Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Som jag sagt förut x antal gånger i tråden: När vi har förundersökningen kan vi (till en del åtminstone) bedöma hur utredningen har bedrivits. På den lilla information vi nu har går inte det.
Det finns ett antal exempel på dåligt bedrivna utredningar. Det finns ett antal exempel på väldigt bra bedrivna utredningar. Poliser och åklagare är människor. Precis som i vilken bransch som helst så varierar kompetensen.
Man ska heller inte göra misstaget att tro att det finns ett 100%-igt samband mellan resultat och kvalitet i en enskild utredning. Ibland finns helt enkelt inte förutsättningarna för att få fast GM, inte ens en task force med världens skickligaste utredare hade klarat biffen. Och i någon mån naturligtvis också det omvända.
Finns det skäl att granska polisens arbete i framtiden? Absolut. Jag är själv t ex oerhört kritisk till hur daCosta-utredningen bedrevs. Finns det någon poäng i att sitta och fantisera ihop löjliga konspirationsteorier om poliser som mörkar hit och dit och försöker sätta dit oskyldiga för att dölja sina egna misstag? Det tycker inte jag. Snarare är det så att ounderbyggt trams och polishatargnäll i värsta fall kan bidra till att verkliga missförhållanden döljs. Den ev. sakliga kritiken drunknar helt enkelt i utfall från konspirationstomtar och folk som bara är ute efter att kasta skit på rättsväsendet av mer eller mindre personliga skäl.
Hemlighetsmakeriet och den onödiga sekretessen bidrar i allra högsta grad till detta. Man skall förstås inte skada förundersökningen men man både kan och borde släppa basal information och hålla öppna förhandlingar som ger viss insyn i om bevisen är hållbara eller inte. Man kan hursomhelst inte både få folk i allmänhet att sluta spekulera och inte ge dem någon som helst information om sanningen.
Rättsskandaler är sällsynta men de som funnits visar att större öppenhet och därmed möjlig vederhäftig kritik av även tidiga stadier av processen kan vara nödvändiga. Historien visar att kvalitet och önskade utfall inte alltid följer av att ett litet antal experter får jobba i fred utan att behöva svara för vad de gör.
Jag kan inte tänka mig att det här fallet skadats ohjälpligt av att allmänheten vetat en del om det, om än inte allt.