Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-08, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Enligt denna person skulle det komma i tidningen idag. Och ja såklart det borde gå fort om en journalist får den informationen, eller vad trodde du? Men jag ställde en fråga, vad vet jag?

Du tror alltså att en journalist på en gång skriver i tidningen ett inlägg i en tråd på Flashback utan att polisen hunnit gå ut med det? Polisen tycker väl det är för tidigt att gå ut med det, kanske är viktiga pussselbitar kring mordet på väg att hittas som har med hans erkännande att göra.
2015-07-08, 12:15
Medlem
Är det ngn som vet om den här godsägarens "samarbetspartner" och ev familjemedlemmar varit inne på förhör?
2015-07-08, 12:17
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Jag har en alternativ hypotes kring detta. MGM1 kanske aldrig rörde handsken i ladan på det sätt som AJ sagt i media. AJ kanske har blivit lurad av MGM1 genom att MGM1 påstått att han rörde handsken 5 minuter innan AJ såg och lyfte upp den. MGM1 kanske gjorde en efterkonstruktion och sa till AJ att han också rört vi handsken för 5 minuter sen när AJ inte såg och AJ kanske trodde på detta så det är därför han har sagt det i media trots att han eventuellt inte ens har sett att MGM1 lyfta upp handsken och lade tillbaka den.

MGM1 kanske sa detta till AJ, om AJ sa att han skulle lämna handsken till polisen. MGM1 kanske sa att han lyft upp den för att gardera sig mot att polisen skulle reagera om de fann hans DNA på handsken.

Allt ovan är givetvis ett påstående som det inte finns några belägg för men det kanske inte går att utesluta att det går till så.
Inte omöjligt. Minnen kan också omedvetet bli lite efterkonstruerade på så vis att man blandar ihop det man sett och det man hört.

(Vilket också är ett skäl till att inte släppa alla detaljer till allmänheten. Sådant som kan väva sig in i vittnens minnen så att de lägger till detaljer utan att medvetet ljuga.)

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jo det är förstås möjligt men då skulle det i teorin kunna vara vem som helst av som var närvarande i ladan, den måndag morgon, som planterat handsken (AJ, LÅ och ena Litauen brodern, vet inte om det fans fler med) och därmed legitimera att deras DNA finns på handsken.
Varför skulle en GM medvetet "plantera" en handske, med DNA från honom själv, på en plats som kan knytas till honom själv?

Om han hade handsken i fickan och ingen annan sett den än verkar det bättre ur GM:s synpunkt att göra sig av med den så den inte ska hittas alls. Bränna upp, kasta i sjön, eller i någon allmän soptunna (som man inte tror kommer att genomsökas).

Om man föreslår en sådan hypotes finns två alternativ.
1) man antar att GM är en idiot.
2) man är själv en idiot.

(Om den tappats av misstag är en annan sak.)

Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det är bara en sak i resonemanget i länken som gör att det faller - LH kunde inte tala Litauiska och Litauiern kunde inte Svenska - Hur kunde han be LH om hjälp att leta efter en kattunge?
Kom igen, hur tror du de kommunicerar med sin arbetsgivare? Hur kommunicerar Lisa med utländska turister på cafeet? (I denna tråd slås dumhetsrekord dagligen).

Kattungen
Tanken att GM bett Lisa om hjälp med något har tagits upp av flera i tråden och jag tycker själv det låter som ett, hypotetiskt, väldigt rimligt scenario. En normal vänlig människa har svårt att neka någon som ber om hjälp med en mindre sak. Kanske särskilt en snäll ungdom som inte hunnit härdas av den krassa verkligheten. Om en 35-åring (=gubbe för en 17-åring) gör en uppenbar sexuell eller "flirtig" invit kan jag tänka mig att hon skulle ignorera eller avvisa direkt. Den sortens ovälkommen uppmärksamhet kan hon ha erfarenhet att hantera.

Om en bil stannar och frågar om vägen el ber om någon annan mindre tjänst är det mycket svårare för en snäll flicka att avvisa. Att mopednyckeln sitter i låset tyder, som nämnts, på att det hon ev var i färd att göra skulle gå fort och vara inom synhåll vid mopeden.

Hjäp att leta kattunge är något en pedofil skulle be ett litet barn om. Lisa var ju nästan vuxen, hon skulle inte gå på en sådan grej. Att leta katter kan ta hur lång tid som helst och det finns ingen anledning att be en utomstående om hjälp att följa med in i en lada och leta. Varför skulle han behöva hjälp med det? Normalt vore att fråga om hon möjligtvis sett kattungen men det är ingen förevändning att hon ska följa med.
Senast redigerad av TigerKid 2015-07-08 kl. 12:49.
2015-07-08, 12:24
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Inte omöjligt. Minnen kan också omedvetet bli lite efterkonstruerade på så vis att man blandar ihop det man sett och det man hört.

