2015-07-06, 12:37
Medlem
E30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
Mor och vuxen son bor väl där enl rasit.

Det är ju verkligen Morran & Tobias på riktigt......
Citera
2015-07-06, 12:53
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalashniKitten
Har nuvarande ägare en kakelbutik månntro?
http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-ostfora-uppsala-kommun-ostfora-7-4677730

Nämen snälla ni, nu är ni väl lite väl oskuldsfulla allesammans! Det syns ju tydligt vad det här är, om man lägger ihop två och två! Har ni tänkt på att alla sängar är dubbelsängar? Och säga vad man vill om kakel och annan sten, men det är lätt att spola rent från diverse kletiga utsöndringar.

Ett hus mitt ute i bushen, med ordentlig plats att parkera bilar, inga grannar som störs... Jag tror vad jag vill, jag...
Citera
2015-07-06, 13:23
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Nämen snälla ni, nu är ni väl lite väl oskuldsfulla allesammans! Det syns ju tydligt vad det här är, om man lägger ihop två och två! Har ni tänkt på att alla sängar är dubbelsängar? Och säga vad man vill om kakel och annan sten, men det är lätt att spola rent från diverse kletiga utsöndringar.

Ett hus mitt ute i bushen, med ordentlig plats att parkera bilar, inga grannar som störs... Jag tror vad jag vill, jag...
Kan det inte vara gästrum och/eller för (halv)vuxna barn?
Citera
2015-07-06, 22:10
Medlem
happyjoys avatar
Den här har varit ute till försäljning tidigare, då till ett pris av 11 miljoner (tror jag). Nu gör meckklaren ett nytt försök med detta snygga men helt idiotiskt planlagda hus. Lycka till säger jag!

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-hoganas-kommun-snackvagen-14-7737115
Citera
2015-07-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Den här har varit ute till försäljning tidigare, då till ett pris av 11 miljoner (tror jag). Nu gör meckklaren ett nytt försök med detta snygga men helt idiotiskt planlagda hus. Lycka till säger jag!

Jag scrollade igenom bilderna men har inte läst något, vad är så idiotiskt med huset?
Citera
2015-07-07, 10:20
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag scrollade igenom bilderna men har inte läst något, vad är så idiotiskt med huset?

Var ska vi börja?

Dörren till badrummet är längst in i hörnan av en korridor så ska man på toa är det maraton varje gång.

Skafferiet ligger på en annan våning än köket.

En lös klädkammare i hallen bara för att.

Maskinrummet har dörr i skafferiet. Ska man ha in en skitig rörpulare eller byta något stort ska allt baxas genom ett trångt skafferi.

Tvättmaskinen står vägg i vägg med stora sovrummet. Tvätta på natten, kör på. Centrifugen väcker dig förstås.

Det är faktiskt inte så roligt att släpa upp matvaror på andra våningen som man tror. Sparar in på gymkortet kanske?
Citera
2015-07-07, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Var ska vi börja?

Dörren till badrummet är längst in i hörnan av en korridor så ska man på toa är det maraton varje gång.

Skafferiet ligger på en annan våning än köket.

En lös klädkammare i hallen bara för att.

Maskinrummet har dörr i skafferiet. Ska man ha in en skitig rörpulare eller byta något stort ska allt baxas genom ett trångt skafferi.

Tvättmaskinen står vägg i vägg med stora sovrummet. Tvätta på natten, kör på. Centrifugen väcker dig förstås.

Det är faktiskt inte så roligt att släpa upp matvaror på andra våningen som man tror. Sparar in på gymkortet kanske?

Gästtoan är rakt nedanför trappan, direkt vid ingången, sen har varje sovrum egen toa.
Sovrum 1 har en walk in closet och badrum i anslutning till det, det är absolut inget maraton dit. Faktiskt riktigt bra placerad toa då jag tycker man ska slippa höra varandra prutta på toan.

Skafferiet är ju en sorts matkällare och det brukar ofta ligga i just källarvåningar, vanligt skafferi har de naturligtvis i köket. Skulle nog kallat det där skafferiet för förråd även om det kanske är ventilation där?!

Klädkammaren i hallen är ju för ytterkläder, vart annars skulle den bättre ligga?

Ingången till maskinrummet går genom skafferiet som är av det slaget att man bara förvarar konserver och stängda förpackningar av mat där, vanligt skafferi finns i köket som sagt.

Möjligen kan tvättmaskinen störa nattsömnen men jag har själv aldrig blivit störd av min egen tvättmaskin och tvättar aldrig på nätterna, då ligger ju tvätten kvar antingen i vatten som finns som tillval vilket jag aldrig tyckt känns fräscht eller färdigcentrifugerad och blir skrynklig. Väljer man att maskinen slår på automatiskt på morgonen så får man väl skylla sig själv. Av ritningen att döma ser det ut som att det är extra tjocka väggar mellan sovrum och tvättmaskinen men det kan vara felritat på så vis att det är ett extra utrymme mellan dörrarna framför tvättmaskinsparken?!

