2015-07-02, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag vet inte jag, men såna här lägenheter med en entrédörr rakt in i lägenheten, jag skulle nog aldrig kunna bo så. Särskilt inte om dörren har glas som här. Vet att liknande bostäder varit med i tråden förut men med sämre lägen dvs rakt ut mot stadsgata.

Väldigt svårmöblerad dessutom då man ska in med garderober och liknande förvaringsutrymmen. Och jag skulle nog vilja ha en liten kant på loftet jag Dessutom inget 'fönster' ut.

https://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/4DKIJLPKPR6GV9T8/galleri

Fii f*nken vad dyrt för ett nytt kök i ett förråd. Är det skäliga priser i Örebro?
Citera
2015-07-02, 17:31
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Men vad menas egentligen med att "nya ägarna inte tog herrgården i besittning"? Om köparna inte genomför affären så väljer man väl köpare nr 2, alt. lägger ut den till försäljning på nytt? Nu tycks det som att säljarna driver det vidare men som asylboende. Varför det? Varför inte fortsätta sin tidigare verksamhet som verkar varit mycket lyckad? Jag förstår inte riktigt.

Ingen aning. Antar att det antingen inte gick så bra som de påstår, eller att de avvecklade verksamheten på något sätt (gjorde sig av med personalen och liknande). Att de driver det som asylboende istället lär inte vara så poppis hos grannar och omgivning, men det är säkert ingen dålig affär ekonomiskt.

Konkurrensen lär vara stenhård inom konferensbranschen, det finns hur många konferensgårdar som helst i Mälardalen och många av dem har allt som Skebo har, vackra omgivningar, en vacker byggnad etc. Det är inget unikt i sig.
Citera
2015-07-02, 19:12
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ingen aning. Antar att det antingen inte gick så bra som de påstår, eller att de avvecklade verksamheten på något sätt (gjorde sig av med personalen och liknande). Att de driver det som asylboende istället lär inte vara så poppis hos grannar och omgivning, men det är säkert ingen dålig affär ekonomiskt.

Konkurrensen lär vara stenhård inom konferensbranschen, det finns hur många konferensgårdar som helst i Mälardalen och många av dem har allt som Skebo har, vackra omgivningar, en vacker byggnad etc. Det är inget unikt i sig.

Du har förmodligen rätt att de gjort sig av med personal mm och packat ihop verksamheten. Att driva asylboende är kanske en nödlösning för att bekosta driften tills det säljs igen.
Om man skulle köpa orangeriet och försöka driva det som nån slags verksamhet (plantskola/café/musikevenemang mm) så är det nog en fördel att ha "normal" herrgårdsverksamhet där man kan dra på kundkretsen från herrgården. Med ett asylboende så har du ju inte precis en köpstark kundkrets.
Oavsett så hoppas jag köparna gör nåt kul med orangeriet så det får leva vidare i 100 år till. Helt klart en läcker byggnad om man har råd att göra iordning det.

https://www.google.com/search?q=kohlswa+herrg%C3%A5rd+orangeri&biw=1024&b ih=565&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=7W-VVYPrNIzkUYODvKAE&ved=0CDIQsAQ
Citera
2015-07-02, 22:15
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Fii f*nken vad dyrt för ett nytt kök i ett förråd. Är det skäliga priser i Örebro?
Ingen aning, kommer inte därifrån. Men 'känns dyr' oavsett. Tänk att vakna av nåt skrap och blicka ner mot dörren och se konturen av nån som står där. Ja, det har den ju rätt till men känns inte helt ok
Citera
2015-07-03, 09:11
Medlem
SuraStinas avatar
Jag trodde mäklaren överdrev när den skrev att det var ett missionshus-come-hundkennel, men det stämde verkligen. Måste vara en smal kundkrets på ett sånt hus.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-kvedby-nykopings-kommun-kvedby-lovhyddan-1-7679535
Citera
2015-07-03, 16:47
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Jag trodde mäklaren överdrev när den skrev att det var ett missionshus-come-hundkennel, men det stämde verkligen. Måste vara en smal kundkrets på ett sånt hus.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-kvedby-nykopings-kommun-kvedby-lovhyddan-1-7679535

