Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-08, 14:31
Medlem
Geres avatar
BPA, Byggnadsproduktion AB, var ett byggbolag som ägdes av bla annat LO och som hade starka kopplingar till Riksbyggen.

De fusionerades 2000 med norska Bravida.

Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Bild nummer 2 i det där blogginlägget, har lagt in den lilla vita boden som det kan misstänkas att de hittade Lisa i - förstorar man upp den bilden, på den lilla vita boden, står det BPA, med stora blå-gröna bokstäver.

Loggan känns gammal, men hjälp mig nu, vad är BPA för nåt? Vad står den loggan för? Har inte sett den på många, många år.
2015-07-08, 14:33
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sensas3000
Hon tog ju moppen för första gången varför skulle det då vara planerat långt i förväg .

Detta är inte planerat det bara hände .

Om det nu var planerat genom längre tid att Lisa skulle få börja åka själv till och från sitt cafe jobb den helgen, och GM kände Lisa och/eller hennes familj/vänner och därför kanske kände till att hon åkte ensam den dagen då är det möjligt att det var planerat.
2015-07-08, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Någon insatt som kan svara på varför teknikerna på den näst sista bilden bär vita kläder och de på den sista bilden inne i byggnaden bär blå?
För det ser inte ut som de bär polisuniformer utan som mera lössittande plagg.

http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2015/07/Martorp-Gård-gult-fikarum-kontor-Bod-4-BPA.jpg

Klädseln ser ut så för att inte kontaminera de prover som tas
2015-07-08, 14:38
Dödsorsaken lär väl komma snart, har gått snart 4 veckor. Och är Lisas kropp kremerad? med tanke på begravningen. Hoppas inte, för då är bevisen borta.
2015-07-08, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om det nu var planerat genom längre tid att Lisa skulle få börja åka själv till och från sitt cafe jobb den helgen, och GM kände Lisa och/eller hennes familj/vänner och därför kanske kände till att hon åkte ensam den dagen då är det möjligt att det var planerat.
Det krävdes många "om" för den teorin. Du glömde att det också krävdes att Lisa skulle bli försenad jämfört med de andra. Vem och var skulle denne någon ha bevakat stället? Lisa bodde ju flera mil från stället. Hur många bekanta kunde hon ha där som skulle känna till att hon överhuvudtaget skulle ta mopeden?
2015-07-08, 14:44
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Om det inte är den häktade som är GM, kanske detta är ett riktigt gediget genomfört brott med få misstag och inga vittnen. Det omdebatterade Hans & Greta spåret pekar ju inte specifikt mot Litauerna utan mot alla som bor i området, och framförallt, kanske pekar bort från förövaren och inte mot denne.

Allt är ju möjligt tills vi vet vad som hände. Skall man tro på lösa rykten i bygden så var båda bröderna och handlade vid sjutiden på kvällen Lisa försvann.
2015-07-08, 14:49
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Klädseln ser ut så för att inte kontaminera de prover som tas

Ja det inser jag naturligtvis. Men varför vita respektive blå?
2015-07-08, 14:50
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Om det inte är den häktade som är GM, kanske detta är ett riktigt gediget genomfört brott med få misstag och inga vittnen. Det omdebatterade Hans & Greta spåret pekar ju inte specifikt mot Litauerna utan mot alla som bor i området, och framförallt, kanske pekar bort från förövaren och inte mot denne.

Absolut en möjlighet, men då måste den personen på något sätt ha så pass inblick i AJs fastighets förhållanden att han visste att Martorp gården ägs av AJ även om den ligger en bit borta från Godset.
Och förstås också ha inblick i brödernas liv och arbeten eftersom dom skulle sättas dit för det brott han själv begått.

Så "Hans & Greta spåret" är jag helt med på, det var ju faktisk jag som introducerade H&G teorien här i tråden, och det gjorde jag redan den 11 juni, om du är intresserad kan du kan läsa dom första två inlägg om teorien här:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-07-08, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliciez
Som bara några år äldre än Lisa och tjej så måste jag säga att det är väl inte alls löjligt att skicka ett sms när man ska åka hem? Var ju första gången på moppe så inte alls konstigt. Hörde alltid av mig till mina föräldrar när jag skulle någonstans/skulle hem när jag var i den åldern. Inga kontrollerande föräldrar här.

Normal föräldrar/ungdoms relation i mitt tycke
Man bryr sig om varandra
2015-07-08, 14:53
Medlem
Bönans avatar
Citat:
Ja det inser jag naturligtvis. Men varför vita respektive blå?
Vad spelar det för jävla roll egentligen? Dom kunde lika gärna vara röda eller lila eller gula! Förstår inte vart du vill komma.
2015-07-08, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Allt är ju möjligt tills vi vet vad som hände. Skall man tro på lösa rykten i bygden så var båda bröderna och handlade vid sjutiden på kvällen Lisa försvann.

Jaha, och vad var det för konstigheter som hände på Högebo gård?
2015-07-08, 14:55
Medlem
dannees avatar
Citat:
Någon insatt som kan svara på varför teknikerna på den näst sista bilden bär vita kläder och de på den sista bilden inne i byggnaden bär blå?
För det ser inte ut som de bär polisuniformer utan som mera lössittande plagg.

http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2015/07/Martorp-Gård-gult-fikarum-kontor-Bod-4-BPA.jpg

Här vid ett kroppsfynd har polisens tekniker på sig samma dräkt (och lila handskar):
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/orebro/styckmordet-i-askersund-tas-upp-i-hovratten

Blå dräkter är för arbete vid död kropp eller? Någon insatt i polisensteknikernas arbete som kan utveckla? Nu blir jag ganska övertygade om att kroppen hittas i den gula byggnaden.
Senast redigerad av dannee 2015-07-08 kl. 15:03.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in