Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-09, 01:29
  #61
Medlem
Ha ha hAschberg!
Försöker vara finurlig med sina promille.. kom ut i verkligheten din jävla haschtomte
Citera
2015-07-09, 02:37
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Vad klassar du som "massinvandring"? Vilken nivå måste invandringen hålla för att klassas som "massinvandring"?

Turkiet och Libanon har enligt mig haft en "massinvandring" av flyktingar , sedan kriget i Syrien och hela IS jargongen drog igång, där snackar vi över miljonen i antal flyktingar på extremt kort tid. År 2014 gav vi 30650 flyktingar asyl här i Sverige, jag känner inte riktigt att vi kan kalla det för en "massinvandring". Under sent 1800 tal emigrerade totalt cirka en miljon svenskar, där har vi en "massutvandring" från ett land. Aschberg har rätt, det är en promille av alla flyktingar som söker sig till Sverige.
Citera
2015-07-09, 02:42
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunam
Vad har vi enligt dig då, en liten invandring? Vad använder du för ord när du ska beskriva Sveriges invandringspolitik för en japan?

Vi har en invandringsnivå som vi i dagsläget klarar av, däremot finns det väldigt mycket vi kan förbättra och bygga vidare på gällande hur assimileringen ska fungera. Det är mycket krig och oroligheter i världen just nu, det kommer och går, klart att det tar tid för oss att anpassa våra föråldrade system när det blir på det här viset. Vad Japan har med saken och göra förstår jag inte alls. Andra EU länder måste ta sitt ansvar, annars kan dem lika gärna lämna EU enligt mig.
Citera
2015-07-09, 02:50
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockBagel
Turkiet och Libanon har enligt mig haft en "massinvandring" av flyktingar , sedan kriget i Syrien och hela IS jargongen drog igång, där snackar vi över miljonen i antal flyktingar på extremt kort tid. År 2014 gav vi 30650 flyktingar asyl här i Sverige, jag känner inte riktigt att vi kan kalla det för en "massinvandring". Under sent 1800 tal emigrerade totalt cirka en miljon svenskar, där har vi en "massutvandring" från ett land. Aschberg har rätt, det är en promille av alla flyktingar som söker sig till Sverige.

Inte riktigt samma sak i och med att det rör sig om flyktingläger i närområdet under mandat av FN:s flyktingorgan. Det är en tillfällig lösning innan de kan återvända till sitt hemland. Jag tror knappast att Libanon med sin befolkning på 4 196 453 och 11 miljoner dollar BNP skulle ha råd att ge två miljoner flyktingar en bostad.
Citera
2015-07-09, 03:08
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockBagel
Vi har en invandringsnivå som vi i dagsläget klarar av, däremot finns det väldigt mycket vi kan förbättra och bygga vidare på gällande hur assimileringen ska fungera. Det är mycket krig och oroligheter i världen just nu, det kommer och går, klart att det tar tid för oss att anpassa våra föråldrade system när det blir på det här viset. Vad Japan har med saken och göra förstår jag inte alls. Andra EU länder måste ta sitt ansvar, annars kan dem lika gärna lämna EU enligt mig.
Bara för att vi klarar av den så är det ingen massinvandring?
Citat:
Ursprungligen postat av RockBagel
Turkiet och Libanon har enligt mig haft en "massinvandring" av flyktingar , sedan kriget i Syrien och hela IS jargongen drog igång, där snackar vi över miljonen i antal flyktingar på extremt kort tid. År 2014 gav vi 30650 flyktingar asyl här i Sverige, jag känner inte riktigt att vi kan kalla det för en "massinvandring". Under sent 1800 tal emigrerade totalt cirka en miljon svenskar, där har vi en "massutvandring" från ett land. Aschberg har rätt, det är en promille av alla flyktingar som söker sig till Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Inte riktigt samma sak i och med att det rör sig om flyktingläger i närområdet under mandat av FN:s flyktingorgan. Det är en tillfällig lösning innan de kan återvända till sitt hemland. Jag tror knappast att Libanon med sin befolkning på 4 196 453 och 11 miljoner dollar BNP skulle ha råd att ge två miljoner flyktingar en bostad.
Det är inte i närheten av samma sak. Invandring avser inflyttning och fast bosättning. Det är som du säger en tillfällig lösning så det har inget med invandring att göra.
__________________
Senast redigerad av Lunam 2015-07-09 kl. 03:11.
Citera
2015-07-09, 03:39
  #66
Medlem
http://ec.europa.eu/eurostat/statist..._2013_YB15.png

Vi hade cirka 64k (icke EU) som immigrerade år 2013.

