Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Nej, dock blir jag nyfiken på varför du hela tiden känner ett behov av att försvara dig.
Jag behöver inte försvara mig. Jag vet att jag har rätt och bubbelbabblare kommer att ha fel. Men det är alltid kul att retas lite.
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
och att du och många andra som köpte 2010 gjort bra affärer ( om ni sålt dvs ) råder det ju ingen tvekan om, frågan är dock om det i alla fall handlar om skicklighet, eller om tur.
Jag köpte inte 2010, jag köpte min första bostad i slutet på 90-talet. Redan då var det extremt fördelaktigt att äga vs att hyra och det lär inte ändras i framtiden heller. Det är bara att titta på vad allmännyttan tar ut i hyra i sthlms innerstad för deras nyproduktion. (dryga 2400 kr/m^2 och år) Själv ligger jag långt under tusenlappen i årshyra i jämförelse.
att säga att det är smarare att hyra det dyrare hyresrätterna är väl ändå att skjuta sig själv i foten, även för en bubbelbabblare?
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Jag känner en del personer, som jag inte direkt skulle klassificera som eftertänksamma ( för att vara mild ) som sitter med liknande vinster och på fullaste allvar tror att dom är smarta.
Ja det kan man ju inte veta förstås. Vissa kan ha haft tur också naturligtvis. Men i den här tråden tycker jag ändå att bubbelargumenten är totalt överkörda vid det här laget. Och det är ej smarta personer som med en dåres envishet står fast vid de fullständigt galna åsikterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Frågan man kan ställa sig är, om vi nu har enorma värdeökningar och vinster med oss upp på toppen, är det inte ganska hög risk att vi har en tillgångsbubbla då?
Nej jag tror inte det alls. Folk har goda marginaler och bankerna är riktigt restriktiva med sin utlåning. Det är svårare än någonsin att få ett bostadslån och ändå ligger priserna där de ligger. Det känns mycket stabilt.
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Gärna genom nykter diskussion som inte hela tiden spårar ner sig i hur mycket man minsann har på banken eller i sin bostad, eller för den delen var man spenderar sin semester.
Det är alltid lätt att återkomma till sådana argument för att visa hur fel bubbelbabblare har och vad det kostar att stå utanför.