Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-06, 22:35
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
ALLT tyder på detta. Inte minst de två viktigaste parametrarna TID och PLATS.
Mitt på ljusa tidiga kvällen på en plats bland människor och landsväg. Ingen har sett något, ingen har hört något.

Kan fortfarande inte se att detta måste vara ett sexualmord, tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Att hålla någon som "sexslav" för att sedan mörda denne är också ytterst, ytterst ovanligt och INGET tyder på att så skulle vara fallet här.

Men nu påstod jag inte att det var så. Jag bara tvivlade på att det kunde helt uteslutas!
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-07-06 kl. 22:38.
2015-07-06, 22:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Som jag sagt förut x antal gånger i tråden: När vi har förundersökningen kan vi (till en del åtminstone) bedöma hur utredningen har bedrivits. På den lilla information vi nu har går inte det.

Det finns ett antal exempel på dåligt bedrivna utredningar. Det finns ett antal exempel på väldigt bra bedrivna utredningar. Poliser och åklagare är människor. Precis som i vilken bransch som helst så varierar kompetensen.

Man ska heller inte göra misstaget att tro att det finns ett 100%-igt samband mellan resultat och kvalitet i en enskild utredning. Ibland finns helt enkelt inte förutsättningarna för att få fast GM, inte ens en task force med världens skickligaste utredare hade klarat biffen. Och i någon mån naturligtvis också det omvända.

Finns det skäl att granska polisens arbete i framtiden? Absolut. Jag är själv t ex oerhört kritisk till hur daCosta-utredningen bedrevs. Finns det någon poäng i att sitta och fantisera ihop löjliga konspirationsteorier om poliser som mörkar hit och dit och försöker sätta dit oskyldiga för att dölja sina egna misstag? Det tycker inte jag. Snarare är det så att ounderbyggt trams och polishatargnäll i värsta fall kan bidra till att verkliga missförhållanden döljs. Den ev. sakliga kritiken drunknar helt enkelt i utfall från konspirationstomtar och folk som bara är ute efter att kasta skit på rättsväsendet av mer eller mindre personliga skäl.

Hemlighetsmakeriet och den onödiga sekretessen bidrar i allra högsta grad till detta. Man skall förstås inte skada förundersökningen men man både kan och borde släppa basal information och hålla öppna förhandlingar som ger viss insyn i om bevisen är hållbara eller inte. Man kan hursomhelst inte både få folk i allmänhet att sluta spekulera och inte ge dem någon som helst information om sanningen.

Rättsskandaler är sällsynta men de som funnits visar att större öppenhet och därmed möjlig vederhäftig kritik av även tidiga stadier av processen kan vara nödvändiga. Historien visar att kvalitet och önskade utfall inte alltid följer av att ett litet antal experter får jobba i fred utan att behöva svara för vad de gör.

Jag kan inte tänka mig att det här fallet skadats ohjälpligt av att allmänheten vetat en del om det, om än inte allt.
2015-07-06, 22:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vad är det som inte tyder på det kontrar jag då?

En 17-årig mycket söt flicka går upp i rök utan vidare. Hittas sedermera död. Mördad.
Och vad skulle då ge anledning till att tro annat än att hon berövats livet i samband med
en överfallsvåldtäkt? Berätta gärna.

Och varför hon inte torde ha hållits vid liv ett eller flera dygn efter bortrövandet talar väl
logiken för: mycket riskabelt att ha ett offer förvarat mitt i denna by som det såg ut
och utgående ifrån att rätt man sitter häktad så blir det väldigt osannolikt att han skulle
ha gett sig på ett sånt "projekt", han som strax skulle börja en ny arbetsvecka ihop med
brodern. Tänk om nån hittade henne medan han var igång och snickrade eller la plåt...
Nja, dog Vatchareeya efter en överfallsvåldtäkt? Kan det tänkas finnas något annat bakom detta mord?
2015-07-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Som jag sagt förut x antal gånger i tråden: När vi har förundersökningen kan vi (till en del åtminstone) bedöma hur utredningen har bedrivits. På den lilla information vi nu har går inte det.

Det finns ett antal exempel på dåligt bedrivna utredningar. Det finns ett antal exempel på väldigt bra bedrivna utredningar. Poliser och åklagare är människor. Precis som i vilken bransch som helst så varierar kompetensen.

Man ska heller inte göra misstaget att tro att det finns ett 100%-igt samband mellan resultat och kvalitet i en enskild utredning. Ibland finns helt enkelt inte förutsättningarna för att få fast GM, inte ens en task force med världens skickligaste utredare hade klarat biffen. Och i någon mån naturligtvis också det omvända.

Finns det skäl att granska polisens arbete i framtiden? Absolut. Jag är själv t ex oerhört kritisk till hur daCosta-utredningen bedrevs. Finns det någon poäng i att sitta och fantisera ihop löjliga konspirationsteorier om poliser som mörkar hit och dit och försöker sätta dit oskyldiga för att dölja sina egna misstag? Det tycker inte jag. Snarare är det så att ounderbyggt trams och polishatargnäll i värsta fall kan bidra till att verkliga missförhållanden döljs. Den ev. sakliga kritiken drunknar helt enkelt i utfall från konspirationstomtar och folk som bara är ute efter att kasta skit på rättsväsendet av mer eller mindre personliga skäl.

