2015-06-29, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om du inte förstår begreppet spread kan du googla på det.

Vad har spread med det här att göra?

Spread är enbart skillnaden mellan köp och sälj.

Din tur att förklara utbud och efterfrågan - samt utbudsöverskott. Varsågod.
2015-06-29, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Du har bättre koll än Bloomberg. Upp till bevis.
RB har värdepapper i SEK för 84 mdr SEK. Hur stor del av statsskulden är det?
Och hur stor del av statsskulden plus av MFI emitterade obligationer är det?
Och hur stor del av statsskulden plus av MFI emitterade obligationer plus av Icke MFI emitterade obligationer är det?

Hint 1 det blir mindre och mindre för varje rad.
Hint 2 första raden är långt under några 14%.

Citat:
Återigen så diskuterar du något helt annat. Vakna upp nu farbror. Jag upprepar! Diskussionen handlade om marknadens förmåga att förutse räntan 10 år framåt.

Jag har hävdat att marknaden inte har den förmågan. Förklara hur jag kan göra en "riskfri" vinst - genom att vara av åsikten att marknaden inte har förmågan att förutse räntan 10 år framåt?
Marknadens förmåga att förutse marknadsräntan 10 år framåt manifesteras i marknadsräntan på 10 åriga obligationer. Eller om det är specifikt boränta så är det 10 åriga bundna lån.

Hur gick det med din uträkning?
Jag saknar den. Du behöver den för att kunna hävda att räntan ligger fel. Annars håller du bara på med grundlösa fantasier och då kan vi terminera detta. Folks fria fantasier ska vi inte ägna oss åt här.
2015-06-29, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Vem är min broder Bajsman nummer två? Du skulle kanske förresten kunna ta och flytta ihop med Svenne och Gromph? Om ni säljer era värdefulla bostadsrätter så har ni nog råd med en 10-rummare på Östermalm.
Vill nu klarlägga att jag bor i villa och inte har det minsta intresse av att bo i centrala Stockholm.

2015-06-29, 21:46
Medlem
Citat:
Och ensam. Du sitter här dagligen och postar. Det är en egenskap du delar med Gromph. Två ensamma och enligt egen uppgift väldigt framgångsrika människor som sitter och pumpar arga inlägg på FB dag ut och dag in.
Vill bara peka på att den som är det minska lilla uppmärksam har noterat att jag endast postar icke arbetstid. Då jag är verksam i privat näringsliv med att ordna exportinkomster på arbetstid.

Något som du och många andra parasitera på. Och jag märker ju inte direkt någon tacksamhet.
2015-06-29, 21:50
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vill bara peka på att den som är det minska lilla uppmärksam har noterat att jag endast postar icke arbetstid. Då jag är verksam i privat näringsliv med att ordna exportinkomster på arbetstid.

Något som du och många andra parasitera på. Och jag märker ju inte direkt någon tacksamhet.
Tack för att jag får parasitera på dina exportinkomster! Jag är säker på att alla andra är lika tacksamma som jag, och att vi därför anser att du är väl värd din framgång på bostadsmarknaden.

Än en gång, tack för att du finns!
2015-06-29, 22:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad har spread med det här att göra?

Spread är enbart skillnaden mellan köp och sälj.

Din tur att förklara utbud och efterfrågan - samt utbudsöverskott. Varsågod.

Du verkar ha glömt bort vad diskussionen handlade om. Om köparna sänker priset men säljarna ligger kvar så ökar spreaden.
2015-06-29, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
RB har värdepapper i SEK för 84 mdr SEK. Hur stor del av statsskulden är det?
Och hur stor del av statsskulden plus av MFI emitterade obligationer är det?
Och hur stor del av statsskulden plus av MFI emitterade obligationer plus av Icke MFI emitterade obligationer är det?

Hint 1 det blir mindre och mindre för varje rad.
Hint 2 första raden är långt under några 14%.

Marknadens förmåga att förutse marknadsräntan 10 år framåt manifesteras i marknadsräntan på 10 åriga obligationer. Eller om det är specifikt boränta så är det 10 åriga bundna lån.

