2015-07-04, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Bra då får du svara på eventuella följdfrågor eftersom jag kommer ha begränsade möjligheter att göra det.

Min följdfråga blir då.. så du jobbar alltså inte numera (som Strasbourg)?
2015-07-04, 21:47
Medlem
Citat:
Totalt ger detta mycket låg risk och möjligheter att belåna mina BR för att köpa mer om vi skulle få en betydande nedgång på börsen. I annat fall rullar pengarna in i bra takt.

På tal om att det inte sker spekulation i bostäder.

Det spekuleras hejvilt i detta landet. Köp av bostäder till sina barn, renoveringar som egentligen inte behövs, belåning till konsumtion (eller till aktieinköp som Svenne), övernattningslägenheter, förväntad värdeökning istället för amortering (Kurt och co), köp av nybyggen för att sedan sälja vidare direkt med förväntad vinst.

Att belåna lägenheten för aktieköp känns dock som en av de mest spekulativa versionerna jag hört.
2015-07-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Cherry picking.
Du har inte förstått vad det ordet betyder.

Enligt SCB har priserna på småhus ökat med 219% på 20 år. Det är vad SCB redovisar. Antingen så hävdar man att SCB ljuger, och visar på någon grund för det påståendet.

Eller så acceptera att det är vad som är uppmätt för Sverige.

För egen del har jag inget skäl att misstro de.

----------------------------------------------------------------
Sedan ska jag göra en rättning. Löneökningen är alltså 107%. (Verkar inte vara så många som kontrollerar).

Så priserna har stigit mer är lönen. Men räntan har sjunkit så årliga utgiften för att bo lär inte ha ökat. Jag ska göra en räkneövning på det senare. (Inte riktig läge just nu).

Flen borde fortfarande ha en inverterad "bubbla" som borde explodera uppåt, när bostadsbubblan spricker. Förstår inte varför inte folk oroar sig för det.
2015-07-04, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph

Enligt SCB har priserna på småhus ökat med 219% på 20 år. Det är vad SCB redovisar. Antingen så hävdar man att SCB ljuger, och visar på någon grund för det påståendet.

Sedan ska jag göra en rättning. Löneökningen är alltså 107%. (Verkar inte vara så många som kontrollerar).

Så priserna har stigit mer är lönen. Men räntan har sjunkit så årliga utgiften för att bo lär inte ha ökat. Jag ska göra en räkneövning på det senare. (Inte riktig läge just nu).

Flen borde fortfarande ha en inverterad "bubbla" som borde explodera uppåt, när bostadsbubblan spricker. Förstår inte varför inte folk oroar sig för det.

Det är cherry picking eftersom du väljer tjänstemannalöner (som ökat mer än genomsnittliga reallönerna) och du väljer småhuspriserna (som ökat mindre än bostadsrätterna).

Om du länkar var du får dina siffror från så ska jag se till att du inte hamnar fel med 100% (!?) igen.

Det är skrattretande.

Ja, räntan har sjunkit. Den är lägre än den någonsin varit. Det är därför ingen kreditbubbla? Bara att byta argument och fot när man inser att man räknat totalt fel och ens siffror pekar mot raka motsatsen av vad en försöker bevisa. Haha!
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-07-04 kl. 22:40.
2015-07-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vilket område/kommun kostade radhuset 800 000 kr år 1988 och 2.2 milj idag sa du?
Det är du som ska säga vilket område el kommun du såg dom radhuspriserna när du påstår något som låter som bullshit, inte jag som ska sitta och jämföra hela Sveriges priser och 1988 års priser.

800 000 eller snarare 600-800 000 kostade radhusen i stockholms förorter år 1988 i Huddinge, järfälla, tyresö t ex. År 1984-1985 kostade ett mindre nybyggt radhus 450 000 kr i samma områden. Det är 950 000 idag inflationsjusterat.

Detta måste innebära du syftar på något radhus ännu mer centralt i stockholm eller närförort i Göteborg. Hur du får ihop att det går för 2.2 milj idag låter helt fantastiskt, för i flen kostade inga radhus 800 000 kr år 1988.

Gromph gillar inte att ge källor eller referenser. 100% hit eller dit spelar heller ingen roll.
2015-07-04, 22:57
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph

Priser och skulder har precis som du påpekar ökat mer än löner. Här har du grafen som visar hushållens skuldsättning i Sverige i förhållande till disponibel inkomst.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Hushallens-skulder/

Inga vinklingar, inga speciella bostäder eller områden. Smaka på den där grafen och se den stiga till nya höjder varje år.

Ingves har all anledning att oroa sig över hushållens skulder. En sak har Kurre rätt i vilket klart förklarar grafen. Boendekostnaderna och räntekostnaderna är så låga att kreditbubblan bara blir större och större.

