2015-07-06, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Är det det du säger till de husägare som köpte hus på 80-talet för 400.000, fullbelånade, och nu säljer husen för 5 mkr? "Dags att vakna upp era loosers, nu ska skulden betalas!"???

Mycket märkligt att tro att man enbart ska titta på skulden på en tillgång och inte värdeutvecklingen på tillgången.

Det är klart att det är bra och innebär en mindre risk när du är lågt belånad i förhållandet till värdet, det har jag sagt flera gånger. Det som hävdats felaktigt av många, du bland annat, i den här tråden är att värdeökningen amorterar av skulden - vilket inte är sant.
2015-07-06, 23:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror inte politikerna vågar röra ränteavdraget. Höjd ränta kan det absolut bli, men då har även lönerna stigit samtidigt skulle jag tro.
Klart de vågar, Sverige blöder ekonomiskt samtidigt som kostnaderna drar iväg med massinvandringen.
Ränteavdraget är borta inom 4 år.
2015-07-06, 23:55
Medlem
Citat:
Jaha men hur många gör det egentligen? Man måste ju fortfarande kunna finansiera affären på ett eller annat sätt vilket syftet med affären än är.

Jag tror att det minskar risken för ett stort prisfall om ränteavdraget fasas ut. Förhoppningsvis kan det plana ut prisökningarna. Om tvåsiffriga årliga prisökningar fortsätter kommer det däremot bli väldigt smärtsamt i framtiden.

Fast man vet aldrig. Det kan trigga ett prisfall det också.

Ett avskaffande blir mer och mer aktuellt. Både MP och V vill avskaffa.
http://www.dn.se/nyheter/politik/sjostedt-pressar-regeringen-om-ranteavdrag/
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-07-06 kl. 23:58.
2015-07-07, 00:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Jag tror att det minskar risken för ett stort prisfall om ränteavdraget fasas ut. Förhoppningsvis kan det plana ut prisökningarna. Om tvåsiffriga årliga prisökningar fortsätter kommer det däremot bli väldigt smärtsamt i framtiden.

Med tanke på de låga räntorna är väl chansen nu, regering och riksdag hatar privat sparande så ett slag mot ränteavdraget vore väl en omväxling.
2015-07-07, 00:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
ja vi får se vad som händer, men själv tror jag inte på samma värdestegringar som precis varit. Det bör plana ut av sig själv när som helst.

Citat:
Om bostadsköparen får mindre pengar över så pressar det priserna såklart. Men det är inte troligt att ränteavdraget kommer att tas bort över en natt.

Citat:

Det där är två små partier det där som har noll koll på hur ett lands ekonomi bör skötas. Tyvärr har de båda partierna för stort inflytande tack vare DÖ, men jag tror varken S eller M kommer att köpa deras idéer i just denna fråga.
2015-07-07, 00:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Klart de vågar, Sverige blöder ekonomiskt samtidigt som kostnaderna drar iväg med massinvandringen.

Haha U wish... Att ta bort ränteavdraget på 4 år vore ett dråpslag mot ekonomin i stort. Det är totalt omöjligt att genomföra. För att inte tala om ett politiskt självmord...

Den politiker eller politiskt parti som driver igenom det kommer vara rökt för all framtid.
2015-07-07, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Problemet är att du helt enkelt har definierat "spekulation" på ett sätt som gör att sådan knappt kan existera. Spekulation är när man köper något i förhoppningen att det ska gå att sälja det till ett högre pris inom en oftast relativt nära framtid, utan att man gör något för att förädla det köpta objektet. Om folk tror att något ska stiga i värde, vilket förstås är ett villkor för att det ska vara aktuellt att spekulera, kommer de vara beredda att betala mer för det än om de tror att något inte ska stiga i värde. Alltså driver spekulation upp priserna.

Det stora mysteriet är hur någon kan tro att det faktum att typ 80% av de tillfrågade tror att priserna på bostäder kommer vara högre om ett år än idag* INTE i sig kan göra att priserna stiger.

Men jag antar att alla är som kurt-sune, som lika gärna kan elda upp sin lägenhet istället för att sälja den när han flyttar (eller åtminstone bryr han sig inte om vad han kan sälja dem för när han köper dem, vilket i princip är samma sak).

*se SEB's boprisindikator.
Kontext är frågan om bostadsbubbla i Sverige.
Och det brukar titt som tätt svänga över i frågan om en spekulationsbubbla råder.
Med sådana avses vanligen att en vara köpts, med belåning och undanhållts från marknaden i syfte att få tillstånd en prishöjning och då sälja med förtjänst.
För att det ska bli bubbla måste många göra så.

När det gäller endast termen spekulation behöver inte allt det upfyllas. Men man får vara lite restriktiv. Låter man spekulation endast betyda "ta risk", blir det en överflödig term.

Jag skrev "spekulation som leder till prisökning" för att det inte ska bli hur vagt som helst. Men många verkar bara läsa enstaka ord och inte hela meningar.
Men det innebär då att man köper och undanhåller marknaden. (Annars får man ingen prisökning).
Helst skulle jag vilja ha med belåning men det kan vi väl ta lättare på.

Så vi hamnar i att någon köper en villa som ingen bor i, helst belånad, och betalar drift underhåll, räntor medan man är med på eventuell prisökning.

