2015-07-07, 20:43
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Japp, blåvittband runt med huset och gula skyltar.
Gissningsvis så har där tagits tonvis med prover från mjölkrummet som analyseras just nu. Det användes ju trots allt som utrymme för att stycka vilt så det bör ju finnas en del blodspår därinne.
2015-07-07, 20:48
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för det du som var där, gjort ett inlägg om begravningen. Har följt litet av denna via liven som Skaraborgs Läns Tidning hade.

Kyrkogården andades frid och ro med de flera hundra år gamla träden. Fjärran från de vidriga händelserna som utspelade sig på Blomberg.

Kanske kom Lisa även att döpas och konfirmeras i denna gamla medeltida helgedom?
Hej Skaraborg! Jag svarar dig om det går bra. Ja, hon är döpt och konfirmerad i Säters fina kyrka. Lasse Tullberg var även hennes konfirmationspräst.
2015-07-07, 20:49
Medlem
papsols avatar
någon som begärt ut de offentliga handlinarna ännu på GM?
2015-07-07, 20:49
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revlis
Jag har den magkänslan att hon dödades i Martorp, ja.
Delvis för att polisens hundar inte hittade varken blod eller sperma vid cafet. Vad dom gått ut med i alla fall.

Varför är det då fortfarande avspärrat mitt emot caféet?

Varför släppte de avspärrningarna på Martorp för ett par veckor sen om det var där hon mördades, för då borde väl de redan varit klara med hur hon bragts om livet?

Tror du inte det kan vara svårt och riskabelt att transportera en skogstokig tillfångatagen 17-åring flera km, särskilt om han var själv?
2015-07-07, 20:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papsol

Kolla länkar i trådens allra första inlägg.
2015-07-07, 20:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papsol
Vilken GM? Vilka handlingar? Skolbetyg från Litauen?
2015-07-07, 20:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Det skulle vara intressant att veta. Det är kanske något litauisk polis jobbar på eftersom de har ett samarbete med svenska polisen. Jag tror inte en sekund på att en 35-åring inleder sin brottsliga karriär vid 35-års ålder och debuterar genom att begå en handling av denna dignitet. Däremot är det inte säkert att MGM mördat tidigare, men bör ha begått sexualbrott åtminstone. Finns säkert ett stort mörkertal kring detta och mina fördomar säger på något sätt att sånt är vardagsmat i Baltikum. (...)

Det som talar mot MGM som gärningsman är valet av offer/plats.

Varför välja ett offer där gärningen måste avslutas med mord – för att GM skall kunna undkomma??
2015-07-07, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Att Lisa tystnades i omedelbar närhet till platsen vid försvinnandet ser jag som självklart.
Mord/dråp-platsen är således den närmsta ladan.

Där också avspärrningarna varat allra längst och där det enligt uppgift fortfarande är avspärrat.

Avspärrningarna vid Martorp hävdes relativt snabbt. Alldeles för snabbt för att vara brottsplatsen.

Kroppen låg förmodligen på ett sätt som gjorde det självklart redan från början att hon placerats där i efterhand.

Jag tror heller ingen tar en person mitt på blanka förkvällen bland folk och landsväg för att åka iväg bara några kilometer för att sedan ta ut personen ur bilen och knata iväg med henne... Utan att nån skulle höra något eller se något.
Har vi då också en ensam MGM så är detta scenario helt uteslutet.

Allt gick mycket snabbt, inom loppet av en timme och Lisa dumpades på Margård för att sedan tas till annan plats.
Vad MGM inte förstod var det omedelbara pådraget. Så fort folk kom dit på kvällen var det sedan folk i området 24/7 och en omöjlighet att röra kroppen mera. Det bästa var att låta den ligga kvar och låtsas som ingenting.

Hon är med 99% säkerhet i ganska gott skick då jag tror detta gick väldigt snabbt och att det var en sexuell handling som urartade.
Hade hon våldtagits eller styckats (det senare ytterst ovanligt) så hade MGM redan suttit på livstid då DNA funnits överallt på BO.
Då hade ju inte kroppen hittats på ett enda ställe heller och avspärrningarna hade garanterat varit kvar där fortfarande.
Kroppen är med all sannolikhet hel och ren.

Låter rimligt! En klok analys.
2015-07-07, 20:55
Medlem
Ferry31s avatar
Är det inte fler som tycker att det verkar lite som att hon sitter och väntar på någon? Hon skickar alltså ett SMS till sin pappa flera minuter efter att de andra tjejerna lämnat caféet. Varför blir hon så långvarig? Jag förstår att det kan vara lite bökigt med en moped. Låsa upp den, byta byxor för hemfärden och sedan lägga sina saker i transportutrymmen. Men det bör gå på högst några minuter. Visst, hon kanske sitter och läser på sociala medier, men kolla av nya händelser på facebook tar högst någon minut och hon bör ha haft tid att kolla läget inne på caféet innan de stängde om allt var lugnt där.

