2015-12-21, 13:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Ja, men inte din kapacitet att betala räntekostnaderna.

Om du får reallönesänkningar är det något du får ta upp med din arbetsgivare eller byta arbetsgivare. Det förändrar dock inte att lånet minskar i realvärde när vi har inflation som jag skrev.
2015-12-21, 13:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja, men inte din kapacitet att betala räntekostnaderna.

Om inflationen är 2 % och räntan 4 % så är övergångsperioden till situationen 8 % respektive 10 % jobbigare om din löneutveckling laggar efter inflationen än om den inte gör det. Det allra, allra vanligaste är att lönen laggar efter inflationen, eftersom att löneförhandlare vet att om de baserar sina löneförhandlingar på en för optimistisk förväntad inflationsnivå så kommer det dels vara negativt på kort tid, dels underminera möjligheterna till framtida löneökningar.

För de flesta gäller alltså att nominella ränteförändringar påverkar [positivt när den sjunker, negativt när den stiger] oavsett om realräntan står still. Och det är i övergångsperioderna som både vinsterna och förlusterna är störst.

Realränta är självklart intressant om man talar om längre sikt, men relativt oviktig om man diskuterar ränteförändringars omedelbara effekt. Det är därför det är så viktigt att veta om man klarar av en högre nominell ränta med dagens inkomst, än om man klarar en viss realränta på sikt.

Jo men banken har ju tagit höjd för allt högre räntor när lånet beviljades. Naturligtvis måste låntagaren ändra på sin konsumtion/sparande om räntorna stiger.

Men det är inte så att folk lever på marginalen idag och absolut inte klarar någonting till i kostnadsväg.

De flesta jag känner kan utan problem lägga undan 10 k + per månad och då har de högst normala inkomster ska tilläggas.

Det som händer om deras räntor går upp är att denna sparbuffert/konsumtionsutrymme minskar. Men de klarar högre räntor utan problem.

Alternativet att hyra är betydligt sämre ur ett långsiktigt perspektiv, då det kommer bli mycket svårare att spara på samma nivå.
2015-12-21, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tror du inte att folks inställning till bostadsfrågan har påverkat det systemet vi har fått?
Rapporten om ägarlägenheter som gjordes förra (förrförra?) året kom fram till att den låga efterfrågan på ägarlägenheter främst beror på avsaknad av kunskap om dem, och att den stora majoriteten bland som efterfrågar dem är utlänningar och svenskar som tidigare bott utomlands. Så jag tror inte att det är specifikt en förkärlek till BR som gjort att det inte varit ett större tryck bland väljarna att politikerna borde underlätta för ägarlägenheter.
2015-12-21, 13:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Rapporten om ägarlägenheter som gjordes förra (förrförra?) året kom fram till att den låga efterfrågan på ägarlägenheter främst beror på avsaknad av kunskap om dem, och att den stora majoriteten bland som efterfrågar dem är utlänningar och svenskar som tidigare bott utomlands. Så jag tror inte att det är specifikt en förkärlek till BR som gjort att det inte varit ett större tryck bland väljarna att politikerna borde underlätta för ägarlägenheter.

Det är vanligt från alla möjliga håll att förklara folks beteenden med okunskap, inte minst politiker förklarar alltid sitt partis misslyckande med att de inte nått ut med sitt budskap. Generellt tror jag att folk gör sina val efter sina preferenser och inhämtar de inte information om något så beror det ofta på ointresse för den saken.

Jag t.ex. vill inte köpa en ägarlägenhet även om jag föredrar att min förening inte har lån utan att istället varje medlem finansierar sin bostad själv.
2015-12-21, 13:49
Medlem
Citat:
Om du får reallönesänkningar är det något du får ta upp med din arbetsgivare eller byta arbetsgivare. Det förändrar dock inte att lånet minskar i realvärde när vi har inflation som jag skrev.
Att lånet minskar i realvärde gör inte att övergångsperioden blir enklare att hantera vid en nominell ränteökning med bibehållen realränta, även om man har reallöneökningar på sikt.
2015-12-21, 13:55
Medlem
Red

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo men banken har ju tagit höjd för allt högre räntor när lånet beviljades. Naturligtvis måste låntagaren ändra på sin konsumtion/sparande om räntorna stiger.

Men det är inte så att folk lever på marginalen idag och absolut inte klarar någonting till i kostnadsväg.