Du säger att kompetensen är olika för att snabbt vända kappan och hävda att det handlar om"konspirationsteorier" - allt efter ditt skön.
Just det visar att det handlar om professionalitet och opartiskhet och inte om vad man tycker.
2015-07-06, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Kan fortfarande inte se att detta måste vara ett sexualmord, tyvärr.

Men nu påstod jag inte att det var så. Jag bara tvivlade på att det kunde helt uteslutas!

Vilken tur att man får tvivla att vi lever i ett demokratiskt samhälle där man får tro och tycka. Då det inte finns några fakta alls hur kan man då påstå att ingenting tyder på någonting??
2015-07-06, 22:49
Kan tycka att det skulle vara lite mystiskt att sprida ut bevismaterial runt där gästarbetarna bodde. Alltså om GM nu är den äldre brodern. Sprida omkring bevismaterial kring sitt egna "hem". ?
2015-07-06, 22:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jaha. Så kan du alltså inte ge några exempel på när man "tabbat" sig så här långt
i utredningen?

Vad är det jag har "missat"? Redogör gärna för dessa missar om du kan och vill.
Annars riskerar du att jag inte tar vad du påstår på minsta allvar.

Jag är tämligen avslappnad redan. Hade varit det än mer ifall jag sluppit se all smörja
från er rättshaverister.
Att häva avspärrningen på ladan, och spärra igen några timmar senare tycker jag luktar tabbe.
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Kan tycka att det skulle vara lite mystiskt att sprida ut bevismaterial runt där gästarbetarna bodde. Alltså om GM nu är den äldre brodern. Sprida omkring bevismaterial kring sitt egna "hem". ?
Jo, jag vill minnas att det har nämnts i förbigående någon gång.
2015-07-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Hemlighetsmakeriet och den onödiga sekretessen bidrar i allra högsta grad till detta. Man skall förstås inte skada förundersökningen men man både kan och borde släppa basal information och hålla öppna förhandlingar som ger viss insyn i om bevisen är hållbara eller inte. Man kan hursomhelst inte både få folk i allmänhet att sluta spekulera och inte ge dem någon som helst information om sanningen.

Rättsskandaler är sällsynta men de som funnits visar att större öppenhet och därmed möjlig vederhäftig kritik av även tidiga stadier av processen kan vara nödvändiga. Historien visar att kvalitet och önskade utfall inte alltid följer av att ett litet antal experter får jobba i fred utan att behöva svara för vad de gör.

Jag kan inte tänka mig att det här fallet skadats ohjälpligt av att allmänheten vetat en del om det, om än inte allt.

Jag tror att just sekretessen kan vara det som gör att detta fallet kan lösas. Ju mindre information desto mindre "skadlig" information som kan påverka vittnesförhör.

Spekulationerna som nu finns är troligen så "far away" från sanningen att de utgör ingen påverkan alls.

En soppa blir inte mer smakrik än det spik den kokas på.
2015-07-06, 22:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif

You got the picture.
Dessutom är det fel GMP.

Helt ok att spekulera i alternativa GM!
2015-07-06, 22:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nja, dog Vatchareeya efter en överfallsvåldtäkt? Kan det tänkas finnas något annat bakom detta mord?
Klart att det kan finnas andra motiv men av vad som hittills framkommit så verkar det som att MGM har haft ett sexuellt motiv. I VB-fallet så finns det väl inget klockrent motiv mer än att GM var besatt av att vilja mörda någon. Isf tror jag mer på din teori om en skolkompis som hade någon form av relation med BO och som söker upp henne och sen går nånting jäkligt snett. Men utan några som helst bevis så blir det ju inte mer än lösa spekulationer, liksom alla foliehattsteorier om syndikat, al-qaida etc.
2015-07-06, 23:03
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Klart att det kan finnas andra motiv men av vad som hittills framkommit så verkar det som att MGM har haft ett sexuellt motiv.

Än en gång. Vad är det som har framkommit som pekar mot att GM haft ett sexuellt motiv?
2015-07-06, 23:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Klart att det kan finnas andra motiv men av vad som hittills framkommit så verkar det som att MGM har haft ett sexuellt motiv. I VB-fallet så finns det väl inget klockrent motiv mer än att GM var besatt av att vilja mörda någon. Isf tror jag mer på din teori om en skolkompis som hade någon form av relation med BO och som söker upp henne och sen går nånting jäkligt snett. Men utan några som helst bevis så blir det ju inte mer än lösa spekulationer, liksom alla foliehattsteorier om syndikat, al-qaida etc.

Jag tycker fortfarande vi vet alldeles för lite för att säga något bestämt om motivet här. Vad menar du förresten med "sexuellt motiv"? Räknas också en urartad situation där ett avvisat närmande leder till någon slags bråk/hot om anmälan som fått en GM att agera i panik och döda offret in i det?

I VB-fallet anser jag inte att det blivit klarlagt överhuvudtaget vad som var motivet. Alla hypoteser utgående från dömd GM har sina poänger men också brister.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in