2015-07-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det är inte uppenbart för mig hur handel med icke-existerande bostäder minskar utbudet av existerande bostäder.

"Spekulanten" som köper den icke-existerande bostaden säljer ju den när den blir existerande och då finns den i utbudet.

Problemet är att du helt enkelt har definierat "spekulation" på ett sätt som gör att sådan knappt kan existera. Spekulation är när man köper något i förhoppningen att det ska gå att sälja det till ett högre pris inom en oftast relativt nära framtid, utan att man gör något för att förädla det köpta objektet. Om folk tror att något ska stiga i värde, vilket förstås är ett villkor för att det ska vara aktuellt att spekulera, kommer de vara beredda att betala mer för det än om de tror att något inte ska stiga i värde. Alltså driver spekulation upp priserna.

Det stora mysteriet är hur någon kan tro att det faktum att typ 80% av de tillfrågade tror att priserna på bostäder kommer vara högre om ett år än idag* INTE i sig kan göra att priserna stiger.

Men jag antar att alla är som kurt-sune, som lika gärna kan elda upp sin lägenhet istället för att sälja den när han flyttar (eller åtminstone bryr han sig inte om vad han kan sälja dem för när han köper dem, vilket i princip är samma sak).

*se SEB's boprisindikator.
2015-07-06, 21:51
Medlem
docktorhexs avatar
Jag håller just på kollar ny lya sthlm fast utanför tullarna.

Har ett exempel om man är lite kreativ/händig o smart.

En lya 3.a inhandlades för 2 780 000.- April -15 (1951)
Renoverades 100% och stylades lades ut i juni -15 för 2 895 000.-
Slutpriset 3 575 000.- redan första dagen...
En nätt vinst på säkert 400 000.- / 200 000.-/månaden steg den.

Så vara lite smart i att bo upp sig går om man kan det med snickra/fixa/måla mm.

Min 2:a 795 000.- -köptes 06 (byggt -82)
Idag värderad till 2 200 000.- nu -15 och ligger på kommande. försäljning...kostat på den ca 250 000.- bubbelbad,disk maskin,tvättmaskin, led, blåtand stereo i tak mm mm
Min lya har stigit ca 100 000.-/år och letar ett nytt ruckel att fixa
2015-07-06, 21:55
Medlem
docktorhexs avatar
Jag har en kompis som skrivit sig på 5 lägenheter i ren spekulation.
Man får ju hoppas han kan köpa lägenheterna den dagen utifall räntan gjort sitt och de inte finns köpare!!!
Det räcker med ett mindre krig alt jordbävning i Kina så ruckas Svenska marknaden tror jag eller har jag fel?

Man har inte gjort förlust på huset förrän man måste sälja huset med förlust.....
Senast redigerad av docktorhex 2015-07-06 kl. 21:57.
2015-07-06, 21:59
Medlem
Citat:
Du säljer den väl vid tillträde. Vad har det för effekt. Och vad är nettoeffekten.

Så länge du inte undanhåller en befintlig bostad från marknaden så är nettoeffekten av ditt köp+sälj = 0.

Är inte spekulantens bud ett tillskott av efterfrågan och är inte den köpta bostaden, byggd eller inte, ett frånfall av utbudet? Om du inte förstår nu kommer du aldrig göra det.
2015-07-06, 22:03
Bannlyst
Dom är smarta dom som tar ett lån för en bostadsrätt, hellre att man skuldsätter sig o bor i stan där du har nära till allt o så är det skönt. Du betalar några tusen extra och har guld.
2015-07-06, 22:10
Medlem
Citat:
Du säljer den väl vid tillträde. Vad har det för effekt. Och vad är nettoeffekten.

Så länge du inte undanhåller en befintlig bostad från marknaden så är nettoeffekten av ditt köp+sälj = 0.
Jag har ju höjt priset på lägenheten, genom att köpa loss risk / rewarden från byggbolaget,
2015-07-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Suck, så gubb-gaggar du vidare. Ska vi diskutera eller ska du tala i gåtor Fader Fouras? Vi har konstaterat att långivaren får räntan. Vem är långivaren då om inte banken?

Snälla, säg inte att du tror att mängden utlånade pengar är i balans med människors sparkonton. Snälla, säg inte att du tror att bankräntor är ett nollsummespel. Är det vad du försöker hävda? Om inte så sluta förstör tråden och skriv istället vad du menar.
Jag är inte ovan vid att kunskapsnivån är obefintlig. Det var därför jag frågade. Vi hade sparat in mycket om du hade varit mindre gapig och stöddig.

Vi får ta ett konkret exempel så får vi se om det hjälper. (Det är nog inte så säkert).

Jag har en obelånad villa. Säg att jag säljer den till någon för 6 MSEK. Köparen har 1 MSEK. Och lånar 5 MSEK i banken. Vi ignorerar mäklar och försäkringskostnader för enkelhets skull.

Inför köpet ser balansräkningarna ut så här:
Gromp har en tillgång på 6 MSEK och 0 skulder.
Köparen har en tillgång på 1 MSEK (en fordran på banken) och 0 skulder.
Banken har X tillgångar och Y skulder + en skuld på 1 MSEK till köparen. (Där X är bankens totala tillgångar. Och Y=X-1 MSEK).

Vid köpet så överförs min tillgång (villan) till köparen, samt 1 MSEK från köparens avista-konto till mitt. Dessutom skapas två fordringar på 5 MSEK. En skuld från köparen till banken. Samt en skuld från banken till köparen. Den senare manifesteras som 5 MSEK på köparens avistakonto. Den senare överförs ögonblickligen till mitt avistakonto.

Efter köpet ser balansräkningarna ut så här:
Gromp har en tillgång på 6 MSEK (i fordringar på banken) och 0 skulder.
Köparen har en tillgång på 6 MSEK (villan) och 5 MSEK i skulder (till banken).
Banken har X tillgångar + 5 MSEK (fordran på köparen) och Y skulder + en skuld på 6 MSEK till mig.

Netto precis som tidigare:
Gromp +6 MSEK
Köparen + 1 MSEK
Banken X+5 MSEK - Y-6, (Med Y=X-1 => netto 0. Däremot har en ökning av balansräkningen skett med 5 MSEK).

Så länge jag inte rör min fordran på banken så lånar banken 6 MSEK av mig. Räntebetalningarna från köparen går via banken där de tar ut sitt räntenetto, sedan går resten av räntan till mig.

Blir bolåneräntan 7% så tar väl banken kanske 2% och resterande 5% når mig (som jag konsumerar upp i stället för köparen).

Dvs stiger räntan så överförs bara mer från låntagarna till oss som finansierar.

Och ja, det är bara för den som tvivlar att gå igenom en banks balansräkning så ser ni att skulder och tillgångar är lika. Och att utlåningen är ungefär lika stor som inlåning på konton plus upplåning via emitterade obligationer. Är ni inte vana att se en banks balansräkning så ta en mindre sparbanks.
2015-07-06, 22:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Skärp dig nu.

Reala termer = Bortser från prisförändringar/inflation
Skärp dig nu. Real=verklig. Min skuld minskar i verklig mening när min tillgång, som skulden hör till, ökar i värde. Relativprisökningen på bostadsmarknaden urholkar värdet på min bolåneskuld. Capice?
2015-07-06, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja jag säger nej till miljonskulder men ja till bostad värt miljoner och lovar dig att jag blir den stora vinnaren i slutet
Vilken idiot som helst kan slava. Den som låter pengarna göra jobbet är vinnaren. Jobbar pengarna fastlåsta i ett objekt?

Tänk om du, istället för att som en idiot amortera ditt huslån med 15000 i månaden, hade investerat i andra fastigheter. Hur mycket pengar hade du suttit på idag? Den vinsten har du missat.
Senast redigerad av Zurfarn08 2015-07-06 kl. 22:53.
2015-07-06, 23:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det är inte uppenbart för mig hur handel med icke-existerande bostäder minskar utbudet av existerande bostäder.

"Spekulanten" som köper den icke-existerande bostaden säljer ju den när den blir existerande och då finns den i utbudet.
Därför att objektet är borta från marknaden, eller kan andra köpa det du redan har köpt?
2015-07-06, 23:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docktorhex
Jag har en kompis som skrivit sig på 5 lägenheter i ren spekulation.
Man får ju hoppas han kan köpa lägenheterna den dagen utifall räntan gjort sitt och de inte finns köpare!!!
Det räcker med ett mindre krig alt jordbävning i Kina så ruckas Svenska marknaden tror jag eller har jag fel?

Man har inte gjort förlust på huset förrän man måste sälja huset med förlust.....
Spekulation existerar ju inte i Sverige på bomarknaden enligt trådens " experter".
2015-07-06, 23:15
Medlem
Citat:
Och ja, det är bara för den som tvivlar att gå igenom en banks balansräkning så ser ni att skulder och tillgångar är lika. Och att utlåningen är ungefär lika stor som inlåning på konton plus upplåning via emitterade obligationer. Är ni inte vana att se en banks balansräkning så ta en mindre sparbanks.

Kunskapsnivån... Det var det här jag var rädd för. Du har ingen aning om vad du snackar om. Du tror på fullaste allvar att "utlåningen är ungefär lika stor som inlåning" hos bankerna? Vilken värld lever du i? Det handlar enbart om kapitaltäckningskrav (7% i Sverige) hos bankerna när de skapar krediter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking

"Reservkravet anger hur stor andel av bankens totala tillgångar som måste bevaras som reserv i form av likvida medel. Exempelvis innebär ett reservkrav på tio procent att en bank kan skapa krediter (ge ut lån) motsvarande nittio procent av dess tillgångar."

Du kan göra om din uträkning.

Det räcker med att Gromph har 420 000 på banken för att banken ska kunna låna ut 6 miljoner till köparen.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-07-06 kl. 23:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in