Tittar vi på den totala befolkningsmängden så rör det sig om mindre än 2% fler utrikes födda i landet idag jämfört med år 2010, alltså ingen massinvandring i mina ögon.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...--Riket/26040/

Ja, flyktinganläggningarna är en tillfällig lösning, däremot vet vi inte alls hur långt tid konflikten i Syrien kommer att vara och allt eftersom tiden går kommer folk automatiskt att söka sig till ett bättre liv. Vilken familj vill bo i en flyktingförläggning i tio år?
Citera
2015-07-09, 03:57
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockBagel
http://ec.europa.eu/eurostat/statist..._2013_YB15.png

Vi hade cirka 64k (icke EU) som immigrerade år 2013.

Tittar vi på den totala befolkningsmängden så rör det sig om mindre än 2% fler utrikes födda i landet idag jämfört med år 2010, alltså ingen massinvandring i mina ögon.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...--Riket/26040/

Ja, flyktinganläggningarna är en tillfällig lösning, däremot vet vi inte alls hur långt tid konflikten i Syrien kommer att vara och allt eftersom tiden går kommer folk automatiskt att söka sig till ett bättre liv. Vilken familj vill bo i en flyktingförläggning i tio år?
Ja en Karlskrona kommun flyttar in varje år (men många lämnar landet också så klart). Kalla det vad du vill.
Citera
2015-07-09, 04:13
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockBagel
Det pågår en massflykt från Syrien, däremot pågår det ej en massinvandring (eller massutvandringar/utvisningar för den delen) i Sverige.

http://ec.europa.eu/echo/files/aid/c...s/syria_en.pdf

Fler länder måste sammarbeta och EU måste sätta mycket högre press på andra länder att hjälpa till och dela bördan under dessa tider. Ja det finns en stor problematik när det gäller flyktingmottagandet i Sverige, självklart blir det konstigt och fel när små byar ute på landsbygden får in lika många asylboende och därmed dubblerar byns befolkning utan någon som helst förvarning.

Det sätter en stor press på hela systemet och blir en väldig kulturkrock. Att säga att det inte finns plats eller att vi inte har råd är däremot helt bortom flötet, det enda som krävs är att våra EU grannländer tar sitt ansvar och att vi får igång ett mycket bättre strukturerat system istället för att bussa runt folk som dårar och dumpa alla ute i någon byhåla, allt detta känns som en väldigt "tillfällig" lösning som verkligen påverkar omgivningen negativt.
Det enda som krävs? lol
Det kommer inte att hända.
Sverige står för en extrem invandringspolitik som inga andra EU-länder vill veta av.
Tvärt om arbetar alla andra länder för minska sin flyktinginvandring ännu mer.

Citat:
Ursprungligen postat av RockBagel
Jag är hundra procent säker på att större delen av vår befolkning vill visa medmänsklighet och hjälpa folk i nöd som flyr krig, men när det görs forcerat och (på ett utifrån tillsynes) oplanerat sätt så skickar det ut helt fel signaler. Systemet är föråldrat och har tyvärr ignorerats allt för länge, dem sista kugghjulen har börjat rosta sönder och oljan börjar ta slut.
Kort efter Reinfeldts tårdrypande tal där han förklarade att situationen vår omvärld är extrem pga av krig och oroligheter, och att vi måste öppna våra hjärtan för en större flyktinginvandring, gjordes en opinionsundersökning i frågan.
Det visade sig att drygt 80% av svenska folket inte vill ha en ökad flyktinginvandring.

