Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jo men banken har ju tagit höjd för allt högre räntor när lånet beviljades. Naturligtvis måste låntagaren ändra på sin konsumtion/sparande om räntorna stiger.
Men det är inte så att folk lever på marginalen idag och absolut inte klarar någonting till i kostnadsväg.
De flesta jag känner kan utan problem lägga undan 10 k + per månad och då har de högst normala inkomster ska tilläggas.
Det som händer om deras räntor går upp är att denna sparbuffert/konsumtionsutrymme minskar. Men de klarar högre räntor utan problem.
Alternativet att hyra är betydligt sämre ur ett långsiktigt perspektiv, då det kommer bli mycket svårare att spara på samma nivå.
Men Kurt, du måste förstå att långt ifrån alla har råd att lägga undan 10+ i månaden.
14 procent har faktiskt inte råd att lägga mer än 1000kr, 25 procent 3000kr, ja så ser faktiskt verkligheten ut får många.
jag förstår mycket väl att du och bananen har svårt att smälta det då det är självklart för er att man bör ha det bättre ekonomiskt som bostadsägare!
Själv bor jag i HR som kostar mig 6000kr i månaden och ändå lägger undan i snitt 15k.
Det klart att det är surt att vackert se på när priserna fortsätter öka men det är samtidigt så mycket värt det då riskerna att ge sig in i marknaden idag är så höga. Med andra ord så betalar jag hellre en extra slant än att chansa vilket jag skulle vilja kalla det idag!