Och det ser vi inte i någon omfattning.

Att man köper en bostad och bor i är inte spekulation. Den som tror det får nyktra till.
Och att köpa en bostad och hyra ut är inte heller spekulation. Då undanhålls den inte från marknaden.
Det är ungefär som att säga att de Allmännyttiga bostadsbolagen ägnar sig åt spekulation. Och hur ofta hör ni det.

Skulle någon köpa upp 1000 BR på Södermalm och låta de stå tomma så kan det få en prispåverkan iom att de undanhålls från marknaden.
2015-07-07, 00:28
Medlem
Citat:
ja vi får se vad som händer, men själv tror jag inte på samma värdestegringar som precis varit. Det bör plana ut av sig själv när som helst.

Jag tror inte att det planar ut sig av sig själv. Hushållen tror på fortsatt stigande priser.

"69 procent spår högre borättspriser om ett år medan 4 procent spår sjunkande priser."
http://www.di.se/artiklar/2015/7/6/hushallen-rekordoptimister-om-bopriserna/

Något politiskt beslut måste göras men ingen vågar skrida till verket.

"We all know what to do, we just don't know how to get re-elected after we've done it"
2015-07-07, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Jag har ju höjt priset på lägenheten, genom att köpa loss risk / rewarden från byggbolaget,
Vad som händer innan tillträde är ju ointressant då vi talar om bostäder. Det är när någon kan flytta in och bo i den som det har betydelse. Och då bjuds den ut.

Hade du däremot låtit den stå tom ett år då hade vi kunnat tala om prispåverkan för då skulle den som annars skull ha flyttat in fått bjuda över på en annan bostad.

Men den prispåverkan skulle sedan inhiberas efter ett år när du bjuder ut den. Då blir det en köpare som köper denna och låter bli att bjuda högre på en annan.

För att skapa prispåverkan måste man undanhålla varan från marknaden.
2015-07-07, 00:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag tror inte att det planar ut sig av sig själv. Hushållen tror på fortsatt stigande priser.

"69 procent spår högre borättspriser om ett år medan 4 procent spår sjunkande priser."
http://www.di.se/artiklar/2015/7/6/hushallen-rekordoptimister-om-bopriserna/

Något politiskt beslut måste göras men ingen vågar skrida till verket.

"We all know what to do, we just don't know how to get re-elected after we've done it"

Vad hushållen tror om framtiden spelar väl ingen roll för prisutvecklingen? Kan ge mig tusan på att hushållen trodde att priserna skulle gå ner runt 2011 om du tittar tillbaka i tiden i samma undersökning. Och säkert även under djupaste finanskrisen likaså när corucopia hade som mest vatten på sin kvarn....

Men priserna gick ju åt motsatt håll.....
2015-07-07, 00:51
Medlem
Citat:
Kunskapsnivån... Det var det här jag var rädd för. Du har ingen aning om vad du snackar om. Du tror på fullaste allvar att "utlåningen är ungefär lika stor som inlåning" hos bankerna? Vilken värld lever du i? Det handlar enbart om kapitaltäckningskrav (7% i Sverige) hos bankerna när de skapar krediter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking

"Reservkravet anger hur stor andel av bankens totala tillgångar som måste bevaras som reserv i form av likvida medel. Exempelvis innebär ett reservkrav på tio procent att en bank kan skapa krediter (ge ut lån) motsvarande nittio procent av dess tillgångar."

Du kan göra om din uträkning.

Det räcker med att Gromph har 420 000 på banken för att banken ska kunna låna ut 6 miljoner till köparen.
Nej du är helt lost när det gäller detta.

(Sverige har inget reservkrav och har inte haft på över 20 år. Så det kan du helt glömma. Det är bättre att du bara lyssnar än exponerar din massiva okunskap).

Ett bankinstitut i Sverige behöver primärkapital för att låna ut. Riskviktad utlåning får inte vara större än en primärkapitalet. Det är den lagliga begränsning som finns.

Gå igenom det jag skrev, och försök förstå det.

Och försök förstå att när du tar ett blancolån på 10 KSEK så vill du också ha något. Dvs banken får kreditera ditt transaktionskonto med 10 KSEK. Det innebär att du har en fordran på 10 KSEK på banken och att banken har en skuld till dig på 10 KSEK. Denna skuld går in på banken skuldsida i balansräkningen. (Och dess fordran på dig på tillgångssidan). Dessa 10 KSEK som bokförs på ditt transaktionskonto är vad banken lånar av dig för att finansiera sin utlåning till dig.

När du köper en båt för 10 KSEK av Sonnenwende och överför dessa 10 KSEK till hins transaktionskonto så lånar banken 10 KSEK av Sonnenwende istället. Och dessa 10 KSEK får banken betala ut ränta för. Inte så mycket idag men när räntan stiger så får du betala mer och Sonnenwende får in mer ränteintäkt.
2015-07-07, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Att ränteavdraget skulle vara borta inom 4 år känns väl ändå ytterst osannolikt?

Att man börjar att ens trappa ner ränteavdraget inom den tidsramen är kanske inte så värst troligt heller men man kan ju hoppas. Idag handlar det väl mest om att beskatta vinst på kapital hårdare i sann kommunistisk anda. Och sedan ger man bröd till folket..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in