Citat:
Ursprungligen postat av RockBagel
Integrationspolitiken behöver helt enkelt ett ansiktslyft, däremot tycker jag inte SD har lösningarna på problemen.
Den viktigaste delen i lösningen är naturligtvis att kraftigt minska invandringen till Sverige. Samtidigt kan man hjälpa mångdubbelt fler på plats i närområden till oroshärdarna och till en mycket lägre kostnad.
SD vill på sikt minska invandringen med 90%. Då skulle Sverige hamna på ungefär genomsnittet i EU, per capita. SD's flyktingpolitik används i praktiken av regeringar i hela EU. Socialdemokrater, miljöpartister, kristdemokrater etc. Endast i Sverige anses denna politik vara främlingsfientlig och i det närmaste nazistisk.
__________________
Senast redigerad av Silveriller 2015-07-09 kl. 04:16.
Citera
2015-07-09, 10:02
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
https://www.youtube.com/watch?v=9b61GmEbSk8

En debatt mellan Robert Aschberg och Jimmie Åkesson och Linus Bylund.

Ganska traditionell debatt om massinvandring. Men tycker Robert tar upp en intressant aspekt där Åkesson inte riktigt klarar av att svara på. Varför kallar SD några promilles invandring för massinvandring?

Att Åkesson säger att han väger orden på sin egen guldskål blir lite komiskt. Som om jag skulle börja definiera om ord för att det ska passa mig.

Aschberg vann helt klart den här debatten.
Det ÄR att se som massinvandring i förhållande. Aldrig någonsin har vi haft så stor invandring som nu. Närmast vi kommer var under balkankriget - innan dess finns inget som ens kommer i närheten. När något ökar med över 1000% så är det befogat att använda prefix som mass...
Citera
2015-07-09, 13:18
  #70
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockBagel
Tittar vi på den totala befolkningsmängden så rör det sig om mindre än 2% fler utrikes födda i landet idag jämfört med år 2010, alltså ingen massinvandring i mina ögon.


Att antalet utrikes födda har ökat från 14,7% till 16,5% på fem år skulle jag nog vilja klassa som massinvandring. Kanske inte i den bemärkelsen att det är på samma nivå som i Libanon där man har flyktingförläggningar som är temporära och där det finns noll integration och därmed också en ganska låg kostnad för varje individ, men jämför vi med andra västerländska länder så bedriver Sverige en massinvandring.

Vi kan jämföra antalet asylsökande Sverige får och antalet vi beviljar asyl jämfört med våra europeiska grannar. Vi kan här se att Sverige bedriver en migrationspolitik som står som ohotad etta i hela Europa sett till antalet asylsökande och antalet som beviljas asyl per capita.
När vi står så pass långt ifrån övriga Europa i migrationsfrågan så skulle jag vilja säga att Sveriges migrationspolitik är extrem och därmed bedriver vi också en massinvandring.

Citat:
Hela EU
Asylsökningar: 626 065
Förändring i procent jämfört med föregående år (2013): 44%
Asylsökningar där det har tagits ett beslut: 359 795
Beviljade asylsökningar: 162 770
Beviljade asylsökningar i procent: 45.24%.
Asylsökande per 1000 invånare: 1.2



Nordiska länderna

Folkrikaste länderna
Citera
2015-07-09, 13:44
  #71
Medlem
Detta är resultatet av det Aschberg tycker är petitesser:

https://affes.files.wordpress.com/20..._scb.jpg?w=720

Det har gått fem år sen dess och befolkningsmängden börjar närma sig 10 miljoner.
Citera
2015-07-09, 16:50
  #72
Medlem
KurtMikkelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockBagel
Vi har en invandringsnivå som vi i dagsläget klarar av, däremot finns det väldigt mycket vi kan förbättra och bygga vidare på gällande hur assimileringen ska fungera. Det är mycket krig och oroligheter i världen just nu, det kommer och går, klart att det tar tid för oss att anpassa våra föråldrade system när det blir på det här viset. Vad Japan har med saken och göra förstår jag inte alls. Andra EU länder måste ta sitt ansvar, annars kan dem lika gärna lämna EU enligt mig.

Om vi nu klarar av det, hur kommer det sig att kommun efter kommun går ner på knän och säger att dom inte klarar mer?
Varför drar vi ner ekonomin på skola, äldrevård, och sjukvården men ökar summorna kring I&I om vi nu klarar av det?

Vi har haft betydligt lägre invandring under perioder där det varit betydligt fler konflikter.
__________________
Senast redigerad av KurtMikkelsen 2015-07-09 kl. 16:54.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback