Det var ju inte mycket till svar. Men låt oss prova då.
Om nu långivarna får ränte-pengarna som låntagarna betalar kommer då inte långivarna att konsumera mer när räntan stiger och låntagarna konsumerar mindre?
Ok. Då har vi landat där jag misstänkte att du skulle gagga dig fram till. Då har jag en fråga till dig.
Hur kan långivaren, i det här fallet banken, stå för hushållskonsumtion?
Om jag har ett hus värt 14 Mkr o en skuld på 4 Mkr så har jag alltså 10 Mkr. Det tackar inte jag nej till. Men det gör alltså du, för du är rädd för ha en skuld på 4 Mkr. Du säger alltså nej till 10 Mkr om du måste ha ett lån på 4 Mkr. Det låter ju smart.
Ja jag säger nej till miljonskulder men ja till bostad värt miljoner och lovar dig att jag blir den stora vinnaren i slutet
Hm, om ni inte förstod det så förväntas ni visa att handel med icke-existerande bostäder driver upp priset på existerande bostäder.
Det är ingen handel med icke-existerande bostäder.
Det är som att påstå att man köper en icke-existerande lunch därför att det tar en kvart för kocken att tillaga den.
Om alla uteslutande alltid äter icke-existerande måltider på restaurang så kommer inte priset på existerande färdigmat påverkas? Är det så du resonerar?
Nu snurrar det.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-07-06 kl. 20:43.
Det är ingen handel med icke-existerande bostäder.
Det är som att påstå att man köper en icke-existerande lunch därför att det tar en kvart för kocken att tillaga den.
Om alla uteslutande alltid äter icke-existerande måltider på restaurang så kommer inte priset på existerande färdigmat påverkas.
Nu snurrar det.
Hahaha jag kan garantera att priset på existerande färdigmat skulle påverkas med 50-75% (och den som måste kastas 100%) om alla plötsligt valde att äta icke-existerande måltider.
Senast redigerad av Strasburg 2015-07-06 kl. 20:52.
Hahaha jag kan garantera att priset på existerande färdigmat skulle påverkas med 50-75% (och den som måste kastas 100%) om alla plötsligt valde att äta icke-existerande måltider.
Ok. Då har vi landat där jag misstänkte att du skulle gagga dig fram till. Då har jag en fråga till dig.
Hur kan långivaren, i det här fallet banken, stå för hushållskonsumtion?
Banken? Men nu påstod du ju att du hade svarat på min fråga.
Du påstod ju att du visste vad banken gjorde av ränteinkomsterna som de fick in.
Nu låter det som att du inte har den blekaste aning om det.
Seriöst, om du är så extremt okunnig så är det bättre att du säger att du inte vet. Då får du det förklarat för dig.
Folk garvar sig väl harmynta av dina byfåne-inlägg.
Banken? Men nu påstod du ju att du hade svarat på min fråga.
Du påstod ju att du visste vad banken gjorde av ränteinkomsterna som de fick in.
Nu låter det som att du inte har den blekaste aning om det.
Seriöst, om du är så extremt okunnig så är det bättre att du säger att du inte vet. Då får du det förklarat för dig.
Folk garvar sig väl harmynta av dina byfåne-inlägg.
Suck, så gubb-gaggar du vidare. Ska vi diskutera eller ska du tala i gåtor Fader Fouras? Vi har konstaterat att långivaren får räntan. Vem är långivaren då om inte banken?
Snälla, säg inte att du tror att mängden utlånade pengar är i balans med människors sparkonton. Snälla, säg inte att du tror att bankräntor är ett nollsummespel. Är det vad du försöker hävda? Om inte så sluta förstör tråden och skriv istället vad du menar.
Det är inte uppenbart för mig hur handel med icke-existerande bostäder minskar utbudet av existerande bostäder.
"Spekulanten" som köper den icke-existerande bostaden säljer ju den när den blir existerande och då finns den i utbudet.
Spekulanten, jag, hindrar ju en köpare, som vill köpa för att bo, att köpa den, som således tvingas köpa en befintlig, eller köpa den spekulanten köpt, dyrare. Självklart trissar det upp priserna.
Spekulanten, jag, hindrar ju en köpare, som vill köpa för att bo, att köpa den, som således tvingas köpa en befintlig, eller köpa den spekulanten köpt, dyrare. Självklart trissar det upp priserna.
Du säljer den väl vid tillträde. Vad har det för effekt. Och vad är nettoeffekten.
Så länge du inte undanhåller en befintlig bostad från marknaden så är nettoeffekten av ditt köp+sälj = 0.