2015-07-07, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Är det inte fler som tycker att det verkar lite som att hon sitter och väntar på någon? Hon skickar alltså ett SMS till sin pappa flera minuter efter att de andra tjejerna lämnat caféet. Varför blir hon så långvarig? Jag förstår att det kan vara lite bökigt med en moped. Låsa upp den, byta byxor för hemfärden och sedan lägga sina saker i transportutrymmen. Men det bör gå på högst några minuter. Visst, hon kanske sitter och läser på sociala medier, men kolla av nya händelser på facebook tar högst någon minut och hon bör ha haft tid att kolla läget inne på caféet innan de stängde om allt var lugnt där.

Det är helt enkelt för mycket som stämmer överens som får mig att tro att det inte inträffar av en slump. 1. Lisa som är kvar ensam ute på vischan, när hon skulle ha kunnat sticka tidigare, 2. Att det här är första gången hon tar mopeden, 3. Att det finns en gärningsman som av någon anledning dyker upp där, just då och rövar bort henne.

Och nej, jag tror inte på att de hade någon love story eller något sånt trams. Med tanke på att Lisas nyckel sitter i så talar det väl för att hon är redo att åka och att ett eventuellt möte med GM ska ta högst någon minut. Vem det är eller varför de möts vet jag faktiskt inte, men det är jävligt mycket i det här fallet vi inte har en aning om. Sen kan det här vara en felaktig teori, givetvis. Jag har föreslagit tidigare att GM också kan ha förföljt LH under en kortare tid och iakttar caféet runt stängningsdags, sedan slår till när han ser att Lisa är ensam kvar. Det är bara det att jag misstänker att de kan ha stämt ett kort möte med tanke på alla omständigheter. Dessa omständigheter som måste finnas där för att hon ska kunna försvinna. Jag tror inte riktigt GM och LH möts av en slump vid försvinnandet. De kan ha haft en SMS-konversation också, vilket kan förklara varför GM stressat försöker ta isär hennes telefon på vägen.

Är det konstigt att hon skickar ett sms några minuter efter att de skiljdes åt utanför kaféet menar du??
Det är väl snarare normalt och inte alls särskilt långvarigt.
2015-07-07, 21:06
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Är det inte fler som tycker att det verkar lite som att hon sitter och väntar på någon? Hon skickar alltså ett SMS till sin pappa flera minuter efter att de andra tjejerna lämnat caféet. Varför blir hon så långvarig?

Min fundering är lite annorlunda. Jag tänker mig att hon kan ha gått runt hörnet till sin moped och där knappt hunnit påbörja avfärden innan GM kommer. Eller om han är där redan från början. Han börjar prata lite och hon småpratar artigt tillbaka. Han blir mer flirtig i tonen och hon börjar då tycka att det är obehagligt och försöker avsluta konversationen.

Hon SMS.ar demonstrativt och säger till GM att "så, nu vet pappa att jag är på väg" i syfte att påvisa att hennes pappa kommer att bli orolig om hon inte kommer hem. Så sätter hon nyckeln i låset och tar på sig hjälmen. Då blir GM lite sur eller otålig över att flirtandet inte lyckades, och gör ännu ett försök. Då vill Lisa verkligen därifrån och puttar bort honom. Han blir förbannad och det ena leder till det andra, och det hela slutar med en död Lisa.
2015-07-07, 21:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Min fundering är lite annorlunda. Jag tänker mig att hon kan ha gått runt hörnet till sin moped och där knappt hunnit påbörja avfärden innan GM kommer. Eller om han är där redan från början. Han börjar prata lite och hon småpratar artigt tillbaka. Han blir mer flirtig i tonen och hon börjar då tycka att det är obehagligt och försöker avsluta konversationen.