De flesta jag känner kan utan problem lägga undan 10 k + per månad och då har de högst normala inkomster ska tilläggas.

Det som händer om deras räntor går upp är att denna sparbuffert/konsumtionsutrymme minskar. Men de klarar högre räntor utan problem.

Alternativet att hyra är betydligt sämre ur ett långsiktigt perspektiv, då det kommer bli mycket svårare att spara på samma nivå.

Men Kurt, du måste förstå att långt ifrån alla har råd att lägga undan 10+ i månaden.

14 procent har faktiskt inte råd att lägga mer än 1000kr, 25 procent 3000kr, ja så ser faktiskt verkligheten ut får många.

jag förstår mycket väl att du och bananen har svårt att smälta det då det är självklart för er att man bör ha det bättre ekonomiskt som bostadsägare!

Själv bor jag i HR som kostar mig 6000kr i månaden och ändå lägger undan i snitt 15k.

Det klart att det är surt att vackert se på när priserna fortsätter öka men det är samtidigt så mycket värt det då riskerna att ge sig in i marknaden idag är så höga. Med andra ord så betalar jag hellre en extra slant än att chansa vilket jag skulle vilja kalla det idag!
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-21 kl. 13:56. Anledning: Red
2015-12-21, 13:56
Medlem
Citat:
Det är vanligt från alla möjliga håll att förklara folks beteenden med okunskap, inte minst politiker förklarar alltid sitt partis misslyckande med att de inte nått ut med sitt budskap. Generellt tror jag att folk gör sina val efter sina preferenser och inhämtar de inte information om något så beror det ofta på ointresse för den saken.
Fast nu kom rapporten från CMB Chalmers, det vill säga byggsektorn - inte politiker.

Googla status-quo bias om du vill lära dig mer om hur folks preferenser påverkas av bland annat det tillgängliga utbudet.

Citat:
Jag t.ex. vill inte köpa en ägarlägenhet även om jag föredrar att min förening inte har lån utan att istället varje medlem finansierar sin bostad själv.
Om du flyttade utomlands, hade du bara tittat på motsvarande BR?
2015-12-21, 13:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Att lånet minskar i realvärde gör inte att övergångsperioden blir enklare att hantera vid en nominell ränteökning med bibehållen realränta, även om man har reallöneökningar på sikt.

Reallönesänkningar är alltid jobbiga, oavsett om du har en BR med ett bolån eller bor i HR, och oavsett hur hög räntan och inflationen är. Det är dock ett faktum att lån minskas i realvärde när vi har inflation, detta är inget subjektivt tyckande.
2015-12-21, 14:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Fast nu kom rapporten från CMB Chalmers, det vill säga byggsektorn - inte politiker.

Googla status-quo bias om du vill lära dig mer om hur folks preferenser påverkas av bland annat det tillgängliga utbudet.

Förstod du inte denna mening "Det är vanligt från alla möjliga håll att förklara folks beteenden med okunskap..."?
2015-12-21, 14:22
Medlem
Citat:
Reallönesänkningar är alltid jobbiga, oavsett om du har en BR med ett bolån eller bor i HR, och oavsett hur hög räntan och inflationen är. Det är dock ett faktum att lån minskas i realvärde när vi har inflation, detta är inget subjektivt tyckande.
Effekten för någon i en HR är långsiktig då hyran inte kan justeras hur som helst, och övergångsperioden blir alltså stabilare.

Jag har inte sagt att lånets realvärde inte minskar, jag säger att det är ointressant om man vill diskutera effekterna en nominell räntehöjning har, eftersom att det är under övergångsperioden som effekterna sker.
2015-12-21, 14:23
Medlem
Citat:
Förstod du inte denna mening "Det är vanligt från alla möjliga håll att förklara folks beteenden med okunskap..."?

2015-12-21, 14:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Effekten för någon i en HR är långsiktig då hyran inte kan justeras hur som helst, och övergångsperioden blir alltså stabilare.

Jag har inte sagt att lånets realvärde inte minskar, jag säger att det är ointressant om man vill diskutera effekterna en nominell räntehöjning har, eftersom att det är under övergångsperioden som effekterna sker.

I så fall så invänder du inte emot det jag har skrivit. Men om din reallönesänkning är bestående blir effekten förstås bestående även om du har en HR.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-12-21 kl. 14:36.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in