Är det inte lite helgerån att göra kennel av en missionssal? Det var ett rätt tråkigt hus i övrigt, men jag kan tänka mig att det kan finnas intressenter. Dels såna som vill använda huset som kennel även i fortsättningen, dels andra som behöver en stor yta. Det var ju rätt rent där inne, det är nog inte så komplicerat att göra om kenneln till något annat.
Citera
2015-07-03, 23:29
Medlem
Har nuvarande ägare en kakelbutik månntro?
http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-ostfora-uppsala-kommun-ostfora-7-4677730
Citera
2015-07-03, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalashniKitten
Dagens garv måste jag säga. Man brukar ju säga att man inte ska matcha sönder utan ha något som bryter av lite men här blev det ju humor av det hela. Ingenting matchade!
Citera
2015-07-04, 00:11
Medlem
Oddballs avatar
Citat:

Världsklass på vidrigheterna! Ska vi gissa att alla i den familjen är färgblinda?
Citera
2015-07-05, 21:28
Medlem
TigerKids avatar
Kul objekt ni har hittat!

Citat:

Såg ni fönstren i hundhöjd som de tagit upp - alla hundar har ett rum med utsikt! Man kan föreställa sig när en katt spatserar förbi. "Vov vov vov..."

Citat:
Då borde han väl åtminstone ha lärt sig lite om hur man brukar göra? Det fascinerande är att här har någon lagt resurser och slängt upp kakel och sten även där det inte alls behövs. Det är nygjort och i den meningen "fräscht" och påkostat. Hur kunde det gå så snett? Om personen har noll koll, fanns det ingen som kunde ingripa? Kan det ha funnits en fru i detta hus? En färgblind plattsättare - själv galen och omgiven av dåliga rådgivare? Konkurslager från kakelaffär?
Citera
2015-07-06, 11:04
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Då borde han väl åtminstone ha lärt sig lite om hur man brukar göra? Det fascinerande är att här har någon lagt resurser och slängt upp kakel och sten även där det inte alls behövs. Det är nygjort och i den meningen "fräscht" och påkostat. Hur kunde det gå så snett? Om personen har noll koll, fanns det ingen som kunde ingripa? Kan det ha funnits en fru i detta hus? En färgblind plattsättare - själv galen och omgiven av dåliga rådgivare? Konkurslager från kakelaffär?

Det här objektet har varit till salu ett antal år, det läggs upp och plockas bort efter ett tag. Förståeligt att ingen vill köpa det till överpris med så gräslig kakling. Om det vore smakfullt renoverat så hade det ändå varit osäkert om någon velat köpa det för utgångspriset eftersom det ligger ute i obygden. Men kaklingen gör ju att de flesta intressenter måste räkna in rivning och omgörning av en hel del, åtminstone det man inte står ut med. Jag skulle aldrig kunna leva med de färgglada badrumsväggarna, jag skulle få upp frukosten varje morgon... Synd på ett så fint hus. Och varför en veranda i High Chaparral-stil?
Citera
2015-07-06, 12:07
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Det här objektet har varit till salu ett antal år, det läggs upp och plockas bort efter ett tag. Förståeligt att ingen vill köpa det till överpris med så gräslig kakling. Om det vore smakfullt renoverat så hade det ändå varit osäkert om någon velat köpa det för utgångspriset eftersom det ligger ute i obygden. Men kaklingen gör ju att de flesta intressenter måste räkna in rivning och omgörning av en hel del, åtminstone det man inte står ut med. Jag skulle aldrig kunna leva med de färgglada badrumsväggarna, jag skulle få upp frukosten varje morgon... Synd på ett så fint hus. Och varför en veranda i High Chaparral-stil?
En säljare helt utan realism och självkritik kan man gissa. Han* vill antagligen få tillbaks det han lagt ner i huset, men som du påpekar går det inte att få ut mer än läget medger.

Det är nog ett vanligt fel att man plöjer ner mer i sin bostad än vad som går att få ut och tror det är en investering. Så länge man renoverar för sin egen glädje och inte förväntar att få tillbaks pengarna är det ju inget problem.

* Ja, jag är fördomsfull. Färgblindhet är vanligare hos män. Och även om kvinnor kan ha riktigt dålig smak som vi har sett exempel på i tråden, brukar de ändå ha bläddrat i en del inredningsmagasin, pratat med kompisar om inredning osv och bör ha tillägnat sig några grundläggande insikter om matchning. Kvinnor med dålig smak tenderar snarare åt övermatchning eller att gå överstyr med någon löjlig inredningsstil såsom shabby chic, indiskt eller 70-talsretro. Om man ska generalisera.
Senast redigerad av TigerKid 2015-07-06 kl. 12:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in