2015-06-09, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Saxat från diehl.com:
IRIS-T SLS (Surface Launched Short Range) uses the unchanged air-to-air missile IRIS-T for vertical firing from a launcher mounted on a Unimog 5000 vehicle. The reasonably priced, mobile and all-terrain capable "plug & fight“ short-range air defence system is suited for airspace defence and object protection, e.g. radar units, airfields, etc..

Jag tolkar det som att det är exakt samma robot som används. En fördel med iris-t mot rbs70ng är att med iris-t kan du bekämpa många mål i luften sammtidigt.
Det är så man säljer in ett projekt, "vi behöver inte ändra på något i den befintliga produkten..."
Citera
2015-06-10, 22:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Jag trodde att IRIS-T SLS hade booster vilket borde innebära ingrepp i själva roboten.
Nej det är " utbytbart " hör du väl 😉
Citera
2015-06-10, 22:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
IRIS-T är avsevärt mycket bättre än rbs70 NG. Vi pratar milsvida skillnader.
Nej det är det inte och vi kan återanvända delar av det vi redan har med RB70NG.
Citera
2015-06-11, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det är det inte och vi kan återanvända delar av det vi redan har med RB70NG.

Iris-t är totalt överlägsen. Kan bränna av 8 robotar på en gång, fire & forget, lock after launch, behöver inte ha fri siktlinje till målet till träff som rbs 70ng. Antagligen totalt överlägsen mot små och snabba mål då iris-t även ska ha förmåga att skjuta ner inkommande jaktrobotar när den används på flygplan.

IRIS-T SLS uses the original IRIS-T short-
range air-to-air missiles. IRIS-T can be used
simultaneously in both air-to-air and
ground-to-air applications without any
modification (dual use). More than 4000
IRIS-T missiles have already been sold to
eight customers worldwide.
Citera
2015-06-20, 14:59
Medlem
koppen89s avatar
Är det någon som har koll på hur många AMRAAM robotar flygvapnet har? Är dessa helt kompatibla med NASAMS?

Det finns ju en ny version av NASAMS som är mobil och sättes på en Humvee som verkar riktigt intressant, AMRAAM roboten får då 25km räckvidd. Hade detta varit något för den korta förmågan för Sverige?

AMRAAM ska ju ändå ersättas av Meteor i flygvapnet, det vore ju dumt då att inte ta vara på robotarna om det är kompatibla med detta system.

Självklart bör det medelräckviddiga systemet komma först, men i andra hand.

http://www.tu.no/industri/2013/09/12/ruller-ut-nytt-mobilt-luftvern
Citera
2015-07-02, 08:12
Medlem
kmrdzs avatar
Citat:
Fast precis som Knasen påpekat så är det absolut överlägset. Jag förutsätter visserligen att systemet håller ungefär vad det lovar, men det finns ingenting som tyder på motsatsen än sålänge.

Dels är roboten betydligt mer kapabel, men det är inte den stora fördelen. Den stora fördelen är att rbs98 är extremt mycket svårare att målmätta, grupperingsplats kan väljas i betydligt mer fördelaktig terräng för att skydda och dölja eldenheten på grund av att den har ett 360-graders eldområde, dessutom är räckvidden längre. Slutligen kräver inte systemet att skytten följer målet till träff utan man kan skjuta och sedan sticka tämligen omedelbart och fortfarande nå mycket god verkan.
Citera
2015-07-03, 00:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Fast precis som Knasen påpekat så är det absolut överlägset. Jag förutsätter visserligen att systemet håller ungefär vad det lovar, men det finns ingenting som tyder på motsatsen än sålänge.

Dels är roboten betydligt mer kapabel, men det är inte den stora fördelen. Den stora fördelen är att rbs98 är extremt mycket svårare att målmätta, grupperingsplats kan väljas i betydligt mer fördelaktig terräng för att skydda och dölja eldenheten på grund av att den har ett 360-graders eldområde, dessutom är räckvidden längre. Slutligen kräver inte systemet att skytten följer målet till träff utan man kan skjuta och sedan sticka tämligen omedelbart och fortfarande nå mycket god verkan.
Fast du har bara råd köpa några robotar till två bataljoner, med RBS70NG får du garanterat fler robotar och fler eldenheter, så nej jag är alls inte övertygad om förträffligheten i den tyska teknikdemonstratorn.
Citera
2015-07-03, 05:41
Medlem
kmrdzs avatar
Citat:
Fast du har bara råd köpa några robotar till två bataljoner, med RBS70NG får du garanterat fler robotar och fler eldenheter, så nej jag är alls inte övertygad om förträffligheten i den tyska teknikdemonstratorn.
Okej. Det kan vi såklart inte veta, alltså om vi kommer få tillräckligt många robotar. Med tanke på hur många rbs97-robotar som finns i landet känner jag mig trygg i att det kommer att finnas tillräckligt många robotar i förråd åt rbs98 för att kunna nå adekvat verkan i alla fall i krigets inledande skeden (upp till en vecka), vilket enligt mig är den tidsrymd där allting kommer att avgöras ur svensk synvinkel. Rb97 är ju inte precis billiga.
Citera
2015-07-04, 17:36
Medlem
Hur mycket bättre är detta Irs-t än Stinger? Båda använder samma grundprincip - IR sensor- om jag fattat korrekt och båda är av "fire and forget"-typen där alltså operatören kan göra annat direkt efter avfyrning av roboten.

Orsak till frågan är att när rbs70 ställdes mot Stinger så var rbs70 mycket effektivare, ja rent av överlägset. Detta gäller iaf den testomgången man hade 1994. Då var anledningen till testerna att man skulle välja inriktning för framtida LV-investeringar och eldrörs-LV var ej aktuellt framöver sades det.
///PP
Citera
2015-07-04, 17:52
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Okej. Det kan vi såklart inte veta, alltså om vi kommer få tillräckligt många robotar. Med tanke på hur många rbs97-robotar som finns i landet känner jag mig trygg i att det kommer att finnas tillräckligt många robotar i förråd åt rbs98 för att kunna nå adekvat verkan i alla fall i krigets inledande skeden (upp till en vecka), vilket enligt mig är den tidsrymd där allting kommer att avgöras ur svensk synvinkel. Rb97 är ju inte precis billiga.

Oavsett hur många robotar vi har på lager så kommer vi ganska fort förlora den personal som bemannar systemen.

Rb97 måste som känt belysa målet till träff med en radar kraftig nog att göra halva ryska luftvapnet impotenta.

Det kommer att regna robotar mot den platsen Rb97 börjar att belysa från.

Iris T kan som exempel avlossa sina robotar rakt upp ståendes bakom ett berg med måldata från en station.

Trycka iväg en robot eller två och fort som fan omgruppera innan ryssen hinner räkna ut var dessa robotar kom från.
Citera
2015-07-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HellionRebellion
Enligt wikipedia så har Amraam 25 km räckvidd men den senaste versionen 120-C har 50% längre + förbättrad träffsäkerhet men det är wikipedia det. Orkar inte länka så googla.

Hvilken wiki ser du på da - den svenske?

AIM-120A/B: 55–75 km
AIM-120C-5: >105 km
AIM-120D (C-8): >180 km
Citera
2015-07-04, 20:50
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Hvilken wiki ser du på da - den svenske?

AIM-120A/B: 55–75 km
AIM-120C-5: >105 km
AIM-120D (C-8): >180 km

Fast de där är ju endast om de skjuts av från flygplan som redan kör mach 1.5!
Från stillastående vertikal avfyrning så ligger väl Amraam runt 20-30km?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in