Det är när jag tittar på den där skuldsättningsgraden som jag känner "hot diggity damn, this is one for the history books".
2015-07-04, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Priser och skulder har precis som du påpekar ökat mer än löner. Här har du grafen som visar hushållens skuldsättning i Sverige i förhållande till disponibel inkomst.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Hushallens-skulder/

Inga vinklingar, inga speciella bostäder eller områden. Smaka på den där grafen och se den stiga till nya höjder varje år.

Ingves har all anledning att oroa sig över hushållens skulder. En sak har Kurre rätt i vilket klart förklarar grafen. Boendekostnaderna och räntekostnaderna är så låga att kreditbubblan bara blir större och större.

Det är när jag tittar på den där skuldsättningsgraden som jag känner "hot diggity damn, this is one for the history books".
skuldsättningsgraden (den bruna grafen) är ju lägre nu än någonsin, så vad menar du egentligen?? kanske du inte vet de olika orden betyder, skuldkvot, räntekvot, skuldsättningsgrad??

Och glömde du läsa denna text på sidan du länkar till din imbecill?
"Att hushållen skuldsätter sig mer än tidigare kan bland annat förklaras av att Sverige efter nittiotalskrisen har ett mycket lägre ränteläge, en avreglerad finansmarknad och helt andra skatte- och subventionssystem än tidigare. Allt detta innebär att hushållen numera klarar av en högre skuldkvot än tidigare."
Senast redigerad av Strasburg 2015-07-04 kl. 23:54.
2015-07-05, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
skuldsättningsgraden (den bruna grafen) är ju lägre nu än någonsin, så vad menar du egentligen?? kanske du inte vet de olika orden betyder, skuldkvot, räntekvot, skuldsättningsgrad??

Och glömde du läsa denna text på sidan du länkar till din imbecill?
"Att hushållen skuldsätter sig mer än tidigare kan bland annat förklaras av att Sverige efter nittiotalskrisen har ett mycket lägre ränteläge, en avreglerad finansmarknad och helt andra skatte- och subventionssyste än tidigare. Allt detta innebär att hushållen numera klarar av en högre skuldkvot än tidigare."

Den bruna grafen är skuld i förhållande till finansiella tillgångar. De finansiella tillgångarna går självklart upp eftersom priserna på bostäder går upp.

Vi kan bryta ned de andra aspekterna också om du vill. Det är ingen som säger emot att det är på detta vis men det är förändringarna av dessa aspekter som kommer skaka om bostadsmarknaden.

Lägre ränta. RB eldar på i "högkonjunktur" och har historiskt låga räntor som vi inte ens varit i närheten av i de djupaste av svenska kriser - det kommer inte vara för evigt. När inflationen sätter fart kommer räntan höjas.

En avreglerad finansmarknad. Största avregleringen skedde 1985 med 90-talskrisen som följd. Idag ser vi snarare regleringar i horisonten. Skärpta kapitalkrav för bankerna, höjd systemriskbuffert, höjt riskviktsgolv för svenska bolån. Dessa regleringar gör bolånen dyrare.

Skatte- och subventionssystem. Ränteavdraget och avskaffad fastighetsskatt har bidragit till prisökningar. Ränteavdraget är nu i skottgluggen, Norge ska ta bort sitt avdrag och både FI och RB propagerar för att ta bort avdraget i Sverige. Fastighetsskatten kommer dock ingen politiker våga återinföra då svenskar hatar den skatten mest av alla.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-07-05 kl. 00:27.
2015-07-05, 07:00
Bannlyst
Den svenska riksbanken resonerar som typiska keynesianer. Sverige är en konsumtionsekonomi och det är toppen toppen och helt hållbart i sig över tiden (ungefär så verkar riksbanken ha fått för sig).

Intressant vore om räntorna därifrån någonsin ökar igen med motiveringen att sparande måste skyddas (eller pensionerna förintas). Har hittills inte hört, sett något sådant och det bekymrar en annan.
2015-07-05, 09:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Bubbelbabblarna lyssnar på det när det passar deras agenda men annars avfärdar de det. Allt annat än en balanserad analys alltså. Därför hamnar de alltid snett.
Du verkar göra detsamma eftersom du tror på att priset på 10 års räntan ligger rätt och att spådomen om långvariga låga räntor kommer slå in.
2015-07-05, 09:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Mycket snack om det där. Den nya riksbankschefen därborta har skjutit upp höjda räntor månad för månad ju. Jag förvånas om så verkligen inträffar; höjda FED-räntor.
Fast nu skrev jag om förväntningar inte vad som faktiskt sker.
2015-07-05, 09:41
Bannlyst
Ja men jag tror inte på sådana förväntningar. Vilka har verkligen sådana? Är det samma människor som fått för sig att den amerikanska ekonomin befinner sig i en återhämtning frånkraschen för 7 år sedan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in