Citat:
Ursprungligen postat av
Bongoman
Var ska vi börja?
Dörren till badrummet är längst in i hörnan av en korridor så ska man på toa är det maraton varje gång.
Skafferiet ligger på en annan våning än köket.
En lös klädkammare i hallen bara för att.
Maskinrummet har dörr i skafferiet. Ska man ha in en skitig rörpulare eller byta något stort ska allt baxas genom ett trångt skafferi.
Tvättmaskinen står vägg i vägg med stora sovrummet. Tvätta på natten, kör på. Centrifugen väcker dig förstås.
Det är faktiskt inte så roligt att släpa upp matvaror på andra våningen som man tror. Sparar in på gymkortet kanske?
Gästtoan är rakt nedanför trappan, direkt vid ingången, sen har varje sovrum egen toa.
Sovrum 1 har en walk in closet och badrum i anslutning till det, det är absolut inget maraton dit. Faktiskt riktigt bra placerad toa då jag tycker man ska slippa höra varandra prutta på toan.
Skafferiet är ju en sorts matkällare och det brukar ofta ligga i just källarvåningar, vanligt skafferi har de naturligtvis i köket. Skulle nog kallat det där skafferiet för förråd även om det kanske är ventilation där?!
Klädkammaren i hallen är ju för ytterkläder, vart annars skulle den bättre ligga?
Ingången till maskinrummet går genom skafferiet som är av det slaget att man bara förvarar konserver och stängda förpackningar av mat där, vanligt skafferi finns i köket som sagt.
Möjligen kan tvättmaskinen störa nattsömnen men jag har själv aldrig blivit störd av min egen tvättmaskin och tvättar aldrig på nätterna, då ligger ju tvätten kvar antingen i vatten som finns som tillval vilket jag aldrig tyckt känns fräscht eller färdigcentrifugerad och blir skrynklig. Väljer man att maskinen slår på automatiskt på morgonen så får man väl skylla sig själv. Av ritningen att döma ser det ut som att det är extra tjocka väggar mellan sovrum och tvättmaskinen men det kan vara felritat på så vis att det är ett extra utrymme mellan dörrarna
framför tvättmaskinsparken?!
Att bära matvaror en trappa upp är en baggis och något som jag skulle gissa hälften av alla i sverige får göra vare sig man bor i villa eller flerfamiljshus. Bra träning med trappor som du säger.
Det enda jag har att klaga på är att sällskapsytorna är så avskiljda från sovrummen, har man barn så lär man ju knappt se dom annat än till middag fast nu var det så fint uterum och pool så imo kompencerar det lite för det, det blir gemensamma ytor under sommarhalvåret. Jag vet inte hur trafikerad vägen som går just utanför är men den syns inte så mycket när man sitter på uteplatserna, inte vad jag kan se från bilderna.
Tycker annars att sovrum på nedre plan är bäst då värmen alltid stiger uppåt i flervåningshus. Lite tråkig utsikt kanske från de två små sovrummen, åtminstone det ena sovrummet hade kunnat få fönster ut mot poolen men det är symmetriskt och "rättvist" så som det är nu. Kunde ha varit bra med en liten gästtoa på övre plan kanske men då hade den behövt ligga i anslutning till köket och det är inte bra, nä inte är det hela världen att den ligger rakt nedanför trappan.
Jag gillar det där huset och gillar även den där privata atmosfären med mur runt uteplatsen. Utsikten finns där på övervåningen. Huset passar familjen med lite större barn, kanske är jäkligt opraktiskt för småbarnsfamiljen men jag skulle flytta in där imorgon om jag hade möjligheten. Måste säga att jag älskar det där huset frånsett innertaket på övervåningen, jag undrar vad för negativt jag missat?