Hur gick det med din uträkning?
Jag saknar den. Du behöver den för att kunna hävda att räntan ligger fel. Annars håller du bara på med grundlösa fantasier och då kan vi terminera detta. Folks fria fantasier ska vi inte ägna oss åt här.

Varför blandar du in statsskulden? Vi diskuterar Riksbankens andel av marknaden.

Eftersom du inte presenterar några källor eller ens försöker göra en presenterad uträkning av Riksbankens andel av marknaden så väljer jag att lita mer på bloomberg än på dig. Sorry.

Hur många gånger måste jag skriva detta för att du ska lägga av med dina halmgubbar. Jag upprepar än en gång, jag har inte hävdat att räntan ligger fel. Jag har hävdat att marknaden inte kan förutse räntan 10 år framåt.
2015-06-29, 22:23
Medlem
Citat:
Du verkar ha glömt bort vad diskussionen handlade om. Om köparna sänker priset men säljarna ligger kvar så ökar spreaden.

Köparna sänker priset? Nu får du utveckla.

Att det blir skillnad mellan köp och sälj, jaha, och, vad är din poäng? Det säger ingenting. Vad händer med priset är vad vi diskuterar?

Vad händer om efterfrågan sjunker och tillgången är densamma. Ja, spreaden ökar, men vad händer med priset?

Vänta, jag kan svaret på den här. Det är konstant, eller ökar. Ja, det fortsätter öka. Sjunker, nä det går ju bara inte. För priser kan inte sjunka på den svenska bostadsmarknaden. Det är naturlag. Utbud och efterfrågan är inte ens applicerbar på en svenska bostadsmarknaden.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-06-29 kl. 22:27.
2015-06-29, 22:29
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Du verkar ha glömt bort vad diskussionen handlade om.
Ska tråden nu urarta till en veckolång batalj om vad "spread" egentligen betyder? Som evighetsdiskussionen om ränteavdraget för någon vecka sedan? Kan ni inte kolla på Wikipedia eller starta en tråd i språkforumet så vi kan gå tillbaka och diskutera bolånetorskar och deras handdukstorkar?
2015-06-29, 22:40
Medlem
Citat:
Ska tråden nu urarta till en veckolång batalj om vad "spread" egentligen betyder? Som evighetsdiskussionen om ränteavdraget för någon vecka sedan? Kan ni inte kolla på Wikipedia eller starta en tråd i språkforumet så vi kan gå tillbaka och diskutera bolånetorskar och deras handdukstorkar?

Jag är inte intresserad av att diskutera spread, däremot är det intressant att många i den här tråden verkar tro att utbud och efterfrågan inte gäller på den svenska bostadsmarknaden.
2015-06-29, 22:46
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Jag är inte intresserad av att diskutera spread, däremot är det intressant att många i den här tråden verkar tro att utbud och efterfrågan inte gäller på den svenska bostadsmarknaden.
Det gör det ju inte, eftersom det bara finns efterfrågan och inget utbud kvar i landet efter decennier av tilltro till att "marknaden" ska lösa bostadsbristen och att Sveriges finansvårdande institutioner måste ta till nödåtgärder för att bromsa kreditcirkusen och skuldsättningen. Samtidigt som politikerna gasar med ränteavdrag och andra subventioner för bolånetorskarna.
2015-06-29, 22:50
Medlem
Citat:
Det gör det ju inte, eftersom det bara finns efterfrågan och inget utbud kvar i landet efter decennier av tilltro till att "marknaden" ska lösa bostadsbristen och att Sveriges finansvårdande institutioner måste ta till nödåtgärder för att bromsa kreditcirkusen och skuldsättningen. Samtidigt som politikerna gasar med ränteavdrag och andra subventioner för bolånetorskarna.

Det finns en kreditdriven efterfrågan - vilket jag skrev tidigare. Men det finns ett tak för den typen av efterfrågan och vi närmar oss det taket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in