Hon SMS.ar demonstrativt och säger till GM att "så, nu vet pappa att jag är på väg" i syfte att påvisa att hennes pappa kommer att bli orolig om hon inte kommer hem. Så sätter hon nyckeln i låset och tar på sig hjälmen. Då blir GM lite sur eller otålig över att flirtandet inte lyckades, och gör ännu ett försök. Då vill Lisa verkligen därifrån och puttar bort honom. Han blir förbannad och det ena leder till det andra, och det hela slutar med en död Lisa.
Tanken är god, men hur hamnade handsken i ladan och Lisa i Martorp?
2015-07-07, 21:10
Medlem
Citat:
Är det inte fler som tycker att det verkar lite som att hon sitter och väntar på någon? Hon skickar alltså ett SMS till sin pappa flera minuter efter att de andra tjejerna lämnat caféet. Varför blir hon så långvarig? Jag förstår att det kan vara lite bökigt med en moped. Låsa upp den, byta byxor för hemfärden och sedan lägga sina saker i transportutrymmen. Men det bör gå på högst några minuter. Visst, hon kanske sitter och läser på sociala medier, men kolla av nya händelser på facebook tar högst någon minut och hon bör ha haft tid att kolla läget inne på caféet innan de stängde om allt var lugnt där.

Det är helt enkelt för mycket som stämmer överens som får mig att tro att det inte inträffar av en slump. 1. Lisa som är kvar ensam ute på vischan, när hon skulle ha kunnat sticka tidigare, 2. Att det här är första gången hon tar mopeden, 3. Att det finns en gärningsman som av någon anledning dyker upp där, just då och rövar bort henne.

Och nej, jag tror inte på att de hade någon love story eller något sånt trams. Med tanke på att Lisas nyckel sitter i så talar det väl för att hon är redo att åka och att ett eventuellt möte med GM ska ta högst någon minut. Vem det är eller varför de möts vet jag faktiskt inte, men det är jävligt mycket i det här fallet vi inte har en aning om. Sen kan det här vara en felaktig teori, givetvis. Jag har föreslagit tidigare att GM också kan ha förföljt LH under en kortare tid och iakttar caféet runt stängningsdags, sedan slår till när han ser att Lisa är ensam kvar. Det är bara det att jag misstänker att de kan ha stämt ett kort möte med tanke på alla omständigheter. Dessa omständigheter som måste finnas där för att hon ska kunna försvinna. Jag tror inte riktigt GM och LH möts av en slump vid försvinnandet. De kan ha haft en SMS-konversation också, vilket kan förklara varför GM stressat försöker ta isär hennes telefon på vägen.

Å nej, nu får du fart på teorin att hon skulle fulköpa sprit igen. Men annars tycker jag inte det är en dum teori, som också är i linje med GW perssons teori om att det är en jämnårig gärningsman. Ni som minns 13 videon den med klockan som tickade och som hade Lisas namn tyder ju också på en yngre gärningsman. Det kan vara ett hatbrott också, inte kärleksmöte med GM. Lisa verkar ha varit en poppis tjej, en vinnare och hur hennes relation med töntigare elever i skolan var vet vi inte. Hon var ju lekfull, en spexare, kanske lurades hon denna kväll att träffa någon hon var bekant med, en skolkamrat, som hon inte hade en aning om ville henne illa. Precis som offren i Colombinemassakern inte hade en aning om att en av skolans lite töntiga killar, som var lite av en enstöring, var psykopat. Kanske sitter en kille i hennes ålder nöjt och läser den här tråden nu. Det märkligaste är alla utspridda saker kring godset, det verkar också som ett barnsligt försök att ringa in gästarbetarna. Varför skulle de om de varit skyldiga vilja sprida ut en massa saker som ringar in dem själva kan man undra?
Senast redigerad av Klasina 2015-07-07 kl. 21:21.
2015-07-07, 21:14
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ingen aning, men gissa går ju. Han kan i panik ha burit henne till ladan och gömt henne där. Gått och hämtat en bil och sedan transporterat henne till Martorp. I ladan tappades handsken.

Typ.

Jag har bara lite lösa funderingar. Det är onekligen lite intressant, det där tidsfönstret när kollegorna lämnat henne. Det kan å andra sidan ha en mycket enkel förklaring, exempelvis att Lisa tittade på något klipp i mobilen. Där kan fem minuter försvinna på ett enkelt sätt. Eller så har det varit missvisande uppgifter inledningsvis som polis/åklagare inte har ansett varit så särskilt viktiga att meddela massmedia, och inte ens oss här på Flashback. Alla dessa inlägg som har ägnats åt detta tidsfönster kanske får en naturlig förklaring i FUP.en.
2015-07-07, 21:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Varför våldtas det dagligen utan att offren mördas?