(Vilket också är ett skäl till att inte släppa alla detaljer till allmänheten. Sådant som kan väva sig in i vittnens minnen så att de lägger till detaljer utan att medvetet ljuga.)

Varför skulle en GM medvetet "plantera" en handske, med DNA från honom själv, på en plats som kan knytas till honom själv?

Om han hade handsken i fickan och ingen annan sett den än verkar det bättre ur GM:s synpunkt att göra sig av med den så den inte ska hittas alls. Bränna upp, kasta i sjön, eller i någon allmän soptunna (som man inte tror kommer att genomsökas).

Kom igen, hur tror du de kommunicerar med sin arbetsgivare? Hur kommunicerar Lisa med utländska turister på cafeet? (I denna tråd slås dumhetsrekord dagligen).

Kattungen
Tanken att GM bett Lisa om hjälp med något har tagits upp av flera i tråden och jag tycker själv det låter som ett, hypotetiskt, väldigt rimligt scenario. En normal vänlig människa har svårt att neka någon som ber om hjälp med en mindre sak. Kanske särskilt en snäll ungdom som inte hunnit härdas av den krassa verkligheten. Om en 35-åring (=gubbe för en 17-åring) gör en uppenbar sexuell eller "flirtig" invit kan jag tänka mig att hon skulle ignorera eller avvisa direkt. Den sortens ovälkommen uppmärksamhet kan hon ha erfarenhet att hantera.

Om en bil stannar och frågar om vägen el ber om någon annan mindre tjänst är det mycket svårare för en snäll flicka att avvisa. Att nyckeln sitter tyder, som nämnts, på att det hon ev var i färd att göra skulle gå fort och vara inom synhåll vid mopeden.

Hjäp att leta kattunge är något en pedofil skulle be ett litet barn om. Lisa var ju nästan vuxen, hon skulle inte gå på en sådan grej. Att leta katter kan ta hur lång tid som helst och det finns ingen anledning att be en utomstående om hjälp att följa med in i en lada och leta. Varför skulle han behöva hjälp med det? Normalt vore att fråga om hon möjligtvis sett kattungen men det är ingen förevändning att hon ska följa med.

Mitt fetande.

Du har helt rätt TigerKid, det var min tanketorsk
2015-07-08, 12:28
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Du tror alltså att en journalist på en gång skriver i tidningen ett inlägg i en tråd på Flashback utan att polisen hunnit gå ut med det? Polisen tycker väl det är för tidigt att gå ut med det, kanske är viktiga pussselbitar kring mordet på väg att hittas som har med hans erkännande att göra.

Men var har jag skrivet att någon här på Flashback skulle få en journalist att skriva att han erkänt för att någon här påstått det? Usch vad du missförstår! Jag menar givetvis att om han erkänt borde detta komma ut offentligt rätt direkt!

Jag tror bara, vet inte. Ställde en fråga till "Kellywomen", är väl inte förbjudet eller?

Polisen tycker väl det är för tidigt att gå ut med , ja alla har rätt i att spekulera! Tvivlar dock på att han har erkänt stämmer.
2015-07-08, 12:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Men om den häktade bryter samman och erkänner, är då första åtgärden att kontakta media?

Utifrån hur den här åklagaren hittills har agerat så: NEJ, det tror jag inte. Däremot föreställer jag mig att man ändå skulle gå ut med det relativt snart. En försiktig general som denne åklagare verkar vara skulle kanske vilja kolla en del saker först.

Inte helt omöjligt att ett erkännande skulle leda till att utredare informerar kollegor som informerar andra kollegor som pratar med sin respektive...

Men det kan lika gärna röra sig om skribenter som tittat lite för djupt i vinglaset på semestern. Klart det är frestande att skicka in grejer i tråden när den går lite på halvfart och inget spännande (vad vi vet) kommer att hända på flera veckor (omhäktningsförhandling 28/7). Vi ser ju flera såna saker som har kommit de senaste dagarna. Och som jag skrev igår: Man lär sig härinne att även folk som verkat hyfsat seriösa plötsligt kan få för sig att ljuga i trådar. Det speglar väl helt enkelt hur människor är: Omdömet klickar rejält för en del när de intar alkohol eller droger eller - om man är lite impulsiv och omogen - bara för att man är uttråkad. Och det är alltid lätt att starta ett nytt konto om man skämt ut sitt gamla eller av annat skäl behöver starta på ny kula.
2015-07-08, 12:38
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Att genomföra ett brott av den här digniteten fordras en planering och organisation som inte den här gästarbetaren hade. Jag ser det som omöjligt att han är någon gärningsman.
Det har funnits minutiös planering därför det har inte funnits mycket tid att röra sig med, en amatör hade omedelbart åkt dit. Du kan se det att de har täckt upp helt, de har inte lämnat något spår efter sig.
De som utförde mordet på Lisa har varit med förr, det anser jag.
Jag vet inte vad åklagaren vet eller tror, men att häkta en person som sedan visar sig oskyldig får förödande konsekvenser för utredningen.
Nu koncentreras utredningen på den här gästarbetaren, och vittnen som kunde ha värdefull information tror att de gripit gärningsmannen, jag skulle tro att fallet är kört.

