekter. Ja, RB vill inte att kronan blir för stark och det är för att det får deflationär effekt - starkare krona gör att den importerade inflationen minskar. Att Sverige främst gör detta för att öka exporten är inte riktigt sant, utan Sverige gör det helt enkelt för att öka inflationen.

FED är världsmästare i obefintlig ränta och QE, de har haft det hur länge som helst vilket resulterat i en sänkt valuta - men du tycker inte att FED bedriver valutakrig?
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-07-08 kl. 21:46.
2015-07-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docktorhex
Bara att hoppas att vi inte åker med på detta tåg Jobbigt isf för vissa med mkt lån

http://www.di.se/artiklar/2015/7/8/kinas-storsta-krasch-pa-20-ar/

Nej kan aldrig hända här, här går det bara upp
2015-07-08, 23:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Klart att det lönar sig över tid att äga sin bostad. Problemet är att någon köpte sin bostad för 1 miljon för tre år sedan medan en annan köper exakt samma bosatad idag för 2 miljoner , detta kan naturligtvis inte fortgå i all evighet.

Någon kommer att sitta med svarte petter till slut.

Om svartepetter har betydligt lägre kostnader än den som hyr en liknande bostad, är han verkligen svartepetter då?

Själv har jag aldrig brytt mig om värdeökningar. Jag har strikt tittat på kostnader för att bo och funnit ägandet som helt oslagbart.
2015-07-08, 23:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Nej nej, Sverige och framför allt stockholm och södermalm är att likställa med London, Paris och New York. ( för dom förståndshandikappade: Jag är ironisk )

Är det samma priser på södermalm som i London, paris och new york? Det var mer än jag visste...
2015-07-08, 23:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Men alltså allvarligt nu? Har du verkligen sån låg läsförståelse att du tror att det är det den här trådan handlar om.
JO men det är viktigt att analysera alternativen, vilket bubbelbabblarna inte gör överhuvudtaget. Vilket gör att de hamnar helt fel i sina bubbelteorier.

Inte ett vettigt svar om alternativ till ägande har bubbelbabblarna lyckats leverera.

Citat:
Ingen säger emot att man i det långa loppet tjänar att äga sitt boende över tid. Detta förutsatt att man bor kvar under liknade förhållande så klart.

Ja så varför hålla på och oroa sig för bubblor i onödan. Det blir väldigt dyrt att sitta och vänta på en bubbla som aldrig kommer att spricka.

samma som med aktier i kvalitetsbolag. Det finns ingen perfekt tid att köpa aktier, men sålänge man bara behåller blir man automatiskt en vinnare till slut. Under förutsättning att man håller sig till kvalitetsbolag.

Citat:
Tråden handlar alltså om det finns en bubbla just nu som kan spricka.
Ja och eftersom bostaden är en sådan central del av folks liv så är risken för en bobubbla nästan obefintlig skulle jag tro

Citat:
Den handlar inte om det varit en bra affär för dig att köpa en bostad 91, 96 eller 2001.
Nej men vem har sagt det.

Det är en bra affär att köpa även idag för dessa höga priser. Kolla andrahandsmarknaden så ser du vad folk kan tänka sig att betala och sedan jämför du med faktiska kostnader. Det är stor skillnad fortfarande.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-07-08 kl. 23:32.
2015-07-09, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är en bra affär att köpa även idag för dessa höga priser. Kolla andrahandsmarknaden så ser du vad folk kan tänka sig att betala och sedan jämför du med faktiska kostnader. Det är stor skillnad fortfarande.

Du har ju tidigare sagt att det enbart är de som är inne på marknaden som upprätthåller efterfrågan och det är dem som dikterar priserna. Vad har då andrahandsmarknaden med saken att göra?
2015-07-09, 00:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Du har ju tidigare sagt att det enbart är de som är inne på marknaden som upprätthåller efterfrågan och det är dem som dikterar priserna. Vad har då andrahandsmarknaden med saken att göra?

Andrahandsmarknaden visar betalningsviljan för att bo på ett visst läge.

