Citat:
Ursprungligen postat av
melyhna
låt V vara mängden av vektorer i rummet.
a) ge ett ex på en linjär avbildning F: V -> V som är inverbebar så att F(1,1,1)=(1,2,3)
- jag tänkte att eftersom denna bara går från sig själv till sig själv, så blir det inget basbyte(?) och sedan bara hitta någon jäkla matris som gör att determnanten är skild fr 0. Men., hur får man denna matris?!
Du vill att F(1,1,1) skall bli (1,2,3). Det gäller att 2 = 1+1 och 3 = 1+1+1. Således fungerar exempelvis följande matris (som trivialt har determinanten 1 och således är inverterbar):
Citat:
Ursprungligen postat av
melyhna
b) Ge exempel på en linjär avbildning G: v->V som inte är surjektiv och som uppfyller G(1,2,3)=(1,1,1).
- även här, ingen basbyte, (vad det nu egentligen innebär) men eftersom den inte ksa vara subjektiv, så ska determinanten vara 0? men som sagt, hur får man determinanten?
Du kan läsa om surjektivitet, injektivitet och bijektivitet i
den här artikeln. I korthet innebär surjektivitet att avbildningen skall kunna ge alla vektorer i V som resultat och ickesurjektivitet innebär således att det skall finnas minst en vektor i V som inte kan bli resultatet av avbildningen G oavsett vilken vektor man multiplicerar med matrisen som motsvarar G.
Exempelvis följande matris ger G(1,2,3) = (1,1,1):
Med denna matris är det lätt att se att avbildningen G inte är surjektiv eftersom vi exempelvis inte kan få ut vektorn (2,3,4) som resultat från denna matris - alla vektorer som kommer ut kommer ju att ha samma värde i alla tre komponenter, så det går inte att få ut någon vektor med olika värden i olika komponenter.
Citat:
Ursprungligen postat av
melyhna
c) Låt S = F o G. ge ett ex på två vektorer u,v tillhör V så att u skild fr v men Su = Sv = (1,2,3) (detta ex ska visa att den inte är suurjektiv)
- alltså de matriser man får fr a och b) ska multipliceras ihop, men eftersom den inte ska vara surjektv så tog jag inversen, men så kom jag ju på att surjektiv att man inte kan ta inversen på den.. Aa fattar nada!
Med exemplen ovan så blir matrisen för S som följer:
Man kan således enkelt se att exempelvis
u = (1,0,0) och
v = (1,1,0) fungerar. Med dessa vektorer blir S
u = S
v = (1,2,3). Som du kanske ser fungerar valfria vektorer där första elementet är 1. Alla sådana vektorer kommer att ge resultatet (1,2,3).