2015-07-07, 04:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Vidare ifrågasätter många huruvida det är rätt att vi ska ha en konsumptionsdriven ekonomi. Men det hör inte riktigt hit, här är det relevanta att vi har just det - vi kraschar fullständigt utan konsumption.

Isåfall ska det sparas först så att det finns något att konsumera med. Logiskt.
2015-07-07, 07:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Haha U wish... Att ta bort ränteavdraget på 4 år vore ett dråpslag mot ekonomin i stort. Det är totalt omöjligt att genomföra. För att inte tala om ett politiskt självmord...

Den politiker eller politiskt parti som driver igenom det kommer vara rökt för all framtid.
Men vänta nu? Nyss var de kalkyler som bankerna lånar it på idiotsäkra, dvs låntagarna klarade 5-6 % ränta ståendes på en hand?

Nu kraschar ekonomin om lånekostnaderna stiger med 30 % eller mindre? Dvs några tiondelar mer i effektiv ränta än idag?
2015-07-07, 08:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Det är klart att det är bra och innebär en mindre risk när du är lågt belånad i förhållandet till värdet, det har jag sagt flera gånger. Det som hävdats felaktigt av många, du bland annat, i den här tråden är att värdeökningen amorterar av skulden - vilket inte är sant.
Är det någon skillnad på
1. Jag köper ett hus för 2 mkr, värdet står still och jag amorterar 200000 kr
2. Jag köper ett hus för 2 mkr, värdet ökar med 10% och jag amorterar noll kr?

Förklara skillnaden.
2015-07-07, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Är det någon skillnad på

Förklara skillnaden.

Om man kan få plats i sin föreställningsvärld med tanken på att en bostad faktiskt också kan gå ner i värde istället för bara upp så är det skillnad ja.

Men kan man inte det så antar jag att skillnaden endast är akademisk.
2015-07-07, 08:26
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Är det någon skillnad på

Förklara skillnaden.
I det första fallet är din skuld 1,8 miljoner, i det andra är den fortfarande 2 miljoner.
2015-07-07, 08:36
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Om man kan få plats i sin föreställningsvärld med tanken på att en bostad faktiskt också kan gå ner i värde istället för bara upp så är det skillnad ja.

Vilket ju är jäkligt troligt när genomsnittet har en amorteringshorisont som sträcker sig över flertalet generationer. Man behöver inte vara ekonom för att förstå att det innebär stor risk att vara högbelånad ett helt människoliv.

För övrigt är hus också en form av konsumtion, det är spekulationen i framtida uppgång och lättillgängliga billiga krediter som får folk att se det som en investering.
2015-07-07, 09:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker

I det första exemplet var värdeökningen noll. I det andra var värdeökningen 10%. Husägarna är i bägge exemplen lika känsliga för ett prisfall på 10%. Så vad är skillnaden?
2015-07-07, 09:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
I det första fallet är din skuld 1,8 miljoner, i det andra är den fortfarande 2 miljoner.
I det första exemplet är huset värt 2 mkr, i det andra 2,2 mkr. Men det missade du eller så tyckte du inte att det var viktigt. Hur som, du ser bara halva bilden.
2015-07-07, 09:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men vänta nu? Nyss var de kalkyler som bankerna lånar it på idiotsäkra, dvs låntagarna klarade 5-6 % ränta ståendes på en hand?

Nu kraschar ekonomin om lånekostnaderna stiger med 30 % eller mindre? Dvs några tiondelar mer i effektiv ränta än idag?

Det finns inget politiskt stöd för att medvetet vilja krascha bostadsmarknaden.

Och nej ett helt borttaget ränteavdrag skulle inte slå så hårt mot bolånetagarna idag. Själv skulle det kosta mig någon enstaka tusenlapp om året bara.

Men det är klart att ett minskat konsumtionsutrymme totalt sett kommer att leda till högre arbetslöshet, vilket inte är önskvärt.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-07-07 kl. 09:17.
2015-07-07, 09:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det finns inget politiskt stöd för att medvetet vilja krascha bostadsmarknaden.

Och nej ett helt borttaget ränteavdrag skulle inte slå så hårt mot bolånetagarna idag. Själv skulle det kosta mig någon enstaka tusenlapp om året bara.

Men det är klart att ett minskat konsumtionsutrymme totalt sett kommer att leda till högre arbetslöshet, vilket inte är önskvärt.
Då är det väl ett ypperligt tillfälle att ta bort det, då påverkan blir låg.
Men stigande bolån minskar inte övrig konsumtion menar du?
2015-07-07, 09:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Fast stigande priser minskar risken för den enskilde om denne inte ökar lånen men ökar risken för systemet.
2015-07-07, 09:26
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
I det första exemplet var värdeökningen noll. I det andra var värdeökningen 10%. Husägarna är i bägge exemplen lika känsliga för ett prisfall på 10%. Så vad är skillnaden?
Först och främst är det falsk dikotomi att måla upp alternativen som att "amortera - stå utanför prisökningen" och "inte amortera - prisökningar". Sen räknar du fel, vid generell nedgång på 10% kommer alternativ två ha lån som överstiger värderingen av huset en aning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in