Har själv en bekant som hyr ut sin 2a i stan för närmare 20 k per månad. Enligt honom är det inga problem att få ut det.

Den kostar honom knappt 4 k i månaden trots att han köpt för enligt din definition "bubbelpriser".

Men man får ha i åtanke att flexibilitet alltid kostar extra såklart.
2015-07-09, 00:45
Medlem
slemhogs avatar
Kul artikel jag hittade från millenieskiftet med Stockholms dåvarande priser Redan då hade dom ökat rekordmycket.

http://wwwc.aftonbladet.se/stockholm/0003/22/rekordpriser.html

..här är borättspriserna för hela Stockholms län

Kommun.................Pris kr/kvm......85 kvm, kr

Upplands Väsby............5 200........442 000
Vallentuna/Ö-åker.........4 825........410 000
Värmdö.......................2 698........229 000
Järfälla........................5 583.......475 000
Ekerö ..........................10 917.....928 000

Huddinge/Botkyrka/
Salem/Haninge..............3 924 ......334 000
Tyresö.........................4 232.......360 000
Upplands-Bro.................3 090......263 000
Täby............................8 757......744 000
Danderyd......................14 276.....1 213 000
Sollentuna....................6 443.......548 000
Nacka..........................7 791.......662 000
Sundbyberg..................11 997......1 020 000
Solna..........................12 473......1 060 000
Lidingö........................15 923......1 365 000
Vaxholm......................5 600.........476 000

Jag tycker det här är normala priser, 1 mille för en 3a i sundbyberg. Bara det är oerhört mycket pengar. Som 4 nya bilar för en nyttjanderätt i en skuldsatt förening.

150 000 kr för en 1a i tyresö på 40 kvm, nu går dom för det 10 dubbla eller mer 15 år senare.
Senast redigerad av slemhog 2015-07-09 kl. 00:51.
2015-07-09, 01:09
Medlem
Citat:

Har själv en bekant som hyr ut sin 2a i stan för närmare 20 k per månad. Enligt honom är det inga problem att få ut det.

Den kostar honom knappt 4 k i månaden trots att han köpt för enligt din definition "bubbelpriser".

Jag tror du har det helt om bakfoten. "bubbelpriser" är inte att det är dyrt att bo, snarare motsatsen. Krediter är billigare än de någonsin varit, vilket driver upp priserna och driver ner boendekostnaderna. När krediter blir dyrare kan den motsatta effekten uppstå, det driver upp boendekostnaderna och driver ner priserna.

Betalningsviljan för andrahandsboende. Du menar att den betalningsviljan upprätthåller priserna på bostadsrätter och hus? Du tror inte att många bor i andrahand därför att de inte kan få ett lån? Om de inte kan få ett lån så kan de inte heller stå för någon efterfrågan. Betalningsviljan hos dem som inte kan få ett lån är irrelevant.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-07-09 kl. 01:19.
2015-07-09, 01:30
Medlem
Citat:

Om det är ett vanligt förfarande låter det ju snarast som en masspsykos.

Hur länge orkar folk betala sådana summor för så lite värde? Trevlig vinst dock, men hur länge håller det?

Man märker ju tom här på landsorten att fastighetsägare börjar bli den nya adeln, tror att det är bäst att hålla fötterna på jorden ifall att.
2015-07-09, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Betalningsviljan för andrahandsboende. Du menar att den betalningsviljan upprätthåller priserna på bostadsrätter och hus? Du tror inte att många bor i andrahand därför att de inte kan få ett lån? Om de inte kan få ett lån så kan de inte heller stå för någon efterfrågan. Betalningsviljan hos dem som inte kan få ett lån är irrelevant.

Självklart håller resonemanget ihop. Om man kan köpa och ha en månadskostnad på 4000kr medan man inkasserar 20.000kr i uthyrning så finns det såklart många som är intresserade av liknande investering, därav efterfrågan som hålls uppe av betalningsvilja.

Frågan är väl främst hur länge en sådan trend kan hålla i sig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in