2015-07-04, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Fast de där är ju endast om de skjuts av från flygplan som redan kör mach 1.5!
Från stillastående vertikal avfyrning så ligger väl Amraam runt 20-30km?
Ja, det stemmer nok for A/B versjonen.
Citera
2015-07-04, 22:54
Bannlyst
Hade en diskussion med en kamrat igår gällande varför Sverige inte har några handburna luftvärnssystem såsom Igla's, Strela's, Stinger's o.s.v. Eller har vi det & jag har bara missat det?
Citera
2015-07-04, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouMercenary
Hade en diskussion med en kamrat igår gällande varför Sverige inte har några handburna luftvärnssystem såsom Igla's, Strela's, Stinger's o.s.v. Eller har vi det & jag har bara missat det?
Robot 70 har vi ju haft åtminstone, vet inte hur det ser ut numer.
Citera
2015-07-05, 00:12
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie

Robot70 är fortfarande i drift.
Senast redigerad av Sprangdegs-Harry 2015-07-05 kl. 00:17.
Citera
2015-07-05, 01:59
Medlem
Oddballs avatar
Citat:

Fast Robot 70 är ju inte direkt handburet, det krävs stativ och sikten och fan & hans moster. För att den ska vara effektiv så krävs ju även minst en underrättelsetropp med sån där giraffradarbil som skickar invisning till skytten så han kan skjuta i god tid om målet är snabbt.
Citera
2015-07-05, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Fast Robot 70 är ju inte direkt handburet, det krävs stativ och sikten och fan & hans moster. För att den ska vara effektiv så krävs ju även minst en underrättelsetropp med sån där giraffradarbil som skickar invisning till skytten så han kan skjuta i god tid om målet är snabbt.
Jo, det är sant att det inte är direkt det mest lättburna :-)
Jag misstolkade nog frågan.

Om man vill ha något mer portabelt så finns och fanns det inget vad jag vet.
Anledningen torde vara att de inte är effektiva mot annat än attackhelikoptrar och den måltypen var inte prioriterad och annat finns att plocka ned dem med iallafall på nära håll.

För lite Bang for the buck skulle man kunna säga.
Historiskt sett har vi väl haft doktrinen att lv utnyttjas för att skydda fasta installationer, eller större grupperingar vilket gör att behovet av handburet inte är skriande.
Citera
2015-07-08, 22:07
Medlem
Citat:
Jo, det är sant att det inte är direkt det mest lättburna :-)
Jag misstolkade nog frågan.

Om man vill ha något mer portabelt så finns och fanns det inget vad jag vet.
Anledningen torde vara att de inte är effektiva mot annat än attackhelikoptrar och den måltypen var inte prioriterad och annat finns att plocka ned dem med iallafall på nära håll.

För lite Bang for the buck skulle man kunna säga.
Historiskt sett har vi väl haft doktrinen att lv utnyttjas för att skydda fasta installationer, eller större grupperingar vilket gör att behovet av handburet inte är skriande.

Det fanns ett system som hette Rb69

http://www.tjelvar.se/vapen/4-15.htm
Citera
2015-07-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Det fanns ett system som hette Rb69

http://www.tjelvar.se/vapen/4-15.htm
Tack.
Så vi hade Redeye, intressant.
Citera
2015-07-08, 22:19
Medlem
Citat:
Tack.
Så vi hade Redeye, intressant.

Utgick tydligen ur organisationen 1992 även om jag gissar att utbildningen på systemet upphörde några år tidigare än det.

Vet inte alls mycket om Rb69 så nån annan får gärna fylla på med info om systemet och vilka förband som utbildade m.m..
Citera
2015-07-08, 22:39
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball

Behovet av invisning (för övrigt med hjälp av ljudsignaler i lurarna) är väl inget som är utmärkande för RBS70?

Gällande bärbarheten så vill jag minnas att minimum var stativ (med inbyggd pall), sikte, IK/IFF (som man tydligen kunde strunta i) och själva missilen. Totalt ca 100 kg. Så man kunde bära runt systemet (kanske inte radarbilen), men inte skjuta under marsch.
Citera
2015-07-09, 08:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
Okej. Det kan vi såklart inte veta, alltså om vi kommer få tillräckligt många robotar. Med tanke på hur många rbs97-robotar som finns i landet känner jag mig trygg i att det kommer att finnas tillräckligt många robotar i förråd åt rbs98 för att kunna nå adekvat verkan i alla fall i krigets inledande skeden (upp till en vecka), vilket enligt mig är den tidsrymd där allting kommer att avgöras ur svensk synvinkel. Rb97 är ju inte precis billiga.
RB97 hör hemma på museum.
Citera
2015-07-09, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
RB97 hör hemma på museum.

Den är förmodligen fullt kapabel att skjuta ner moderna stridsflygplan, gammal eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in