Du verkar veta en hel del, både om den MGM som var en skicklig konstruktör, att mordet var minutiöst planerat och att de som utförde mordet har varit med förr.

Med 99,9% (en jävla massa decimaler med 9r) säkerhet svamlar du, och sannolikt tror du fel.
2015-07-08, 12:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
En skön filur med längre erfarenhet inom brott än någon av oss levt. Professor i kriminologi. En av landets främsta kriminologer, som sagt. Visst, han har blivit tv kändis på sistone, men dum i huvudet är han långt ifrån.

Nej - men att han super på somrarna kanske kan påverka hans minneoch/eller omdöme en smula...

"Sedan 25 år tillbaka så har han delat in året i två halvor, där han får dricka alkohol ena halvan och vara nykter den andra.
– Jag kan dricka två flaskor vin till lunch. Sedan sover jag middag och så börjar jag igen.
De 180 dagarna som han inte dricker knaprar han dock piller. Anledningen?
– Det blir så rörigt i huvudet annars. Allt bekymrar mig, säger Leif."
http://stoppapressarna.se/svenskt/leif-gw-persson-periodsuper

"På sommaren och hösten dricker jag för att bli av med lusten att jobba. Då får jag tyst i huvudet och kan sitta och småtrivas med mig själv."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12466560.ab
2015-07-08, 12:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Men om den häktade bryter samman och erkänner, är då första åtgärden att kontakta media?
Nej, inte första, men nu har det gått 12 timmar. Det är bra PR för polisen och lugnande för allmänheten att någon erkänner mordet, även om det är en bit kvar till åtal och dom.
2015-07-08, 12:48
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, inte första, men nu har det gått 12 timmar. Det är bra PR för polisen och lugnande för allmänheten att någon erkänner mordet, även om det är en bit kvar till åtal och dom.

Jag är som sagt skeptisk till att något erkännande kommit men om så vore fallet vore jag inte överraskad om det dröjer fram till eftermiddagen innan detta nås allmänheten.

Det kan ju ta ett tag att få klarhet i vad som erkänts, är det ett erkännande av en otillåten gärning och i så fall vilken eller är det ett erkännande av ett brott, och så fall vilket. Ett erkännande har så pass många dimensioner att det vore synnerligen ansvarslöst att ens yppa ett knyst om det innan man har exakt alla förutsättningarna klara för sig.
2015-07-08, 13:02
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Du har helt rätt TigerKid, det var min tanketorsk
I o f så finns ju möjligheten att GM handlar irrationellt eller alternativ 3) att jag är en idiot.
2015-07-08, 13:11
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Nu vilar Lisa tryggt i vår Herres famn och ingen kan göra henne något illa mer.

Under det senaste dygnet har två sensationella uppgifter framkommit här tråden, varav ingen kunnat verifieras: Att MGM erkänt dådet och att något särskilt hänt på Högebo gård.

Vilka fantasier! Man förundras hur folk kan trolla så. Det kommer ju att avslöjas förr eller senare.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
...men nu har det gått 12 timmar. Det är bra PR för polisen och lugnande för allmänheten att någon erkänner mordet, även om det är en bit kvar till åtal och dom.

Det typiska i det här läget om någon form av erkännande skett (vilket jag betvivlar), är att polisen går ut med att MGM har gjort vissa medgivanden men att utredningen fortgår.
Just sådana formuleringar brukar man ju kunna höra, och det är tillräckligt försiktigt för att kunna meddelas allmänheten utan att ställa till det.
Så nej, jag tror inte på något erkännande.

Dessutom, den misstänkte har blånekat och överklagat så mycket det går. Om han nu plötsligt skulle ha erkänt, måste han ha konfronterats med bindande bevis.
Jag är övertygad om att vi skulle fått höra från åklagaren, om det finns bindande bevis mot MGM. Alldeles oavsett om denne erkänt eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Har tydligen hänt lite konstigheter på Högebo gård i dag, som jag inte tänker utveckla nu.
Kanske något i nyheterna i morgon.

Eftersom nyheterna inte avslöjat något om detta, kanske det kan vara på sin plats att du utvecklar saken lite mer nu då Sculley?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in