Att bära matvaror en trappa upp är en baggis och något som jag skulle gissa hälften av alla i sverige får göra vare sig man bor i villa eller flerfamiljshus. Bra träning med trappor som du säger.

Det enda jag har att klaga på är att sällskapsytorna är så avskiljda från sovrummen, har man barn så lär man ju knappt se dom annat än till middag fast nu var det så fint uterum och pool så imo kompencerar det lite för det, det blir gemensamma ytor under sommarhalvåret. Jag vet inte hur trafikerad vägen som går just utanför är men den syns inte så mycket när man sitter på uteplatserna, inte vad jag kan se från bilderna.

Tycker annars att sovrum på nedre plan är bäst då värmen alltid stiger uppåt i flervåningshus. Lite tråkig utsikt kanske från de två små sovrummen, åtminstone det ena sovrummet hade kunnat få fönster ut mot poolen men det är symmetriskt och "rättvist" så som det är nu. Kunde ha varit bra med en liten gästtoa på övre plan kanske men då hade den behövt ligga i anslutning till köket och det är inte bra, nä inte är det hela världen att den ligger rakt nedanför trappan.
Jag gillar det där huset och gillar även den där privata atmosfären med mur runt uteplatsen. Utsikten finns där på övervåningen. Huset passar familjen med lite större barn, kanske är jäkligt opraktiskt för småbarnsfamiljen men jag skulle flytta in där imorgon om jag hade möjligheten. Måste säga att jag älskar det där huset frånsett innertaket på övervåningen, jag undrar vad för negativt jag missat?
Citera
2015-07-07, 14:18
Medlem
Citat:
Måste säga att jag älskar det där huset frånsett innertaket på övervåningen, jag undrar vad för negativt jag missat?

Detsamma. Förstår inte alls gnället. Sen är det lite kul att folk raljerar över att hus i den här prisklassen ligger ute länge. Det är nåt både säljare och mäklare är medvetna om när de säljer sådana här objekt. Det kryllar inte direkt av köpare som har råd med hus i den här prisklassen, så ofta kan det ta något eller några år att hitta en.

Det enda jag stört mig på med huset var att behöva springa i trappor varje gång man ska på toa om man är i vardagsrummet.
Senast redigerad av Grillo 2015-07-07 kl. 14:20.
Citera
2015-07-07, 18:20
Medlem
Kan inte sluta titta på bilderna och drömma att jag bodde i detta hus... Har inte läst något om huset. Av någon outgrundlig anledning så stirrar jag bara på bilderna. Ser att planlösningen inte stämmer överens med verkligheten, trappan är på olika ställen.

Edit. Eller så stämmer det visst, fåtöljerna kan ha en liten vägg bakom fotografen så att säga.
Senast redigerad av lacrima 2015-07-07 kl. 18:22.
Citera
2015-07-07, 19:12
Medlem
happyjoys avatar
Citat:

Avdelningen med sovrummen är rena kolkällaren. (Jag har faktiskt varit och tittat på det där huset). I mitt tycke har man satsat alldeles för mycket på sällskapsytorna på bekostnad av ett trivsamt och välfungerande boende. Men visst smaken är som röven; klöven.
Citera
2015-07-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Avdelningen med sovrummen är rena kolkällaren. (Jag har faktiskt varit och tittat på det där huset). I mitt tycke har man satsat alldeles för mycket på sällskapsytorna på bekostnad av ett trivsamt och välfungerande boende. Men visst smaken är som röven; klöven.

Ah du tänker så men det ser jag mer som en fördel om du nu med kolkällare menar att det var lite ljusinsläpp, fast jag tycker det ser ut som väldigt mycket ljusinsläpp på nedervåningen...nu vet jag inte vad du menar faktiskt.? Jag gillar att det var ljusinsläpp på nedervåningen med minimal insyn i de flesta fönstren. Visst kan utsikt över öppna landskap vara att föredra men jag gillar annars de här intima inbyggda gårdarna som detta hus har.
Citera
2015-07-07, 19:29
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ah du tänker så men det ser jag mer som en fördel om du nu med kolkällare menar att det var lite ljusinsläpp, fast jag tycker det ser ut som väldigt mycket ljusinsläpp på nedervåningen...nu vet jag inte vad du menar faktiskt.? Jag gillar att det var ljusinsläpp på nedervåningen med minimal insyn i de flesta fönstren. Visst kan utsikt över öppna landskap vara att föredra men jag gillar annars de här intima inbyggda gårdarna som detta hus har.

Att fönsterna är stora innebär inte per automatik att ljusinsläppet blir bra, det är mycket annat som påverkar; fastighetens placering, vegetation och topografin. Kort sagt, jag tycker man lyckats mindre bra utifrån de fantastiska möjligheter tomten ger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in