Andra förutsättningar.
2015-07-07, 21:15
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Att Lisa tystnades i omedelbar närhet till platsen vid försvinnandet ser jag som självklart.
Mord/dråp-platsen är således den närmsta ladan.

Där också avspärrningarna varat allra längst och där det enligt uppgift fortfarande är avspärrat.

Avspärrningarna vid Martorp hävdes relativt snabbt. Alldeles för snabbt för att vara brottsplatsen.

Kroppen låg förmodligen på ett sätt som gjorde det självklart redan från början att hon placerats där i efterhand.

Jag tror heller ingen tar en person mitt på blanka förkvällen bland folk och landsväg för att åka iväg bara några kilometer för att sedan ta ut personen ur bilen och knata iväg med henne... Utan att nån skulle höra något eller se något.
Har vi då också en ensam MGM så är detta scenario helt uteslutet.

Allt gick mycket snabbt, inom loppet av en timme och Lisa dumpades på Margård för att sedan tas till annan plats.
Vad MGM inte förstod var det omedelbara pådraget. Så fort folk kom dit på kvällen var det sedan folk i området 24/7 och en omöjlighet att röra kroppen mera. Det bästa var att låta den ligga kvar och låtsas som ingenting.

Hon är med 99% säkerhet i ganska gott skick då jag tror detta gick väldigt snabbt och att det var en sexuell handling som urartade.
Hade hon våldtagits eller styckats (det senare ytterst ovanligt) så hade MGM redan suttit på livstid då DNA funnits överallt på BO.
Då hade ju inte kroppen hittats på ett enda ställe heller och avspärrningarna hade garanterat varit kvar där fortfarande.
Kroppen är med all sannolikhet hel och ren.

Precis så tror jag oxå, det låter helt rimligt!!

Tänk om folk kunde försöka tänka vad som är rimligt, och inte komma med teorier som i vissa fall är overkligare än att det kommit en grön gubbe i ett rymdskepp och mördat henne, så hade det inte blivit så många sidor att skumma igenom. Men nåt sånt filter finns tyvärr inte.
2015-07-07, 21:18
Medlem
DreamTwisters avatar
Hur bekräftat är det att det verkligen var Lisas handske? Eller bara en handske av vanlig modell?

(ja, jag erkänner att jag struntat i att läsa några tiotusentals inlägg sen tråden imploderade och kan därför ha missat mer info om handsken in spe)
2015-07-07, 21:18
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Har tydligen hänt lite konstigheter på Högebo gård i dag, som jag inte tänker utveckla nu. Kanske något i nyheterna i morgon.

Citat:
Ursprungligen postat av Quishlish
Min gissning är att imorgon dras godsägaren mfl in i det hela igen, om de ens någonsin varit helt avfärdade.

Om det inte skrivs något i tidningarna, talar ni då om vad ni hört?
2015-07-07, 21:19
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

För att det kan ha varit så att han tog henne dit först, sen vidare till mjölkrummet.
2015-07-07, 21:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ingen aning, men gissa går ju. Han kan i panik ha burit henne till ladan och gömt henne där. Gått och hämtat en bil och sedan transporterat henne till Martorp. I ladan tappades handsken.

Typ.

Jag har bara lite lösa funderingar. Det är onekligen lite intressant, det där tidsfönstret när kollegorna lämnat henne. Det kan å andra sidan ha en mycket enkel förklaring, exempelvis att Lisa tittade på något klipp i mobilen. Där kan fem minuter försvinna på ett enkelt sätt. Eller så har det varit missvisande uppgifter inledningsvis som polis/åklagare inte har ansett varit så särskilt viktiga att meddela massmedia, och inte ens oss här på Flashback. Alla dessa inlägg som har ägnats åt detta tidsfönster kanske får en naturlig förklaring i FUP.en.
Vägen söderut kröker, och sikten är skymd. Jag är tveksam till att en GM skulle våga bära eller tvinga Lisa över vägen, även om trafiken är gles. Jag är mer böjd över att hon gick till ladan självmant, ensam eller tillsammans med sin baneman.
2015-07-07, 21:20
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Andra förutsättningar.

Kanske. Jag tror helt enkelt inte att våldtäkter i allmänhet är planerade till den grad att mord ingår i processen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in