Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Suck, så gubb-gaggar du vidare. Ska vi diskutera eller ska du tala i gåtor Fader Fouras? Vi har konstaterat att långivaren får räntan. Vem är långivaren då om inte banken?
Snälla, säg inte att du tror att mängden utlånade pengar är i balans med människors sparkonton. Snälla, säg inte att du tror att bankräntor är ett nollsummespel. Är det vad du försöker hävda? Om inte så sluta förstör tråden och skriv istället vad du menar.
Jag är inte ovan vid att kunskapsnivån är obefintlig. Det var därför jag frågade. Vi hade sparat in mycket om du hade varit mindre gapig och stöddig.
Vi får ta ett konkret exempel så får vi se om det hjälper. (Det är nog inte så säkert).
Jag har en obelånad villa. Säg att jag säljer den till någon för 6 MSEK. Köparen har 1 MSEK. Och lånar 5 MSEK i banken. Vi ignorerar mäklar och försäkringskostnader för enkelhets skull.
Inför köpet ser balansräkningarna ut så här:
Gromp har en tillgång på 6 MSEK och 0 skulder.
Köparen har en tillgång på 1 MSEK (en fordran på banken) och 0 skulder.
Banken har X tillgångar och Y skulder + en skuld på 1 MSEK till köparen. (Där X är bankens totala tillgångar. Och Y=X-1 MSEK).
Vid köpet så överförs min tillgång (villan) till köparen, samt 1 MSEK från köparens avista-konto till mitt. Dessutom skapas två fordringar på 5 MSEK. En skuld från köparen till banken. Samt en skuld från banken till köparen. Den senare manifesteras som 5 MSEK på köparens avistakonto. Den senare överförs ögonblickligen till mitt avistakonto.
Efter köpet ser balansräkningarna ut så här:
Gromp har en tillgång på 6 MSEK (i fordringar på banken) och 0 skulder.
Köparen har en tillgång på 6 MSEK (villan) och 5 MSEK i skulder (till banken).
Banken har X tillgångar + 5 MSEK (fordran på köparen) och Y skulder + en skuld på 6 MSEK till mig.
Netto precis som tidigare:
Gromp +6 MSEK
Köparen + 1 MSEK
Banken X+5 MSEK - Y-6, (Med Y=X-1 => netto 0. Däremot har en ökning av balansräkningen skett med 5 MSEK).
Så länge jag inte rör min fordran på banken så lånar banken 6 MSEK av mig. Räntebetalningarna från köparen går via banken där de tar ut sitt räntenetto, sedan går resten av räntan till mig.
Blir bolåneräntan 7% så tar väl banken kanske 2% och resterande 5% når mig (som jag konsumerar upp i stället för köparen).
Dvs stiger räntan så överförs bara mer från låntagarna till oss som finansierar.
Och ja, det är bara för den som tvivlar att gå igenom en banks balansräkning så ser ni att skulder och tillgångar är lika. Och att utlåningen är ungefär lika stor som inlåning på konton plus upplåning via emitterade obligationer. Är ni inte vana att se en banks balansräkning så ta en mindre sparbanks.