2015-07-01, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det är fria fantasier. Dom får på sin höjd låna ca 2.8 MSEK, givet att dom inte har några andra utgifter. Och har en ordnad ekonomi. (Och så behöver dom ha 500 KSEK att hala upp som kontantinsats).

Och bör man på sådana vanföreställningar att någon ställer ut den typen av garantier då har min ingen som helst verklighetsförankring.
Bra inlägg Gromph, du smiskar den imbecillen highbonker ordentligt.
2015-07-01, 00:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det är ju därför vi är där vi är, det har varit ockerpriser på bostäder läänge nu.

Det finns inget som heter ockerpriser. Ett pris är vad ett pris är. Bara för att du tycker att ett pris är "ocker" betyder det inte att marknaden gör det.

Ser man kostnadsmässigt på priserna så är de inte speciellt höga och plattsättarn och hans undersköterska till fru får inte låna hur mycket som helst.

Hur mycket de får låna kan man undersöka här hos SBAB:

https://www.sbab.se/1/privat/Lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan/sa_mycket_kan_du_lana.html#/views/kalkyl1
2015-07-01, 01:16
Medlem
Citat:
Jag gav ett uttömmande svar eftersom du har svårt att vara tydlig. (Du kan ju gå tillbaka och läsa vad du skrev. Och helst göra det innan du skriver som du gör).

Då du har uttalat dig bestämt i frågan så förutsätter jag att du har kollat upp detta. Vill du säga nu att du inte gjort det.
Riksbankens balansräkning är publik information. Det är bara att titta vilket innehav dom har.
Och SCB publicerar data om MFI. Det är bara att titta efter. Och det borde räcka så. Då borde du ha förstått.

-------------
Vad sedan gäller halmgubbar har du blivit ombedd att redovisa en sådan enligt din egen definition. Och misslyckats. Då kanske du borde vara mindre snabb att komma med sådana anklagelser.

Vidare har vid det här laget uppmärksamma noterat att du börjar yra om halmgubbar som en försvarsmekanism när du förlorat diskussionen.

Du ska nog inte tala om försvarsmekanismer. Efter medverkan i denna tråd har dina blivit smärtsamt uppenbara. Du har två huvudtaktiker. Den ena är din klassiska halmgubbe (nu senast i form av att jag hävdar att räntan ligger fel) och den andra är out-of-context-wall-of-text. Båda dessa är enbart för att trötta ut din meningsmotståndare.

Återigen. Hur ska jag kunna lita på vad du säger när du de facto hävdar att Bloomberg har fel och sedan inte ens kan presentera fakta för det påståendet? Bloomberg skriver att RB har 14% av marknaden och du skriver... "Det är bara att titta efter"?
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-07-01 kl. 01:24.
2015-07-01, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det finns inget som heter ockerpriser. Ett pris är vad ett pris är. Bara för att du tycker att ett pris är "ocker" betyder det inte att marknaden gör det.

Ser man kostnadsmässigt på priserna så är de inte speciellt höga och plattsättarn och hans undersköterska till fru får inte låna hur mycket som helst.

Hur mycket de får låna kan man undersöka här hos SBAB:

https://www.sbab.se/1/privat/Lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan/sa_mycket_kan_du_lana.html#/views/kalkyl1

Idag ja, men det här har pågått under 15 år och det är först på senare tid bankerna "tvingats" till att bli mer restriktiva, det här svaret fungerar även bra till Gromph då mitt exempel inte är taget ur dagens situation utan är en bild av vad som skapat dagens situation, under de senaste 15 åren.
2015-07-01, 06:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Idag ja, men det här har pågått under 15 år och det är först på senare tid bankerna "tvingats" till att bli mer restriktiva, det här svaret fungerar även bra till Gromph då mitt exempel inte är taget ur dagens situation utan är en bild av vad som skapat dagens situation, under de senaste 15 åren.

På vilket sätt är det relevant hur det var för 15 år sedan? De som köpte då är inte högbelånade idag.

Att snacka om ockerpriser är dessutom bara patetiskt. Det gör bara surgubbar som är besvikna på att de inte köpte tidigare.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-07-01 kl. 06:14.
2015-07-01, 07:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
På vilket sätt är det relevant hur det var för 15 år sedan? De som köpte då är inte högbelånade idag.

Att snacka om ockerpriser är dessutom bara patetiskt. Det gör bara surgubbar som är besvikna på att de inte köpte tidigare.
En hyfsad andel av dessa har sålt och köpt nya dyrare bostäder, vilket gör att andelen lån fortfarande är hög i förhållande till nettoinkomsten och det är en av drivkrafterna bakom prisökningen.
2015-07-01, 07:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det är fria fantasier. Dom får på sin höjd låna ca 2.8 MSEK, givet att dom inte har några andra utgifter. Och har en ordnad ekonomi. (Och så behöver dom ha 500 KSEK att hala upp som kontantinsats).