Det är helt enkelt för mycket som stämmer överens som får mig att tro att det inte inträffar av en slump. 1. Lisa som är kvar ensam ute på vischan, när hon skulle ha kunnat sticka tidigare, 2. Att det här är första gången hon tar mopeden, 3. Att det finns en gärningsman som av någon anledning dyker upp där, just då och rövar bort henne.

Och nej, jag tror inte på att de hade någon love story eller något sånt trams. Med tanke på att Lisas nyckel sitter i så talar det väl för att hon är redo att åka och att ett eventuellt möte med GM ska ta högst någon minut. Vem det är eller varför de möts vet jag faktiskt inte, men det är jävligt mycket i det här fallet vi inte har en aning om. Sen kan det här vara en felaktig teori, givetvis. Jag har föreslagit tidigare att GM också kan ha förföljt LH under en kortare tid och iakttar caféet runt stängningsdags, sedan slår till när han ser att Lisa är ensam kvar. Det är bara det att jag misstänker att de kan ha stämt ett kort möte med tanke på alla omständigheter. Dessa omständigheter som måste finnas där för att hon ska kunna försvinna. Jag tror inte riktigt GM och LH möts av en slump vid försvinnandet. De kan ha haft en SMS-konversation också, vilket kan förklara varför GM stressat försöker ta isär hennes telefon på vägen.
2015-07-07, 20:56
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det som talar mot MGM som gärningsman är valet av offer/plats.

Varför välja ett offer där gärningen måste avslutas med mord – för att GM skall kunna undkomma??

Varför våldtas det dagligen utan att offren mördas?
2015-07-07, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Ok då fokuserar vi på brottet:

Jag tror polisen kommer gå ut med hur Lisa Holm mördats nu när begravningen ägt rum. Det får man i så fall kalla ett hedervärt tillvägagångssätt, om det nu är så de gör. Och så tror jag att det kan vara. Och de kommer att tala om att hon blev styckad. För det blev hon.

Styckad eller inte, hon kan ju faktiskt ha blivit knivhuggen. Rykten sprids fort och alla drar sin egna version vidare osv..
Så jävla tragiskt oavsett att gå sitt öde till mötes för en psykopat/psykopater!
2015-07-07, 21:02
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Är det inte fler som tycker att det verkar lite som att hon sitter och väntar på någon? Hon skickar alltså ett SMS till sin pappa flera minuter efter att de andra tjejerna lämnat caféet. Varför blir hon så långvarig? Jag förstår att det kan vara lite bökigt med en moped. Låsa upp den, byta byxor för hemfärden och sedan lägga sina saker i transportutrymmen. Men det bör gå på högst några minuter. Visst, hon kanske sitter och läser på sociala medier, men kolla av nya händelser på facebook tar högst någon minut och hon bör ha haft tid att kolla läget inne på caféet innan de stängde om allt var lugnt där.

Det är helt enkelt för mycket som stämmer överens som får mig att tro att det inte inträffar av en slump. 1. Lisa som är kvar ensam ute på vischan, när hon skulle ha kunnat sticka tidigare, 2. Att det här är första gången hon tar mopeden, 3. Att det finns en gärningsman som av någon anledning dyker upp där, just då och rövar bort henne.

Och nej, jag tror inte på att de hade någon love story eller något sånt trams. Med tanke på att Lisas nyckel sitter i så talar det väl för att hon är redo att åka och att ett eventuellt möte med GM ska ta högst någon minut. Vem det är eller varför de möts vet jag faktiskt inte, men det är jävligt mycket i det här fallet vi inte har en aning om. Sen kan det här vara en felaktig teori, givetvis. Jag har föreslagit tidigare att GM också kan ha förföljt LH under en kortare tid och iakttar caféet runt stängningsdags, sedan slår till när han ser att Lisa är ensam kvar. Det är bara det att jag misstänker att de kan ha stämt ett kort möte med tanke på alla omständigheter. Dessa omständigheter som måste finnas där för att hon ska kunna försvinna. Jag tror inte riktigt GM och LH möts av en slump vid försvinnandet. De kan ha haft en SMS-konversation också, vilket kan förklara varför GM stressat försöker ta isär hennes telefon på vägen.

Teoretiskt skulle det kunna vara (som tidigare nämnts) en alkohol affär som gick snett.
Kanske hade hon stämt träff med någon för att köpa, denne ville ha sex i utbyte eller helt enkelt råna henne, hon gör motstånd och resten är tyvär en sorglig historia...

Inget konstigt egentligen att unga tjejer vill köpa alkohol, vet av egen erfarenhet att även skötsamma döttrar är ute i dessa ärenden ibland tyvärr.... och då kan man undra om dom tatt rätt gubbe om så skulle vara fallet....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in