Citat:
Ursprungligen postat av
SuraStina
Det här objektet har varit till salu ett antal år, det läggs upp och plockas bort efter ett tag. Förståeligt att ingen vill köpa det till överpris med så gräslig kakling.
Om det vore smakfullt renoverat så hade det ändå varit osäkert om någon velat köpa det för utgångspriset eftersom det ligger ute i obygden. Men kaklingen gör ju att de flesta intressenter måste räkna in rivning och omgörning av en hel del, åtminstone det man inte står ut med. Jag skulle aldrig kunna leva med de färgglada badrumsväggarna, jag skulle få upp frukosten varje morgon... Synd på ett så fint hus. Och varför en veranda i High Chaparral-stil?

En säljare helt utan realism och självkritik kan man gissa. Han* vill antagligen få tillbaks det han lagt ner i huset, men som du påpekar går det inte att få ut mer än läget medger.
Det är nog ett vanligt fel att man plöjer ner mer i sin bostad än vad som går att få ut och tror det är en investering. Så länge man renoverar för sin egen glädje och inte förväntar att få tillbaks pengarna är det ju inget problem.
* Ja, jag är fördomsfull. Färgblindhet är vanligare hos män. Och även om kvinnor kan ha riktigt dålig smak som vi har sett exempel på i tråden, brukar de ändå ha bläddrat i en del inredningsmagasin, pratat med kompisar om inredning osv och bör ha tillägnat sig några grundläggande insikter om matchning. Kvinnor med dålig smak tenderar snarare åt övermatchning eller att gå överstyr med någon löjlig inredningsstil såsom shabby chic, indiskt eller 70-talsretro. Om man ska generalisera.