Och bör man på sådana vanföreställningar att någon ställer ut den typen av garantier då har min ingen som helst verklighetsförankring.
Fast har plattsättaren haft en Br tidigare och gjort vinst på den så är inte scenariot ovanligt, vilket leder till hög skuldsättning kontra inkomst och en känslighet för ränte och driftskostnadsökningar för boendet.
2015-07-01, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast har plattsättaren haft en Br tidigare och gjort vinst på den så är inte scenariot ovanligt, vilket leder till hög skuldsättning kontra inkomst och en känslighet för ränte och driftskostnadsökningar för boendet.

Precis, då kan plattsättaren mycket väl sitta med en 4 miljonerskåk som dessutom innehåller en skatteskuld eftersom en del av det som driver priserna ännu högre är möjligheten till uppskov.

Min poäng är fortfarande att bankerna formligen sprutat ur sig lån till höger och vänster under väldigt lång tid, och det är inget som kan döljas bakom den senaste tidens åtstramningar och ökad försiktighet från bankernas sida, det är bara spel för gallerierna.

Människor som aldrig sett dåliga tider har förvånansvärt svårt att relatera till att det faktiskt kan bli sämre, vilket kan förklara en del av den otroligt trångsynta argumentationen här bland folk.

Återigen, är det rimligt att få betalt för att bo?

Om något verkar för bra för att vara sant, är det oftast det också.

Sedan kan ni prata hur mycket tradingtermer ni vill, skryta om just er otroliga resa, det förändrar inget.

Allt som behövs är en trigger, något som förändrar spelreglerna, så blir bubblan väldigt tydlig.

Sedan att en krasch skulle vara dålig för alla är väl inget att sticka under stolen med, det är ju fakta, att tro att en krasch skulle innebära "köpläge" är naivt. Eftersom så mycket annat skulle påverkas och det inte är säkert att killen i hyresrätt med sparkapital skulle ha samma frihet och möjlighet att hoppa in i marknaden när det fallit.

Jag sitter inte och gnäller för att jag hoppas på en krasch så jag kan fynda, tvärtom sitter jag och gnäller för att jag ser det orimliga i utvecklingen.

För den dagen det smäller drabbas alla.
2015-07-01, 10:14
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:

Orkar inte läsa allt ni skriver i den här tråden då det mest är upprepningar och osanningar men en kommentar på detta är att självklart är det inte så. Jag känner inte heller någon som får betalt för att bo på hotell. Du får avkastning på ett kapital för att du bär en risk, ser ingeting konstigt med det.

Om jag köper en segelbåt för 100 000 dollar, sedan är jag ute och seglar ett år samtidigt som dollarn stärks mot kronan med 20%. Efter ett år har båten tappat 10% av sitt värde i slitage och jag säljer den i USA för 90 000 dollar men på något märkligt vis har jag fått mer köpkraft i Sverige. Är det rimligt att jag får betalt för att vara ute och segla?
2015-07-01, 10:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En hyfsad andel av dessa har sålt och köpt nya dyrare bostäder, vilket gör att andelen lån fortfarande är hög i förhållande till nettoinkomsten och det är en av drivkrafterna bakom prisökningen.

I de fallen så har nya mån givits med nya villkor så då är det fortfarande inget problem med äldre krav som inte var lika hårda.
2015-07-01, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Orkar inte läsa allt ni skriver i den här tråden då det mest är upprepningar och osanningar men en kommentar på detta är att självklart är det inte så. Jag känner inte heller någon som får betalt för att bo på hotell. Du får avkastning på ett kapital för att du bär en risk, ser ingeting konstigt med det.

Om jag köper en segelbåt för 100 000 dollar, sedan är jag ute och seglar ett år samtidigt som dollarn stärks mot kronan med 20%. Efter ett år har båten tappat 10% av sitt värde i slitage och jag säljer den i USA för 90 000 dollar men på något märkligt vis har jag fått mer köpkraft i Sverige. Är det rimligt att jag får betalt för att vara ute och segla?

Är det rimligt att en ganska stor del av Sveriges befolkning får betalt för att segla? , år efter år?

Återigen, försök se det ur ekonomiskt samhällsperspektiv, är det en hållbar utveckling?
2015-07-01, 10:28
Medlem
Citat:

Människor som aldrig sett dåliga tider har förvånansvärt svårt att relatera till att det faktiskt kan bli sämre, vilket kan förklara en del av den otroligt trångsynta argumentationen här bland folk.

Om något verkar för bra för att vara sant, är det oftast det också.

Tydligen är det rimligt att få betalt för att bo. Men vanligare är väl att få betalt
för att ha bott med tanke på den massutflyttning som följer efter ombildning
till bostadsrätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in